audi 100 2.3e konvatering til s2/s4

Alt om ekstraudstyr, tuning og styling. Tagbøjler, oliefyr, chiptuning, større turbo, anden udstødning, mm.
Besvar
hugo1302
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 20
Tilmeldt: 1/09/2014 17:00

audi 100 2.3e konvatering til s2/s4

Indlæg af hugo1302 »

hej jeg er den lykkelige ejer af en audi 100 og ville gerne gøre den noget hurtigere men skal lige vide hvad der bedst kan betale sig enten en s2 motor/gearkasse eller eller en s4 motor gearkasse men stadigvæk kun med træk på forhujende??
Brugeravatar
blondie
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1604
Tilmeldt: 16/03/2003 19:46
Geografisk sted: Syd for Kbh

Re: audi 100 2.3e konvatering til s2/s4

Indlæg af blondie »

s2/s4 er samme motor og gearkasse og begge er 4x4
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: audi 100 2.3e konvatering til s2/s4

Indlæg af jorlund »

Troede at S2 havde motorkode 3B eller ABY (afhængig af årgang), og S4 havde motorkode AAN - men forskellen på ABY og AAN er måske kun, hvilken bil, den kommer fra?
Brugeravatar
blondie
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1604
Tilmeldt: 16/03/2003 19:46
Geografisk sted: Syd for Kbh

Re: audi 100 2.3e konvatering til s2/s4

Indlæg af blondie »

jorlund skrev:Troede at S2 havde motorkode 3B eller ABY (afhængig af årgang), og S4 havde motorkode AAN - men forskellen på ABY og AAN er måske kun, hvilken bil, den kommer fra?



Ja ABY og AAN er ens mens 3B er den noget ældre motor som også sad i A200 med tændspole og strømfordeler

alternativt er der også ADU som sidder i RS2 som giver noget mere kraft og saft (y) (y)
Brugeravatar
Klaus200
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 419
Tilmeldt: 29/01/2007 21:57

Re: audi 100 2.3e konvatering til s2/s4

Indlæg af Klaus200 »

Der er en forskel på indsugningsmanifolet på aby og aan motor.
På en aby løber det bag om motoren. På en aan motor er der udtag som går ud til venstre side.
Hvis det er c4 model du har vil jeg nok gå efter en aan motor.
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: audi 100 2.3e konvatering til s2/s4

Indlæg af audi_claus »

Er dit udgangspunkt en 100 uden turbo ? Og 10 ventilet?
Så koster det en ny registreringsafgift at sætte en turbomotor i.
Det er jo altid på definition mindst 20% og fra en 136Hk og til en 200/XYZ på 220 eller 230 er vi jo langt over.
Som nævnt er motorerne ret ens
RR fra sidste årgange af Ur-quattro = 3B motoren i 200 20V = ABY i S2.
Der er ingen støbemærker på blokkene og forskellen er kun et nummer i topstykket højre side bagerst.
I 100S4 = AAN og RS2 - ADU er blokke og indmad også ens som i ovennævnte 3B men indsugningsmanifolden er ændret til indsug midt i fra venstre side og styreboksen har en 2.5 Bar boost sensor mod 2.0 i de foregående, hvorfor ladetrykket kan sættes op. Dette skal man så lige huske, hvis man tuner på een af de foregående, nemlig at skifte boost sensoren.
RS2 - ADU har lidt bedre udstødningsmanifold (men det fås langt bedre), mindre ændringer ved knastaksler og en kkk27 turbo, der er større end den kkk24, der benyttes ved de andre - hvilket giver større max effekt og en skrækkelig turbo tøven.
Ud over 2.5 Bar boostsensor i 100S4 og RS2 har disse også 5 tændspoler placeret oven på tændrørerne i topstykket og altså ingen strømfordeler og fælles tændspole. Under udstødningsknastens drivhjul sidder en magnetisk pick-up, der aftaster tændingstidspunket til brug for ECU'en. I de tidligere sidder en Hall-aftastning i strømfordeleren.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
hugo1302
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 20
Tilmeldt: 1/09/2014 17:00

Re: audi 100 2.3e konvatering til s2/s4

Indlæg af hugo1302 »

Hej ja det er en 2.3 e 10v ja kan godt se vis den skal godkendes med motor i kan dette blive en problem hvad så med en 20v motor den ligger lige omkring 170 hk det er da lige ved det kan gå men min største spørgsmål er endeligt vis jeg så vælger en 20v motor kan den gå lige i?? Mht ledningsnet osv eller skal man have 20v ledningsnet med?? For selve ophæng passer vel egentlig da denne model er lavet med mange motor størrelser
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: audi 100 2.3e konvatering til s2/s4

Indlæg af jorlund »

Fornem forklaring, audi_claus :)

Du må maksimalt øge effekten med 20% uden at skulle betale afgift. 136 + 20% = 163,2 hk. En 20v motor har enten 167 eller 170 hk, så det går ikke. Hvis du synes bilen er for sløv, skulle du måske overveje at skifte - eksempelvis en ældre audi a4 1.8T. Det er en solid motor, og der er mange opgraderingsmuligheder - og med turbo får du fornemmelsen af, at der sker noget tidligt, uden at man skal piske motoren helt op i det røde felt :)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: audi 100 2.3e konvatering til s2/s4

Indlæg af audi_claus »

Registreringsafgift: I gamle dage - ca 1993 købte jeg en 100 Avant med quattro ved SandJensen i Silkeborg. Den skulle registreres, da den lige var kommet fra Tyskland.
Den har NF motor på 133 Hk. Mener jeg skulle give 225.000 for den.
Ved OH Biler i Viborg havde jeg set på en 100 turbo-motor på 165 Hk og den ville jeg lægge i og bad derfor SandJensen om at få den afgiftberigtiget som en 165 Hk.
Men de indbetalte bare den normale afgift - 180.000 svjh og samme uge mødte jeg op på toldkontoret i Århus og ville betale en tillægsafgift - men nej - det var hele afgiften om igen. Så det at altså ikke bare lige --- selv om det kun er 24% ekstra.

Ledningsnet: En 20 V har en masse følere og andre instrumenter. Du skal have ledningsnet med, hvis du vil benytte den originale Motronic styre box. (jeg har i øvrigt et ekstra ledningsnet og box i min 200 20V donorbil fra 89. Jeg tog boxen med til et rul ved VAE og fik den målt til - 260Hk, så den er chippet)
Ellers kan du lave alternative boxe baseret på VEMS, Megasquirt eller som jeg 034 Motorsport.

Men det er altså nemmere og billigere at købe en anden bil - med turbo fra starten, som det er nævnt
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: audi 100 2.3e konvatering til s2/s4

Indlæg af Høy »

3B forekommer ofte i S2 Coupé (vist endda oftere end ABY) og er ikke forbeholdt 200, og plejlstængerne i RR/3B er kraftigere end i AAN/ABY/ADU, dvs. motorerne er ikke helt ens. Meningerne mht. bedst/dårligst er delte, for de tynde kan med lidt held bare bøje, hvis man overdriver, mens de kraftige med sikkerhed også ødelægger blokken. Til gengæld kan de kraftige angiveligt holde til omkring 20% mere. Formålet med ændringen var svjv. at gøre dem lettere.

AAN/ABY/ADU (billede fra Ebay):

AAN-ABY-ADU.jpg
AAN-ABY-ADU.jpg (39.96 KiB) Vist 17068 gange


RR/3B (billede fra Ebay):

RR-3B.jpg
RR-3B.jpg (52.55 KiB) Vist 17068 gange


Og turboladeren til RS2 er ikke en K27 (så stor som en håndbold), men en K24-7200:

http://www.audiworld.com/forums/audi-original-s-cars-25/oe-k24-7000-rs2-k24-7200-turbo-info-input-welcomed-2836186/

Jeg har begge dele inkl. manifold, og trykket kommer ganske rigtigt 1200 snoninger højere oppe, men til gengæld kan den store holde trykket (1,6 bar) helt op til 6.000, hvor den lille taber pusten ved 4.700 eller deromkring.

K27 må være til en SportQuattro?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Jonas_R
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1609
Tilmeldt: 10/10/2003 20:31
Geografisk sted: Stor københavn

Re: audi 100 2.3e konvatering til s2/s4

Indlæg af Jonas_R »

Yup Sports quattro brugte K27.

Men det største problem med bøjede plejstænger, skyldes strømfordeleren og for meget ladetryk. Det skyldes, at gastrykket i cylinderen bliver for stort og gnisten springer i rotordækslet.

IMO så ville jeg gå efter en AAN motor, de klart lettest at få fingrene i og du få tændspole til hver cylinder og slipper for strømfordeler mv.
Brugeravatar
coupefritz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 448
Tilmeldt: 15/11/2005 20:29
Geografisk sted: Roskilde

Re: audi 100 2.3e konvatering til s2/s4

Indlæg af coupefritz »

Her får du både S4 og AAN (y)

Og manuelt gear :P

http://www.dba.dk/audi-s4-22-t-quattro- ... 012153320/
Mvh.
Fritz


Skal slæden trække, skal den ha´5 på række!!!

Audi Coupe GT 2,2 årgang 1985 med grøn miljømærkat - solgt
Audi S4 2,2 quattro sedan årgang 1992 - solgt
Audi A2 1,4 TDI årgang 2001
Suzuki GSX-R 750 årgang 1989 (legetøj)
Honda CBX 750 årgang 1985 (fornuftigt legetøj) - solgt
Kawasaki KH 500 årgang 1976 (legenden)
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: audi 100 2.3e konvatering til s2/s4

Indlæg af Bjørn T »

coupefritz skrev:Her får du både S4 og AAN (y)

Og manuelt gear :P

http://www.dba.dk/audi-s4-22-t-quattro- ... 012153320/

Og ikke at forglemme det suveræne quattro. 8)
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: audi 100 2.3e konvatering til s2/s4

Indlæg af audi_claus »

Jonas_R skrev:Yup Sports quattro brugte K27.

Men det største problem med bøjede plejstænger, skyldes strømfordeleren og for meget ladetryk. Det skyldes, at gastrykket i cylinderen bliver for stort og gnisten springer i rotordækslet.

IMO så ville jeg gå efter en AAN motor, de klart lettest at få fingrene i og du få tændspole til hver cylinder og slipper for strømfordeler mv.


Det er rigtigt, at man skal stille strømfordeleren meget nøjagtigt for at undgå bøjede plejle. Så kan standard 3B tage 425Hk og 2.7 Bar abs.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Besvar

Tilbage til "Ekstraudstyr, tuning & styling"