Rekuperation? Adaptiv fartpilot? Lane assist? 8-Tiptronic?

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Brugeravatar
Spunk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11/10/2005 09:25
Geografisk sted: København

Rekuperation? Adaptiv fartpilot? Lane assist? 8-Tiptronic?

Indlæg af Spunk »

Hejsa

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en 2016 A6 4G TFSi med adaptiv fartpilot, laneassist og 8 trins tiptronic. Endvidere har den rekuperationssystem. Er i tvivl om den har COD?

Når jeg lige nævner de ting er det fordi jeg mistænker nogle af de nævnte ting for en enkelt lille irritation der er ved bilen.

Uanset vejrforhold og hastighed oplever jeg med jævne mellemrum at bilen “holder igen” ved konstant fart. Fx ved kørsel på motorvej, omkring 120km/t falder hastigheden til 118/119km/t i 2-3 sekunder, hvorefter den igen “giver slip” og kommer tilbage til oprindelig hastighed på 120km/t. Det føles som om man trækker et hak i håndbremsen i 2-3 sek og giver slip igen. Det forekommer 1-2 gange i minuttet ved konstant fart på motorvejen. Den gør det uanset om jeg aktiverer laneassist, fartpilot eller ej.

Er der nogle kloge hoveder der har et bud på hvad det kan være?
Per Müller

2010 - VW Golf 1.4TSi Highline
2001 - Nissan Silvia S15 SR20DET R-Spec med 250hk (fars legetøj)
2016 - Audi Avant TFSi quattro
Brugeravatar
Spunk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11/10/2005 09:25
Geografisk sted: København

Re: Rekuperation? Adaptiv fartpilot? Lane assist? 8-Tiptroni

Indlæg af Spunk »

Audi har forklaret at det bremserne! Og det aktiveres af regnsensoren. Når det regner bremser den vandet af skiverne.
Per Müller

2010 - VW Golf 1.4TSi Highline
2001 - Nissan Silvia S15 SR20DET R-Spec med 250hk (fars legetøj)
2016 - Audi Avant TFSi quattro
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Rekuperation? Adaptiv fartpilot? Lane assist? 8-Tiptroni

Indlæg af kimenemark »

Det er sq da "smart"... har de så også ændret serviceinterval for bremserne mon's tro [WINKING FACE]

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Rekuperation? Adaptiv fartpilot? Lane assist? 8-Tiptroni

Indlæg af Bjørn T »

Spunk skrev:Audi har forklaret at det bremserne! Og det aktiveres af regnsensoren. Når det regner bremser den vandet af skiverne.
Hvor meget vand kan der hæfte på en metalskive der drejer med hjulets hastighed/omdrejninger ved 120 km/t. :roll:
Det lyder for mig som en rigtig syg forklaring. :-
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Rekuperation? Adaptiv fartpilot? Lane assist? 8-Tiptroni

Indlæg af morten00 »

Bjørn T skrev:
Spunk skrev:Audi har forklaret at det bremserne! Og det aktiveres af regnsensoren. Når det regner bremser den vandet af skiverne.
Hvor meget vand kan der hæfte på en metalskive der drejer med hjulets hastighed/omdrejninger ved 120 km/t. :roll:
Det lyder for mig som en rigtig syg forklaring. :-
Ja det lyder sygt men den er åbenbart god nok og det er faktisk en del år siden det blev indført. Her er nogle tyskere som diskuterer det samme https://www.motor-talk.de/forum/selbstt ... 23512.html

Det er åbenbart helt tilbage i 2005-6 at nogle, måske alle A6 4F fik den feature.

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
Spunk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 83
Tilmeldt: 11/10/2005 09:25
Geografisk sted: København

Re: Rekuperation? Adaptiv fartpilot? Lane assist? 8-Tiptroni

Indlæg af Spunk »

Det er keramiske skiver og Carbon klodser, derfor. Skiverne skulle holde evigt mht slid siger Audi, med mindre de bliver ødelagt.

Jeg har bare aldrig før haft en bil med sådan nogle bremser, så var ikke bekendt med at den automatisk bremsede lidt i regnvejr ved aktivering af regnsensoren. I starten synes jeg den gjorde det hele tiden, men nu da jeg ved hvorfor, så er det faktisk kun når det regner.

Og det stemmer meget godt med at jeg har kørt i heftigt regnvejr og skulle bremse let for en forankørende på motorvejen, hvor den bare fortsatte - nåede lige at tænke “hvad sker der????”, trådte lidt hårdere og pludselig tager den fat og jeg sad halvt oppe i forruden. Nu holder jeg ekstra, ekstra afstand til forankørende i regnvejr.
Per Müller

2010 - VW Golf 1.4TSi Highline
2001 - Nissan Silvia S15 SR20DET R-Spec med 250hk (fars legetøj)
2016 - Audi Avant TFSi quattro
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Rekuperation? Adaptiv fartpilot? Lane assist? 8-Tiptroni

Indlæg af morten00 »

Spunk skrev:Det er keramiske skiver og Carbon klodser, derfor. Skiverne skulle holde evigt mht slid siger Audi, med mindre de bliver ødelagt.

Jeg har bare aldrig før haft en bil med sådan nogle bremser, så var ikke bekendt med at den automatisk bremsede lidt i regnvejr ved aktivering af regnsensoren. I starten synes jeg den gjorde det hele tiden, men nu da jeg ved hvorfor, så er det faktisk kun når det regner.

Og det stemmer meget godt med at jeg har kørt i heftigt regnvejr og skulle bremse let for en forankørende på motorvejen, hvor den bare fortsatte - nåede lige at tænke “hvad sker der????”, trådte lidt hårdere og pludselig tager den fat og jeg sad halvt oppe i forruden. Nu holder jeg ekstra, ekstra afstand til forankørende i regnvejr.
Så er det der automatiske bremsen jo åbenbart ikke engang nok til at holde skiverne tørre :mrgreen:

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Rekuperation? Adaptiv fartpilot? Lane assist? 8-Tiptroni

Indlæg af jorlund »

Da jeg havde min polo fra 2009 og pendlede til Viborg, kunne jeg tydeligt mærke, at bremserne ikke tog ordentligt fat med det samme, når man skulle bremse - efter 25 kilometer på fartpiloten fra Kongensbro til rundkørslen i Viborg. Tænker det er smart nok at den bremser lidt en gang imellem..
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"