A6 3,0 TDI kæder

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
madsenb
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4/03/2018 11:31

A6 3,0 TDI kæder

Indlæg af madsenb »

Kæder på 3.0 TDI..

Her er lige et lille surt opstød.

Jeg har igennem tiden ejet en del forskellige audi'er bla. 3.0tdi fra 06.
Og nu kører jeg 1.9 TDI.
Står og vil prøve noget andet.
Og efter min mening, er Audi A6 C7 4G en af de fedeste biler (Avant selvfølgelig).

Så lidt af fritiden går med at kigge efter den rigtige, jeg prøver en hos Audi i Aalborg. 3.0 TDI, 140000 km på klokken.
Men den støjer i opstart pga. slidte kæder... Nå jeg søger videre. Og finder et rigtig fint eksemplar i Hannover. Veksler penge osv. Og kører derned...
Ja, den står som et suttet bolsje, meeeeennnn. Samme fejl. Slidte kæder... Og den stod på 120000 km.
Søger man på nettet, kommer der adskillige videoer og indlæg på forumer med det samme problem....
Hvad s..... er det for noget lort....
Vedligholdsefri, min bare røv.
Hvorfor er det de ikke kan få de kæder til at fungere.
Ja, olieskift på 30k. Og for dårlige kæder.
Der er set eksemplarer på nogle, så langt nede som 50000 km..
Og var de nu bare sat ud mod grillen, og ikke ind mod kabinen, så kunne jeg leve med det. og turde nok selv at skifte dem.
Men det ville jeg ikke turde, hvis jeg skulle stå i blinde med hænderne oppe.. Jo kunne hive hele motoren ud, men :-DDDD

BMW og Mercedes kan få det til at fungere. De kører ihvertfald længere end 100000 km. de bliver vel skiftet mellem 200-300k
Sammenligner man kæder.
Så er konkurrenternes større/bredere.

Så jeg er gået væk fra A6 3.0 TDI. (Som absolut er den flotteste) Og nu har jeg købt en A4 2.0 TDI. Med TANDREM der går 210000 på et skift. service pris 6500 kr. mod 30-35000 kr på 3,0 TDI..
Og ja, man kan selvfølgelig få A6 med 2.0 TDI. Men, nej tak. Alt for stor en bil til den motor.

Og man kunne bide i det sure æble og bare købe en. Men jeg ville ikke lave andet end at spekulere på hvornår den springer over et par tænder... Og 30000++ kr for at skifte dem. Det jo uhørt. De skulle sgu tvinges til at skifte dem gratis, når de finder på sådanne noget lort.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: A6 3,0 TDI kæder

Indlæg af Ivan »

Hvad er specielt, du bemærker, når du konkluderer, at kæderne er slidte?

Min er nu over 220000 km... :-k
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
madsenb
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4/03/2018 11:31

Re: A6 3,0 TDI kæder

Indlæg af madsenb »

Jamen den karakteristiske klapre lyd, der kun forkommer når motoren er kold og uden tryk på de hydrauliske kædestrammere.

https://www.youtube.com/watch?v=YOFKwUvqo1A

https://www.youtube.com/watch?v=2nF5Kfj1Tu8

https://www.youtube.com/watch?v=peGWY1OUyAU

https://www.youtube.com/watch?v=x_boK7t5Wo4
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: A6 3,0 TDI kæder

Indlæg af Bjørn T »

[quote="madsenb"]Jamen den karakteristiske klapre lyd, der kun forkommer når motoren er kold og uden tryk på de hydrauliske kædestrammere.

https://www.youtube.com/watch?v=YOFKwUvqo1A

https://www.youtube.com/watch?v=2nF5Kfj1Tu8

https://www.youtube.com/watch?v=peGWY1OUyAU

https://www.youtube.com/watch?v=x_boK7t5Wo4[/

Det kan da ikke være slidte kæder, når rasle lyden forsvinder straks der kommer olietryk? Tyder det ikke mere på, at en returventil ikke holder tæt?
Den gamle 2,6 og 2,8 benzinmotor havde et lignende problem, bare med ventilerne. Slidte returventiler i topstykket fik ventilerne til at klapre det første sekund.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
madsenb
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4/03/2018 11:31

Re: A6 3,0 TDI kæder

Indlæg af madsenb »

Det er ihvertfald et tegn på de er blevet længere, og ikke er som da de var nye. Det man hører er kæderne, og et farligt tegn. Kan sagtens finde udtalelser fra eksperter, der siger det samme.

Det der kan ske i værste tilfælde er af kæden hopper over, inden olietrykket bliver hævet nok til at kunne stramme dem.

Det er et kendt problem på dem, og rådet fra selv Audi er at de skal skiftes når de siger sådan.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: A6 3,0 TDI kæder

Indlæg af Høy »

På tyske fora skrives der noget om, at det er strammerne, der går i stykker og ikke kan holde olie. Det kan så omvendt være fordi, kæden bliver så lang, at strammeren ikke kan hænge sammen mere.
Kæden til knastaksel-"sløjfen" i passagersiden kan udøve tryk på strammeren, når motoren er standset (jeg vil tro, at det afhænger af, hvor motoren lige kommer til at stå, når den slukkes, men det trykker så olien ud af strammeren). Egentlig præcis det samme som en klaprende ventilløfter. Olien kan komme ud af løfteren, fordi der ikke er tryk udenom, og uanset hvor kædestrammeren måtte være utæt, kommer der heller ikke ny olie ind i den.

På en kammerats Skoda TFSI var kæden så lang og/eller slap, at den havde slebet noget af aluskjoldet væk.

Til gengæld undrer det mig, at motorstyringen ikke tænder motorlampen, hvis det faktisk er kæderne, der er blevet for lange. Længe inden der er risiko for, at kæderne springer over, burde styretiderne være helt i hegnet, så motoren ikke kan køre ordentligt?

Uanset hvad årsagen er, kan det næppe betale sig at skille det hele ad uden at skifte alle delene inkl. tandhjulene. Arbejdslønnen er sikkert omkring 2/3 af det hele.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
madsenb
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4/03/2018 11:31

Re: A6 3,0 TDI kæder

Indlæg af madsenb »

Godt skrevet.

Og helt enig. Det kan selvfølgelig være svært at sige, om det er strammeren eller kæden.
Men uanset hvad, så er det ihvertfald ikke ingeniør kunst i topklasse.

Og ja, det burde udløse en motorfejl. Uanset om det så kun er 3-4 sekunder i opstarten.

Ud fra det, blev det ihvertfald ikke en 3.0 TDI for mig.

Og hvad der angår timeløn og materialer, så vil jeg skyde på reservedele pris til max 5000 kr. og så mellem 25-30000 i løn
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: A6 3,0 TDI kæder

Indlæg af Høy »

Hvis de er for lange, bliver de ved med at være for lange. Det klaprer bare, indtil de er stramme. Derfor undrer det mig, at de skulle kunne blive meget for lange, uden at bilen opdager det. Den aner naturligvis ikke noget som helst om kædestrammeren.

Forestil dig en cykel, hvor forreste og bageste tandhjul er lige store. På en sådan cykel kunne dækventilen altid vende opad (klokken 12), når pedalen i højre side er opad. Fint, vi cykler nogle år, indtil kæden har strakt sig. Kæden er endnu ikke så slap, at den kan hoppe på tænderne, men pedalen står ved 5 minutter over 12, fordi kæden er længere (eller ventilen står ved 5 minutter i 12, når pedalen er ved klokken 12). På returvejen fra kranken hænger kæden så bare slapt ned, hvilket varetages af vores kædestrammer i bilen.

Det er med kæder i bilen præcis som med tandremme. De kan principielt være så lange, det skal være, bare man kan få dem stramme, men de skal helst ikke blive længere, når de først er sat i/på.

Det hele ændrer ikke på, at når stemplet er i toppen af cylinderen, vil knastakslerne være en smule bagefter. Netop på en diesel kan det være noget gedigent bæ, fordi der absolut ingen plads er. En dråbe vand i cylinderen får plejlstangen til at ligne en kasseret EU-banan.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
ChristianL
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 1/08/2013 20:28
Geografisk sted: Viborg

Re: A6 3,0 TDI kæder

Indlæg af ChristianL »

Det er aldrig kæden på disse motorer, men blot en enkelt strammer til ca. 300 kr, men vejen derind er rigtig lang.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: A6 3,0 TDI kæder

Indlæg af Høy »

Tænkte det nok.

Folk siger altid "det var nødvendigt at skifte kæder allerede ved...". I virkeligheden betyder det, "det var fuldstændigt tåbeligt at lade være, når strammeren skulle skiftes alligevel".

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: A6 3,0 TDI kæder

Indlæg af Ivan »

Startede min efter nøjagtig seks ugers stilstand. Havde oliefyret i gang først, men det vamede knapt til synlig visning på termometeret.

I mine ører lød den faktisk rigtig fint. Optog det, hvis nogen ville høre/se det.

Lidt over 230.000 km
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"