Rust i fordør

Indlæg om karosseri
Besvar
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Rust i fordør

Indlæg af SteenTP »

Nå... jeg fik ikke så meget ud af at koble mig på det tidligere emne så nu opretter jeg et selv :D

Jeg har måtte konstatere begyndende rustangreb i bunden af dørene i min 15 år gamle skude.
Kun ét sted er der decideret 'hul' ind til den brune pest på ca. 2 x 2 cm nede ved plastlisten.

Så nu er mine optioner:

1) Lade som ingenting :-
2) Lappeløsning - hvordan gør man det? :oops:
3) Af med listerne og få dørene fikset + nye lister.... hvor mange dadler er vi ude i her? (jeg kan ikke gøre det selv) 8-[

Jeg er rigtig glad for bilen, der stadig kører perfekt men der er naturligvis grænser for hvor mange penge jeg vil smide efter den med tanke på den markedsværdi den måtte have.... eller manglen på samme....

Feedback modtages med taknemmelighed :)
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Rust i fordør

Indlæg af SorenR »

SteenTP skrev:Nå... jeg fik ikke så meget ud af at koble mig på det tidligere emne så nu opretter jeg et selv :D

Jeg har måtte konstatere begyndende rustangreb i bunden af dørene i min 15 år gamle skude.
Kun ét sted er der decideret 'hul' ind til den brune pest på ca. 2 x 2 cm nede ved plastlisten.

Så nu er mine optioner:

1) Lade som ingenting :-
2) Lappeløsning - hvordan gør man det? :oops:
3) Af med listerne og få dørene fikset + nye lister.... hvor mange dadler er vi ude i her? (jeg kan ikke gøre det selv) 8-[

Jeg er rigtig glad for bilen, der stadig kører perfekt men der er naturligvis grænser for hvor mange penge jeg vil smide efter den med tanke på den markedsværdi den måtte have.... eller manglen på samme....

Feedback modtages med taknemmelighed :)

Hvis du kigger på eBay vil du se at en dør til en 8D2 (B5) koster et sted mellem 20 og 100 euro... Hvis du er heldig kan du nok finde 4 døre i samme farve som din bil...

Jeg kan dårligt huske det længere, men er det ikke denne farve ??

http://www.ebay.de/itm/Tur-vorne-links-Audi-A4-B5-blau-LZ5T-kein-Facelift-/120692270353?pt=DE_Autoteile&hash=item1c19d1e511

Generel søgning på dør farvekode LZ5T..
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=Audi+A4B5+t%C3%BCr+LZ5T&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313&_nkw=Audi+A4B5+t%C3%BCr+LZ5T&_sacat=0
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
jape
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 569
Tilmeldt: 27/11/2003 17:21
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Rust i fordør

Indlæg af jape »

SteenTP skrev:Nå... jeg fik ikke så meget ud af at koble mig på det tidligere emne så nu opretter jeg et selv :D

Jeg har måtte konstatere begyndende rustangreb i bunden af dørene i min 15 år gamle skude.
Kun ét sted er der decideret 'hul' ind til den brune pest på ca. 2 x 2 cm nede ved plastlisten.

Så nu er mine optioner:

1) Lade som ingenting :-
2) Lappeløsning - hvordan gør man det? :oops:
3) Af med listerne og få dørene fikset + nye lister.... hvor mange dadler er vi ude i her? (jeg kan ikke gøre det selv) 8-[
:)


4) købe en brugt dør på et autoophug
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Re: Rust i fordør

Indlæg af SteenTP »

Tak for buddene gutter.

Det kunne være jeg skulle se på hvad 4 brugte døre står i hvis jeg kan finde den rette farve.

Så hut jeg visker hedder min Vulkanschwartz metallic LZ9U....
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Rust i fordør

Indlæg af Ivan »

Du er jo glad for bilen som den er, bortset fra rust i dørene. Og hvis Audi'en ellers ikke har nogen dårligdomme, har du en "ny" bil for en hel mindre penge, end at udskifte. :)
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Re: Rust i fordør

Indlæg af SteenTP »

Argh... kan mærke jeg ikke har overskud til at rode med at bestille nye døre hjem.

Jeg frygter at selv om de har den rette farve måske alligevel ikke er i særlig god stand og så er der langt til tyskland med en reklamation.... og der skal jo også kastes en mængde penge efter at få flyttet indmaden over i de nye døre og købe nye dørlister etc etc.

Så jeg spørger i stedet - hvad kan jeg gøre for at lappe på det i første omgang?
Skal det sprøjtes med et-eller-andet eller hvad gør man?

Tror jeg skal til at kigge efter en afløser i bilbasen.... :(
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Rust i fordør

Indlæg af Høy »

Man kan købe noget relativt miljøvenligt ruststabilisator i byggemarkedet. Inden alle nu råber humbug og svindel, vil jeg tilføje, at jeg har testet det selv, og alle de fine små rustporer, som man aldrig kan få fjernet helt uden at sandblæse, bliver faktisk kulsorte og ruster i hvert fald ikke videre. Løst materiale skal naturligvis væk. Mine nederste forskærmkanter (S2) ind imod dørene har været let rustne i mange år, fordi de sandblæses af hjulene, og reparationer har holdt i ca. et halvt år. Sidste gang brugte jeg sort Hammerite (har også ruststabiliserende egenskaber), og det holder faktisk fint.

Ekstremt gode resultater kunne man tidligere opnå med blymønje (den røde grunder, man ser på skibe), som dog ikke er almindeligt tilgængeligt i dag, fordi slibestøvet er nogenlunde lige så sundt som en fisketur ud for Fukushima.

Derefter skal der grunder på og hurtigst muligt akryllak. Grunderen er ikke vandtæt, så det er en dårlig idé at køre rundt med ubeskyttet grunder i ret lang tid, selv om man ofte ser det.

Er der hul helt igennem, eller bare igennem lakken? Hvis der er hul igennem, kan du lime et trådgitter fast fra bagsiden med polyester (kun på dele, der ikke er bærende) og derefter spartle. Rustent metal skal altid forbehandles med stabilisator.

Niveauforskelle kan fyldes op med sprayspartelmasse, der samtidig fungerer som grunder.

Husk at affedte med silikonefjerner eller lignende.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Avantismo
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 3153
Tilmeldt: 23/12/2005 22:29
Geografisk sted: Syd for Whiskybæltet

Re: Rust i fordør

Indlæg af Avantismo »

Por 15

Sæt igang!
Mvh Kim

Audi TT coupe 180 hk CQJ 1998
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Re: Rust i fordør

Indlæg af SteenTP »

Tak for svarene drenge.

Det er kun lakken, der lige er forsvundet i et lille område så jeg giver den et ordentligt dosis af noget af det I har nævnt.
Jeg går ud fra at Replica's er et Stark produkt? :D
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
Besvar

Tilbage til "Karosseri"