Jeg har gået med tanken om at få chippet min audi men jeg leder efter et sted på sjælland hvor jeg kan få det gjort.
Nogen af jer der kan anbefale et sted og få det gjort?
Chipning af a4 b8
Re: Chipning af a4 b8
Tag fat i René fra Www.CarTrends.dk
Tlf. 31 32 33 34
Han er prof og ved hvad han laver. Han kan også lave EGR off.
Hvilken model har du? Diesel eller benzin? Og hvor mange hk har den fra standard?
Tlf. 31 32 33 34
Han er prof og ved hvad han laver. Han kan også lave EGR off.
Hvilken model har du? Diesel eller benzin? Og hvor mange hk har den fra standard?
Re: Chipning af a4 b8
Det er en 2.0 diesel 143 hk fra 2010.
Har han også rulle felt?
Har han også rulle felt?
Re: Chipning af a4 b8
Nej, han har ikke rullefelt.
Din bil kan få 185 hk - så bliver den pænt hurtig (jeg har selv 170 hk udgaven af samme bil - dog chippet til 205).
Jeg ved, at WD Tuning har rullefelt. De ligger i Tårnby. De kan også tune og slå EGR fra.
Din bil kan få 185 hk - så bliver den pænt hurtig (jeg har selv 170 hk udgaven af samme bil - dog chippet til 205).
Jeg ved, at WD Tuning har rullefelt. De ligger i Tårnby. De kan også tune og slå EGR fra.
Re: Chipning af a4 b8
Jeg må se om der skulle være en af dem der har tid til at klare opgaven for mig.
Re: Chipning af a4 b8
Hvad er fordelen ved at slå EGR fra?
Lars Sand
Audi A4 Avant 2.0 TDI, 143 hk (2010)
Audi A4 Avant 2.0 TDI, 143 hk (2010)
Re: Chipning af a4 b8
EGR ventilen gør, at den beskidte udstødningsluft sendes ind i motoren. Her bliver luften så varm, at nogen partikler brændes eller spaltes i mindre dele. Til gengæld skal dette EFR filter udskiftes en gang imellem.
Når man accelererer slår det automatisk fra (fordi motoren ikke har brug for at blive begrænset).
Jeg kører ca. 1½ km længere pr. liter (hat selv målt det) efter at have fået slået EGR fra.
Når man accelererer slår det automatisk fra (fordi motoren ikke har brug for at blive begrænset).
Jeg kører ca. 1½ km længere pr. liter (hat selv målt det) efter at have fået slået EGR fra.
Re: Chipning af a4 b8
Man tilfører den brugte gas, som ikke kan understøtte forbrændingen igen, for at forringe fyldningen på en benziner og holde temperaturen nede på en diesel. De høje temperaturer opstår ved iltoverskud, dvs. i situationer, hvor man gerne vil have motoren til at bruge meget lidt diesel eller benzin. Cylinderen bliver fyldt med luft alligevel (man kan jo ikke lave den mindre), så hvis man erstatter en del af luften med brugt gas, forsvinder iltoverskuddet, og man kan gøre blandingen meget mager.
Høje temperaturer er i sig selv ikke noget stort problem for bilen i denne situation, fordi belastningen ikke er særligt høj, men de fremmer dannelsen af kvælstofoxider (diesel), som er problematiske miljøgifte/klimagasser.
Forbrændingspartiklerne er man ikke interesseret i at få med ind igen, men det kan ikke helt undgås. På fremtidige modeller er det meningen, at gassen skal tages efter partikelfilteret, så man undgår sodproblemerne og sparer EGR-køleren, fordi rørlængden bliver så stor, at rørene i sig selv køler gassen tilstrækkeligt.
Partikelfillteret har ikke direkte noget med EGR-ventilen at gøre. Man kan godt have ventilen uden at have partikelfilter, og visse benzinmodeller har den slet ikke, men ordner problemet ved at flytte med knastakslerne, så en del af udstødningsgassen bliver inde i cylinderen.
Fordelen for dig er, at du ikke får alt snottet fra forbrændingen med ind i motoren igen. Ulempen for alle andre er, at bilen forurener mere. Udstødningstilbageføring er et krav, for at bilens emissionsnorm kan overholdes.
https://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation
Billede af en tilsodet EGR-ventil (greasecar.com):
\Alex
Høje temperaturer er i sig selv ikke noget stort problem for bilen i denne situation, fordi belastningen ikke er særligt høj, men de fremmer dannelsen af kvælstofoxider (diesel), som er problematiske miljøgifte/klimagasser.
Forbrændingspartiklerne er man ikke interesseret i at få med ind igen, men det kan ikke helt undgås. På fremtidige modeller er det meningen, at gassen skal tages efter partikelfilteret, så man undgår sodproblemerne og sparer EGR-køleren, fordi rørlængden bliver så stor, at rørene i sig selv køler gassen tilstrækkeligt.
Partikelfillteret har ikke direkte noget med EGR-ventilen at gøre. Man kan godt have ventilen uden at have partikelfilter, og visse benzinmodeller har den slet ikke, men ordner problemet ved at flytte med knastakslerne, så en del af udstødningsgassen bliver inde i cylinderen.
Fordelen for dig er, at du ikke får alt snottet fra forbrændingen med ind i motoren igen. Ulempen for alle andre er, at bilen forurener mere. Udstødningstilbageføring er et krav, for at bilens emissionsnorm kan overholdes.
https://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation
Billede af en tilsodet EGR-ventil (greasecar.com):
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Chipning af a4 b8
Fin forklaring på hvad EGR ventilen egentlig gør.
Kan nogle af jer svare mig på om min audi kan blive chippet via obd stikket eller om man skal ind i bokse ?
Har snakket med rene fra cartrends og han mener at boksen er tunings sikret sådan at den ikke kan chippes via obd stikket.
Kan nogle af jer svare mig på om min audi kan blive chippet via obd stikket eller om man skal ind i bokse ?
Har snakket med rene fra cartrends og han mener at boksen er tunings sikret sådan at den ikke kan chippes via obd stikket.
Re: Chipning af a4 b8
Min var låst, så der skulle tages et print ud før det kunne laves. Min er en A4 B8 2.0 TDI 170 hk fra 2011. Så jeg tror umiddelbart at Rene har ret.
Fik min op på 21,2 km/l i går på en motorvejstur på 90-100 km/t, der var endda noget kø så vi var nede på 30-40 over en strækning på 2-3 kilometer. Det tror jeg ikke jeg havde opnået uden EGR off.
Fik min op på 21,2 km/l i går på en motorvejstur på 90-100 km/t, der var endda noget kø så vi var nede på 30-40 over en strækning på 2-3 kilometer. Det tror jeg ikke jeg havde opnået uden EGR off.