Oliefyr opvarmningstid

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
Federau
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18/10/2010 22:13
Geografisk sted: Fyn

Oliefyr opvarmningstid

Indlæg af Federau »

Der er en masse om oliefyr her, men jeg har ikke kunnet finde svar på mit problem.
Min bil er en A4 3.0 TDI 2005 med fabriksmonteret oliefyr. Jeg har haft bilen siden juni 2011.
Sidste vinter fungerede mit fyr fint. Ved en udetemperatur på omkring 10 grader kunne det opvarme kølevandet til 90 grader på ca 30 minutter. Dog fungerede det tilsyneladende ikke optimalt. Det lugtede en del og der var tydelige sodmærker i gruset efter at fyret havde kørt.
I april måned 20012 stod fyret af. Jeg besluttede at lade det reparere. Det viste sig at være kompliceret og dyrt, ca 10.000 for at få installeret et såkaldt rep. kit. Så vidt, så godt, men desværre viste det sig at fyret kun meget langsomt opvarmede kølevandet - efter 45 minutter var nålen kun lige begyndt at bevæge sig. Jeg klagede og efter 3 timers(!) fejlfindingstid viste det sig at der skulle skiftes en ventil der "åbnede for at kølevandet kunne opvarmes". 3000 kr - endda med kraftig rabat. Jeg syntes stadig ikke at fyret virkede lige så effektivt som før det blev repareret, men vejret var nu så varmt at det ikke var let at kontrollere virkningen.
Nu er det koldt igen, og her til morgen prøvede jeg så igen at bruge fyret. udetemperaturen var ca 7 grader. Det kørte 50 minutter hvorefter jeg skulle køre. Jeg timede opvarmningstiden på bilens boardcomputer. 4 km og 11 minutter efter var kølevandet på 90 grader. Jeg mener det er alt for lang tid og at jeg slet ikke kan bruge fyret til det, det er beregnet til. Hvis det kun - efter 50 minutters brændetid - kun er kabinen der er varm, får man ingen varm luft ind når man starter motoren og kører.
Desuden slukker varmen, når jeg giver tænding, hviket den ikke gjorde inden reparationen.
Er der nogen, der har viden om hvad oliefyret skal kunne præstere i form af opvarmningstid til 90 grader ved en given udetemperatur?
Jeg er indstillet på at klage over reparationen, men jeg vil gerne have nogle facts først.
I mellemtiden vil jeg gennemføre nogle mere udførlige tests med de variable olifyrskøretid, udetemperatur, kørt tid til 90 grader og kørt tid til 90 grader - med og uden oliefy aktiveret. Jeg vil bruge stopur og triptælleren.
Jeg vil gerne vide hvad den effektive effekt er, og jeg håber at nogen kan oplyse mig om hvilken effekt jeg kan forvente. Jeg kan ikke spørge Audi, de vil bare henvise mig til den lokale audiforhandler, og da han er min reparatør nytter det ikke rigtigt noget.

Manfred Federau
Mvh Manfred Federau
----------------------
A4 3.0 TDI quattro Avant B7 '05 ("vollausstattet")

Triumph TR6 2.5 PI
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"