Lækker læsning,den nye S4

Her kan skrives om alt der vedrører Audi og ikke passer i andre kategorier.
Besvar
Brugeravatar
TGR
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 417
Tilmeldt: 5/04/2010 23:04
Geografisk sted: vendsyssel

Lækker læsning,den nye S4

Indlæg af TGR »

333 hk og firehjulstræk - men imponerende er forbrug og CO2-udslip trods 333 hk.
En Misano-rød Audi S4. 2012-version, forstås. Et lille, fedt læderrat. 7-trins S tronic-gear. 19”-hjul. Alcantara-sæder und alles. Og derude venter bjergveje i kilometervis på at rulle ind under frontspoileren.

Spritny model fra De fire Ringe. Den hurtigste af alle de nye A4-modeller – når vi da lige ser bort fra RS4 Avant, der hører hjemme i en anden liga. Den er nærmere en supersportsvogn med et forkert karrosseri – ”forkert”, fordi biler med fart som en Porsche 911 normalt ikke har plads til fem og ladrum ude bagved.

Men her: Audi S4. V6 og 333 hk. Og prisen lige præcis på den behagelige side af 1 mio. kr.

Første forførelse sker gennem ørerne. Motoren går i tomgang med den der dybe buldren, som vi ellers kender fra en V8’er. Ikke skæv tomgang fra karburatorer, der ikke er justeret tilstrækkeligt omhyggeligt. Men den blide, buldrende bas, der lige antyder, at et egentligt tråd på speederen starter et tordenvejr.

Et smæld og et knald

Bedre endnu bliver det, når motoren springer op mod de 7.000 o/min. Der hvor omdrejningstælleren bliver rødere end karrosseriets lak. Klimaks er splitsekundet, når S tronic lægger et nyt gear ind. Lynhurtigt. Et smæld plus et knald ud i et. Og nålen er allerede på vej mod 7.000 igen.

Meget snedigt har ingeniørerne lige lagt et sprøjt af benzin ind i selve skifteøjeblikket. Derfor smældet.

Næste forførelse: Grip. Det er lige nu en tidlig formiddag, og selv om Audi har sat første stævnemøde op i ellers lune Portugal, er morgendisen snusket. Vel ser asfalten under de 19” store Bridgestone-dæk ny ud. Men her er den våd, derhenne er den fugtig, og i forrige sving var den gennemblødt, fordi træerne både skyggede for den sol, der ikke var der, og forhindrede, at vinden kunne tørre asfalten.

Hvis feltet af Formel 1-kørere med Vettel og de andre havde holdt førermøde om dette, havde de sikkert brokket sig. Le Mans-folket med f.eks. Tom Kristensen og Lotterer havde nok bedre kunnet se det for sig. Og for rallyraketterne – nævn bare Loeb – er denne vej gefundenes fressen.

Permanent firehjulstræk

Og det viser det sig også at være for en S4 med maling så rød som en postkasse og årgang 2012 i papirerne. Her er avanceret hjulophæng i begge ender, her er rigeligt med Bridgestone-gummi, der holder fast i asfalten, men her er først og fremmest quattro – permanent firehjulstræk, som De fire Ringe revolutionerede rallyverdenen med for tre årtier siden.

Rallykørerens problem er ofte mangel på grip – derfor er træk på alle fire så genialt. Altså en situation, der er magen til min lige nu. Med 333 hk under frontklappen og så glat asfalt er der især ét, jeg mangler: Grip.

Men S4’s transmissionssystem løser problemet. I stedet for to hjul til at overføre motorens kræfter er der fire. Det er kun det halve til hvert enkelt hjul, hvorfor det enkelte hjul har halvt så svært ved at udføre opgaven både at styre bilen og drive den frem. Derfor kan S4 bedre holde balancen, når jeg slipper hestene løs på vej ud af de snævre 2.- og 3.-gearssving.

På vej hen til sving er brede dæk med til at bremse effektivt. Og der skal nærmest overdreven bremsning til at få ABS’en på arbejde. På vej ind i svingene har Bridgestonerne fortsat godt fat i asfalten. Er farten alligevel for høj, skrider bilen lidt og blidt over forhjulene. Høflig understyring, men ikke irriterende ”Audi-understyring”.

Balancen godkendt

Måske opdager jeg dårligt nok i farten, hvor effektivt S4 bevæger sig gennem alle svingene. Men skulle jeg være blevet fartblind, opdager jeg det i den grad, da jeg en halv times tid senere kommer gennem de samme sving med en almindelig A4 på ”små” 17” hverdagsdæk. Grip og ro er milevidt højere i den firehjulstrukne testbil. Så balancen i en S4 er altså godkendt – i hvert fald på disse veje. Snævre, men med god asfalt. Men altså halvvåd til temmelig våd asfalt. Derfor mangler jeg fortsat at køre den nye S4’er på knastør højfriktionsasfalt for at mærke, hvad den så gør.

Et kvantespring i renhed

Men umiddelbart har jeg tiltro til, at det nok skal gå godt. For den nye generation af S4 kører med V6 turbomotor mod tidligere V8 suge.

Væsentligste argument for skiftet er i første omgang at bringe bilens CO2-udslip ned. Og når det er opgaven, virker det hver eneste gang at downsize. Altså at gå ned i slagvolumen måske endda så meget, at der ryger et par cylindre. Og derefter at montere turbo. Præcis som Audi har gjort med tidligere og nuværende S4. Og som BMW netop har gjort med tidligere og nuværende M5. Og som Bentley har valgt at gøre med den ”lille” udgave af Continental GT – her fra V12 til V8. Og i den anden ende: Som Volkswagen, Peugeot, Citroën og Ford har gjort med 4-cylindrede sugemotorer, der nu er afløst af 3-cylindrede turboer.

I Audi S4’s tilfælde er effekten i CO2-regnskabet et kvantespring fra 321 g/km for den tidligere V8 suge til 197 for en nuværende V6 turbo. At downsizing er virkelig ingeniørkunst, bevises af, at mens CO2 gik ned, gik effekt stort set vandret: Fra 344 hk til 333 hk.

Lettere motor - mere præcis styring

Men måske er den største ekstragevinst, at den lettere V6-motor åbner for mere direkte og præcis styring. Når en bil skal dreje ind i et sving, er fordækkenes opgave let eller svær, først og fremmest afhængig af forendens vægt, der jo i den grad er dikteret af motorens vægt – i hvert fald i biler med frontmotor som Audien her. Jo tungere motor, desto sværere opgave. Og omvendt: Jo lettere motor, desto mere effektiv indstyring. Derfor er den ca. 30 kg lettere V6’er med til at gøre den nuværende S4 hurtigere.

De direkte konkurrenter

Især to biler er direkte konkurrenter til Audi S4, nemlig den ligeledes firehjulstrukne Opel Insignia OPC og den baghjulstrukne BMW 335i.

En smart tysker på størrelse med en BMW 3’er. En bil, der har effekt i niveau med den foreløbig hurtigste af de nye 3’ere fra BMW. Og så tilmed fra et bilmærke, der gør sig til i motorsport. Audi S4 med 333 hk stiller sig lige over for den nye 3-series 335i. 333 hk mod 306. Firehjulstræk mod baghjulstræk.

Og prisen: En S4 koster 963.998 kr., mens en 4-dørs BMW 335i koster 795.000 kr. i udgaven med manuelt gear, mens automatgear-udgaven, der er direkte sammenlignelig med Audien med S tronic, koster 833.672 kr. Til gengæld er S4 meget billigere end M3, der snuser til 1,5 mio. kr.

Min formiddag på portugisiske bjergveje fortæller ikke den endelige sandhed om duellen S4 vs. 335i. Men der er linet op til fornyet duel senere.

Dog tør jeg slå fast: Denne morgen er jeg glad for, at over 300 hk har fire hjul at aflevere effekten med. I en baghjulstrækker havde det enten været en morgen med ESP-systemet på hårdt arbejde – og hvis jeg slog det fra: så en morgen med arme, der laver kontrastyring, på overarbejde. Lige nu står det 1-0 til S4.
Tommy Grønkjær
LE MANS afhængig ;)

A4 B8 avant 1,8 TFSI Multitronic 2012 S-LINE
Navi,dellæder,sportsæder fuld S-Line Lavagrå Pearl effekt


A4 B8 avant 2,0 TFSI Multitronic 2009 ambiente
B&O m/surround,Adaptiv Cruise control,klima Milano læder sæder(beige),magnetic ride,panorama soltag,xenon/Led plus,MMI plus 3G,sports undervogn,optisk parkering plus,fjernbetjent kabine varmer,nøddetræ indlæg,lys pakke,dæk control,stemmestyring.
Quartz grå metallic (SOLGT)
Besvar

Tilbage til "Alt om Audi"