Olieforbrug A4 1.6

Her kan skrives om alt der vedrører Audi og ikke passer i andre kategorier.
Besvar
HenrikLy
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26/12/2014 19:03

Olieforbrug A4 1.6

Indlæg af HenrikLy »

Hej alle
Har fornylig erhvervet en A4, 1.6 (ALZ) 2005 med godt 100K på klokken. Den forbruger knap 1L olie på 3000km. Det er i den høje ende tror jeg.

Jeg syntes ikke der er nogen røgudvikling under strart/kørsel/accelleration, tændrørerer er pænt lyse (ikke tilsodet). Bilen drypper ikke, motoren er ren.

Er der nogle på forumet der har en B6-B7 med samme motor der kan oplyse hvad deres olieforbrug er?

Hvor meget er et "normalt" olieforbrug på denne motor?

Hvad er konsekvensen af blot at "efterfylde"? (tilkokset ventiler, katalysator etc.?)

Nogen bud på hvor olien siver ind (paraplyer, skraberinge...)


Via andre artikler på forumet har jeg forstået at nogle 2L motoren har problemer med olieforbruget. Det er underligt. Der er så mange ting der er svære at lave, turbo, ESP, Multitronic etc. Men at lave en motor der ikke drikker olie troede jeg (naivt) var et problem de fleste, selv mindre prestigefulde, fabrikanter fik løst for flere årtier siden.
v.h.
Henrik
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Olieforbrug A4 1.6

Indlæg af FinnK »

Hvilken olie er der fyldt på motoren. Jeg tænker viskositet(tykkelse). Nogle har haft god erfaring med at hælde olierens i motoren lige inden det gamle olie tappes af.Hvorefter olieforbruget har været mindre efterfølgende med nyt olie og filter. Men om det generelt er normalt olieforbrug for 1,6 motoren, ved jeg ikke. :)
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Kluk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 91
Tilmeldt: 3/06/2009 22:44
Geografisk sted: jylland

Re: Olieforbrug A4 1.6

Indlæg af Kluk »

1 L olie på 3000 km. lyder ikke voldsomt !!
Det er også indenfor rammen af det tilladte jævnfør Audi.
Mine biler bruger mere :) jeg har også mange koldstarter og køre nok lidt friskt :-)
Nye stempelringe vil måske hjælpe lidt!! Men syntes det vil være overkill, når den ikke bruger "mere" end det .!
MVH.
Mig.
HenrikLy
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26/12/2014 19:03

Re: Olieforbrug A4 1.6

Indlæg af HenrikLy »

Kluk skrev:1 L olie på 3000 km. lyder ikke voldsomt !!
Det er også indenfor rammen af det tilladte jævnfør Audi.
Mine biler bruger mere :) jeg har også mange koldstarter og køre nok lidt friskt :-)
Nye stempelringe vil måske hjælpe lidt!! Men syntes det vil være overkill, når den ikke bruger "mere" end det .!



Er det evt. En 1.6 motor du har i din?
Specielt den er jeg særlig nysgerrig efter at høre om forbruget på fra andre "lidelsesfæller".
Kluk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 91
Tilmeldt: 3/06/2009 22:44
Geografisk sted: jylland

Re: Olieforbrug A4 1.6

Indlæg af Kluk »

Nej jeg har ikke en magen til din nu !! Har haft en 1.6 fra 2001 mener jeg det var!? Den brugte vel ca 1 liter pr 1000-1500 km.
Jeg har en Mitsubishi 1.6 nu som bruger ca 1 liter pr knap 1000km. Den har kørt 240.000km og spinder stadig som en mis :) kun alm. service og 2 x tandrem.
Jeg har også en MB V6 diesel og en RS4 V8. De bruger begge over 1 liter pr 1000km og har gjort det siden jeg fik dem for ca 5 år siden :)
Det lyder som om dit forbrug ryger med ud af potten !!
Kan der være en krumtapsudluftning der er stoppet og laver overtryk så olien ryger forbi stempelringene måske !?
MEN ... 1 liter på 3000km er altså ikke meget ;)
MVH.
Mig.
HenrikLy
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26/12/2014 19:03

Re: Olieforbrug A4 1.6

Indlæg af HenrikLy »

Kluk skrev:Nej jeg har ikke en magen til din nu !! Har haft en 1.6 fra 2001 mener jeg det var!? Den brugte vel ca 1 liter pr 1000-1500 km.
Jeg har en Mitsubishi 1.6 nu som bruger ca 1 liter pr knap 1000km. Den har kørt 240.000km og spinder stadig som en mis :) kun alm. service og 2 x tandrem.
Jeg har også en MB V6 diesel og en RS4 V8. De bruger begge over 1 liter pr 1000km og har gjort det siden jeg fik dem for ca 5 år siden :)
Det lyder som om dit forbrug ryger med ud af potten !!
Kan der være en krumtapsudluftning der er stoppet og laver overtryk så olien ryger forbi stempelringene måske !?
MEN ... 1 liter på 3000km er altså ikke meget ;)


Dejligt at høre fra folk med, mere eller mindre, samme problem. Køber man de rigtige mængder kan olie fåes billigt, så det er ikke et problem.
Har det haft nogle konsekvenser for din motor at du har efterfyldt med 1L/1000km? Jeg tænker på tilkoksning tændrør, ventiler, katalysator mm?
Eller om det største problem i virkeligheden er "såret stolthed"...
The_Carpenter
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1/02/2015 10:10

Re: Olieforbrug A4 1.6

Indlæg af The_Carpenter »

Ved ikke helt om det kan sammenlignes, men jeg havde en A3 1.6 Benzin fra 2006, den brugte også ca. 1 liter pr 3000 km :( jeg er helt hysterisk med sådan noget, min motor lignede en der var helt ny, ingen olie lækage, ingen blå røg !!! Lærte bare at leve med det :) dog med nogen undren :D
Audi A6 2.4 Avant 2006
HenrikLy
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26/12/2014 19:03

Re: Olieforbrug A4 1.6

Indlæg af HenrikLy »

The_Carpenter skrev:Ved ikke helt om det kan sammenlignes, men jeg havde en A3 1.6 Benzin fra 2006, den brugte også ca. 1 liter pr 3000 km :( jeg er helt hysterisk med sådan noget, min motor lignede en der var helt ny, ingen olie lækage, ingen blå røg !!! Lærte bare at leve med det :) dog med nogen undren :D


Har det på haft nogen konsekvens for din motor at den har der olieforbrug? Hvor mange km har den gået indtil nu?
Kluk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 91
Tilmeldt: 3/06/2009 22:44
Geografisk sted: jylland

Re: Olieforbrug A4 1.6

Indlæg af Kluk »

Synte ikke jeg har haft større serviceudgifter end andre !!
Eneste problem er at min RS bliver lidt "sort" på bagklappen :)
Lidt "frisk" kørsel så holder du systemet rent.
;-)
MVH.
Mig.
HenrikLy
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26/12/2014 19:03

Re: Olieforbrug A4 1.6

Indlæg af HenrikLy »

Er der nogen der har erfaringer med at hælde en tyk olie feks. Mobile1 5W-50 på?
Det må umiddelbart "slå en prop" i hullet, altså reducerer forbruget meget. Spørgmålet er om det føjer mere skade til motoren end det gavner...
Besvar

Tilbage til "Alt om Audi"