Side 1 af 1

Råd søges om Audi A5 Cabriolet

: 30/04/2019 10:16
af Mtolesen
Hej,

Jeg er på udkik efter en brugt Audi A5 Cabriolet, og har indkredset mig om Audi A5 2,0 TFSi 180 Cabriolet Multitr. 2d kørt 108.000km og en Audi A5 2,7 TDI 190 Cabriolet Multitr. 2d, kørt 78.000.

Begge biler er fra 2010.

Jeg høre jo en del om Audi og dens motot, specielt høre jeg om olie tab, en af mine venner havde en A6'er fra 2007, der fik en forstrakt "kæde" og crashede motoren så den skulle skiftes.......

Jeg ville høre om hvad i siger om de to biler, og er der noget omkring selve motoren jeg skal være opmærksom på.......jeg påtænker i alle tilfælde at få den jeg vil have igennem det "store" FDM check først......vil FDM evt fange hvis der skulle være noget der i fremtiden kunne blive en alvorlig fejl ved motoren?, eller andre ting ved bilen?

Re: Råd søges om Audi A5 Cabriolet

: 1/05/2019 08:34
af jorlund
Jeg kender ikke 2.7'eren, men 1.8/2.0 tfsi fra 2008 til 2012 i A4/A5 havde problemer med stempelringene, hvilket førte til forhøjet olieforbrug, og potentielt skader på cylindervæggene. Det er ellers en dejlig motor, og jeg ville foretrække benzin frem for diesel i en cabriolet - synes ikke diesel-lyden harmonerer med at køre med kalechen nede.

Hvis stempelringene er skiftet, eller hvis bilen har fået udført autoriseret service hos Audi, ville jeg ikke være så bekymret. Der burde være gode muligheder for kulance, hvis det er Audi selv, der har serviceret den.

Re: Råd søges om Audi A5 Cabriolet

: 1/05/2019 09:28
af Havberg
Multitronic gearkasserne har ikke det bedste ry.

2.7 TDI burde være en solid motor, sjældent problemer med dem, men multitronic gearkassen er ikke god til højt moment.
Vigtigt at olieskifte interval er overholdt på de gearkasser.


Som allerede nævnt er tfsi motorerne kendt for at spise så meget olie, at man aldrig behøves skifte det, da det udskiftes løbende.
Hvis jeg skulle bare overveje at købe en sådan motor skulle der være fuld dokumentation for at de relevante stumper er udskiftet.

Re: Råd søges om Audi A5 Cabriolet

: 3/05/2019 09:57
af Mtolesen
Hej jorlund og CoupéGT,

Mange tak for svarene, jeg hælder nok til Audi A5 2,7 TDI 190 Cabriolet Multitr.'en......var ude at prøve en tur, og jeg syntes den var lækker at køre i.
Jeg høre hvad du siger CoupéGT, omkring Multir gearkassen, men hvis jeg holder øje med olie stand, og køre fornuftigt, tror du så ikke den holder?....om alle omstændigheder vil jeg ofre det "store" FDM check før jeg skriver slutseddel.....tror du de vil kunne afsløre noget omkring den specifikke gear kasses "helbred"?

Lige en ting, jeg var inde og se på den speciffike bils stelnummer, på færselsstyrelsen hjemmeside hvor man kan se status på synerepport for Registreringssyn og Toldsyn import.

Sælger oplyser at bilen er importeret fra Spanien

Bilen har ikke rest gæld, i Regustreringssyn fik bilen GOD i syns resultat, og den fil UNDERMIDDEL i Registreringssyns reporten. Er der noget jeg skal være ops på her omkring "undermiddel", jeg forstår at importørene faktisk getne vil "dømmes" undermiddel for at spare import afgift.......eller hvordan hænger det sammen...hvad siger i?

Re: Råd søges om Audi A5 Cabriolet

: 3/05/2019 10:09
af Havberg
Jeg er langtfra gearkasse ekspert, men mig bekendt kan du ikke kontrollere oliestanden på den selv.

Det er heller ikke oliestsnden der er kritisk, men mere hvor mange km olien får lov at køre på samme olie.
Det er et must at overholde skifte interval på gearkasse olie på max 60.000 km på en multitronic... men selv om alle service er overholdt er der nogle gearkasser der er stået af allgivel.. det er altså bare ikke den mest solide gearkasse.

Fordelen med en cabriolet er måske, at du jo nok næppe hægter 1500 kg campingvogn efter den, og kan du undlade at chippe motoren, så går det måske nok alt sammen... jeg fravalgte dog personligt multitronic, pga alle de grimme historier om dyre reperationer og nye gearkasser.

Spørg efter dokumentation på at alle service - Inc gearkasse - er overholdt.

Jeg ved ikke hvor meget FDM vil kunne kontrollere om gearkassens helbred, men man kunne da spørge dem inden man poster penge efter det.
Men da altid en dog ide med en brugtbil test, da de hurtigt kan finde nogle ting man evt kan presse prisen med.

At bilen er vurderet under middel er vist ikke usædvanligt, og gør som nævnt afgiften billigere.
Mig bekendt er der næsten ingen biler der vurderes over middel, og hvis der er lidt buler/ridser i lakken, så kan den hurtigt komme under middel, uden det har større betydning end rent kosmetisk.
Den bemærkning ville jeg ikke nødvendigvis være så bekymret for.

Re: Råd søges om Audi A5 Cabriolet

: 3/05/2019 11:54
af Mtolesen
Hej CoupéGt,

Igen, mange tak for uddybende svar.

Jeg er i syv sind, bilen er lækker..:-), jeg syntes at den køre godt, og jeg tror at prisen er ok efter jeg har forhandlet den 5000 kr ned sammen med 4 nye dæk, og afhængig af resultatet af den udvidede FDM test som jeg vil have den igennem inden endelig handel.
Først lige nu fandt jeg ud af at den næsten koster det dobbelte i grøn ejer afgift, da det jo er en disel, som en benzin version....den køre 15,4 km/l, så det er vel 3600 kr halvårligt vs ca 1250 kr halvårligt for en benzin version.......eller er det forkert regnet ud tror du?

Re: Råd søges om Audi A5 Cabriolet

: 3/05/2019 12:26
af Havberg
Ja diesel er dyrt i afgift pga den tossede udligningsafgift.
Man skal jo helst ikke have en fordel af at købe en bil der går længere på literen i DK.. så beskatter vi bare det også.

Det lyder meget sandsynligt med de 3600.
Til gengæld slipper du jo så billigere på tanken når der tankes end med benzin bil, og diesel går vel også længere på literen.

Den tfsi motor du kiggede på er heller ikke nødvendigvis dårlig.
Det ville bare være rigtigt rigtigt smart hvis der var dokumentation for at den dyre rep til 40-50.000 var lavet, så den ikke spiser olie.

Re: Råd søges om Audi A5 Cabriolet

: 3/05/2019 12:56
af Mtolesen
Hej CoupéGt,

Ja der er pros og cons....og nogen gange bliver man så optaget af at få sikkerhed for alt... at man slet ikke får en bil......man skal kalkulere med risiko, og samtidig være fornuftig.

Lige et spørgsmål, hvad er den dyre rep til 40-50.000 du mener jeg skal få dokumentation for er lavet, på den Audi jeg vil have, er det noget med gearkassen?, hvad skal jeg spørge om mener du?

Re: Råd søges om Audi A5 Cabriolet

: 3/05/2019 15:03
af Høy
Oliebrænderreparationen. Stempler, ringe osv.

Fra fabrikken smøres de oprindelige motorer som totaktere med 1:50 olieblanding.... og det er ikke engang en vits :(

\Alex

Re: Råd søges om Audi A5 Cabriolet

: 3/05/2019 20:32
af jorlund
Den til 40-50.000 er udskiftningen af stempelringene.

Re: Råd søges om Audi A5 Cabriolet

: 4/05/2019 02:15
af Mtolesen
Så i 2.7`eren bør der også være skiftet stempel ringe?
Ved FDM synet sådan noget?

Re: Råd søges om Audi A5 Cabriolet

: 4/05/2019 11:42
af Høy
Stempelringene er normalt kun et problem i bestemte benzinmodeller. Man har villet reducere motorens indre friktion, men ringene blev for tynde, og de kan ikke fjerne olien fra cylindervæggene. Man kan få drejet større noter i stemplerne og købe nogle bredere og bedre ringe, men arbejdslønnen er problematisk. Hvis man selv er indstillet på at ordne det, kan det formodentlig gøres for omkring en fjerdedel.

FDM kan ikke finde ud af det slags for dig. Det kræver omfattende adskillelse af motoren. FDM kan kun forholde sig til de oplysninger, som sælger leverer med, dvs. de kan ikke tjekke, om det faktisk er blevet gjort.

\Alex

Re: Råd søges om Audi A5 Cabriolet

: 6/05/2019 17:14
af Mtolesen
Tak for det Høy.

Re: Råd søges om Audi A5 Cabriolet

: 16/05/2019 13:43
af Mtolesen
Hej,

Jeg er nu tæt på at købe en Audi A5 2,0 TFSi 180 cabriolet, årgang 2009, kørt 78000 km.
Sælger (forhandler, ikke privat) siger at der er skiftet stemple ringe.
Sælger vil gå med til FDM brugt bil syn, og rette alle evt "0" markeringer.
Jeg får også 1/2 års motor garanti med, selv om jeg ikke ved om det er så meget værd da jeg jo er dækket af købe loven også i et 1/2 år efter køb.

Det gode gamle "kæde" problem rumstere stadig i mit hovede med Audi's benzin motore fra den gang..........kan jeg tage nogle forholds regler?

Prøve kørte den, alt virkede fint.

Skal jeg være nervøs, eller skal jeg bare så til, prisen er rimelig, og de slår 10.000 af prisen, da den har stået et stykke tid.

Mvh
Martin

Re: Råd søges om Audi A5 Cabriolet

: 17/05/2019 23:27
af jorlund
Skift olie mindst en gang om året, eller ved 15.000 i stedet for det der long life halløj. Og få det kigget efter hvis den begynder at rasle. Ellers er det bare at købe, hvis forhandleren har et nogenlunde ry :)

Re: Råd søges om Audi A5 Cabriolet

: 17/05/2019 23:50
af Mtolesen
Tak Jorlund :-)

Re: Råd søges om Audi A5 Cabriolet

: 18/05/2019 11:54
af Ivan
Mtolesen skrev:Hej,

Jeg er nu tæt på at købe en Audi A5 2,0 TFSi 180 cabriolet, årgang 2009, kørt 78000 km.
Sælger (forhandler, ikke privat) siger at der er skiftet stemple ringe.
Sælger vil gå med til FDM brugt bil syn, og rette alle evt "0" markeringer.
Jeg får også 1/2 års motor garanti med, selv om jeg ikke ved om det er så meget værd da jeg jo er dækket af købe loven også i et 1/2 år efter køb.

Det gode gamle "kæde" problem rumstere stadig i mit hovede med Audi's benzin motore fra den gang..........kan jeg tage nogle forholds regler?

Prøve kørte den, alt virkede fint.

Skal jeg være nervøs, eller skal jeg bare så til, prisen er rimelig, og de slår 10.000 af prisen, da den har stået et stykke tid.

Mvh
Martin
Sælgere siger rigtig meget og søde ord. Men få det på tryk, hvis der skal tales om "noget", efter du har købt bilen.

Tillid er godt, kontrol er meget bedre!

Prisen er sat tilpas højere end den forventede salgspris!