Eftermontering af fartpilot mm.

Indlæg om elektrisk og elektronisk udstyr
Besvar
Plinoc
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: 5/07/2019 23:48

Eftermontering af fartpilot mm.

Indlæg af Plinoc »

Bilen : A4 B6 2004 - 3.0 V6 Multitronic.
Opgaven : Jeg vil gerne ha eftermonteret fartpilot.

Efter hvad jeg har kunnet finde frem til i diverse fora har jeg mulighed for at få eftermonteret en ekstra arm til fartpilot med efterfølgdende kodning af bilen.
Hvordan får jeg bekræftiget at det kan lade sig gøre - så jeg ikke handler ind til noget som ikke kan lade sig gøre.

Jeg har display mellem speedometer og omdrejningstæller der viser km til tom tank samt lidt andet info - det skulle være det i kalder FIS ?
Har jeg mulghed for at få lidt flere informationer ud af det display samt montere en ny arm med betjening til FIS ?
Så vidt jeg ved har der siddet en radio "Concert" i bilen fra ny af men den er nu udskiftet med en Blaupunkt så ikke noget info den vej til radioen.

Hvem skal jeg ha fat i hvis jeg skal ha en tester på bilen i Københavnsområdet som evt. kan afklare om det jeg vil overhovedet kan lade sig gøre og efterfølgende hvis det kan lade sig gøre at "kode / programmere" bilen så alt virker ?

Allan
bikeryamaha
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 75
Tilmeldt: 2/01/2009 00:42
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Eftermontering af fartpilot mm.

Indlæg af bikeryamaha »

Hej.
Jeg har været turen igennem med min A4/B6 Avant. Og jeg siger dig, at jeg er glad for det.

Indledningsvis købte jeg et sæt brugte dele via Ebay. Selve cruise-ratkontakten var imidlertid i stykker, og jeg købte en ny i Kina for blot ca 10 Euro - den fungerer aldeles glimrende....

Du skal som minimum anskaffe ratkontakten. Muligvis skal du også anskaffe et andet LENKSTOCKMODUL. Dette modul sidder under den øverste rat-afdækning og danner ligesom en bro mellem venstre sides blinklyskontakt, og højre sides viskerkontakt. Lenkstockmodulet har nummer 8E0 953 5449, og et efterfølgende bogstav. Hvis dit bogstav er F, så virker det kun til FIS (Fahrer Info System). Hvis bogstavet er D,G,J,L eller N, så virker det også til GRA (Geschwindigheit Regel Anlage) og multifunktionsrat. Hvis bogstavbet er C,E,K,M eller P så kan det det styre det hele plus varme i rattet. Du skal altså sikre dig at du IKKE har et F - modul. Modulerne er fysisk ens, blot indmad er anderledes.

Når du har modulerne klar, så skal det indbygges, og kodes i vognen. Jeg var godt nok en del timer om at at få mit installeret. Jeg fandt nogle internationale forklaringer hvordan jeg skulle indkode det med VCDS-software, som jeg besidder. Imidlertid var ingen af de omtalte forklaringer helt passende med mit set-up, hvorfor jeg skulle prøve mig lidt frem.

Arbejdet er ikke afskrækkende, men du skal bruge en Torx-skruetrækker som dels er rimelig lang, men som har en mindre størrelse end de normale har. Den skal anvendes når du skruer afdækningen omkring rattet af. Ellers kommer du fint i mål med almindeligt værktøj.

PS. Prøv at se den fine forklaring der ligger i tidligere post på forum: viewtopic.php?f=272&t=37839

God fornøjelse - du vi ikke fortryde....

Mvh
Henrik :D
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"