3,0/2,7 TDI.

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

3,0/2,7 TDI.

Indlæg af Bjørn T »

Hej derude.
Jeg har kik på en Audi med 3,0 TDI motor. Den har rundet 260.000 km.
Mit spørgsmåle er, skal jeg være nervøs for en rep. af kæder/kædestrammere eller er det ikke noget udbredt problem? :-k
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Fink
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 518
Tilmeldt: 4/09/2008 21:16

Re: 3,0/2,7 TDI.

Indlæg af Fink »

Jeg har en 3.0 TDI der har rundet 330 tkm. Kører fint og kun med få reparationer.

Kæder skulle ikke være et udbredt problem på 3.0 TDI.
Indsprøjtningdyser er et svagt punkt på de tidlige 3.0 TDI, bl.a motorkode BMK. Kan være dyrt.
Derudover er det svage spjældmotorer til indsugningsflaps og indsugningsspjældet. Tandhjulene internt i disse er af blød plast. Koster dog ikke mere end knap 2 tkr pr stk.
Indsugningsflaps kan også give en fejlkode pga slid i bøsninger. Flere har fejlagtig skfitet hele sættet flaps og spjældmotorer, men dette kan klares med reparationssæt til 300kr.
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: 3,0/2,7 TDI.

Indlæg af Havberg »

Min har vist lige rundet 232000 km og har kørt godt 52000 km i den uden problemer.

Den fik skiftet alle gløderør ved sidste service men det er også det eneste.

Vær opmærksom på at motor olie er skiftet som foreskrevet, da det ellers er herfra slid på kæder kan komme (for meget sod i olien)

Jeg søgte en del rundt på nettet inden jeg købte min, og havde svært ved at finde problemer beskrevet ved 3.0 TDI - udover hvad fink har nævnt vedr. Spjæld motorer.

3.2 V6 Benz. Motoren fandt jeg en del med kædeproblemer, men ikke ved diesel. Dermed ikke sagt at man ikke kan være uheldig, men er olien skiftet som foreskrevet så burde risikoen være minimeret
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: 3,0/2,7 TDI.

Indlæg af Bjørn T »

Tak for indspark.
Projektet er blevet skrinlagt lidt endnu. Finansministeren har nedlagt veto, og jeg er sgu egentlig heller ikke helt moden til, at skille mig af med min nuværende Audi. Den kører simpelthen for godt i forhold til hvad den kan indbringe i en handel.

Ved ikke om sådan en gammel bil kan lugte lunten, men jeg er overbevist om, at den kører noget mere lydløst og glat end før en anden bil kom på tale. ;)
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: 3,0/2,7 TDI.

Indlæg af Ivan »

Bjørn T skrev:Tak for indspark.
Projektet er blevet skrinlagt lidt endnu. Finansministeren har nedlagt veto, og jeg er sgu egentlig heller ikke helt moden til, at skille mig af med min nuværende Audi. Den kører simpelthen for godt i forhold til hvad den kan indbringe i en handel.

Ved ikke om sådan en gammel bil kan lugte lunten, men jeg er overbevist om, at den kører noget mere lydløst og glat end før en anden bil kom på tale. ;)


Kan godt følge dig i, at det er lidt ærgerligt at udskifte, når den "gamle" bare kører, til gengæld er den så også mere værd...

3.0TDI er mindst faldet lige så meget i pris syns jeg, og prisafstanden vil nok formindskes med tiden.

Jeg havde tidligere en 2.5TDI 180HK, så hvis/når du udskifter, får du en meget blødere diesellyd.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: 3,0/2,7 TDI.

Indlæg af Bjørn T »

Ivan skrev:
Bjørn T skrev:Tak for indspark.
Projektet er blevet skrinlagt lidt endnu. Finansministeren har nedlagt veto, og jeg er sgu egentlig heller ikke helt moden til, at skille mig af med min nuværende Audi. Den kører simpelthen for godt i forhold til hvad den kan indbringe i en handel.

Ved ikke om sådan en gammel bil kan lugte lunten, men jeg er overbevist om, at den kører noget mere lydløst og glat end før en anden bil kom på tale. ;)


Kan godt følge dig i, at det er lidt ærgerligt at udskifte, når den "gamle" bare kører, til gengæld er den så også mere værd...

3.0TDI er mindst faldet lige så meget i pris syns jeg, og prisafstanden vil nok formindskes med tiden.

Jeg havde tidligere en 2.5TDI 180HK, så hvis/når du udskifter, får du en meget blødere diesellyd.

Det med lyden giver jeg dig ret i, men lige nu sidder jeg og lytter på en næsten ny BMW 3 diesel og den hakker faktisk mere end min gamle motor med 275000 km. på klokken.
Prisen jeg skal forvente for min bil står slet ikke mål med det udstyr, trækkraft og komfort jeg har nu, så mon ikke jeg er bedst tjent med at beholde den et par år endnu.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
jape
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 569
Tilmeldt: 27/11/2003 17:21
Geografisk sted: Nordjylland

Re: 3,0/2,7 TDI.

Indlæg af jape »

Bjørn T skrev:Det med lyden giver jeg dig ret i, men lige nu sidder jeg og lytter på en næsten ny BMW 3 diesel og den hakker faktisk mere end min gamle motor med 275000 km. på klokken.
Prisen jeg skal forvente for min bil står slet ikke mål med det udstyr, trækkraft og komfort jeg har nu, så mon ikke jeg er bedst tjent med at beholde den et par år endnu.


Du har bil i mange år endnu. Den er jo kun lige kørt til :D Min har lige rundet 505000km. Den har fået besked på at den skal holde 2 år/100000 km mere :-
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"