ABC-motor med høj tomgang ved koldstart

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

ABC-motor med høj tomgang ved koldstart

Indlæg af Lars4733 »

Hej med Jer

Min ellers dejlige A6 2,6 Avant fra 94 har en "uvane" - jeg ved ikke om det er helt normalt eller?

Når den koldstartes går den naturligvis i højere omdrejninger end når den er varm, men jeg synes den måske er for længe om at gå ned i et almindeligt leje for omdrejninger?

Typisk når den er kold står den på omkring 1.400-1.500 o/min - det kan den så gøre i op til 2 min, kører man straks efter start lidt kortere tid - men det er også her om sommeren!?
Min indkørsel er ca 500 mtr lang - og der går den stadig i de høje omdrejninger når jeg er kommet ned for enden...

Af yderligere info der jo sikkert har indflydelse på ovenstående er:

Termostaten er defekt - står konstant åben.
Udstødningen er utæt - primært bagpotten der skal skiftes, men i kold tilstand tror jeg også manifolden har utætheder..

Kan det være det der driller eller har vi en føler jeg skal have kigget på? Min 80'er med ABK motoren havde en temperaturføler der delvist styrede starten, måske en ABC har noget tilsvarende?

Pga de høje omdrejninger lugter bilen lidt vel rigeligt når den er kold - i varm tilstand er den praktisk talt lugtfri og står omkring de ca 800 o/min. - alt hvad man kan forlange af en bil der har kørt ca 415.000 km.
Den bruger pt hverken vand eller olie af nævneværdig karakter...
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: ABC-motor med høj tomgang ved koldstart

Indlæg af Aboje »

Er overbevist om at det er på grund af den defekte termostat. Længden af forhøjet tomgang (choker) er styret af en temperaturføler, og "uden" termostat har den meget svær ved at blive varm.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: ABC-motor med høj tomgang ved koldstart

Indlæg af Lars4733 »

Aboje skrev:Er overbevist om at det er på grund af den defekte termostat. Længden af forhøjet tomgang (choker) er styret af en temperaturføler, og "uden" termostat har den meget svær ved at blive varm.


Så du tænker at hvis termostaten bliver skiftet så er der lidt håb forude?

Jeg har ladet mig fortælle at den skulle være til at skifte uden at pille tandrem osv af, men når man er novice på området kaster man sig jo ikke "bare" ud i det hjemme på gårdspladsen...
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: ABC-motor med høj tomgang ved koldstart

Indlæg af morten00 »

Lars4733 skrev:...Så du tænker at hvis termostaten bliver skiftet så er der lidt håb forude?

Jeg har ladet mig fortælle at den skulle være til at skifte uden at pille tandrem osv af, men når man er novice på området kaster man sig jo ikke "bare" ud i det hjemme på gårdspladsen...
Det er ikke så svært, her er opskriften https://nordicaudi.com/arkivet/filer/V6_termos.pdf :mrgreen: :mrgreen:

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: ABC-motor med høj tomgang ved koldstart

Indlæg af Lars4733 »

morten00 skrev:
Lars4733 skrev:...Så du tænker at hvis termostaten bliver skiftet så er der lidt håb forude?

Jeg har ladet mig fortælle at den skulle være til at skifte uden at pille tandrem osv af, men når man er novice på området kaster man sig jo ikke "bare" ud i det hjemme på gårdspladsen...
Det er ikke så svært, her er opskriften https://nordicaudi.com/arkivet/filer/V6_termos.pdf :mrgreen: :mrgreen:

Mvh Morten


Hæ hæ - det siger du jo Morten... :P
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: ABC-motor med høj tomgang ved koldstart

Indlæg af Høy »

Det er ikke omdrejningstallet, der får den til at lugte. Blandingen er federe, når motoren er kold, dvs. bilen forurener og lugter mere med kold motor. Sådan er det også med helt nye biler, måske bare i lidt kortere tid.

Hvis du ved, at termostaten er dårlig, er det en god idé at bytte den. Brændstofforbruget falder lidt igen, når den er i orden.

Jeg har altid byttet termostaten samtidig med tandremmen, fordi den koster så lidt i forhold til alt arbejdet. Det udelukker naturligvis ikke, at den kan gå i stykker alligevel, men så kan man ikke gøre mere.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: ABC-motor med høj tomgang ved koldstart

Indlæg af Lars4733 »

Høy skrev:Det er ikke omdrejningstallet, der får den til at lugte. Blandingen er federe, når motoren er kold, dvs. bilen forurener og lugter mere med kold motor. Sådan er det også med helt nye biler, måske bare i lidt kortere tid.

Hvis du ved, at termostaten er dårlig, er det en god idé at bytte den. Brændstofforbruget falder lidt igen, når den er i orden.

Jeg har altid byttet termostaten samtidig med tandremmen, fordi den koster så lidt i forhold til alt arbejdet. Det udelukker naturligvis ikke, at den kan gå i stykker alligevel, men så kan man ikke gøre mere.

\Alex


Jep - men pt står termostaten altid åben og skal derfor skiftes.. - min normale mekaniker har "ikke lyst" til at skifte den pga den er så tæt på tandremmen - og tandremmen vil han helst ikke røre ved - så er det jo svært.
Og at gå på et "rigtigt" værksted og betale den timeløn, ja så bliver det jo dyrere end hvad jeg gav for bilen... De vil med garanti også afmontere tandremmen og skifte den og vandpumpen i samme omgang "bare fordi" man skal have remmen af i deres øjne..

Brændstofforbruget? Mit forbrug ligger pt mellem 12,1 og 12,5 km/l - jeg kører naturligvis primært motorvej, men det ændrer sig ikke meget ved bykørsel osv. Så det skal jeg vist ikke klage over?
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: ABC-motor med høj tomgang ved koldstart

Indlæg af Aboje »

Lars4733 skrev:Jep - men pt står termostaten altid åben og skal derfor skiftes.. - min normale mekaniker har "ikke lyst" til at skifte den pga den er så tæt på tandremmen - og tandremmen vil han helst ikke røre ved - så er det jo svært.
Og at gå på et "rigtigt" værksted og betale den timeløn, ja så bliver det jo dyrere end hvad jeg gav for bilen... De vil med garanti også afmontere tandremmen og skifte den og vandpumpen i samme omgang "bare fordi" man skal have remmen af i deres øjne..
At skifte termostaten er lidt "bøvlet", men værre er det heller ikke. Tandremmen skal ikke af, kun generatorrem og strammer samt skjoldene bagved. Nu må din mekaniker lige vågne op, og komme ind i kampen ;-)
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"