Større dyser

Alt om ekstraudstyr, tuning og styling. Tagbøjler, oliefyr, chiptuning, større turbo, anden udstødning, mm.
Besvar
Jens Steffensen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 2/11/2004 23:46

Større dyser

Indlæg af Jens Steffensen »

Hej
Er der en herinde der kan hjælpe mig. Har en Audi coupe med en S2 motor kode 3B. Jeg skal have nogle større dyser i da den kører lige magert nok. Det er de originale der sidder deri. Den bruges til Rallycross og har nu 290 hk jeg vil gerne op på ca. 330-340 hk. Det kunne være at der var en fra klubben, der måske havde nogle til salg.
Hilsen Jens Steffensen
Vedhæftede filer
2013.JPG
2013.JPG (76.55 KiB) Vist 22971 gange
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Større dyser

Indlæg af audi_claus »

Std dyserne er de brune og dækker op til ca 300 Hk. De grønne Bosch RS2 dyser går vel op til 350 - 400 Hk så det er dem, du skal søge.
De skal være så små som muligt - uden at de bliver belastet mere end ca. 80%
For store giver problemer med tomgang (og hvor ved jeg nu det fra - 1080ml i Det Blå Bæst)
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Jens Steffensen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 2/11/2004 23:46

Re: Større dyser

Indlæg af Jens Steffensen »

Hej Claus
Du har vel ikke bosch nummeret på de grønne, har de samme højde som de originale.
Hilsen Jens
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Større dyser

Indlæg af audi_claus »

Jens Steffensen skrev:Hej Claus
Du har vel ikke bosch nummeret på de grønne, har de samme højde som de originale.
Hilsen Jens

Har ikke lige Bosch nummeret men ETKA angiver et Audi nummer til 034 906 031 F.
De passer i hullerne uden ændringer; både i indsugnings manifolden og i dysebroen og med stik og monterings beslagene.

Men hvilken motorstyring benytter du - tingene skal jo passe lidt sammen.

Jeg har tidligere med en 3 Bars chippet Motronic ecu benyttet disse RS2 dyser med let forhøjet benzintryk, RS2 MAF og større Turbonetic turbo (end kkk24) og målt til 369 Hk.

Du skal have en lambda udlæsning, så du kan holde øje med blandingen
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Jens Steffensen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 2/11/2004 23:46

Re: Større dyser

Indlæg af Jens Steffensen »

Hej Claus
Jeg kører med en FMJ boks som er lavet til bilen, jeg har lige lagt knastaksler fra en 7A og ved at den kørte for magert inden, så nu vil jeg prøve hvad det giver, jeg har nu 290hk og et moment på 450nm. Jeg havde en plan om at få den rullet inden at jeg skiller motoren af, så jeg ved at den kører og så kører jeg på rullefelt nå jeg er færdig med at renovere hele bilen.
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Større dyser

Indlæg af audi_claus »

Jens Steffensen skrev:Hej Claus
Jeg kører med en FMJ boks som er lavet til bilen, jeg har lige lagt knastaksler fra en 7A og ved at den kørte for magert inden, så nu vil jeg prøve hvad det giver, jeg har nu 290hk og et moment på 450nm. Jeg havde en plan om at få den rullet inden at jeg skiller motoren af, så jeg ved at den kører og så kører jeg på rullefelt nå jeg er færdig med at renovere hele bilen.

Hej Jens
Første gang, jeg renoverede min 3B fra min 200 20V Avant 1990 var hovedlejerne inden for grænsen af ny; men cylinderne lidt slidte, så der ved høje omdrejninger røg en del olie med ud af krumtapudluftningen. Den har en IA chip og målt til 280Hk / 440Nm ved VAE for mange år siden. Benyttes som daglig bil. Boret ved Westspeed + 2 overst. standard (Mahle) stempler. Bedre udstødningsmanifold, std kkk24 turbo.
Plejlene kan holde til op mod 430 Hk - hvis der ikke sker fejltændinger; men ellers er det det eneste jeg ville skifte, hvis motoren skulle skilles ad (ud over ny ringe og lejer, når man nu er igang). Topstykke standard; men på Bæstet har jeg 7A udstødningsknast og variabelt knasthjul samt lavkompressions toppakning.

Du skal jo nok have mappet din FMJ box om. Større effekt får du vel med større turbo men til rallycross har du vel brug for godt træk ved lave omdrejninger også, så turboen skal ikke være for stor.
Hører gerne om dine planer.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Jonas_R
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1609
Tilmeldt: 10/10/2003 20:31
Geografisk sted: Stor københavn

Re: Større dyser

Indlæg af Jonas_R »

Jeg har et sæt 440cc dyser, de er lidt større end rs2 dyser men passer lige i.

Dem kan du købe for 1000 kr
Jens Steffensen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 2/11/2004 23:46

Re: Større dyser

Indlæg af Jens Steffensen »

Dem vil jeg gerne købe, kan du sende mig et telefon nr.
Jens Steffensen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 2/11/2004 23:46

Re: Større dyser

Indlæg af Jens Steffensen »

Hej Claus
Jeg har sat begge knaster fra 7A motoren i, er det bedre kun at sætte uds. knasten i, har du prøvet det og hvad er din erfaring.
Hilsen Jens
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Større dyser

Indlæg af audi_claus »

Jens Steffensen skrev:Hej Claus
Jeg har sat begge knaster fra 7A motoren i, er det bedre kun at sætte uds. knasten i, har du prøvet det og hvad er din erfaring.
Hilsen Jens

Jeg tror det går ud over bundtrækket idet ind og udventiler er åbne samtidig, så det er kun ved høje omdrejninger, at luftens inerti får tingene til at spille godt sammen. Ved lave omdrejninger, vil der fise for meget uforbrændt brændstof igennem (så vidt jeg husker) og med turbo er indsugningen ikke så kritisk.
Men for max ydelse - har set noget på 034Motorsport, har de brugt begge.

Men der ligger jo også lidt dovenskab i det. Udstødningsknasten monterede jeg bare sammen med et variabelt takthjul - og det er jo ude i det fri og tilgængeligt. Jeg havde lejet VAE's rullefelt en formiddag for flere år siden og ved at justere på denne timing, fandt vi 30 Hk. Det var få grader frem og tilbage. Skal indsugningen dernæst køres ind, skal ventildækslet jo af for hver indstilling da den variable del sidder på kædetandhjulet på indsugningsknasten. Så jeg har ikke optimeret dette; men har knasten liggende.

Men du kan jo selv afprøve det ved en simpel 3. gears test hvor du på samme (motor-) vejsstrækning med et stopur i hånden, der kan tage mellemtider, starter ved 2000 rpm og så for hver 500 eller 1000 rpm tager du en tid op til max omdrejninger og prøver med standardknasten for at se, om der er målbar forskel. Ja du kommer op på 165 så se dig godt for O:)
Men så har du et sammenligningsgrundlag for mellemaccelerationerne.
2. gear duer ikke, da det går for hurtigt og desuden når den ikke at danne fuldt ladetryk
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Jens Steffensen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 2/11/2004 23:46

Re: Større dyser

Indlæg af Jens Steffensen »

Hej Nu har jeg fået rullet bilen, nu med større dyser, så nu får den det benzin den skal have, først med begge aksler fra A7 det gav ca. 2 hk. ved et højre omdr. tal og mindre moment ved et højre omdr. tal. Så om igen, nu kun med udstødningsknast fra A7 og original indsugningsknast, det var bedre 10hk. mere og ca. samme moment. Vil gerne have en anden tændspole da den har nogle udsætter ved 4500rpm. nogen der har et godt råd, Flemming (Fartstrup) der ruller min bil, snakkede om en tændspole fra en amerikaner bil, der kunne bruges, nogen der har en ide.
Hilsen Jens
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Større dyser

Indlæg af audi_claus »

Tak Jens for tilbagemelding angående knastaksler. Så behøver jeg ikke at afprøve min egen 7A indsugning - der er åbenbart som jeg havde forventet; men selvf. hvis man afprøver med alle mulige grad-forstillinger, er det jo muligt, at resultatet ændres. (jeg hæver bare ladetrykket - det får man ikke sorte fingre af - før den eksploderer altså)
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Større dyser

Indlæg af audi_claus »

Tændspole: Hvor højt ladetryk og hvor mange Hk fik du målt.
Det burde ikke være nødvendigt med anden tændspole før du er over 350 Hk / 2.7 Bar abs. Hvilke tændrør ? Jeg bruger altid Bosch F5DPOR platinrør med projekted tip; men har godt hørt, at de måske ikke er så gode længere.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Større dyser

Indlæg af Høy »

Vil gerne have en anden tændspole da den har nogle udsætter ved 4500rpm.


Prøv at se, om du kan flytte ledningen til primærtrigger/krumtaphjulet. Jeg har oplevet det samme, men på min var det støj fra tændspolen, der gik i sensoren.

Ellers kan du bygge om til coil on plug, hvis din styring har flere frie udgange (og hvis det er tilladt). De nyere modeller med ABY havde det, så det kunne man måske snakke sig fra.

Står dine knaster på mærkerne? Min har også kun udblæsningsknasten fra 7A, og begge står på mærkerne. Spurgte engang den tidligere ejer, om de havde prøvet at flytte frem og tilbage, men det havde de vist ikke.

Har du kortere gearkasse? Købte min med 5. gear svarende til ca. 220 km/t ved 7000. Slutudvekslingerne er muligvis også bygget om. Det er i hvert fald meget sjovt, og 360-380 hk føles som meget mere på den måde.

Jeg har haft den så højt oppe i moment, at den kunne vride alle hjulene (semi-slicks) rundt på asfalt i 3. gear (svarer ca. til 2,5'te gear på en normal) bare ved at give gas, dvs. uden koblingsmisbrug. Det var med 4 grader mere fortænding, men kun omkring 0,8 bar ladetryk, så der er potentiale i de maskiner :-)

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Jens Steffensen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 2/11/2004 23:46

Re: Større dyser

Indlæg af Jens Steffensen »

Hej Du siger du havde støj på signalet hvad gjorde du for at få det væk. knasterne står på mærkerne men jeg er lidt ramt på turbo siden jeg skal kører med en restriktor på 36 mm så det sætter lige lidt begrænsning.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Større dyser

Indlæg af Høy »

Jeg byggede en metalbøjle, som stod lidt frem fra torpedovæggen. Den bandt jeg så sensorledningen fast på med kabelbindere, så den altid var mindst 15 cm fra højspændingsledningerne. Bagefter byggede jeg om til spoler fra en B6 V8. Du kan også flytte tændspolen et andet sted hen.

Skærmningen i signalledningen i bilens ledningsnet, dvs. imellem sensorstikket og motorstyringen, var komplet rådden på min anden S2, og det gav også samme problem. Ikke lige ved 4500, men altid ved samme omdrejningstal.

Der kappede jeg de yderste 10 cm af ledningen og loddede nye ledninger på. Skærmledningen blev erstattet af en længere leder, der blev snoet omkring de andre to. Ikke autoriseret og gør muligvis ingen forskel, men problemet forsvandt.

Min restriktor er faldet af :D der sidder bare et buet lokumsrør (ikke brugt, naturligvis) imellem luftfilteret og indgangen til møllen :oops:

Må du bytte til en anden turbo? Der fås nogle Garrett-modeller med buede vinger, som har langt bedre respons.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Jens Steffensen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 2/11/2004 23:46

Re: Større dyser

Indlæg af Jens Steffensen »

Jeg må gerne sætte en anden turbo på men skal beholde restriktoren, jeg tror at jeg skal se om der er støj jeg kan fjerne.
Besvar

Tilbage til "Ekstraudstyr, tuning & styling"