Køb af dieselbil fremfor benzin
Køb af dieselbil fremfor benzin
Hej Forum
Jeg overvejer at købe en Audi A3 Sportback TDI. Jeg har i forvejen en Audi A3 2006, som kører 13,7 pr. liter.
Jeg har undersøgt markedet på nettet og kan konstatere, at en Audi A3 Diesel ligger på samme prisniveau som en Audi benziner. Jeg har et meget blandet kørsels behov pga. 2 forskellige jobs, så er lidt i tvivl, om partikelfilteret vil kunne klare de korte ture på job nr. 1? Jeg kører ca. 12.000 km om året, som er fordelt som følger.
Arbejde 1.: Jeg har ca. 12 km ( 24 km om dagen) på job, som jeg kører ca. 4/5 gange om ugen.
Arbejde 2.: Har jeg 43 km til mit job (86 km. om dagen). Jeg kører den afstand i gennemsnit ca. 2 gange om mdr. Nogen gange kan det være 4-5 gange om mdr. og andre gange kun 1 gang hver 2. mdr.
Familie besøg: Ca. 6 gange om mdr. hvor jeg har ca. 170 km. den ene vej.
Alt i alt bliver det til ca. 12.000 km. om året. Spørgsmålet er, om dieselmotoren når at brænde partiklerne af på de 12 km., som jeg har til mit arbejde nr. 1. Eller er det nok når jeg ca. 1 til 2 gange om mdr. når op på 43 til 170 km., hvor den kan brænde partiklerne af på?
Hvad synes I?
Jeg overvejer at købe en Audi A3 Sportback TDI. Jeg har i forvejen en Audi A3 2006, som kører 13,7 pr. liter.
Jeg har undersøgt markedet på nettet og kan konstatere, at en Audi A3 Diesel ligger på samme prisniveau som en Audi benziner. Jeg har et meget blandet kørsels behov pga. 2 forskellige jobs, så er lidt i tvivl, om partikelfilteret vil kunne klare de korte ture på job nr. 1? Jeg kører ca. 12.000 km om året, som er fordelt som følger.
Arbejde 1.: Jeg har ca. 12 km ( 24 km om dagen) på job, som jeg kører ca. 4/5 gange om ugen.
Arbejde 2.: Har jeg 43 km til mit job (86 km. om dagen). Jeg kører den afstand i gennemsnit ca. 2 gange om mdr. Nogen gange kan det være 4-5 gange om mdr. og andre gange kun 1 gang hver 2. mdr.
Familie besøg: Ca. 6 gange om mdr. hvor jeg har ca. 170 km. den ene vej.
Alt i alt bliver det til ca. 12.000 km. om året. Spørgsmålet er, om dieselmotoren når at brænde partiklerne af på de 12 km., som jeg har til mit arbejde nr. 1. Eller er det nok når jeg ca. 1 til 2 gange om mdr. når op på 43 til 170 km., hvor den kan brænde partiklerne af på?
Hvad synes I?
Re: Køb af dieselbil fremfor benzin
Med det brændstofbehov ville jeg ikke tage chancen. Prismæssigt vil brændstofforbruget sikkert gå lige op med den dyrere grønne afgift. Og med en dieselbil skal man også overveje, at partikelfilteret ikke har ubegrænset levetid (mener at have hørt 150-200.000 km), og er en forholdsvis dyr udskiftning. En dieselbil vil også opleve problemer med tilsodning af dyser og EGR-ventil med de korte ture.
Snakker vi den nye A3? Jeg ville nok vælge en 1.4 tfsi hvis det var mig, der stod i situationen.
Snakker vi den nye A3? Jeg ville nok vælge en 1.4 tfsi hvis det var mig, der stod i situationen.
Re: Køb af dieselbil fremfor benzin
Prismæssigt i forhold til grønafgift og brændstof vil jeg spare ca. 5000 kr. om året ved at skifte til en diesel bil. Jeg betaler 3500 kr. for min Audi A3 benziner og en Audi A3 diesel koster ca. 2200 kr. om året i afgift. Jeg har skam også overvejet en TFSI 1.4, men der er næsten ingen til salg. Derimod er der en masse dieseler til salg og de er desuden billigere end en TFSI 1.4, hvad underligt det nu lyder. Jeg har undersøgt markedet på benziner og dieseler og kan konstatere, at man får mere for pengene ved køb af en diesel (lav km., ekstra udstyr mm.)
Så besparelsen på grønafgift og brændstof på ca. 5000 kr. om året er en pæn besparelse medmindre der sker tilsodning, som du beskriver ved de korte ture.
Jeg kigger efter A3 diesel 2.0 fra årgang 2010-2013.
Så besparelsen på grønafgift og brændstof på ca. 5000 kr. om året er en pæn besparelse medmindre der sker tilsodning, som du beskriver ved de korte ture.
Jeg kigger efter A3 diesel 2.0 fra årgang 2010-2013.
Re: Køb af dieselbil fremfor benzin
Havde heller ikke hoppet på diesel vognen med så "få" km. Desuden er der måske en grund til at der er så mange diesel vogne tilsalg?
Re: Køb af dieselbil fremfor benzin
Ja, det ender nok med en TFSi - så må jeg vente, til den rigtige kommer til salg.
Til for jeres input!
Til for jeres input!
Re: Køb af dieselbil fremfor benzin
Er klar over at det ikke er alle der har mod på dette - men der findes et STORT udvalg i Tyskland - altså egen import, eller du købe via en af de mange forhandlere der har specialiseret sig i import. Oftest vil du kunne få en bil med bedre udstyr end hvis du købte en i DK til samme pris.
Prøv et søg på http://www.autoscout24.de
Et søg uden specielle ønsker med A3 med hk mellem 110 og 130 giver ca. 2.900 hits
Held og lykke med søgningen.
PS: du kan jo så gætte hvor min A6 er hentet....
Prøv et søg på http://www.autoscout24.de
Et søg uden specielle ønsker med A3 med hk mellem 110 og 130 giver ca. 2.900 hits
Held og lykke med søgningen.
PS: du kan jo så gætte hvor min A6 er hentet....
Mvh - Lars Rosager
2014 Audi A6, 3,0 TDI
Fiat 500
Solgt: 2008 Audi A6, 2,7 TDI quattro s-line - +300.000 km and still going strong
2014 Audi A6, 3,0 TDI
Fiat 500
Solgt: 2008 Audi A6, 2,7 TDI quattro s-line - +300.000 km and still going strong
Re: Køb af dieselbil fremfor benzin
Jeg har en A3 diesel, og forstå slet ikke, hvor du har en grøn afgift på 2200 fra. Min koster markant mere, og selv om de 1000 er pga. manglende partikelfilter, så er jeg ikke sikker på, at dit tal er rigtigt. Bare så du måske undersøger mere præcist
God jagt efter dyret
God jagt efter dyret
Audi A3 2,0 TDI DSG SB S-Line 2005
Re: Køb af dieselbil fremfor benzin
Rosager skrev:Er klar over at det ikke er alle der har mod på dette - men der findes et STORT udvalg i Tyskland - altså egen import, eller du købe via en af de mange forhandlere der har specialiseret sig i import. Oftest vil du kunne få en bil med bedre udstyr end hvis du købte en i DK til samme pris.
Prøv et søg på http://www.autoscout24.de
Et søg uden specielle ønsker med A3 med hk mellem 110 og 130 giver ca. 2.900 hits
Held og lykke med søgningen.
PS: du kan jo så gætte hvor min A6 er hentet....
Alle de gange jeg har kigget på ny bil har det også været med i min overvejelser at hente bil i Tyskland - men har aldrig turde tage springet!
Men den skal vel være 8 år eller derover før det kan betale sig at hente en bil i Tyskland, så man får ekstraudstyr med oveni?
Senest rettet af Motorsav 28/01/2015 22:19, rettet i alt 1 gang.
Re: Køb af dieselbil fremfor benzin
Svik skrev:Jeg har en A3 diesel, og forstå slet ikke, hvor du har en grøn afgift på 2200 fra. Min koster markant mere, og selv om de 1000 er pga. manglende partikelfilter, så er jeg ikke sikker på, at dit tal er rigtigt. Bare så du måske undersøger mere præcist
God jagt efter dyret
Jeg henviser blot til hvad der står på Bilbasen.
Re: Køb af dieselbil fremfor benzin
http://www.nysynet.dk/vagtafgift.htm
Jeg tror måske den kan klemme sig ind i 22,5-24,9 klassen, hvilket giver en årlig afgift på 2x 1440 = 2880 kroner.
Jeg tror måske den kan klemme sig ind i 22,5-24,9 klassen, hvilket giver en årlig afgift på 2x 1440 = 2880 kroner.
Re: Køb af dieselbil fremfor benzin
Der findes A3'ere med op til ca. 25,6 km/l, disse kan godt presse afgiften ned.
Hvis du har 6 x familiebesøg pr. måned (det er 1½ pr. uge), så får du vel brændt det af du skal. Ville dog klart få slået EGR ventilen fra, så motoren ikke belastes så meget af de korte ture. Det vil også give bedre brændstoføkonomi på turene på 20+ km.
Jeg turde godt tage en Diesel i dit tilfælde.
En A3 Diesel er en lækker bil. Har selv en fra 2011, kørt 85.000 km, og den kører som en drøm. Har aldrig fået andet service end de almindelige ting (olieskift efter hver 15.000 km, samt bremsevæske ved 60.000). Den bliver efter planen solgt i denne uge for 204.000 kr. (god deal for køber, og OK for mig).
Hvis du har 6 x familiebesøg pr. måned (det er 1½ pr. uge), så får du vel brændt det af du skal. Ville dog klart få slået EGR ventilen fra, så motoren ikke belastes så meget af de korte ture. Det vil også give bedre brændstoføkonomi på turene på 20+ km.
Jeg turde godt tage en Diesel i dit tilfælde.
En A3 Diesel er en lækker bil. Har selv en fra 2011, kørt 85.000 km, og den kører som en drøm. Har aldrig fået andet service end de almindelige ting (olieskift efter hver 15.000 km, samt bremsevæske ved 60.000). Den bliver efter planen solgt i denne uge for 204.000 kr. (god deal for køber, og OK for mig).