Diesel kontra benzin

Her kan skrives om alt der vedrører Audi og ikke passer i andre kategorier.
Besvar
hawkeye_77
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: 22/11/2014 17:02

Diesel kontra benzin

Indlæg af hawkeye_77 »

Hej Audifans

Er der nogen der ved noget om hvilke reparationer der tales om når man siger at man skal undgå Dieselbiler når ikke man kører lange ture nok.

Mit kørselmønster er ikke helt til diesel, FDM anbefaler 30 km eller 30 min ad gangen om dagen for at motoren bliver ordentlig varm. Og der er jeg ikke helt. Derudover er der naturligvis angsten for diverse forbud rundt omkring. Den mener jeg er overdreven - i hvert fald for nyere dieselmotorer.

Men hvad er det for reparationer man risikerer? Jeg kigger pt. på brugte A6´ere der er 4-5 år gamle. En benziner der koster 400-420k fås tilsvarende til 280-300k som diesel endda ofte med mere udstyr.

Det får mig til at overveje hvilke reparationer der kan komme. Hvis det er et filter til 5-6000 kr. vil jeg helt klart overveje en diesel. Hvis det er en motor til 100k - holder jeg mig til benzin. Man kan vel også gøre noget med regelmæssig rens og tilsætning til dieselolien.

Er der nogen der rent faktisk ved noget andet end ammestuehistorierne man kan finde alle steder?

vh

Hawkeye
Brugeravatar
El_prepzi
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 443
Tilmeldt: 20/11/2004 22:21
Geografisk sted: Hedehusene

Re: Diesel kontra benzin

Indlæg af El_prepzi »

Jeg har selv diesel, selv om mit kørselsbehov ikke er til det, men det er meget rarere at køre i, så det opvejer de eventuelle udlemper der er.
På mine tidligere biler, har jeg primært oplevet problemer med indsugnings manifoldet, der sidder nogle flaps der styre luften, og de bliver slidt, og det gør armene der trækker det i særdeleshed. Det sætter en masse underlige alarmer, men reparationen er forholdsvis billig at lave, og stumperne til det kan købes på Ebay.
Ellers har jeg blot haft alm service på mine biler.
Preben Jensen
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Diesel kontra benzin

Indlæg af PEB »

Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
hawkeye_77
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: 22/11/2014 17:02

Re: Diesel kontra benzin

Indlæg af hawkeye_77 »

Sakset fra den artikel og iøvrigt også hvad det står alle andre steder i lignende sammenhæng.

“Overgangsperiode
Det er dieselbiler med emissionsstandard Euro 5 eller dårligere samt benzinbiler med Euro 2 og dårligere, der ventes at blive berørt af forbuddet”

De biler jeg kigger på og taler om er med nyere motorer.
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Diesel kontra benzin

Indlæg af PEB »

Ja, det er rigtigt. Alt under EURO 6. (diesel)

Sakset fra Børsen:

Nu kan millioner af tyskere blive nødt til at lade deres dieselbil stå i garagen på dage hvor de store byer oplevet særligt stor luftforurening.

Det er nemlig blot 2,7 mio ud af i alt 15 mio tyske dieselbiler, der lever op til EUs Euro-6 standarder for udledninger.

Børsen link
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
hawkeye_77
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: 22/11/2014 17:02

Re: Diesel kontra benzin

Indlæg af hawkeye_77 »

EURO 6 er naturligvis en forudsætning. Men hvad med reparationens. Hvad er det faktisk jeg risikerer? En ergventil og et filter? Hvad står sådan noget i hvis det går galt?
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Diesel kontra benzin

Indlæg af jorlund »

partikelfilteret er så vidt jeg ved rimelig pebret. Men fordelt over 150-200.000 km, er det nok til at overkomme.
Besvar

Tilbage til "Alt om Audi"