Problemer med motorvarmer på Audi A4 Avant 2.0 TDI (B7)

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
Keynes
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24/08/2008 19:10
Geografisk sted: Århus

Problemer med motorvarmer på Audi A4 Avant 2.0 TDI (B7)

Indlæg af Keynes »

Jeg har en Audi A4 Avant 2.0 TDI (B7) Le Mans, som jeg har været meget tilfreds med – dog undtagen med hensyn til den originale motorvarmen – den driller altså.

Bilen er fra 2007, købte den brugt 2008 (29.000 km). Allerede året efter strejkede motorvarmen. Audi Danmark indvillige dog i – da det skete netop efter udløb af fabriksgarantien – at medvirke til en kulancemæssig udskiftning af hele motorvarmen. Jeg tænder motorvarmeren hver anden uge herover sommeren/uden for den kolde periode for at holde den i gang – på baggrund af gode råd givet her på http://www.audiclub.dk

Nu her på fjerde leveår (og 150.000 km – har netop været til eftersyn) er den gal igen. Audi’en var til service i sidste uge, og efter den kom hjem har der været problemer med motorvarmeren. De først par gange den blev sat i gang kom der en masse sort sod ud under bilen lige foran venstre forhjul, altså under bilen. Her til morgen satte jeg den i gang igen, men efter ca. 25 min gik den helt ud, og hvor den efter ca. 15 min begyndte at lyde meget underlig, som om den ikke rigtig kunne trække luft ind.

Da jeg kom hjem til aften forsøgte jeg igen. Det samme gentog sig, som var sket til morgen – og motorvarmen gik her ud efter ca. 10 min. Efter en pause på 5 min forsøgte jeg igen. Den ”klagede sig” og havde svært at få luft ind. Jeg kunne se et lille hul lige foran venstre forhjul hvor der kom sod/røg ud. Men en tynd pind prikkede jeg i åbningen, hvilket bevirkede, at der komme lidt sod ud og herefter gløder – mange gløder. Det blev jeg noget nervøs over og slukkede straks for motorvarmen. :shock: :shock:

Mit spørgsmål er derfor, om nogle af jer har haft lignende problemer med motorvarmen på jeres Audi A4 samt hvorvidt I ved, om hullet foran venstre forhjul er indsugning til motorvarmen eller noget andet? Ved ikke om der kan være brændt hul fra motorrummet/motorvarmeren og ned gennem det forreste af kofangeren.

På forhånd tak
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Problemer med motorvarmer på Audi A4 Avant 2.0 TDI (B7)

Indlæg af Bjørn T »

Hullet/røret ved forhjulet er udstødning fra motorvarmeren. Prøv at stikke en tynd genstand op i røret når fyret er slukket, og se om der kommer noget ud. Der bør ikke kunne komme noget ind udefra på denne tid af året.

Jeg har ved tykt snedække fået kørt en sneprop op i udstødningsrøret på mit fyr, hvilket resulterede i at fyret prøvede at starte, men kunne ikke komme af med luften og derfor gik i fejlmode.

Når den ryger og soder meget kan det skyldes at der er sprøjtet for meget brændstof ind i fyret på grund af flere fejlstarter.
Varmeren er konstueret så den ikke kan sætte ild i noget.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Keynes
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24/08/2008 19:10
Geografisk sted: Århus

Re: Problemer med motorvarmer på Audi A4 Avant 2.0 TDI (B7)

Indlæg af Keynes »

Hej Bjørn

Tak for svaret. Det var beroligende, at der ikke kan gå ild i noget. Hvad kan gløderne så stammer fra? Kan se på nettet at udstødningen sandsynligvis er lavet af noget lfexrør - kan der være gået ild i dette ved en sod prop? Må nok hellere forbi værdstedet

mvh Rene
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Problemer med motorvarmer på Audi A4 Avant 2.0 TDI (B7)

Indlæg af Bjørn T »

Keynes skrev:Hej Bjørn

Tak for svaret. Det var beroligende, at der ikke kan gå ild i noget. Hvad kan gløderne så stammer fra? Kan se på nettet at udstødningen sandsynligvis er lavet af noget lfexrør - kan der være gået ild i dette ved en sod prop? Må nok hellere forbi værdstedet

mvh Rene

Flexrøret er udført i stål og kan ikke brænde. Det kan være sodrester der er ophobet i fyret på grund af fejltændinger.
Hvis fyret har "prøvet" at starte 3 gange uden at gå i gang, lægger det en fejlkode, og vil ikke starte igen uden at fejlkoden bliver slettet.

Prøv at spørge herinde om ikke der et medlem i din nærhed, der kan hjælpe med en fejludlæsning og sletning af fejl. ;)
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"