G12 - G12+ - G12 ++

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
Brugeravatar
lostviking
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 96
Tilmeldt: 6/03/2011 21:39
Geografisk sted: Frederikssund

G12 - G12+ - G12 ++

Indlæg af lostviking »

Hvad gør man.
På Ekspansions-dækslet på min gamle 2003 Audi A4 1.9TDI står der G12.
Men de nye standarder er + eller ++
Hvad er forskellen ,, beskytter G12 aluminiumet eller gummipakninger som det beskytter.
Thansen har noget som i tekst på hjemmesiden fortæller at det røde er det samme som G12 fra VAG , men når man så står med dunken i Hånden , fortæller mærkaterne intet om det..

Så mon ikke at man skulle bestille det via weboil.dk ?
Hvor handler i.?
Audi A4 1.9TDI Limousine B6 8E AVB 2002/03
Audi A4 2.0TDI limosine B8 8K CJCB 2014
__________________________
Kell Rosenmejer Petersen
Brugeravatar
DP
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 7/08/2006 17:51
Geografisk sted: ROSKILDE

Re: G12 - G12+ - G12 ++

Indlæg af DP »

Typer af kølervæske[redigér] EthylenglykolEthylenglykol er hovedengrediens i den mest almindelige kølervæske. Generelt bruges den blå til støbejernsmotorer og den røde til aluminiumsmotorer. Der findes mange forskellige typer, speceielt af den røde, de er ofte baseret på Monoethylenglycol. Nogle af de røde kaldes "longlife" og har op til 4 år imellem skifteinterval(Castrol).

DiethylenglykolAnvendes sjældent i Danmark, da frysepunktet er sænket lidt, mens kogepunktet er hævet. Denne type anvendes derfor i varmere klima end det danske.

PropylenglykolEr mindre giftigt.

MærkningVæskerne er som regel farvede.

Vær dog opmærksom på, at farven ikke nødvendigvis indikerer typen. Dvs. at man ikke kan være sikker på at have to ens typer, selvom de har samme farve - og det kan gå galt, hvis man blander de forkerte typer sammen.

En mere nøjagtig mærkning af typen er systemet med G11, G12, G12+, G12++ samt G30.

AndetG11 og G12 må ikke blandes.

Ren kølervæske har et højere frysepunkt end blandet, derfor bør der altid iblandes mindst 30% vand.
HANG LOOSE

VH DP

VCDE 23.11.0
VCDE Release 23.11.0
Audi A6 St.Car 3,0 TDI v6 fra 14
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: G12 - G12+ - G12 ++

Indlæg af SorenR »

Det er sådan set meget nemt... Audi bruger KUN G12++ nu, så hvad der end måtte være fyldt på bilen, rødt, grønt, gult, blåt, prikket eller stribet... bliver skiftet til G12++.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: G12 - G12+ - G12 ++

Indlæg af ullum »

SorenR skrev:Det er sådan set meget nemt... Audi bruger KUN G12++ nu, så hvad der end måtte være fyldt på bilen, rødt, grønt, gult, blåt, prikket eller stribet... bliver skiftet til G12++.

Ved du fra hvilken årgang?
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: G12 - G12+ - G12 ++

Indlæg af SorenR »

ullum skrev:
SorenR skrev:Det er sådan set meget nemt... Audi bruger KUN G12++ nu, så hvad der end måtte være fyldt på bilen, rødt, grønt, gult, blåt, prikket eller stribet... bliver skiftet til G12++.

Ved du fra hvilken årgang?

ETKA forskriver G 012 A8G M1 til Audi 80 fra 1973. Det er det ældste jeg kan finde af Audi/VW som ikke er luftkølet.

Billede

Hvis nogen skulle være i tvivl så er G 012 A8G M1 det samme som G12++.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: G12 - G12+ - G12 ++

Indlæg af ullum »

Klart og enkelt takker
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: G12 - G12+ - G12 ++

Indlæg af Yann »

Audi / VW indførte G12 omkring 1997.

Jeg ville aldrig købe en kølervæske til min Audi, med mindre der på flasken står den er godkendt:


Til modelår 2007:
G 012 A8F M1 / G12+ / TL744-F / Glysantin G30

Fra modelår 2008
G 012 A8G M1 / G12++ / TL774-G / Glysantin G40

Begge er bagud kompatibel.
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: G12 - G12+ - G12 ++

Indlæg af SorenR »

Yann skrev:Audi / VW indførte G12 omkring 1997.

Jeg ville aldrig købe en kølervæske til min Audi, med mindre der på flasken står den er godkendt:


Til modelår 2007:
G 012 A8F M1 / G12+ / TL744-F / Glysantin G30

Fra modelår 2008
G 012 A8G M1 / G12++ / TL774-G / Glysantin G40

Begge er bagud kompatibel.

Du kan ikke købe G12+ hos Audi længere...

kølervæske.jpg
kølervæske.jpg (66.09 KiB) Vist 19953 gange


"Entfallen" betyder "udgået". Iflg. ovenstående udgik G12+ af varesortimentet d. 1-8-2008 og at man skal bruge G12++ som erstatning...

Når man har et par gamle VAG biler finder man hurtigt ud af hvad "Entfallen" betyder... Specielt når der bagefter står "ohne Ersatz"... Så er spillet ude... Delen bliver ikke lavet længere og kan kun skaffes fra eBay, autoophugger, Audi Tradition Parts Center eller VW Classic Parts Center. Rigtigt slemt bliver det når der står "Nicht mehr lieferbar" i vareteksten, som der gør på tandremmen til min URQ ;(

http://trshop.audi.de/
http://www.vw-classicparts.de/
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Avantismo
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 3153
Tilmeldt: 23/12/2005 22:29
Geografisk sted: Syd for Whiskybæltet

Re: G12 - G12+ - G12 ++

Indlæg af Avantismo »

Kender fornemmelsen...
Mvh Kim

Audi TT coupe 180 hk CQJ 1998
Brugeravatar
Yann
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 22/07/2007 11:57
Geografisk sted: West Sealand County

Re: G12 - G12+ - G12 ++

Indlæg af Yann »

Jeg ved godt det er udgået hos Audi/VW, men rigtigt mange ikke autoriserede steder, kan der stadig købes den gamle G12+.
Så godt at være opmærksom på dette, når man kører i en 2008 og nyere.
Mvh. Yann


Audi A3 1,9 TDI 2001
VCDS
CRecorder

PicoScope
MobilScan
Torque
EOBDFacile
AutoCom
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: G12 - G12+ - G12 ++

Indlæg af SorenR »

Yann skrev:Jeg ved godt det er udgået hos Audi/VW, men rigtigt mange ikke autoriserede steder, kan der stadig købes den gamle G12+.
Så godt at være opmærksom på dette, når man kører i en 2008 og nyere.

Nu er d. 1-8-2008 ikke nogen speciel teknologisk tidsgrænse men blot den dato, hvor een eller anden administrativ leder hos VAG besluttede, at nu vil man ikke længere lagerføre G12+.

Kan lige indskyde at G48 = G11 (TL-774 C) og G30 = G12+ (TL 774 D/F).

G11, G12 og G12+ kan indkøbes mange forskellige steder f.eks. benzintanke og T. Hansen og det er jo fint nok hvis man kun lige skal efterfylde kølervæsken.

G11 og G12 har så vidt jeg husker serviceintervaller på 2 år, hvorimod G12+ og G12++ er "longlife" og skal kun skiftes hvis det tappes af.

Een af fordelene med G12++ skulle være at den kan blandes med det hele og den indeholder de sidste nye smøre/beskyttelsesmidler og er silikatfri (det er hele G12 serien) og så er den øko venlig.

Ideen med at G11 er til støbejernsmotorer og G12 er til aluminiumsmotorer kan også manes i jorden. Min S4 har en støbejernsmotor og der står G12 på ekspantionsbeholderen ;-)

Så faldt jeg i dag over denne udtalelse på en tysk WiKi som folk selv må tage stilling til:

Es sollte immer normales Wasser aus der Wasserleitung genutzt werden. Destilliertes oder demineralisiertes Wasser kann zu erheblichen Schäden am Kühlmittelkreislauf führen.

:shock:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: G12 - G12+ - G12 ++

Indlæg af Gio »

SorenR skrev:"Entfallen" betyder "udgået". <snip>
Når man har et par gamle VAG biler finder man hurtigt ud af hvad "Entfallen" betyder... Specielt når der bagefter står "ohne Ersatz"... Så er spillet ude... Delen bliver ikke lavet længere og kan kun skaffes fra eBay, autoophugger, Audi Tradition Parts Center eller VW Classic Parts Center. Rigtigt slemt bliver det når der står "Nicht mehr lieferbar" i vareteksten
Så længe det ikke er teksten tilføjet dine data hos personregisteret, så er det ikke så slemt endnu. :mrgreen:

Jeg mener jeg kører på G12+ p.t. - og kan så forstå at jeg sagtens kan toppe op med G12++, når/hvis det engang bliver nødvendigt (og den sidste liter Pink Kühl-Slammer også er forduftet i ekspansion og pakninger)
Det er pink - det er originalt indkøbt hos Audi - og det er det snask jeg har i systemet nu også...så jeg mener jeg har klar bane, efter at have genopfrisket ovenstående tråd-guf (y) (kan du garantere, Søren? :twisted:)
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: G12 - G12+ - G12 ++

Indlæg af SorenR »

Gio skrev:
SorenR skrev:"Entfallen" betyder "udgået". <snip>
Når man har et par gamle VAG biler finder man hurtigt ud af hvad "Entfallen" betyder... Specielt når der bagefter står "ohne Ersatz"... Så er spillet ude... Delen bliver ikke lavet længere og kan kun skaffes fra eBay, autoophugger, Audi Tradition Parts Center eller VW Classic Parts Center. Rigtigt slemt bliver det når der står "Nicht mehr lieferbar" i vareteksten
Så længe det ikke er teksten tilføjet dine data hos personregisteret, så er det ikke så slemt endnu. :mrgreen:

Jeg mener jeg kører på G12+ p.t. - og kan så forstå at jeg sagtens kan toppe op med G12++, når/hvis det engang bliver nødvendigt (og den sidste liter Pink Kühl-Slammer også er forduftet i ekspansion og pakninger)
Det er pink - det er originalt indkøbt hos Audi - og det er det snask jeg har i systemet nu også...så jeg mener jeg har klar bane, efter at have genopfrisket ovenstående tråd-guf (y) (kan du garantere, Søren? :twisted:)

Jeg har selv i tidernes morgen toppet G12+ op med G12++ på min S4 uden problemer. Tror jeg hældte 1 hel dunk G12++ og tilsvarende vand i det eksisterende kølevand efter at have skiftet den elektriske vandpumpe da den gik utæt... Jeg mener mit kølesystem er en 6-7 liter i alt.

EDIT: Ved nærmere eftertanke kan det have været G12+ jeg har fyldt i G12... Anyways, bilen er født med G12 og er blevet toppet op med hvad jeg kunne få hos SMC så det har jo nok været både G12+ og G12++. Den kører på G12++ nu, 50:50 med postevand ;-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"