Løs remstrammer

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Løs remstrammer

Indlæg af GertH »

Hej.
Jeg har lige fået en lille sviner vedr. en bil der var til salg for små penge. Sælger oplyste at remstrammer hjul var gået løst og til det spurgte jeg om det betød at ventiler var ramt/bøjet. Der fik jeg svaret, at hvis jeg vidste noget om motorer, så ville jeg også vide at når ventiler stod lodret, så skete der ikke noget. Den har jeg aldrig hørt før, jeg vil da mene at det har noget at gøre med kompression høj/lav og bag enhver ventil befinder der sig en knastaksel. Det drejer sig om en Skoda Octavia 1.6 fra 1997 og der er vel en stor lighed med Audi A4 adp motor. Kan i gøre mig lidt klogere på dette. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Løs remstrammer

Indlæg af Høy »

Det hedder sig generelt, at lodrette ventiler er ensbetydende med fritløbende motorer. Man skal nok nærmere forstå det sådan, at lodrette ventiler er en absolut forudsætning, da det ellers slet ikke vil være muligt. Lodrette ventiler er i sig selv med garanti ikke nok. De fleste dieselmotorer har lodrette ventiler, fordi forbrændingskammeret bliver for stort med skrå ventiler, og man dermed ikke kommer op på det nødvendige kompressionsforhold. Jeg vil vædde en kop diesel på, at der slet ikke findes "friløbere" blandt moderne dieselmotorer. Moderne motorer (uanset brændstoftype) har generelt så høj kompression, at det ikke er sandsynligt.

Her er billeder fra en 8V TDI (fra KansascityTDI). Man ser en skygge ved udstødningsventilen i anden cylinder fra venstre, men det er meget tydeligt, at ventilskaftet er bøjet/trykket sammen.

BilledeBillede

ADP er ikke en "friløber", hvis man skal tro diverse tyske fora, hvor ventiler og andet godt er bøjet efter tandremsbrud og defekte remstrammere. Se den anden tråd med den defekte V6. Den har også lodrette ventiler.

Hvis motoren skal kunne tåle den slags, må stemplet og ventilerne ikke dele pladsen i forbrændingskammeret, dvs. man skal kunne åbne ventilerne helt og samtidig dreje krumtappen rundt, uden at der sker noget. Med et kompressionsforhold på mere end ca. 8 er det stort set udelukket.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Løs remstrammer

Indlæg af GertH »

Jeg takker for fint svar. (y)
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"