Oliestandsmåler

Indlæg om elektrisk og elektronisk udstyr
Brugeravatar
omes
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 258
Tilmeldt: 11/10/2010 18:14
Geografisk sted: Herning, Jylland, Danmark

Oliestandsmåler

Indlæg af omes »

Er det normalt efter 2000 km siden sidste service, at oliestanden ikke er højere? Eller har 1,8 tfsi en tendens til at bruge olie? Jeg har garanti på bilen, men hvis det er helt normalt, så vil jeg ikke gøre mere ved det
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (71.56 KiB) Vist 21051 gange
Crime doesn't pay... does that mean my job is a crime?

A4 B8 Avant - 2009
1,8 TFSI
Brugeravatar
TGR
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 417
Tilmeldt: 5/04/2010 23:04
Geografisk sted: vendsyssel

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af TGR »

Mit forbrug ligner meget dit....
Tommy Grønkjær
LE MANS afhængig ;)

A4 B8 avant 1,8 TFSI Multitronic 2012 S-LINE
Navi,dellæder,sportsæder fuld S-Line Lavagrå Pearl effekt


A4 B8 avant 2,0 TFSI Multitronic 2009 ambiente
B&O m/surround,Adaptiv Cruise control,klima Milano læder sæder(beige),magnetic ride,panorama soltag,xenon/Led plus,MMI plus 3G,sports undervogn,optisk parkering plus,fjernbetjent kabine varmer,nøddetræ indlæg,lys pakke,dæk control,stemmestyring.
Quartz grå metallic (SOLGT)
Brugeravatar
omes
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 258
Tilmeldt: 11/10/2010 18:14
Geografisk sted: Herning, Jylland, Danmark

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af omes »

Ok tak, har du behov for at efterfylde olie løbende, mellem service?
Crime doesn't pay... does that mean my job is a crime?

A4 B8 Avant - 2009
1,8 TFSI
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af Høy »

Min 22 år gamle bil fylder jeg kun op til halvvejs-markeringen. Jeg fandt ud af, at olieforbruget holdt op, når standen stod ca. i midten af området på pinden. Det må have noget at gøre med tryk i krumtaphuset kontra oliestand, men det var i hvert fald temmelig åndssvagt at rende og fylde olie på, bare for at den skulle have noget at brænde af.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
kenhen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 105
Tilmeldt: 7/08/2008 13:25
Geografisk sted: herning

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af kenhen »

omes skrev:Er det normalt efter 2000 km siden sidste service, at oliestanden ikke er højere? Eller har 1,8 tfsi en tendens til at bruge olie? Jeg har garanti på bilen, men hvis det er helt normalt, så vil jeg ikke gøre mere ved det


Det kunne jo godt tyde på at du er kommet med "klubben" af TFSI ejere med højt olieforbrug :( . Se denne tråd

viewtopic.php?f=466&t=32615
Audi A5 2,0T 2010
Brugeravatar
TGR
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 417
Tilmeldt: 5/04/2010 23:04
Geografisk sted: vendsyssel

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af TGR »

Ja vi efterfylder 0,7 L når niveau alarmen kommer,motoren er blevet optimeret med med ny centrifuge og software...bruger ca 1 L pr 4-5000 km.har talt med Audi om det,men de vil ikke hjælpe yderligere,så det lever vi med.
Tommy Grønkjær
LE MANS afhængig ;)

A4 B8 avant 1,8 TFSI Multitronic 2012 S-LINE
Navi,dellæder,sportsæder fuld S-Line Lavagrå Pearl effekt


A4 B8 avant 2,0 TFSI Multitronic 2009 ambiente
B&O m/surround,Adaptiv Cruise control,klima Milano læder sæder(beige),magnetic ride,panorama soltag,xenon/Led plus,MMI plus 3G,sports undervogn,optisk parkering plus,fjernbetjent kabine varmer,nøddetræ indlæg,lys pakke,dæk control,stemmestyring.
Quartz grå metallic (SOLGT)
Brugeravatar
omes
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 258
Tilmeldt: 11/10/2010 18:14
Geografisk sted: Herning, Jylland, Danmark

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af omes »

Sq da nogle sørgelig biler audi laver så :-( Nogen der ved hvor meget olie der er mellem max og min på den smarte måler?
Crime doesn't pay... does that mean my job is a crime?

A4 B8 Avant - 2009
1,8 TFSI
Brugeravatar
TGR
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 417
Tilmeldt: 5/04/2010 23:04
Geografisk sted: vendsyssel

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af TGR »

Jeg er på ingen måde sikker,men 0,7-0,8 L vil jeg skyde på ?
Tommy Grønkjær
LE MANS afhængig ;)

A4 B8 avant 1,8 TFSI Multitronic 2012 S-LINE
Navi,dellæder,sportsæder fuld S-Line Lavagrå Pearl effekt


A4 B8 avant 2,0 TFSI Multitronic 2009 ambiente
B&O m/surround,Adaptiv Cruise control,klima Milano læder sæder(beige),magnetic ride,panorama soltag,xenon/Led plus,MMI plus 3G,sports undervogn,optisk parkering plus,fjernbetjent kabine varmer,nøddetræ indlæg,lys pakke,dæk control,stemmestyring.
Quartz grå metallic (SOLGT)
Brugeravatar
kennethxyz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15/07/2013 11:31

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af kennethxyz »

Min 2.0 TFSI siger at når måleren er i bund skal jeg fylde 1L olie på, så det gør jeg ca. hver 3000 km
Audi A5 Sportback 2.0 TFSI
Brugeravatar
omes
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 258
Tilmeldt: 11/10/2010 18:14
Geografisk sted: Herning, Jylland, Danmark

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af omes »

kennethxyz skrev:Min 2.0 TFSI siger at når måleren er i bund skal jeg fylde 1L olie på, så det gør jeg ca. hver 3000 km

Hold da op, har du nogen anelse om, hvor det olie bliver af, det ville jeg ikke acceptere på min bil. Det er da ret foruroligende, at der er så mange, som skal og og hælde olie på deres biler til så skndsygt mange penge :-/
Crime doesn't pay... does that mean my job is a crime?

A4 B8 Avant - 2009
1,8 TFSI
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af FinnK »

min A4 2,0 tfsi bruger 0,2 - 0,3 liter pr. 15000 km. har pt. kørt 143xxx km.
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
omes
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 258
Tilmeldt: 11/10/2010 18:14
Geografisk sted: Herning, Jylland, Danmark

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af omes »

FinnK skrev:min A4 2,0 tfsi bruger 0,2 - 0,3 liter pr. 15000 km. har pt. kørt 143xxx km.


Det var et noget mere reelt forbrug, sådan skal min også bare være.
Crime doesn't pay... does that mean my job is a crime?

A4 B8 Avant - 2009
1,8 TFSI
Brugeravatar
omes
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 258
Tilmeldt: 11/10/2010 18:14
Geografisk sted: Herning, Jylland, Danmark

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af omes »

Hvor bliver den olie egentlig af? Bliver det blandet med benzinen? Tænker bare, om det kan have en sammehæng, med de skræk senarie man ser, med kokset indsugning og andre steder i motoren?
Crime doesn't pay... does that mean my job is a crime?

A4 B8 Avant - 2009
1,8 TFSI
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af Høy »

En lille smule bliver siddende på cylindervæggen og bliver brændt af på den måde, men det er ikke det store problem. Samtidig undviger der forbrændingsgasser ned i bundkarret. Disse gasser skal væk, og det sker ved hjælp af en spærreventil og den såkaldte krumtaphusudluftning. Hvis trykket i bundkarret er højere end omgivelsestrykket, mens der ikke er ladetryk, suger motoren gassen fra krumtaphuset ind et sted mellem turboen og motoren. Hvis der er ladetryk på, suges gassen ind foran turboladeren. Spærreventilen skal forhindre, at motoren suger det samme undertryk i bundkarret, som der er i indsugningsrøret. Et let undertryk kan være interessant i visse sammenhænge, men generelt vil for meget af det gode bare suge pakdåser i stykker.

Problemet er, at når motoren er varm, vil gassen blande sig med olietåge, og denne olietåge bliver så bare suget med. Det er ikke nødvendigvis et tegn på slitage, og man kan lave konstruktive indgreb, så olien skilles bedre fra gassen og bare løber tilbage i bundkarret.

Når olien i indsugningen blandes med brugt udstødningsgas, får man.... tja... sort epoxylim :-& .

På jeres TFSI-maskiner er udstødningstilbageføringen svjv. motorintern, dvs. den reguleres ved ændring af ventiloverlappet, men det forhindrer stadig ikke, at området omkring indsugningsventilerne kan blive ramt af koks.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
omes
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 258
Tilmeldt: 11/10/2010 18:14
Geografisk sted: Herning, Jylland, Danmark

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af omes »

Føj da, sort epoxy, det er jeg sq ikke særligt interesseret i, i min motor :evil:
Kan man med fordel tilføje noget i benzinen, måske bell ad, for at mindske risikoen for forhøjet olieforbrug? Eller løbende at vedligeholde systemet, så det ikke kokser til, bilen kører egentligt ganske godt, og oliestanden står stadig på halv, men hvis den brokker sig inden for 10.000 km siden sidste olieskift, vil jeg da have skidtet kontrolleret, for det vil jeg men, at der er for højt forbrug, af en totalt standard motor, som ikke engang har rundet 100.000 km endnu
Crime doesn't pay... does that mean my job is a crime?

A4 B8 Avant - 2009
1,8 TFSI
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af Høy »

:) Nu er det ikke rigtig epoxy, men det klæber nogenlunde lige så godt. Audis løsning på problemet er ændrede krumtappakdåser og en bedre oliecyklon i ventildækslet, hvor olien skal sætte sig, inden den kan nå at blive suget med ind.

Nu ved jeg godt, at det ikke kan sammenlignes helt med din bil, men jeg har bare ændret rørforingen, så slangen fra krumtaphuset går stejlt opad, derefter vinkelret nedad i en beholder (der ligger et trådnet i beholderen, som gassen skal passere, hvorefter den skifter retning og skal opad igen for at komme ud) og derefter ind i det oprindelige slangesystem.

I bunden af beholderen er der en lille slange, som leder olien tilbage i bundkarret. Denne slange har en spærreventil langt væk fra beholderen, så den opsamlede olie stadig kan løbe ned imod bundkarret, selv om ventilen er lukket på grund af højere tryk i bundkarret. Så snart man skifter gear eller kører i påløb, så der ikke længere er højt tryk i bundkarret, løber olien fra slangen ned igen. Der er et skueglas på siden af beholderen, men der er aldrig olie at se, så det kan ikke være alverden, der når at samle sig i beholderen.

Lyder måske som noget fusk, men det er en ældgammel motor, ingen ved, hvad den har gået, men den har uden tvivl fået tæsk af den forrige ejer, og den bruger ikke så meget som en dråbe olie.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af audi_claus »

Høy skrev::)

Lyder måske som noget fusk, men det er en ældgammel motor, ingen ved, hvad den har gået, men den har uden tvivl fået tæsk af den forrige ejer, og den bruger ikke så meget som en dråbe olie.

\Alex

ha ha
Og hvad med dig Alex - den er kommet i himmelen den stakkels motor, og nyder sit otium
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af Høy »

He he, jeg lister altid bare rundt i tomgang og helt uden ladetryk :mrgreen:

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
omes
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 258
Tilmeldt: 11/10/2010 18:14
Geografisk sted: Herning, Jylland, Danmark

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af omes »

En lille opdatering, bilen står nu igen hos forhandleren og skal have nye stempler pga. For højt olieforbrug, det er vist ikke skruet for godt sammen i sådan en 1.8 tfsi, den har lige kørt 99.000, det er jo ingenting :-(
Crime doesn't pay... does that mean my job is a crime?

A4 B8 Avant - 2009
1,8 TFSI
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Oliestandsmåler

Indlæg af FinnK »

:shock: Det er forhåbentlig på garantien :!:
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"