Familieforøgelse - en lille ny fra Tyskland.
: 5/07/2020 17:27
Det gule lyn var begyndt at føle sig lidt ensom, så i ugens løb drop jeg til Tyskland efter en lillebror til den.
Har kigget i halvandet års tid efter en S4 i den rigtige farve. Der var den helt rigtige til salg for halvandet år siden, men jeg var ikke klar til at slå til, og det har ærgret mig siden. Men nu dukkede der endelig noget brugbart op. En en-ejers S4 fra 2009 med manuelt gear, kørt 127.000 km hos en privat sælger. Alle værkstedsregninger osv. inkluderet. Måtte undvære automatgear, sædevarme og B&O anlæg, men til gengæld kom den med anhængertræk (aldrig brugt) og de rigtige læder/alcantara sportssæder - og til en fornuftig pris.
Da sælger skulle på ferie måtte jeg afsted i løbet af ugen. Afgang onsdag 14.30 efter arbejde, i banken og hente en frygtelig masse Euro (skal bestilles en uges tid i forvejen), en tur forbi toldmyndighederne i Padborg (når man bringer mere end 10.000 Euro ud af landet), og så afsted mod Mosel - 927 km fra Århus i.flg. Google maps. Havde lokket en kollega med på turen.
Ankomst 00.45, morgenmad kl. 8, bilkiggeri kl. 9, hjemad omkring 10.30 og hjemkomst 22.00. Måtte holde i kø et par gange undervejs - rimelig led omgang, da koblingen i S4'eren er markant hårdere end i TT'en. Toldsyn fredag morgen 8.50, og nu afventer jeg at afgiften går igennem så jeg kan få de danske plader på.
Alt i alt gik det rimelig smertefrit.
Kommunikationen foregik pr. mail på tysk (har ikke skrevet så meget på tysk de sidste 20 år).
Betalte et lille depositum forud via paypal, efter jeg havde fået tilstrækkeligt med papirer på bilen med navn og adresse på til at jeg havde tillid til sælger.
Tyske Kurzzeitkennzeichen, der gælder 5 dage, kunne bestilles online, når man havde registreringsattesten og bilen var afmeldt - jeg fik dem leveret direkte til sælger. Når det er dem med den gule stribe (ikke de røde eksportplader) må man også gerne køre på dem i Danmark, så de fik også fragtet mig til toldsyn og hjem om fredagen. De koster 129 Euro inklusiv forsikring og ekspreslevering.
Euro blev vekslet til kurs 7,58. Jeg bestilte fredag og kunne hente i Horsens onsdag (Højbjerg og Århus havde længere ventetid).
Told var rimelig nemt - blanket 12.020 i to eksemplarer, der var omkring 5 minutters ventetid ved tolden i Padborg. Skal så vidt jeg har forstået også udfyldes, hvis man overfører pengene via bankoverførsel. https://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=103930
Har kigget i halvandet års tid efter en S4 i den rigtige farve. Der var den helt rigtige til salg for halvandet år siden, men jeg var ikke klar til at slå til, og det har ærgret mig siden. Men nu dukkede der endelig noget brugbart op. En en-ejers S4 fra 2009 med manuelt gear, kørt 127.000 km hos en privat sælger. Alle værkstedsregninger osv. inkluderet. Måtte undvære automatgear, sædevarme og B&O anlæg, men til gengæld kom den med anhængertræk (aldrig brugt) og de rigtige læder/alcantara sportssæder - og til en fornuftig pris.
Da sælger skulle på ferie måtte jeg afsted i løbet af ugen. Afgang onsdag 14.30 efter arbejde, i banken og hente en frygtelig masse Euro (skal bestilles en uges tid i forvejen), en tur forbi toldmyndighederne i Padborg (når man bringer mere end 10.000 Euro ud af landet), og så afsted mod Mosel - 927 km fra Århus i.flg. Google maps. Havde lokket en kollega med på turen.
Ankomst 00.45, morgenmad kl. 8, bilkiggeri kl. 9, hjemad omkring 10.30 og hjemkomst 22.00. Måtte holde i kø et par gange undervejs - rimelig led omgang, da koblingen i S4'eren er markant hårdere end i TT'en. Toldsyn fredag morgen 8.50, og nu afventer jeg at afgiften går igennem så jeg kan få de danske plader på.
Alt i alt gik det rimelig smertefrit.
Kommunikationen foregik pr. mail på tysk (har ikke skrevet så meget på tysk de sidste 20 år).
Betalte et lille depositum forud via paypal, efter jeg havde fået tilstrækkeligt med papirer på bilen med navn og adresse på til at jeg havde tillid til sælger.
Tyske Kurzzeitkennzeichen, der gælder 5 dage, kunne bestilles online, når man havde registreringsattesten og bilen var afmeldt - jeg fik dem leveret direkte til sælger. Når det er dem med den gule stribe (ikke de røde eksportplader) må man også gerne køre på dem i Danmark, så de fik også fragtet mig til toldsyn og hjem om fredagen. De koster 129 Euro inklusiv forsikring og ekspreslevering.
Euro blev vekslet til kurs 7,58. Jeg bestilte fredag og kunne hente i Horsens onsdag (Højbjerg og Århus havde længere ventetid).
Told var rimelig nemt - blanket 12.020 i to eksemplarer, der var omkring 5 minutters ventetid ved tolden i Padborg. Skal så vidt jeg har forstået også udfyldes, hvis man overfører pengene via bankoverførsel. https://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=103930