Klima i A4 B5 AEB

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
Henrik73
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19/08/2010 10:51
Geografisk sted: Silkeborg

Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af Henrik73 »

Audi A4 B5 AEB (1,8T) fra 1995. Har netop købt sådan en fin bil, men det er lige nogle ting, der ikke virker. Bl.a. klima-anlæg, som ikke køler.

Har fået skiftet væsken, kompressoren kører (bliver trukket af en rem), ventre fane (set forfra) kører ikke. Har selvfølgelig tjekket sikringer både i venstre side af instrumentbrættet og også nedenunder rattet.

Billede

Jeg ved ikke om det er orginal eller eftermonteret klima anlæg, men det er i hvert fald med 76 fejlkoder, som jeg har læst ud og forsøgt at tyde, men uden megen held. Det vil nok umiddelbart være for omfattende at notere alle koder her, men umiddelbart er System fejlkoderne (kode c01):

6.1: Engine Coolant Temperature (ECT), A/C static open (Engine Coolant Temperature is calculated if sensor should fail or is not installed; diagnosis occurs only above 0 degrees Celsius)
7.1: Ambient Temperature Sensor at Fresh Air Blower, static open (Programmed corrective value = 0)
15.5: Air Flow Flap, static block (Motor is cycled; software attempts to eliminate block)
50.3: ?? Kan jeg ikke finde nogen forklaring på.

Den første fejlkode undrer mig, da kølevandstemperatur-uret virker fint i instrumentet. Stiger langsomt til 90 grader nogle minutter efter koldstart.

Jeg formoder at temperaturføleren ved blæseren kan være gået kaput, da klimakonsollen angiver temperaturen ved udblæsning (c60) til -5.9.

Af hvad jeg har læst på diverse fora, skulle det ikke undre mig om jeg også "lider" af en fastsiddende "Air Flow Flap", hvor den så end sidder henne? Når jeg starter bilen har jeg bemærket en kort (under halv sekund) summen med en frekvens på cirka 2 sekunder. Lyden kommer fra klima konsollens venstre side (altså mod førersiden), men lyden bliver svagere i løbet af 20 sekunder og kan nogle gange godt forsvinde helt.

I dag, da jeg lige skulle teste igen var der kommet en fejlkode mere på:

22.1 A/C Refrigerant High Presuure Switch static open (Compressor remains off until switch closes).

Hjælp... Hvor meget af det er reelt, og hvor meget er "støj"? Nogle fejl kan måske være forårsaget af andre? Håber der er nogle hardcore "A/C-nørder" her på forummet, som kan guide mig i den rigtige retning :)
Senest rettet af Henrik73 14/09/2010 21:27, rettet i alt 1 gang.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af SorenR »

Klimaanlægget slår fra ved temperaturer under 2-3 grader, så hvis klimaanlægget tror temperaturen er -6 grader er det forståeligt at det ikke kører...

Udetemperaturføleren (G17) sidder foran køleren.. Hvis du måler den til omkring 4 Kohm er den formentlig defekt.. Hiver man den af skal udlæsningen så vidt jeg husker være -49 grader.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Henrik73
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19/08/2010 10:51
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af Henrik73 »

Tak for svar :)

Fejlkode 7.1 går godt nok specifikt på føler G109/192, altså føleren ved friskluftblæseren, som jeg går ud fra er bag handskerummet. Føler G17 stod (i kanal c59) til 18 og det passer meget godt. Har lige været ude og læse af igen og der stod G17 til 15 grader, så jeg tror den er ok. Til gengæld stod G109/192 stadig til -5.9, eller -59 må det vel være. Kanal c61, som er temperaturen på udblæsning i instrumentbrættet (G191) udlæser stadig -53, hvilket jo er helt hen i skoven.

Baseret på dine ohmske værdier vil jeg i morgen se om jeg kan hitte de følere og måle dem igennem.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af SorenR »

Så må du hellere få hele tabellen ;-)
rl-A.de-DE.8D-HK-HK.wi--20879713.jpg

OHM tegnet ser lidt forkølet ud :oops: det er noget med mit tegnsæt...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Henrik73
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19/08/2010 10:51
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af Henrik73 »

Jeg bukker og takker :tak:

Har været lidt ude og rode med a/c anlægget, men kan ikke hitte de følere. Troede jeg kunne hive gitterne ud i midterkonsollen og se noget der, men nej. Jeg prøver at åbne midterkonsollen i morgen når jeg lige får skaffet mig nogle udtrækningsstænnger til min Alpine radio (de fulgte ikke med). Skal alligevel have fikset det sådan at radioen slukker når tændingen tages fra. Jeg hører alligevel aldrig radio når motoren er stoppet, og så er det træls at skulle holde off-knappen inde i 3 sekunder for at slukke radion.

Jeg har taget handskrummet ud og kan nu se blæsermotoren (Valeo) i en stor plastikkasse. Jeg går ud fra at der i den kasse sidder varmeapparat (heater) og fordamperen? Når blæsermotoren kører på fuld skrald vibrerer hele instrumentbrættet, så jeg formoder glidelejerne er slidte. Desværre kan jeg kan jeg ikke få motoren ud p.g.a. nogle metalbeslag til passagerairbag'en, som jeg ikke har lyst til at skru på. Har prøvet at fjerne klipsene der holder den store plastikkasse sammen, for at se om det gav spillerum nok til at trække motoren ud, men ak. Havde håbet på at finde føler G192 inde bag motoren, men når nu motoren ikke vil ud, så... Nogle fif til at hive motoren ud? Hvad er i øvrigt den røde dims øverst i billedet? Og dimsen i den gule cirkel? Ja, jeg har meget at lære :D

Billede

Mit pollenfilter er ganske klamt, så jeg skal have et nyt i morgen. Nedenunder pollenfilteret er der et spjæld som jeg gik ud fra er til recirkulation men jeg håber jeg tager fejl, for det bevæget sig ikke når jeg trykker på recirkulationsknappen på konsollen. Det vil også være underligt at skulle tømme en dåse ac-rens ned i et lukket spjæld... Hvad er det for et spjæld under pollenfilteret, og hvor sidder recirkulationsspjældet henne?

Håber ikke jeg spørger for dumt, men det finder jeg jo nok ud af, hvis det er tilfældet :mrgreen:
Henrik73
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19/08/2010 10:51
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af Henrik73 »

Ingen svar? Så må jeg enten spørge for dumt eller også er mine spørgsmål for svære? ;)

Nå, har fået udlæst fejl fra ECU i dag, og alle tidligere A/C fejl var også at finde der (selvfølgelig). Efter fejlene blev slettet dukkede kun fejlene på de to følere op så jeg håber lidt at det bare er at skifte dem. Det prøver jeg i hvert fald. Hvis jeg ellers kunne finde dem.

Hvor sidder føler G192? Er det den 3-4 cm lange hvide tap under pollenfilteret?

Hvor sidder G191? Er det den her?

Billede

Nogen ide om hvad den firkantede dims øverst i billedet er?

God weekend til alle :lol:
Brugeravatar
DP
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 7/08/2006 17:51
Geografisk sted: ROSKILDE

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af DP »

Nogen ide om hvad den firkantede dims øverst i billedet er?
Det liner en antenne til navi
HANG LOOSE

VH DP

VCDE 23.11.0
VCDE Release 23.11.0
Audi A6 St.Car 3,0 TDI v6 fra 14
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af SorenR »

Henrik73 skrev:Ingen svar? Så må jeg enten spørge for dumt eller også er mine spørgsmål for svære? ;)

Nå, har fået udlæst fejl fra ECU i dag, og alle tidligere A/C fejl var også at finde der (selvfølgelig). Efter fejlene blev slettet dukkede kun fejlene på de to følere op så jeg håber lidt at det bare er at skifte dem. Det prøver jeg i hvert fald. Hvis jeg ellers kunne finde dem.

Hvor sidder føler G192? Er det den 3-4 cm lange hvide tap under pollenfilteret?

Hvor sidder G191? Er det den her?

Billede

Nogen ide om hvad den firkantede dims øverst i billedet er?

God weekend til alle :lol:

Se, nu er det jo det begynder at blive sjovt... G191 og G192 kommer først fra 1997... Du havde fejl 7.1.. Det kan lige så godt være G59 og den sidder i "støvsugeren".. Det lille gitter over dit klimapanel..

Den firkantede dims øverst er en GPS antenne, jeg har en tilsvarende, til mit Sony anlæg, liggende ude til venstre i forruden. Dimsen midt i billede er en sol-lyssensor til klimaanlægget..
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Henrik73
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19/08/2010 10:51
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af Henrik73 »

Tak for svarene.

Jeg har ikke noget navi i bilen. Det har der nok været tidligere, men er så delvist afmonteret. Jeg parkerer dette "problem" her indtil videre.

Jeg har testet føleren i "støvsugeren" og den virker fint. Måler 3 kOhm ved ca. 20 grader og falder når jeg ånder på den. Desuden melder AC kontrol enheden også fejl 3.1 når stikket er taget af føleren. Det er i øvrigt den årgang, hvor føleren er integreret i indsugningsmundstykket.) Nå, én føler mindre at tjekke op på.

Jeg har altså stadig to defekte følere. Om de så hedder G191 og G192 i min bil eller ej (det er vel et spørgsmål om den korrekt kodning af A/C enhenden?), så fortæller fejludlæsningen fra ECU'en at det er disse følere, det drejer sig om:

01297 - Føler for udstrømningstemperatur i fodrum (G192) 30-00 Afbrydelse eller kortslutning til plus

01296 - Føler for udstrømningstemperatur i midten (G191) 30-00 Afbrydelse eller kortslutning til plus

Jeg har bare ingen anelse om hvor de følere er i min A4, årgang 1995. En tanke kunne være at de slet ikke er der, men at A/C enhenden grundet forkert kodning tror de skal være der, og derfor melder fejl. :?

Tror jeg vil gå i tænkepause/afvente svar herindefra, og i mellem tiden gå ud og afmontere min kabineblæsermotor og se hvad der gemmer sig inde bagved :D
Henrik73
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19/08/2010 10:51
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af Henrik73 »

Nå, det blev en kort tænkepause :) men jeg kom til at tænke på at tjekke A/C enhedens reservedelsnummer. Udfra nummeret at dømme siider enheden i biler modelår 1998 med radio uden navigation. Til denne årgang hører også følere G191 og G192 til, så kodningen er nok god nok.

Spørgsmålet er så blot stadig, hvor hulen de følere er henne. Hvis de ikke er installeret, hvilket jeg efterhånden begynder at tro, så har A/C enheden vel altid meldt de fejl, men spørgsmålet er så også om A/C systemet "aldrig" har virket eller om der er andet der blokerer for funktionen jf. min første post?
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af SorenR »

Henrik73 skrev:Tak for svarene.

Jeg har ikke noget navi i bilen. Det har der nok været tidligere, men er så delvist afmonteret. Jeg parkerer dette "problem" her indtil videre.

Jeg har testet føleren i "støvsugeren" og den virker fint. Måler 3 kOhm ved ca. 20 grader og falder når jeg ånder på den. Desuden melder AC kontrol enheden også fejl 3.1 når stikket er taget af føleren. Det er i øvrigt den årgang, hvor føleren er integreret i indsugningsmundstykket.) Nå, én føler mindre at tjekke op på.

Jeg har altså stadig to defekte følere. Om de så hedder G191 og G192 i min bil eller ej (det er vel et spørgsmål om den korrekt kodning af A/C enhenden?), så fortæller fejludlæsningen fra ECU'en at det er disse følere, det drejer sig om:

01297 - Føler for udstrømningstemperatur i fodrum (G192) 30-00 Afbrydelse eller kortslutning til plus

01296 - Føler for udstrømningstemperatur i midten (G191) 30-00 Afbrydelse eller kortslutning til plus

Jeg har bare ingen anelse om hvor de følere er i min A4, årgang 1995. En tanke kunne være at de slet ikke er der, men at A/C enhenden grundet forkert kodning tror de skal være der, og derfor melder fejl. :?

Tror jeg vil gå i tænkepause/afvente svar herindefra, og i mellem tiden gå ud og afmontere min kabineblæsermotor og se hvad der gemmer sig inde bagved :D

Hvad står der under "Type" på din bil?

1: 8D20H4
2: 8D20H5
3: 8D2HH4
4: 8D2HH5
.......

Du kan jo prøve at finde G191/G192 ud fra vedlagte..
Vedhæftede filer
G191.pdf
(52.54 KiB) Downloadet 1032 gange
G192.pdf
(36.15 KiB) Downloadet 974 gange
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
carstenhjorth
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 523
Tilmeldt: 8/08/2004 18:51
Geografisk sted: Næstved

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af carstenhjorth »

Hej!

Prøver lige lidt....

På en 95ér er der ikke nogle eksterne følere i kabinen, kun den der sidder ved selve klimaanlægget. Jeg nogle dokumenter der beskriver de forskelige følere og hvor de sidder, send en besked med en mailadresse så ryger de afsted til dig.
Med Venlig Hilsen
Carsten
Henrik73
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19/08/2010 10:51
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af Henrik73 »

@ Søren R.: Det er en 8D2 OH4.

Tak for de 2 pdf filer. Desværre er der zoomet så langt ind på føleren at jeg ikke ud fra tegninger kan lokalisere dem nærmere.

Jeg spekulerer dog på om ikke G191 (fra modelår 1997) i funktion er præcis den samme som G56 (indtil modelår 1996)?

G192 har jeg kigget efter i fodbrønden (hedder det dét?) i førersiden. Jeg har selvfølgelig taget beklædning under rattet af, samt fjernet midterkonsollen, men jeg kan ikke spotte nogen føler.

@ carstenhjorth: Besked sendt :)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af SorenR »

Henrik73 skrev:@ Søren R.: Det er en 8D2 OH4.

Tak for de 2 pdf filer. Desværre er der zoomet så langt ind på føleren at jeg ikke ud fra tegninger kan lokalisere dem nærmere.

Jeg spekulerer dog på om ikke G191 (fra modelår 1997) i funktion er præcis den samme som G56 (indtil modelår 1996)?

G192 har jeg kigget efter i fodbrønden (hedder det dét?) i førersiden. Jeg har selvfølgelig taget beklædning under rattet af, samt fjernet midterkonsollen, men jeg kan ikke spotte nogen føler.

@ carstenhjorth: Besked sendt :)

Hvis partnummeret på dit klimapanel er 8L0 820 043 B er det et panel fra en 97+... Det kunne forklare dine fejlkoder.. Det korrekte panel er 8D0 820 043 H.

Kodning af dit klima..: http://dk.openobd.org/audi/a4_8d.htm#08
Jeg ville mene det skal kodes til 00?40 hvor ? er en af følgende..

0 = Zexel-kompressor
1 = Nippondenso eller Denso-kompressor
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Henrik73
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19/08/2010 10:51
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af Henrik73 »

Det er en lidt hård nød at knække, synes jeg, men jeg er taknemmelig for jeres hjælp.

Hvis jeg lige skal konkludere op på sagen, så er jeg efterhånden overbesvist om at klimapanelet ikke passer til min bil. Dels pga. at følerne (G191 og G192) ikke findes i min bil, dels baseret på ovenstående indlæg og dels diverse andre fora, bl.a. http://www.a4-freunde.com/archive/index.php/t-58726.html, hvor en Herr Karl skriver at 8L0 820 043 D endelig IKKE må monteres i en model 95 og 96, da servomotorerne her kører med 7 volt og ikke 12 volt som det nyere klimapanel kører med.

Jeg har hørt den tidligere ejer, og han siger at han ikke har brugt klima-anlæg, og kan således hverken bekræfte at det har virket eller ikke, og han ved heller ikke af at panelet har været skiftet. Det kan dog undre mig hvis nogen har skiftet klimapanelet ud med ét, der ikke virker.

En anden mulighed jeg har tænkt på kunne være at drøvleventilen (den der sidder lige før pollenfilteret) mellem højtryks- og lavtrykssiden er stoppet til. Det er ret billigt og hurtigt at tjekke, så det prøver jeg først. Nu skal kølemanden lige have tid først.

@SørenR: Hvorfra ved du at klimapanelet til min bil skal hedde 8D0 820 043 H? Kan du fortælle mig om andre paneller skulle kunne bruges, herunder f.eks. 8D0 820 043 H?

Har software kodningen egentlig så meget at sige for funktionen? I så fald skulle jeg måske få rettet min nuværende kodning. Den er nemlig 04153, hvilket tydeligvis ikke er rigtigt :D

Hvordan finder jeg lettest ud af om det er en Zexel eller en Nippondenso kompressor der sidder i bilen? Er det en tur på liften og så kigge efter?
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af SorenR »

Henrik73 skrev:Har software kodningen egentlig så meget at sige for funktionen? I så fald skulle jeg måske få rettet min nuværende kodning. Den er nemlig 04153, hvilket tydeligvis ikke er rigtigt :D

Hvordan finder jeg lettest ud af om det er en Zexel eller en Nippondenso kompressor der sidder i bilen? Er det en tur på liften og så kigge efter?

Når du har været inde og kigge på kodningen at dit klima har du jo også partnummeret ;-)

Der bør sidde en ZEXEL kompressor på en AEB fra 1995. Mon ikke det er til at se oppe fra, din motor fylder jo ikke så meget ;-)
Vedhæftede filer
ZEXEL.jpg
ZEXEL.jpg (28.36 KiB) Vist 30450 gange
DENSO.jpg
DENSO.jpg (26.46 KiB) Vist 30450 gange
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Henrik73
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19/08/2010 10:51
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af Henrik73 »

SorenR skrev:Når du har været inde og kigge på kodningen at dit klima har du jo også partnummeret ;-)

Ja. Partnummeret på klimapanelet er 8L0 820 043 D, hvilket jo så sandsynligvis ikke er det, der har siddet i fra start.

SorenR skrev:Der bør sidde en ZEXEL kompressor på en AEB fra 1995. Mon ikke det er til at se oppe fra, din motor fylder jo ikke så meget ;-)

??? Insinuerer du at der sidder en lille motor i min bil??? ;)

Nå, trods turbo, luftslanger og andet skrammel, synes jeg at kunne se at kompressorhuset har samme afrundede form, som Zexel-kompressoren. Jeg får bilen på lift på lørdag, så kan jeg kigge nærmere efter.

Jeg "faldt" over en pudsig ting i dag. Friskluftspjældet i indsugningen (altså spjældet lige under pollenfilteret) og recirkulationsspjældet virker ikke. Friskluftspjældet drives af en servomotor, som jeg kun kan komme til hvis jeg har skildt hele luftkassen ad, så det venter jeg med. Jeg lurer på om temperaturføleren i friskluftindsugningen kan skiftes med lidt snilde uden at skulle skilde luftkassen ad.

Recirkulationsspjældet drives af en vacuummotor, som aktiveres via en to-vejs ventil. Der er fin vacuum i slangen til ventilen, vacuummotoren virker, der er 14V i stikket til ventilen, ergo må det være ventilen der ikke virker.

Af med ventilen og ind på værkstedet. Jeg satte 12 volt på ventilen og "klik" lød det. ??? Så virkede ventilen altså alligevel. Underligt. Nå, jeg monterede ventilen ude på bilen, og stadig skete der ingenting. Prøvde at prelle med stikket for at høre ventilen klikke, men der skete ingenting. Så målte jeg på stikket mens det sad på ventilen og det viste 0 (nul) volt. Mystisk. Af med ventilen, og ind på værkstedet, hvor jeg målte at ventilen krævede ca. 0,2 ampere for at trække spolen.

Når jeg så måler 0 (nul) volt med ventilen monteret i bilen må det vel være fordi klimapanelet langt fra kan levere ampere nok til at trække spolen i ventilen, hvorved spændingen falder. Spørgsmålet er så, om det er spolen der trækker for meget, eller om det er klimapanelets udgang der er for svag? Eller noget helt tredje som jeg overser?
Henrik73
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19/08/2010 10:51
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af Henrik73 »

Lige en hurtig update.

Har rettet kodningen i klimamodulet til 00040, men det eneste det umiddelbart har bevirket er at temperauren er ændret fra Celsius til Fahrenheit. Det er dog hurtigt fixet (Holde recirkulation og "+" inde samtidig).

Alle de oprindelige fejl er stadig at finde og anlægget køler ikke.

Nogen der har prøvet at skifte temperaturmåleren i friskluftindtaget (den hvide pind under polllenfilteret) uden at skille hele luftkassen ad? Hvis man lige drejer den en halv omgang kan man måske lige snirkle den ud af hullet og trække den ned til friskluftblæseren? Men det er godt nok ikke meget plads.

Ellers er næste stop kølemontøren :D
Henrik73
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19/08/2010 10:51
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af Henrik73 »

Så er det vist på høje tid med en afslutning på dette indlæg.

Siden sidst har jeg fået fyldt væske på. Det hjalp ikke noget.

Så besluttede jeg mig for at købe det rigtige klimapanel til min bil, nemlig dét der hedder 8D0 820 043 D. Det fandt jeg ved en hugger til 1.100 leveret. Så forsvandt størstedelen af fejlkoderne, men følgende var der dog stadig:

15.5: Air Flow Flap, static block (Motor is cycled; software attempts to eliminate block)
22.1 A/C Refrigerant High Presuure Switch static open (Compressor remains off until switch closes).

Hm, så måtte jeg kigge lidt nærmere på den der højtrykskontakt. Jeg gruede lidt for at skulle hive kofanger af, blot for at finde kontakten, men "heldigvis" er det nederste ophæng på højre forlygte knækket, så det var lige at fjerne lygten, og så kunne jeg se at stikket til kontakten far faldet ud/taget af!!! På med stikket, og fejlkoden 22.1 var væk, men stadig ingen kulde.

Nu var det også efterhånden blevet så sent på året, at det dels kunne være lige meget med A/C, og dels slår den jo ikke til når det er koldt udenfor. Faktisk først for nyligt, da der begyndte at være lidt varmegrader kørte jeg til kølemanden og fik fyldt væske på igen. Og det hjalp!!!! (y)

Så nu venter jeg bare på hedebølge, så jeg rigtig kan nyde den kølige brise af kold luft i bilen. :D

Eneste lille minus er at kølemanden spåede at jeg skulle fylde på hvert andet år med sådan en gammel bil, hmmmm :-k
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Klima i A4 B5 AEB

Indlæg af SorenR »

Henrik73 skrev:Eneste lille minus er at kølemanden spåede at jeg skulle fylde på hvert andet år med sådan en gammel bil, hmmmm :-k

Hmm... Min S4 fra 12. måned 1998 har samme klimaanlæg og jeg har ikke fået fyldt på mens jeg har ejet bilen (4½ år/130.000 km). Den gurgler lidt når jeg starter bilen og klimaanlægget starter så det er måske på tide ;-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"