Justering af K-Jetronic??

Alt om ekstraudstyr, tuning og styling. Tagbøjler, oliefyr, chiptuning, større turbo, anden udstødning, mm.
Besvar
jvje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18/04/2012 20:53
Geografisk sted: Jylland

Justering af K-Jetronic??

Indlæg af jvje »

Hejsa

Jeg søger en der virkelig kan sit kram med de gamle K-Jetronic-anlæg til de gamle 5 cylinderede 10v-sugemaskiner.
Jeg skal gerne have lavet lidt fejlsøgning og nok også have lavet et par finjusteringer og gerne på et rullefelt.

Kender i nogen der kan klare det??
Det skal helst være i den nederste halvdel af Jylland eller på Fyn, men det er ikke et krav. ;)

På forhånd tak. (y)

Jacob
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Justering af K-Jetronic??

Indlæg af SorenR »

jvje skrev:Hejsa

Jeg søger en der virkelig kan sit kram med de gamle K-Jetronic-anlæg til de gamle 5 cylinderede 10v-sugemaskiner.
Jeg skal gerne have lavet lidt fejlsøgning og nok også have lavet et par finjusteringer og gerne på et rullefelt.

Kender i nogen der kan klare det??
Det skal helst være i den nederste halvdel af Jylland eller på Fyn, men det er ikke et krav. ;)

På forhånd tak. (y)

Jacob

Der er ikke så mange justeringsmuligheder på en K-Jet... ;-)
Du kan fifle med luftskruen og du kan justere lidt op på dyserne... Er det en tændingsstyring (ECU) med bankesensor ??
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Justering af K-Jetronic??

Indlæg af audi_claus »

Jeg startede med at sætte en kraftigere fjeder/underlægsskiver i WG for at få lidt højere ladetryk og for at den WR-motor - ikke skulle lave udsættere via tændingen, som det ligger i styringen, skulle der indsættes en snydemodstand eller zenerdiode i styreboksen. Der ligger en del tysk litteratur om dette på nettet.
Problemet med denne delvis mekaniske metode var, at ladetrykket svingede efter hvor varm motoren var.
Da jeg på det tidspunkt kørte dragracing i diciplinen "bracket" som er handikap start og man skal ligge så tæt på ens idealtid som muligt, kørte jeg ofte over mållinien med tændingsudsættere og svingende tider til følge.

Så vejen frem er ombygning af ECU og dysebro med moderne indsprøjtningsdyser.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
jvje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18/04/2012 20:53
Geografisk sted: Jylland

Re: Justering af K-Jetronic??

Indlæg af jvje »

Søren: Tak for svaret. Det er en af de gamle motorer med vacuumstyret tænding. Her er der ingen ECU og ingen bankesensor.
Min Coupe GT fra Schweiz er fra 10/84 med en HY-motor.
Den tager bare ikke gassen rigtigt, den går for højt i tomgang og så skyder den i udstødningen når jeg slipper gassen.
Jeg er ikke selv såååå ferm på fingrene, men får hjælp fra en rigtig god mekaniker/ven, som kan sit kram. Han kender desværre bare ikke noget til dette system.
Jeg har derfor haft den til fejlsøgning/reparation ved et Bosch center og efterfølgende en Automester som jeg fik anbefalet, men ingen af dem har kunnet finde fejlen.
Nu er jeg bare træt af at have smidt penge ud til ingenting høre på en gang salgsgas og lovning om: "Den fejl kan vi finde indenfor 1-2 arbejdstimer".
Jeg skal derfor bruge en der kender systemet og som kan sørge for at den går som den skal.

Claus: Tak for svaret. Problemet er bare at jeg ikke har "tvangsfodring" og ingen ECU på min motor, så det trick hjælper mig desværre ikke så meget. ;).
Jeg har også overvejet det med ombygningen til fuldelektronisk styring mere og mere, men der er bare et par andre ting jeg vil have prøvet af på min gamle 5 cylindrede 10v inden jeg tager det skridt.(Går og lurer på en skarpere knast) :).
Ydermere vil jeg gerne beholde udseendet i motorrummet forholdsvis originalt, så hvis jeg kunne få det gamle K-Jetronic til at spille, så bliver det.
MEN hvis jeg nu skulle i gang med ombygningen, hvilken størrelse dysser vil jeg så skulle bruge?? Nogle fra en turbo 20v fx?? Omkring de 200 ml??
Hvad er egentlig forskellen på høj- og lav-ohms dysser??
Jeg vil gerne have nogle standard Bosch-dysser med 4 stråler pga. forstøvningen men ved bare ikke, hvad størrelser de fås i og hvad bil de så evt. skal bestilles fra?!

På forhånd tak for svaret. (y)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Justering af K-Jetronic??

Indlæg af audi_claus »

Så vidt jeg husker er en HY oprindeligt en schweitz'er som kan have nogle ekstra antiforureningsdimser indbygget, hvilket ikke gør det enklere.
Dyser til en 200 20V er nok omkring 280ml og kan med standard benzintryk (som er lavere end i din nuværende K-Jetronic) yde op mod 280 Hk, så dit gæt på 200 for en ikke turbomotor med en justerbar åbningstid er nok ikke helt forkert.

Vor formand Poul E Bech ligger inde med litteratur vedr. K-Jetronic. Det er lærebøger/skrifter, der gennemgår de forskellige dele, hvilket jeg selv havde glæde af (for 10 år siden), så prøv ham.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Justering af K-Jetronic??

Indlæg af SorenR »

audi_claus skrev:Så vidt jeg husker er en HY oprindeligt en schweitz'er som kan have nogle ekstra antiforureningsdimser indbygget, hvilket ikke gør det enklere.
Dyser til en 200 20V er nok omkring 280ml og kan med standard benzintryk (som er lavere end i din nuværende K-Jetronic) yde op mod 280 Hk, så dit gæt på 200 for en ikke turbomotor med en justerbar åbningstid er nok ikke helt forkert.

Vor formand Poul E Bech ligger inde med litteratur vedr. K-Jetronic. Det er lærebøger/skrifter, der gennemgår de forskellige dele, hvilket jeg selv havde glæde af (for 10 år siden), så prøv ham.

HY er en af motorerne der var øremærket til S og CH... Ser ikke umiddelbart ud til at være udstyret med kat og lambda...

Fra side 26 og frem er der en fejlsøgningsguide i den pdf jeg linkede til tidligere... Er der noget der du kan relatere dine fejl til ??

Tomgang justeres så vidt jeg husker på gasspjældet med en lille skrue...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Justering af K-Jetronic??

Indlæg af Havberg »

Min GT med HY motor (Fra Schweiz) har heller ikke hverken kat eller lambda - det specielle ved motoren er vel, at den har et system med noget styring (både vacuum og temperatur) der genbruger en del af udstødningsgassen i forbrændingen - vel angiveligt en måde, at reducere forurening på.
Derudover har de også en ekstra vacuum pumpe til bremseforstærkeren - trukket af knastakslen.

Mht. justering af indsprøjtnings anlægget, så ledte jeg også i en del år efter nogen der kendte noget til systemet - men jeg fandt aldrig rigtig nogen.

Jeg ved ikke hvad de ville sige til det ved AZF i Flensborg :-k Det var måske et forsøg værd - der var da en mekanikker der var ret interesseret i min S2 dernede for snart en del år siden :)


Jeg går ud fra, at du har kontrolleret alle de "oplagte" ting såsom nye tændrør, rotor, strømfordeler dæksel, tændkabler mm? Derudover ville det nok også være en god ide at få checket alle vacuum slangerne igennem for utætheder (eller aller-bedst, at få dem skiftet hvis de er gamle)

Jeg havde en gang et enkelt tændkabel der var dårligt - ikke nok til, at cylinderen slet ikke tændte - men det drillede af og til med udsættere og dårlig trækkraft.
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
jvje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18/04/2012 20:53
Geografisk sted: Jylland

Re: Justering af K-Jetronic??

Indlæg af jvje »

Hej Gutter

Det er helt rigtigt at min Coupe GT er en import-model fra Schweiz og at fra ny er monteret med et returløb/genanvendelse af udstødningsgassen, udvidet vacuumsystem med vacuumpumpe som på en NG samt EGR-ventil, og er uden kat og lambdasonde. Jeg har også fundet ud af at der er en anden strømfordeler og andet, mindre gasspjæld på den type motor. Standard på en KV-motor er 35/52 mm, mens den på en HY er 24/52 mm. Der er trykket en forsnævring ind i gasspjældets første trin. Ydermere ser det ikke ud til at jeg kan styre tomgangen på gasspjældet. Det er som om at tomgangsjusterskruen til omløbet, er blændet af. Der sidder en slags blændestift med en plasthætte trykket ind over. :-k
Der er dog sket en hel del ændringer på alt dette siden jeg har fået den, men det har ikke løst problemerne som jeg har haft helt fra starten af. :-k

Det jeg har gjort/modificeret er følgende: Fjernet EGR-ventil, sat vacuumpumpe ud af drift(slagstift fjernet), blændet returløbet af til udstødningsgassen på indsugningsmanifolden, samt fjernet forsnævringen i gasspjældet.

Jeg har så skiftet følgende dele på den til nyt: Tændrør, tændkabler, rotordæksel, rotor uden omdrejningsbegrænser, indsprøjtningsdysser og O-ringe, alle benzinslanger og begge benzinfiltre ved benzinpumpen, trykbeholderen ved benzinpumpen, alle gummiophæng til benzinpumpe etc, benzinpumperelæ, luffilteret, pakningen mellem gasspjæld og indsugningsmanifold og undertryksslange til sideudluftning på knasthus.
Jeg har også skiftet mange køledele på den til nyt som: Køler, thermostat, blæserkontakt og begge følere på thermostatstudsen.

Jeg har så efterfølgende prøvet mig lidt frem med at skifte en række dele ud med nogle brugte fra en bil med en KV-motor jeg ved har kørt rigtigt for kort tid siden. Her har jeg skiftet: Tomgangsstyringsrelæ, tomgangsregulator og varmkørselsregulator.

Jeg har så også opgraderet til nogle "sjovere" dele så som: KV-strømfordeler med ny vaccumdåse, rustfri bananmanifold, 2,5" sportsudstødning og Pipercross induction-kit.

Intet har hjulpet og fejlene har været der fra starten af, inden jeg er begyndt at skifte delene og modficere på den. ;(

Jeg har dog nu en mistanke om at det med at den skyder i udstødningen når der slippes på gassen, har noget at gøre med "Schubabschalter" som det hedder på tysk. Den har jeg planer om at blænde af og har for nyligt fået fat i de originale blændpropper hertil. Det med den forhøjede tomgang, har jeg nu en mistanke til at det kunne have noget at gøre med kontakten, der sidder på gasspjældet. Jeg har derfor lånt et brugt gasspjæld med kontakten siddende på. Nu må vi så se om det kommer til at gøre en forskel at montere den midlertidigt når jeg skal ud og besøge den i sit vinterhi om en god uges tid. [-o<

Jeg har en mistanke til at der også kunne være noget galt med tænding og nærmere bestemt tændspolen, da jeg får en rød gnist når jeg tager tændkablet af en af tændrørene og holder op mod topstykket. Den er nemlig også begyndt at skal have flere og flere omdrejninger på starteren inden motoren starter.
Kan jeg erstatte den med en noget kraftigere tændspole fra fx MSD eller vil det påvirke min omdrejningstæller??
Har nemlig fundet sådan en til en rimelig pris. ;)

Jeg synes jeg har været det mest åbentlyse igennem for at fejlfinde på den eller er der mere i kan komme i tanke om??

På forhånd tak for svaret. (y)

Mvh Jacob
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Justering af K-Jetronic??

Indlæg af audi_claus »

Det med at skyde i tomgang kan være tegn på mager blanding. Sidder der ikke en unbraco skrue lige ved igloen. Du skal have en lang tynd nøgle ned ca 2 eller 3 mm til justering af basisblandingen.
På min egen GT fra 84 gav den knald og udsættere, når jeg kom hjem (motor varm) og kørte langsomt ind ad en lang grusindkørsel. Det hjalp på min.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Justering af K-Jetronic??

Indlæg af Havberg »

Tomgangs justeringen husker jeg også som Claus beskriver den - en temmelig lang umbraco nøgle skal der til.

På min bil var den også blændet/plomberet med noget plastic-værk - måske det er en Schweiz-ting :-k

Jeg havde en mekker til at justere på den mens han holdte øje med CO-tallet.
Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske længere om den gik for hurtigt eller langsomt i tomgang - men det hjalp i hvertfald.
Men "plomben" skulle brydes før vi kunne komme til.
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
jvje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18/04/2012 20:53
Geografisk sted: Jylland

Re: Justering af K-Jetronic??

Indlæg af jvje »

Halløj igen

Så vidt jeg er informeret, så er den omtalte umbraco-skrue nede i mængdefordeleren, til at justere blandingen/CO med, som Claus også er inde på.
Jeg er dog lidt betænkelig ved at skulle bryde den omtalte plombering, men på den anden side: Intet vovet, intet vundet. ;)

Nu kan det godt være jeg har udtrykt mig lidt forkert, men motoren skyder ikke når den går i tomgang, men når jeg slipper gassen og motoren er på vej ned i omdrejninger når jeg motorbremser. ;). Den havde også en tendens til at blive lidt varm, inden jeg fik skiftet køleren til en racingmodel, så det kan godt være blandingen er for tynd, men jeg synes ikke rigtigt jeg kan se nogen tegn på det på tændrørene.
Det må jeg lige have tjekket op på.

Tak for rådene. (y)
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Justering af K-Jetronic??

Indlæg af Havberg »

Hvis du har mulighed for at få målt korrekt på udstødningsgassen, så ville jeg nu ikke være så bekymret for, at bryde plomben.
Jeg var også lidt nervøs ved at få det gjort, men der er jo ikke noget ulovligt i det eller ligende :)

Må endda indrømme, at jeg efterfølgende justerede lidt på tomgangsskruen selv :)
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
jvje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18/04/2012 20:53
Geografisk sted: Jylland

Re: Justering af K-Jetronic??

Indlæg af jvje »

Hej igen

Så er jeg da kommet lidt videre, efter jeres råd og vejledning.

Jeg har fået efterprøvet funktionaliteten af kontakten på gasspjældet. Den var ok.
Så tjekkede jeg modstanden på varmkørselsregulatoren, for at se om varmelegemet i den var intakt. Den var også ok.

Nogle dage derefter, var jeg ude at køre en lille tur, og så begyndte motoren ikke at ville gå ned i omdrejninger. +(
Jeg åbnede hjelmen og kunne se at havde glemt at slutte stikket til kontakten på gasspjældet til. Jeg sluttede stikket til igen og kørte en lille tur igen. Derefter hjalp det, men jeg synes stadig ikke den gik hurtigt nok ned i omdrejninger som før. Jeg opdagede herved at spjældet i mængdefordeleren hang en lille smule, og at tomgangsregulatoren faktisk kunne løsne spjældet til dels. Jeg fandt en brugt magen til, fra en bil som havde kørt for nylig, og det løste så det problem. [-o<

Derefter skiftede jeg tændspolen til en MSD, som giver en kraftigere gnist fra sig. Jeg synes ikke det gav det store udslag, bortset fra at tomgangsregulatoren tager marginalt længere tid om at finde sig selv. Igen ingen løsning på problemerne.
Så skiftede jeg tændingsrelæet for at se om det kunne være den. Igen ingen resultat. :-k

Jeg har fået en del hjælp af min gode mekanikerven til alt dette og han var også ved at blive godt og grundigt frustreret over det at den ikke ville tage gassen ordentligt. :-k
Pludselig kom han i tanke om koldstartsventilen, måske også skulle have funktionen, som en accelerationspumpe på en karburator og give ekstra benzin ved acceleration. Efter vi fik den taget af, kunne vi se at den ikke gav noget fra sig i den situation. Efter kort tids søgen, fandt vi ud af at den blev påvirket af den vacuumdåse der sidder ved servovæskebeholderen.
Vi fandt så ud af, at det var den lille undertrykskontakt, der sidder skruet ind i topstykket, som var defekt/stoppet til.
Da vi så kørte vacuumforbindelsen udenom kontakten(thermopneumaticvalve), virkede den sgu, og jeg skal da lige love for den gamle kværn vågnede op til dåd. :mrgreen:
Vi har så justeret lidt på CO-skruen for at den kom til at gå mere rigtigt, da den pludselig fik alt for meget benzin.

Så i havde ret i at den gik for magert/blandingen ikke var rigtig, men det har så været under accelerationen den har fået for lidt. Var den kommet på et rullefelt med en CO-måler koblet til, var problemet nok blevet spottet.

Status er derfor nu, at jeg venter på en ny thermopneumaticvalve. Når den så er monteret, skal den finindstilles i CO med en CO-måler.
Jeg har dog stadig problemer med at den går ujævnt ud af landevejen med konstant hastighed, men det er ikke så slemt som det har været. Jeg håber at en finjustering af CO`en vil løse det problem. [-o<
Jeg har også stadig problemet med at den går for højt i tomgang og at tomgangsregulatoren justerer den for højt op. Fejlen søges stadig, men vil nu vove den påstand, at det er et elektrisk problem.

Er der nogen af jer der ved om der en grundindstilling på tomgangsjusterskruen og CO-justerskruen?? :?:
Jeg har hørt noget om at tomgangsjusterskruen, skal skrues helt ind og så 1 ½ gang ud, men jeg ved intet om CO-justerskruen.

På forhånd tak for hjælpen, og selvfølgelig også tak for den hjælp jeg har fået. (y)

Mvh Jacob
Besvar

Tilbage til "Ekstraudstyr, tuning & styling"