Ny bil, brugt bil eller bare bliv hvor jeg er ?

Her kan skrives om alt der vedrører Audi og ikke passer i andre kategorier.
Besvar
Brugeravatar
brs
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 14/04/2008 21:50
Geografisk sted: Nordjylland

Ny bil, brugt bil eller bare bliv hvor jeg er ?

Indlæg af brs »

Hej i klubben

Jeg står over for et dilemma som ingen indtil nu har kunnet hjælpe mig med. Men da det jo handler Audi'er tænkte jeg at dette må være det rette sted for råd, ideer og hjælp til at tage en beslutning.

Jeg har i dag min elskede og særdeles trofaste Audi A6 (se signatur) med en masse lækkert udstyr.

Kørselsmønstret ghar netop ændret sig fra 15.000 km om året til 40.000 km. Min A6 er betalt ud og koster mig derfor ikke alverden. Men den sluger jo en del benzin og har nu kørt ca. 225.000. Jeg overvejer følgende 3 scenarier:

1. Behold 6'eren og kør kør kør.

2. Skift 6'eren til en ny Audi A3 SB ultra, der kører 30 km/l og spar i omegnen af 25000 kr om året til brændstof, men stifte gæld og dermed en månedlig udgift samt større afskrivning.

3. Skift 6'eren til en brugt 3 år gammel A3'er med 100.000 på klokken og bedre brændstof økonomi?

Hvorfor er jeg i tvivl? Fordi jeg ikke kan og vil bruge flere penge på biler end jeg gør i dag. Jeg er rigtig glad for min 6'er, men der sidder en lille djævel på skulderen og siger "brændstof" til mig....
Mvh. Brian Schmidt

Touran HighLine 2020 - Erstattes snart af Mercedes-Benz Benz EQB 350
Audi A3 e-tron 2018 - Læder, Panorama, matrix lygter oma.

Touran Van 2013 2.0 TDI
UP! High 2019
Touran Highline 2017 - LED
Polo Highline 2017 - LED - Digital Cockpit
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ultra 2016 med Xenon - Lyspakke - Assistenpakke - Parkassist oma.
Volkswagen Multivan 2.5 TDI Highline 2008
Tidligere:Audi A6 Avant 2.4 (BDW) Multitr 2007
Tidligere: Audi A3 Sportback 1.6 TDI 2010 med Xenon Plus
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Re: Ny bil, brugt bil eller bare bliv hvor jeg er ?

Indlæg af SteenTP »

Hey Brian,

Jeg har nogle af de samme overvejelser så lad mig dele mine tanker her.

Jeg holder stadig fast i option 1 selv om den kære A4 nærmer sig 350k km.
Så længe den kører upåklageligt og den ikke kræver det store vedligehold er det svært at finde en økonomisk grund til at skifte den ud.

Option 2 vil nok aldrig være relevant for mig - jeg nægter at tage de afskrivninger, der er de første år.
I dit tilfælde vil besparelsen på brændstof blive spist op af værditab og så kommer lånet oven i.
Det er kun hvis du begynder at få nogle store værkstedsregninger den tipper - men de er jo svære at forudse.

Option 3 ville nok være mit bud hvis du altså gerne VIL ned i en A3.
Jeg kan jo se at du har haft en for nyligt - der må vel have været en grund til at du skiftede op i en A6 ?
I så fald ville jeg nok beholde A6'eren et års tid mere da du med en 3 år gammel A3 så kan få første årgang af den nye model.
Jeg kunne godt selv finde på at nappe dén model ihvertfald :)

Held og lykke med overvejelserne og lad os høre hvad det bliver til ;)
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
Brugeravatar
brs
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 14/04/2008 21:50
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ny bil, brugt bil eller bare bliv hvor jeg er ?

Indlæg af brs »

Tak for input Steen.

Den tidligere A3 blev skiftet ud med en VW Multivan, A6'eren har jeg haft siden 2007. Det fortæller også lidt om hvor glad jeg er for den.

Du har ret med option 2, afskrivningerne på en ny bil bliver for store.

Årsagen til skiftet til A3 er at det er fruen der kommer til at køre i A6'eren med 40.000 og ikke mig selv. Hun vil være ok med en A3, den havde hun sidst også. Så det er mest økonomien der gør at vi overvejer en A3..
Mvh. Brian Schmidt

Touran HighLine 2020 - Erstattes snart af Mercedes-Benz Benz EQB 350
Audi A3 e-tron 2018 - Læder, Panorama, matrix lygter oma.

Touran Van 2013 2.0 TDI
UP! High 2019
Touran Highline 2017 - LED
Polo Highline 2017 - LED - Digital Cockpit
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ultra 2016 med Xenon - Lyspakke - Assistenpakke - Parkassist oma.
Volkswagen Multivan 2.5 TDI Highline 2008
Tidligere:Audi A6 Avant 2.4 (BDW) Multitr 2007
Tidligere: Audi A3 Sportback 1.6 TDI 2010 med Xenon Plus
Besvar

Tilbage til "Alt om Audi"