Oliefyr II
Oliefyr II
Som tidligere beskrevet i denne tråd,:
viewtopic.php?f=29&t=20445&p=132343&hilit=#p132343
har jeg haft lidt problemer med oliefyret i min A4.
Det kører som sagt, men der kommer nogle "Wuufff" lyde fra det med 4-8 sek. mellemrum. Samtidig med lyden, skyder den lidt sort røg ud af udstødningen.
Lyden tager gradvist af, og efter 15-20 min. kører (lyder) fyret helt jævnt.
Den laver også en forholdsvis stor sort plet på fliserne i carporten.
Først troede jeg det var luft i brændstofslangen, men det ser ud til, at det gør det hver gang jeg starter fyret fra kold tilstand.
Nogen der har en løsning.
Er ikke vild med at min super lækre Audi står og gør som en forkølet Lada (eller hæs hund) fra sidste århundrede.
viewtopic.php?f=29&t=20445&p=132343&hilit=#p132343
har jeg haft lidt problemer med oliefyret i min A4.
Det kører som sagt, men der kommer nogle "Wuufff" lyde fra det med 4-8 sek. mellemrum. Samtidig med lyden, skyder den lidt sort røg ud af udstødningen.
Lyden tager gradvist af, og efter 15-20 min. kører (lyder) fyret helt jævnt.
Den laver også en forholdsvis stor sort plet på fliserne i carporten.
Først troede jeg det var luft i brændstofslangen, men det ser ud til, at det gør det hver gang jeg starter fyret fra kold tilstand.
Nogen der har en løsning.
Er ikke vild med at min super lækre Audi står og gør som en forkølet Lada (eller hæs hund) fra sidste århundrede.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
- Avantismo
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 3153
- Tilmeldt: 23/12/2005 22:29
- Geografisk sted: Syd for Whiskybæltet
Re: Oliefyr II
Hej Firserfan.
Trist at høre at det nye vidunder driller.
Har desværre ingen løsning, da bilen er for ny. Kender kun noget til gamle dejlige biler.
Har du overvejet at kontakte en IT specialist?
(Kunne ikke lade være. Jeg ved du kan tage det )
Trist at høre at det nye vidunder driller.
Har desværre ingen løsning, da bilen er for ny. Kender kun noget til gamle dejlige biler.
Har du overvejet at kontakte en IT specialist?
(Kunne ikke lade være. Jeg ved du kan tage det )
Mvh Kim
Audi TT coupe 180 hk CQJ 1998
Audi TT coupe 180 hk CQJ 1998
Re: Oliefyr II
Replica skrev:Hej Firserfan.
Trist at høre at det nye vidunder driller.
Har desværre ingen løsning, da bilen er for ny. Kender kun noget til gamle dejlige biler.
Har du overvejet at kontakte en IT specialist?
(Kunne ikke lade være. Jeg ved du kan tage det )
Det er OK. Ligegyldig hvor uforståelige dine vits er, holder det tråden igang.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Oliefyr II
Tror jeg har fundet fejlen.
Da jeg samlede fyret stod der ca. 1 dl. dieselolie i bunden af fyret.
Jeg har spurgt en mekker hos Bosch/Eberspächer, han siger der ikke må være noget olie overhovedet i fyret.
Det der sker er, at oliedampe fra oliepølen, tænder med korte intervaller når de bliver varme nok.
Det er en lille eksplotion (den der siger wuufff) der så også slukker fyrets flamme.
Så tænder fyret igen - osv osv.
Så det er vel bare at bruge det et par gange hver dag, til al olien er brændt væk.
Da jeg samlede fyret stod der ca. 1 dl. dieselolie i bunden af fyret.
Jeg har spurgt en mekker hos Bosch/Eberspächer, han siger der ikke må være noget olie overhovedet i fyret.
Det der sker er, at oliedampe fra oliepølen, tænder med korte intervaller når de bliver varme nok.
Det er en lille eksplotion (den der siger wuufff) der så også slukker fyrets flamme.
Så tænder fyret igen - osv osv.
Så det er vel bare at bruge det et par gange hver dag, til al olien er brændt væk.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Oliefyr II
Jeg tørrede brændkammeret fuldstændigt, da jeg havde det adskilt.
Der er heller ikke plads til den rigtige flamme i brændkammeret når det er delvist fyldt med olie, så det brænder ikke korrekt.
Det løser sig med tid, som du selv siger.
Der er heller ikke plads til den rigtige flamme i brændkammeret når det er delvist fyldt med olie, så det brænder ikke korrekt.
Det løser sig med tid, som du selv siger.
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Re: Oliefyr II
PEB skrev:Jeg tørrede brændkammeret fuldstændigt, da jeg havde det adskilt.
Der er heller ikke plads til den rigtige flamme i brændkammeret når det er delvist fyldt med olie, så det brænder ikke korrekt.
Det løser sig med tid, som du selv siger.
Det har kørt 2x30 min. siden jeg skrev sidst. Det kører allerede bedre og med mindre os.
Jeg troede desværre der skulle være olie i, idet det var ½ fuld da jeg skilte det ad.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Oliefyr II
Jeg har ladet mig fortælle at det kan have noget at gøre med timingen mellem pumpen til diesel og selve starteren (gnisten) Hvis pumpen kører lidt for længe inden der tændes, så bliver der en lille sø af diesel i brændkammeret, som så skal futtes af..
Mit fyr "vuffer" altid et minut eller 2 når det starter, og jeg har fået det testet et par gange, det overholder alle specifikationerne, så jeg har bare ignoreret det.
Det har nu kørt på den måde i et par år, uden problemer og det fungerer fint... det er noget af det bedste man kan have i sin TDI'er ....
Min A4 bliver stort set aldrig startet uden at fyret har kørt lidt, selv om sommeren
Mit fyr "vuffer" altid et minut eller 2 når det starter, og jeg har fået det testet et par gange, det overholder alle specifikationerne, så jeg har bare ignoreret det.
Det har nu kørt på den måde i et par år, uden problemer og det fungerer fint... det er noget af det bedste man kan have i sin TDI'er ....
Min A4 bliver stort set aldrig startet uden at fyret har kørt lidt, selv om sommeren
---Dravis---
Volvo V60 D4 R-Line Aut. AWD 190Hk - Seat Mii 1,ingenting -- Økolokomotiv - 106000 km -> MV Agusta F4 SR + Duc ST4SABS + BMW R65 :-)
Volvo V60 D4 R-Line Aut. AWD 190Hk - Seat Mii 1,ingenting -- Økolokomotiv - 106000 km -> MV Agusta F4 SR + Duc ST4SABS + BMW R65 :-)
Re: Oliefyr II
Dravis skrev:Jeg har ladet mig fortælle at det kan have noget at gøre med timingen mellem pumpen til diesel og selve starteren (gnisten) Hvis pumpen kører lidt for længe inden der tændes, så bliver der en lille sø af diesel i brændkammeret, som så skal futtes af..
Mit fyr "vuffer" altid et minut eller 2 når det starter, og jeg har fået det testet et par gange, det overholder alle specifikationerne, så jeg har bare ignoreret det.
Det har nu kørt på den måde i et par år, uden problemer og det fungerer fint... det er noget af det bedste man kan have i sin TDI'er ....
Min A4 bliver stort set aldrig startet uden at fyret har kørt lidt, selv om sommeren
Ved du, at når du bruger fjernbtjn. og temp. inde i vognen overstiger den temp. der er indstillet i klimapanelet, så er det ikke fyret der starter, men kun ventilationen.
(Har lige siddet og gransket instruktionsbogen)
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Oliefyr II
Så må mit Webasto fungere anderledes, for det skal "sættes" til kun at ventilere, ellers varmer det altid på "kølevandet" (Thermotop C+ "Telestart T100HTM") Jeg kan ikke mindes at have oplevet at fyret ikke har varmet kølevandet op.
Hmmm jeg må hellere selv få gransket min "vildledning"
Hmmm jeg må hellere selv få gransket min "vildledning"
---Dravis---
Volvo V60 D4 R-Line Aut. AWD 190Hk - Seat Mii 1,ingenting -- Økolokomotiv - 106000 km -> MV Agusta F4 SR + Duc ST4SABS + BMW R65 :-)
Volvo V60 D4 R-Line Aut. AWD 190Hk - Seat Mii 1,ingenting -- Økolokomotiv - 106000 km -> MV Agusta F4 SR + Duc ST4SABS + BMW R65 :-)
Re: Oliefyr II
Patrick_Dee skrev:Det der sker er, at oliedampe fra oliepølen, tænder med korte intervaller når de bliver varme nok.
Det er en lille eksplotion (den der siger wuufff) der så også slukker fyrets flamme.
Så tænder fyret igen - osv osv.
Kik på datoen for tråden.
Hilsen Jan Møller.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
Re: Oliefyr II
Jan-DK skrev:Patrick_Dee skrev:Det der sker er, at oliedampe fra oliepølen, tænder med korte intervaller når de bliver varme nok.
Det er en lille eksplotion (den der siger wuufff) der så også slukker fyrets flamme.
Så tænder fyret igen - osv osv.
Kik på datoen for tråden.
Jeg tror det er en der keder sig,Jan. Han skriver det samme svar, som længere oppe i den "gamle" tråd
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Re: Oliefyr II
Du har ret. Det havde jeg ikke set.
Hilsen Jan Møller.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
Re: Oliefyr II
Jeg kan da lige tilføje, at siden trådens start, er fyrets kompressor (blæser), brændstoftrykregulator og dyse blevet skiftet.
Efterfølgende gik der hul ml. brændkammer og kølevandsbeholder så der løb vand ind i brændkammeret. Jeg lagde et større beboelseskvarter i dampskyer, da jeg på vej fra en teaterforestilling tændte fyret med fjernbetjeningen. Folk kom rendene og troede der var gået ild i bilen.
Begge dele blev skiftet, (det er faktisk hele fyret minus elektronik) og fyret har kørt perfekt siden.
Efterfølgende gik der hul ml. brændkammer og kølevandsbeholder så der løb vand ind i brændkammeret. Jeg lagde et større beboelseskvarter i dampskyer, da jeg på vej fra en teaterforestilling tændte fyret med fjernbetjeningen. Folk kom rendene og troede der var gået ild i bilen.
Begge dele blev skiftet, (det er faktisk hele fyret minus elektronik) og fyret har kørt perfekt siden.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Oliefyr II
Bjørn T skrev:Jeg kan da lige tilføje, at siden trådens start, er fyrets kompressor (blæser), brændstoftrykregulator og dyse blevet skiftet.
Efterfølgende gik der hul ml. brændkammer og kølevandsbeholder så der løb vand ind i brændkammeret. Jeg lagde et større beboelseskvarter i dampskyer, da jeg på vej fra en teaterforestilling tændte fyret med fjernbetjeningen. Folk kom rendene og troede der var gået ild i bilen.
Begge dele blev skiftet, (det er faktisk hele fyret minus elektronik) og fyret har kørt perfekt siden.
Det kunne bruges som tågesikring mod tyveri, hvis man kunne kontrollere "defekten" . Dejligt at det virker nu. En kold tid nærmer sig
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.