Side 1 af 1

2,0 TDI

: 25/04/2018 19:35
af Bjørn T
Hej Audi venner.
Jeg er i markedet for en A4 med 2,0 TDI. Jeg kan se at den motor fås med 177 HK. og 190 HK.
Hvad er den mekaniske forskel på de to motorer? :-k

Re: 2,0 TDI

: 26/04/2018 14:49
af Bjørn T
Har scrollet lidt rundt på nettet, og kan ikke finde nogle mekaniske ændringer, men kan se at 190 HK. har en bedre energimærkning end 177 HK.

Re: 2,0 TDI

: 27/04/2018 00:49
af Høy
CNHA med 190 hk er en Euro 6-motor. Den anden er ældre og kun en Euro 5.

Her er et datablad på Euro 6-motoren: https://www.audi.de/dam/nemo/customer-area/more-information/predecessor-models/a4/pdf/a4aqb8/Audi-A4-allroad-quattro---2.0-TDI-140-kW-EU6W-quattro-HS-Allroad-2014.pdf

Som du kan se, har den magnetinjektorer. Jeg er ret sikker på, at den ældre model med 177 hk har piezoinjektorer, men den har muligvis kunnet fås med begge.

Desuden sker der noget med AGR-kølingen. Jeg er ikke helt sikker på, hvad det indebærer, men der står både ND og HD AGR, hvilket betyder lavtryk og højtryk. Lavtryk betyder, at man tager gassen bagude efter partikelfilteret, hvor den er kold og ikke fyldt med snot (DUH, det var de længe om at fatte), mens højtryk formodentlig bruges i koldstartsfasen - ren spekulation :-k . Der står samtidig "vandkølet udstødningstilbageføring", hvilket så formodentlig er til højtryksdelen.

Det er ikke helt klar besked 8-[ , men måske kan du finde noget i databladet, som du kan søge videre med.

\Alex

Re: 2,0 TDI

: 27/04/2018 08:36
af Bjørn T
Super. Mange tak Alex.
Lidt sjovt tilfælde. Det er netop en A4 Allroad som er nævnt i databladet jeg er på jagt efter. Jeg fandt en 2012 model som var interessant, men blev så opmærksom på, at nyere modeller havde 190 HK. :-k
Nu er der så bare tilbage, at finde ud af hvilke skavanker de to modeller lider af.
Et eller andet skal der jo nok være når vi taler nyere VAG motor. ;(