Projekt S4 B5 ...

Alt om ekstraudstyr, tuning og styling. Tagbøjler, oliefyr, chiptuning, større turbo, anden udstødning, mm.
Brugeravatar
DP
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 7/08/2006 17:51
Geografisk sted: ROSKILDE

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af DP »

SorenR skrev:
PEB skrev:Hej Søren

Hvordan ser de "metaldimser" ud ?? Synes ikke lige jeg kan finde noget sted i ElsaWin hvor knasterne bliver holdt på bagsiden.


Jeg tor det er metaldimser her han mener
Men de bruges på 2,5 v6 TDI
Vedhæftede filer
holder.pdf
(61.83 KiB) Downloadet 905 gange
HANG LOOSE

VH DP

VCDE 23.11.0
VCDE Release 23.11.0
Audi A6 St.Car 3,0 TDI v6 fra 14
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af SorenR »

DP skrev:
SorenR skrev:Hvordan ser de "metaldimser" ud ?? Synes ikke lige jeg kan finde noget sted i ElsaWin hvor knasterne bliver holdt på bagsiden.


Jeg tor det er metaldimser her han mener
Men de bruges på 2,5 v6 TDI

Ah.. Ja, dem kan jeg ikke bruge...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af SorenR »

Fremskridt...

Der er kun een måde at afgøre om tandremmen sidder korrekt, det er ved at sammenligne TDC mærkerne på knastakslerne med TDC mærket på krumtappen. Det hele så fint ud så jeg har valgt at bruge mærkerne på knasthjulene i stedet for værktøjet, så behøver jeg heller ikke at løsne knasthjulene :-

Billede

Ligner det et par knastaksler der har kørt 250.000 km ??? :mrgreen:
Billede

Låsebolten til krumtappen monteres - med stort besvær. Jeg kunne ikke se hvad jeg lavede under bilen, kun føle.... Armen ind gennem forbroen, forbi olierøret til turboen og man kan næsten se hvor man er gennem hjulkassen til venstre forhjul, men hånden skygger... :roll:
Låsebolten skal sidde her...
Billede

Zoom...
Billede

Måtte fjerne denne for at komme til og selvfølgelig drejede unbracoen bare rundt i en af skruerne :/[] Boremaskine og en overstørrelse unbraco værstedsmæssigt fæstnet med en stor hammer :oops:
Billede

Svingningsdæmper fjernet, tandrem fjernet, oliepind fjernet, trykrulle fjernet, medløber fjernet, remhjul på servopumpe fjernet og vandpumpe fjernet. Stemplet til trykrullen holdes på plads af en lille unbrako nøgle og den skal hele vejen igennem stemplet :!: Servopumpen er skruet løs fordi en af skruerne til vandpumpen sidder inde under den. Blev lidt overrasket over hvor meget vand der kan være i vandpumpen :|??
Billede

Den lange vej tilbage er påbegyndt... Og mærkerne passer lige i øjet :-
Termostaten er ikke skiftet - det hævner sig sikkert senere, men så ta'r vi det med. O:)
Billede

Fjernede låsebolten til krumtappen og gav motoren et par omgange med en topnøgle... Ingen mistænkelige lyde, knæk eller hård modstand 8)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af Bjørn T »

Hej Søren.
Er du virkelig SÅ glad for at skrue, at du samler den igen uden at skifte termostaten. :shock:
Eller glemte du den bare, og kom først i tanke om den da rem og vandpumpe var skruet på. ;)
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af SorenR »

Bjørn T skrev:Hej Søren.
Er du virkelig SÅ glad for at skrue, at du samler den igen uden at skifte termostaten. :shock:
Eller glemte du den bare, og kom først i tanke om den da rem og vandpumpe var skruet på. ;)

Jane's Golf har fået skiftet termostat 1 gang på 380.000 km, hvis hendes bil kan, så kan min også ;-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af Høy »

Så, Bjørn, nu skal du ikke sabotere muligheden for, at der kommer en 2'er af denne tråd (y)

Rallybilen har ingen termostat, køleren er ikke ligefren optimalt gennemstrømmelig for luften, men den er vandvarm efter 6 kilometers rolig kørsel.

Den almindelige S2'er med termostat og lille køler forrest er vandvarm efter 4 km, men det er nok kun vandet i den lille kreds.

Ud med termostaten 8)

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af SorenR »

Ikke det helt store i dag...

Billede

Ventildækselpakningerne er monteret, med behørigt brug af silikone tætningsmasse i hjørnerne, de gamle var helt sprøde og knækkede flere steder. Tændrørshullerne er tømt for olie, nu må vi se om det så også er tæt :-

Det nye PCV rørsystem er monteret. Overvejede at pille indsugningsmanifolden af, men det lykkedes uden... Vend, dreje, hive, trykke... Det var sgu nemmere at pille af - nok derfor det knækkede :oops:

Mangler en intercooler og det rør jeg pillede af for at sætte låsebolten i. Jeg manglede også de sidste Samco slanger under motoren og de er kommet i nu. Spændebånd er vendt og drejet så de sidder optimalt i forhold til plads, men ikke i forhold til tilgængelighed når fronten er på. Specielt har det irriteret mig at jeg ikke har kunnet få den midterste motorafdækning på, det kan jeg nu ;-)

Ledningerne til føleren i kølevæskebeholderen knækkede, så de er nu behørigt forlænget og loddet på stikket. Strips er rundhåndet delt ud i motorrummet så alle ledninger ligger fast, men det ser stadig rodet ud - Fy Audi ;-)

Filteret til klimaanlægget er flyttet en anelse og beslaget er blevet bukket til, så det ikke gnubber op af intercooleren længere. I det hele taget så har jeg brugt lang tid på at rette beslag, så ting og sager sidder pænt og uden at røre ting de ikke bør røre.

Brugte omkring 1 time på at finde det nye røde poly snub mount, d.v.s. forreste motorophæng, men er kommet til den konklusion at det ligger i sommerhuset sammen med mine race spec motorophæng... DOH...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Avantismo
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 3153
Tilmeldt: 23/12/2005 22:29
Geografisk sted: Syd for Whiskybæltet

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af Avantismo »

Du er sgu dygtig.... (y)
Mvh Kim

Audi TT coupe 180 hk CQJ 1998
jbac
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 389
Tilmeldt: 26/07/2009 19:44
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af jbac »

Replica skrev:Du er sgu dygtig.... (y)

X2 (y)
Kan der ikke også blive til en ny grill til Golfen, Søren?
//Jørgen.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af SorenR »

jbac skrev:
Replica skrev:Du er sgu dygtig.... (y)

X2 (y)
Kan der ikke også blive til en ny grill til Golfen, Søren?

Joeh... Det var en fasan der kom i vejen, har kikket på eBay om der skulle komme en grill op, men jeg bliver nok bare nød til at købe en ny... ;-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af SorenR »

Replica skrev:Du er sgu dygtig.... (y)

Pjat, det er bare et spørgsmål om at lære, hvilken vej en skrue skal drejes, resten kommer efterhånden, som man bliver mere modig ;-)

Selv da jeg var barn skulle ting skilles ad, så jeg kunne se hvordan de virkede og så samlede jeg dem igen O:)

Og det var sjældent jeg fik noget i overskud :-
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 710
Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Geografisk sted: Middelfart

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af Poe »

Hej Søren Flot arbejde jeg følger vældig med i din reparation der er ikke så mange på forum der guider i V6 så mange tak for det, min lider jo også af gammel tandrem og oliespild, hvad kom du frem til med oliespild, er det ved knastpakdåser ?
---------------------------
SorenR Skrev:
29 April: Nu jeg alligevel har bilen oppe på bukke er det jo nærliggende at undersøge hvad den "spilder" og hvor den spilder fra. Bundpladen viser tydelige tegn på 3 spildområder, 2 oliespild i siderne og vand i midten - een ulykke kommer sjældent alene.
---------------------------
2 Maj. Jo, jeg er ved at supplere min bestillingsliste... Jeg har tænkt mig at lave det selv - eller næsten selv - skal nok have lidt hjælp til tandremmen, men jeg tænker at for at skifte pakningerne til knastakselforstillerne, skal man alligevel have tandremmen af, knastakslerne ud og kæderne af... Det bliver spændende at få det hele til at køre synkront igen.
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af SorenR »

Poe skrev:Hej Søren Flot arbejde jeg følger vældig med i din reparation der er ikke så mange på forum der guider i V6 så mange tak for det, min lider jo også af gammel tandrem og oliespild, hvad kom du frem til med oliespild, er det ved knastpakdåser ?
---------------------------
SorenR Skrev:
29 April: Nu jeg alligevel har bilen oppe på bukke er det jo nærliggende at undersøge hvad den "spilder" og hvor den spilder fra. Bundpladen viser tydelige tegn på 3 spildområder, 2 oliespild i siderne og vand i midten - een ulykke kommer sjældent alene.
---------------------------
2 Maj. Jo, jeg er ved at supplere min bestillingsliste... Jeg har tænkt mig at lave det selv - eller næsten selv - skal nok have lidt hjælp til tandremmen, men jeg tænker at for at skifte pakningerne til knastakselforstillerne, skal man alligevel have tandremmen af, knastakslerne ud og kæderne af... Det bliver spændende at få det hele til at køre synkront igen.

Så vidt jeg kan se, er der mest "snask" omkring siderne og bag på ventildækslerne og kun en let antydning af oliespild foran. Det er tydeligt at se, hvor olien er dryppet ned på udstødningsmanifolden og det passer med siden af ventildækslerne. Bag på topstykkerne vil det dryppe ned på turboerne og så kan man se det der.

Mine topstykker er spejlvendt, d.v.s. knastforstilleren (hvor pakningen også kan blive utæt) sidder bagpå i den ene række og foran i den anden række og der hvor den sidder foran, er der kun ubetydelig olie, varm olie kan sagtens krybe langs kanterne.

Der var stort set rent omkring tandremshjulene, så det ser ikke ud til at knast pakdåserne lækkede. Et problem kan være blændproppen modsat knasthjulene (bag på topstykket), det er en plastic prop som er limet i.

Det er faktisk lidt af et sats, at jeg ikke har skiftet resten af pakningerne, men jeg begrunder det med, at både den udvendige og den indvendige ventildæksel pakning lækkede olie. Tændrørene soppede i olie... Nu må vi se om jeg får ret.
Hvis ikke... Skal jeg hele turen igennem igen :roll:

Jeg har i mellemtiden fundet ud af, at man behøver ikke tage fronten helt af, man kan nøjes med at "hængsle" den i passagersiden og sætte en buk under i den anden side. Så slipper man for at fjerne klimakøleren og skrue slangerne af oliekøleren til gearkassen.

Nu er min motor nok lidt mere besværlig, fordi der er flere slanger og rør der skal fjernes, i forhold til en motor uden to turboer ;)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af SorenR »

Guess what... :mrgreen:

Billede

Der kom lige en konfirmation i vejen i går, ellers havde jeg været med på rulletræf i dag :|

Status:
- Ingen dryp eller anden spild
- Ingen lugt af brændt olie
- Ingen pivelyde eller "slid" lyde.
- Rattet sidder skævt
- Naboen påstod han kunne høre min prøvetur helt ud på den anden side af byen O:)

Det var lidt af noget gedde**ep at få skiftet de sidste Samco slanger, men nu er det gjort. Påfyldning af kølervand (rent demineraliseret vand - pletter ikke ;-) ) var ikke slemt, jeg havde dog et problem med at få nok vand på systemet til at det løb ud af udluftningen til varmeapperatet... He he... 1 stk. G12++ dunk (tom) skåret over ca. 1" fra bunden og voldet ned i kølervæskebeholderen som en tragt - så kan der fyldes vand på til det løber ud af udluftningen :twisted:

Den opmærksomme læser vil notere sig at mine lygter er klarere end normalt... Autosol + skumgummipad + boremaskine + TurtleWax... Også tågelygterne, og hold da helt op, hvilken forskel. (y) Man skal bare huske ikke at fyre helt op for boremaskinen, en hastighed svarende til at piske flødeskum virker fint. :mrgreen:

Som jeg skrev tidligere så sidder rattet skævt. Jeg har ikke fået bilen sporet, efter jeg skiftede tandstang, men da rattet blev monteret, var tandstangen låst i midterstilling så bilen skal bare spores som normalt.

Der mangler at blive monteret en afdækning under rattet, pladen under motoren, justeret mellemrum omkring kofangeren men det er alt sammen trivialiteter. Når jeg er 100% alt er tæt bliver kølervæsken justeret med et par dunke G12++ (-30 grader).

Men jeg er jo ikke helt færdig... Der er stadig et par punkter i den oprindelige liste i 1. indlæg...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Tonny Jensen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 259
Tilmeldt: 14/04/2010 23:03
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Kontakt:

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af Tonny Jensen »

Den ser nu godt ud igen nu hvor den er samlet Søren (y)
| VCDS | Vil gerne lave kodning og fejludlæsning. Bare henvend dig på PB |
| OEMshop.dk - din webshop med originale dele som rustfri pedalsæt, R8 oliedæksel, lyskontakter og plejesæt. |
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af SorenR »

Tonny Jensen skrev:Den ser nu godt ud igen nu hvor den er samlet Søren (y)

Jeps... omend meget snavset/støvet... Jeg tror det er store vaske dag i morgen... Når jeg har være oppe i sommerhuset og skifte til sommerhjul - og slå lidt græs.

Det er næsten en måned den har stået på bukke. Så har det blæst for meget, så har det regnet, så har det været for koldt... Mange undskyldninger når man kun har en carport med et par spots i loftet. Men hold da helt op, hvor jeg savnet at køre i den :evil:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af SorenR »

Nå, man kan jo ikke sidde med hænderne i lommen hele tiden..

Passagerdøren har irriteret mig de sidste 2-3 år og det er bare blevet værre. Den hænger og "snakker" fra det øverste beslag.. Nu skulle det være.. Hvor stor er skaden?

Øhmø... :oops:

Når man fjerner plasticproppen markeret nedenunder... Så sidder der en skrue... Når den strammes til, så er der ikke længere slør i dørhængslerne...

Billede

Jeg har også opdaget at håndbremsen kun trækker på venstre baghjul. WD40 og lidt knofedt så kører det igen... MEN... Jeg har haft lidt problemer med at justere håndbremsen efter jeg skiftede kablerne - det er nu løst :/[]
Når det hele er stammet op, så hiver man bare kablet nogle "klik" ud af justereskruen og så fungerer justerskruen som forventet. Der må være noget der er smuttet i teksten :-

Billede

Så har jeg skiftet de sidste to gummiophæng til bagdifferentialet med nogle gummiophæng fra Stërn.

Gammelt gummiophæng skåret ud, ny isat til højre og nyt venter til venstre.

Billede

De gamle ophæng var bløde, ikke kun bløde... MEGET bløde.. Der er næppe noget der kan bevæge sig med de nye.

Billede

Billede

Nå ja... Udstødningsophænget var rustet af røret og skal svejses ved lejlighed, midlertidigt ophæng konstrueret af to spændebånd og det gamle ophæng O:)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af Gio »

SorenR skrev:Billede

Nå ja... Udstødningsophænget var rustet af røret og skal svejses ved lejlighed, midlertidigt ophæng konstrueret af to spændebånd og det gamle ophæng O:)
SÅDAN! :rofl:
Det behøver jo ikke være så svært, egentlig.
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
jbac
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 389
Tilmeldt: 26/07/2009 19:44
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af jbac »

Det er så i sådan en situation, at vi jyder ville ha brugt noget gammel ståltråd.... :mrgreen:
(y)
//Jørgen.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Re: Projekt S4 B5 ...

Indlæg af SorenR »

jbac skrev:Det er så i sådan en situation, at vi jyder ville ha brugt noget gammel ståltråd.... :mrgreen:
(y)

Jeg havde ikke flere ståltrådsbøjler... ;-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Ekstraudstyr, tuning & styling"