Højfrekvent lyd fra 7-trins S-tronic gearkasse

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Anders Borum
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19/02/2013 21:15
Geografisk sted: Holbæk

Højfrekvent lyd fra 7-trins S-tronic gearkasse

Indlæg af Anders Borum »

Hejsa,

jeg har en forespørgsel til øvrige ejere med S-Tronic gearkasse i håbet om, at jeg kan få fikset et mindre problem der har været på bilen i det seneste år. Efter at have søgt højt og lavt omkring dette problem er jeg ret sikker på, at jeg ikke står alene, men har dog ikke rigtigt fundet lignende oplevelser fra danske AUDI ejere.

Jeg har længe observeret en højfrekvent lyd fra gearkassen når motor og gearkasse er varm. Lyden er i perioder ret tydelig for begge personer på forsæderne og minder lidt om den lyd, man kender fra en transformator, der står og piver. Lyden følger omdrejningerne (tydeligst mellem ca. 1500 og 2500 omdrejninger) og optræder, når bilen accelererer eller motorbremser. Ved udkobling til neutral (frigear) forsvinder lyden fuldstændigt og vender straks tilbage, når der kobles tilbage i gear. Dette gælder også hhv. D og S-mode skift.

Det er relativt nemt at fremprovokere lyden, når man lader bilen motorbremse ned gennem gearene, men ved acceleration kan man også fornemme lyden, når bilen arbejder sig roligt op i omdrejninger (uafhængigt af valgt gear).

Jeg har haft bilen forbi AUDI SMC i Holbæk et par gange, hvor en mekaniker med speciale i gearkasser har været med ude og køre. Han bekræftede lyden men havde ikke forudgående kendskab til dette problem. Ej heller var der noget at komme efter blandt TSB'erne (undtagen noget med et gearvælgerkabel som flere i USA har fået skiftet uden held).

Jeg tænker fejlen næsten med garanti kommer fra gearkassen. Lyden skifter næsten for hurtigt til at være fremprovokeret af turboen - og man kan ikke fremprovokere lyden, når bilen kører i neutral og man presser omdrejningerne op.

Spørgsmålet er, om det er normalt? Har I lignende oplevelser med jeres S-tronic?

Jeg kører selv i en A6 3.0 245HK quattro 4F-C5 med ca. 157.000 km på tælleren og er ellers en glad ejer :)

Jeg kan iøvrigt tilbyde at optage nogle lydklip, hvis det kan hjælpe.
venlig hilsen,
Anders Borum

A6 Avant 3.0 TDI quattro (C7, 4G)
+ alt nødvendigt / unødvendigt udstyr :)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"