Motor bliver meget varm (A4 1996)

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
Napalmkogle
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12/12/2012 07:38

Motor bliver meget varm (A4 1996)

Indlæg af Napalmkogle »

Hej Alle Audi folk.

Havde et lille problem her til morgen. Min bil (Audi A4 1996) bliv pludselig meget varm, over 100 grader, så jeg var nødt til at stoppe. Gik ud for at kigge om det var fordi jeg manglede kølevæske, men der var masser i ekspansionsbeholderen. Jeg havde også masser af varm luft i kabinen under hele forløbet. Så jeg er lidt i vildrede over hvad det kan være.

Mærkede også på den øverste slange der gik til køleren, den var ikke rigtig varm.

Der var rimeligt koldt, kan det være fordi der ikke er nok kølervæske på vandet, eller er der nogen der har et andet bud på hvad det kan være?

På forhånd tak.
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: Motor bliver meget varm (A4 1996)

Indlæg af tscheel »

Napalmkogle skrev:Hej Alle Audi folk.

Havde et lille problem her til morgen. Min bil (Audi A4 1996) bliv pludselig meget varm, over 100 grader, så jeg var nødt til at stoppe. Gik ud for at kigge om det var fordi jeg manglede kølevæske, men der var masser i ekspansionsbeholderen. Jeg havde også masser af varm luft i kabinen under hele forløbet. Så jeg er lidt i vildrede over hvad det kan være.

Mærkede også på den øverste slange der gik til køleren, den var ikke rigtig varm.

Der var rimeligt koldt, kan det være fordi der ikke er nok kølervæske på vandet, eller er der nogen der har et andet bud på hvad det kan være?

På forhånd tak.


Blokeret termostat måske? Eller en vandpumpe med knækket aksel +(
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Napalmkogle
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12/12/2012 07:38

Re: Motor bliver meget varm (A4 1996)

Indlæg af Napalmkogle »

Ville jeg så stadigvæk have masser af varm luft i kabinen?
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Motor bliver meget varm (A4 1996)

Indlæg af morten00 »

Napalmkogle skrev:..Mærkede også på den øverste slange der gik til køleren, den var ikke rigtig varm.

Der var rimeligt koldt, kan det være fordi der ikke er nok kølervæske på vandet, eller er der nogen der har et andet bud på hvad det kan være?

På forhånd tak.
Hvis den øverste slange ikke er særlig varm er der ingen cirkulation af kølevandet.

Som allerede foreslået kan det være termostat elller vandpumpe, men når det kommer en kold morgen er det nok mest sandsynligt at kølevæsken er frosset. Den er så tøet op inde i blokken men stadig frosset ude i selve køleren.

Jeg ville få checket frysepunktet på kølevædsken enten på et værksted eller ved at købe en flydevægt http://www.harald-nyborg.dk/p2883/koelervaeske-maaler


Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Napalmkogle
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12/12/2012 07:38

Re: Motor bliver meget varm (A4 1996)

Indlæg af Napalmkogle »

morten00 skrev:
Napalmkogle skrev:..Mærkede også på den øverste slange der gik til køleren, den var ikke rigtig varm.

Der var rimeligt koldt, kan det være fordi der ikke er nok kølervæske på vandet, eller er der nogen der har et andet bud på hvad det kan være?

På forhånd tak.
Hvis den øverste slange ikke er særlig varm er der ingen cirkulation af kølevandet.

Som allerede foreslået kan det være termostat elller vandpumpe, men når det kommer en kold morgen er det nok mest sandsynligt at kølevæsken er frosset. Den er så tøet op inde i blokken men stadig frosset ude i selve køleren.

Jeg ville få checket frysepunktet på kølevædsken enten på et værksted eller ved at købe en flydevægt http://www.harald-nyborg.dk/p2883/koelervaeske-maaler


Mvh Morten



Okay, tak for hjælpen, vil da starte med at få tjekket frysepunktet...
Men der kan sagtens være cirkulation til varmeanlægget selvom køleren er frosset?
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Motor bliver meget varm (A4 1996)

Indlæg af morten00 »

Napalmkogle skrev:..Okay, tak for hjælpen, vil da starte med at få tjekket frysepunktet...
Men der kan sagtens være cirkulation til varmeanlægget selvom køleren er frosset?
Det er kun et spørgsmål om hvor meget af kølesystemet der er frosset.

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Napalmkogle
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12/12/2012 07:38

Re: Motor bliver meget varm (A4 1996)

Indlæg af Napalmkogle »

Tak for hjælpen, det lyder som det billigste sted at starte :)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Motor bliver meget varm (A4 1996)

Indlæg af Høy »

Arrgh, jeg har lige skiftet tandrem og hele lortet på den ene S2, og dagen efter hører jeg om en kammerats A4 med knækket vandpumpe. Den nye pumpe havde plastichjul, mens den gamle (også original), som jeg tog ud, var af bronze.

Jeg fandt uden større problemer en SKF-pumpe med metalhjul, og den må så i ved lejlighed.

Det er tilsyneladende ikke ualmindeligt, at hjulet falder af pumpen, og dine symptomer passer 100%. Remhjulet sidder helt stabilt, og remmen giver ikke problemer, men selve propellen inde i vandet sidder ikke længere fast på akslen.

På min kan man relativt nemt fjerne termostaten og mærke efter fra bagsiden, om pumpen er intakt. Jeg vil tro, at det er det samme med en A4 (hvis det er en 4-cylindret).

Du kan selv tjekke, om noget er frosset. Hvis bilen står stille, indtil den bliver varm, er der ingen gennemstrømning af kold luft i motorrummet, og kanalerne burde tø op, fordi varmen koncentrerer sig i motorrummet og ikke bliver blæst væk. Tryk på den kolde slange, og kontrollér, om du trykker vand op i ekspansionsbeholderen. Væsken skal være fedtet, hvis der er glykol i.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Napalmkogle
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12/12/2012 07:38

Re: Motor bliver meget varm (A4 1996)

Indlæg af Napalmkogle »

Er det også normalt at dem med bronze hjul falder af akslen?

Har nu prøvet at varme bilen op i tomgang, når jeg så trykker på slangen der går til køleren, så trykker jeg væske op i ekspansionsbeholderen. Selve slangen er kun lunken...
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Motor bliver meget varm (A4 1996)

Indlæg af Høy »

Det har jeg ikke hørt om. Derfor forsøger jeg at få dem i metal, men hos Audi kan man ikke helt vide det på forhånd. Den nye og den gamle var begge originale, men den gamle havde kun et støbenummer i flangen, så jeg kunne ikke se, om der er forskellige reservedelsnumre. Plastichjulene bliver formodentlig møre med tiden på grund af gentagen opvarmning.

Planen er tilsyneladende, at hvis tandremmen alligevel skal byttes hvert femte år, er der ingen grund til, at vandpumpen kan holde længere, men nu kender jeg i alt 3 biler i min omgangskreds, hvor pumpen har holdt fra 2 år og 14 dage til lidt mindre end 3 år.

Bronzehjulet kan vel også falde af, men man må formode, at metallet er mindre følsomt over for temperaturudsving end plastichjulet. Hjulet på SKF-pumpen ser ikke ud til at være af bronze - det er mere gråt end gulligt. Måske man skulle tjekke, om det er magnetisk.

Generelt burde begge slags holde, og tænk på, at man kun hører om alle de negative oplevelser. Der er ingen, der fortæller, at deres pumpe har holdt i 12 år, for det er der ingen, der tænker over.

Hvis du fortæller lidt om din motortype osv., kan jeg evt. finde en vejledning til udskiftningen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Napalmkogle
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12/12/2012 07:38

Re: Motor bliver meget varm (A4 1996)

Indlæg af Napalmkogle »

Okay, for ved bare at den pumpe der sidder på er med bronze hjul...

Det er en 1,6 med 101hk fra 1996. Ved ikke hvilken information du ellers har brug for?

Du virker til at have lidt forstand på det. Men jeg kan bare ikke forstå at jeg stadigvæk ville have varme på inde i kabinen, hvis det er vandpumpen der er stået af. Så ville der vel ikke være cirkulation til det?
Eller har jeg misforstået konceptet? :)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Motor bliver meget varm (A4 1996)

Indlæg af Høy »

Så kan der være noget andet galt. Termostaten kan eventuelt være dårlig, som tscheel allerede har været inde på. Den sidder i blokken lige bag vandpumpen, og den tykke slange, som går udad til køleren, sidder på en studs, som samtidig udgør termostathuset.

http://elsaweb.spaghetticoder.org/doc/A.en-GB.A02.5521.29/25968407/3

Generatoren kan sidde lidt træls, men det burde være til at ordne.

Du er nødt til at begynde et sted, og når termopstaten er væk, vil jeg tro, at du kan komme til at tjekke pumpen fra bagsiden. Termostaten koster ingenting, så der er ingen grund til at koge den, medmindre du gerne vil vide, om den fungerer. Bare i med en ny.

Hvis vandet ikke cirkulerer, vil konvektionen formodentlig trykke det baglæns i systemet, og det betyder op i varmeapparatet, men du har nok ret i, at det vil være en lidt fesen varme. Hvis der virkelig er knald på varmen i kabinen i længere tid, er pumpen nok i orden, mens termostaten så er defekt.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Napalmkogle
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12/12/2012 07:38

Re: Motor bliver meget varm (A4 1996)

Indlæg af Napalmkogle »

Mange tak for din hjælp. Kan godt være at det er med at få skiftet den termostat...
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"