A4 køler konstant, men kun når klimaanlægger er aktiveret

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
Fluffer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24/04/2011 23:29
Geografisk sted: Værløse

A4 køler konstant, men kun når klimaanlægger er aktiveret

Indlæg af Fluffer »

Jeg har en bil hvor den er begyndt på at køle konstant. Jeg har opdaget at der er 2 forskellige scanarier, i det ene scanarie opstår fejlen og i det andet fungerer alt fint.

Bilen er en Audi A4 1,6, ny model fra 2005.


Forudsætninger for scenarie #1:
Bilen er kold
Klimaanlægget står på "Auto"

Symptomer:
Når bilen får tænding går der ca.15 sek.så starter blæseren i motorrummet på fuld kraft og fortsætter med det
Motoren har lidt svært ved at starte og holde tomgang, går ud og kører først stabilt efter 30-40 sekunder
Temperaturen forbliver på ca.70 grader, uanset om den går i tomgang eller kører på motorvej
Når motoren slukkes kører blæseren i motorrummet på fuld kraft i lang tid efter



Forudsætninger for scenarie #2:
Bilen er kold
Klimaanlægget er slået fra, den kører blot med normal varme

Symptomer:
Alt fungerer perfekt


Jeg tror ikke det er termostaten, da den regulerer fint i scenarie 2. Det kunne måske tyde på en temperaturføler et sted i forbindelse med klimaanlægget, der viser en alt for høj temparatur.
Er der mon en af jer der har et kvalificeret bud på hvor fejlen skal findes og hvor og hvordan jeg skal fejlsøge!?
Audi A4 1,8 TFSi 120 - 2012 (8K)
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: A4 køler konstant, men kun når klimaanlægger er aktivere

Indlæg af PEB »

Blæseren i motorrummet skal køre når klimaanlægget er i AUTO og (ECON ikke lyser).

Hvis du prøver at lade klimaanlægget stå i AUTO og trykker på ECON, så der er rødt lys i ECON knappen, så skal blæseren i motorrummet ikke køre.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Fluffer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24/04/2011 23:29
Geografisk sted: Værløse

Re: A4 køler konstant, men kun når klimaanlægger er aktivere

Indlæg af Fluffer »

PEB skrev:Blæseren i motorrummet skal køre når klimaanlægget er i AUTO og (ECON ikke lyser).


OK. Men når den kører, så er det på fuld tryk. Som det er nu kommer folk faktisk hen og kommenterer larmen...

PEB skrev:Hvis du prøver at lade klimaanlægget stå i AUTO og trykker på ECON, så der er rødt lys i ECON knappen, så skal blæseren i motorrummet ikke køre.


Jeg har just været ude for at lave denne øvelse. Og det fungerer som du skriver.
Men nu kommer så det sjove...i går aftes da jeg kørte hjem, var det at jeg opdagede scanarie 2. På hele turen var temperaturen korrekt og blæseren i motorrummet kølede normalt efter jeg slukkede motoren (den kørte ikke på fuld tryk lang tid efter). Nu går jeg så ud for at prøve det her med ECON/AUTO knappen, og kan konstatere at alt pludselig fungerer igen (klimaanlægget stå i AUTO).

Nu må jeg lige se de næste par dage hvordan den ter sig, det vil undre mig hvis fejlen ikke kommer igen.

Fortsættelse følger...

Mvh
Flemming
Audi A4 1,8 TFSi 120 - 2012 (8K)
Fluffer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24/04/2011 23:29
Geografisk sted: Værløse

Re: A4 køler konstant, men kun når klimaanlægger er aktivere

Indlæg af Fluffer »

Nå - nu er der så gået en lille uges tid!

Fejlen har været der 2 gange efter - og pudsigt nok kun når "overkommandoen" har været ude at køre.
Jeg har ladet mig fortælle at fejlen også kan skyldes at der ikke er nok tryk/kølemiddel på klimaanlægget. Om det er korrekt ved jeg ikke, men der er aldrig lavet service på klimaet. Holder den teori vand?

Under alle omstændigheder vil det nok være en god ide at få tjekket klimaanlægget, så det gør jeg. Og så får jeg lavet en udlæsning med vagcom, den kan måske også komme med noget input.

Hilsen
Flemming
Audi A4 1,8 TFSi 120 - 2012 (8K)
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"