Olie til center diff.

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
MB
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 107
Tilmeldt: 3/09/2005 15:49
Geografisk sted: 9500 Hobro
Kontakt:

Olie til center diff.

Indlæg af MB »

Hej alle

Jeg skal have skiftet pakdåsen hvor kardanen kommer ud fra center diff. og går til bag diff.

Jeg her ved den lokale VW fået en ny pakdåse og en liter olie til efterfyldning.

Men den den olie jeg har fået udleveret er en ATF G 052 162 A2, er det den rigtige??
Jeg plejer at finde mine oplysninger på vagcat, men den side er vist nede - jeg har kun en blank side når jeg prøver at komme ind på siden.

Jeg mener tidligere at have set at det er en type olie til gearkassen og en anden type til center diff., er der en af jer kloge hoveder der kan hjælpe?
VH
Morten Bo

Audi A6 3,0 TDI quattro - 2006
Audi A3 2,0 TDI 140 - 2011
VCDS NEtech
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Olie til center diff.

Indlæg af Bjørn T »

MB skrev:Hej alle

Jeg skal have skiftet pakdåsen hvor kardanen kommer ud fra center diff. og går til bag diff.

Jeg her ved den lokale VW fået en ny pakdåse og en liter olie til efterfyldning.

Men den den olie jeg har fået udleveret er en ATF G 052 162 A2, er det den rigtige??
Jeg plejer at finde mine oplysninger på vagcat, men den side er vist nede - jeg har kun en blank side når jeg prøver at komme ind på siden.

Jeg mener tidligere at have set at det er en type olie til gearkassen og en anden type til center diff., er der en af jer kloge hoveder der kan hjælpe?

Kan ikke lige huske hvad olien hedder, men det er ikke ATF olie. Det er kun i automatgearkassen der er ATF.
Det er almindelig gearkasseolie 75/90. Selvfølgelig efter VAG specifikationer.
Samme olie bruges både i det forreste diff. og i bagdifferentialet.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Olie til center diff.

Indlæg af SorenR »

MB skrev:Men den den olie jeg har fået udleveret er en ATF G 052 162 A2, er det den rigtige??

Det er den korrekte olie til en "inline 5-speed tiptronic".

Gearkasse typer: FEP, GBF, FLC, GBH, FEQ, GBJ, EZB, GBG
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Olie til center diff.

Indlæg af Bjørn T »

SorenR skrev:
MB skrev:Men den den olie jeg har fået udleveret er en ATF G 052 162 A2, er det den rigtige??

Det er den korrekte olie til en "inline 5-speed tiptronic".

Gearkasse typer: FEP, GBF, FLC, GBH, FEQ, GBJ, EZB, GBG

Det vil så sige, at det ikke er den rigtige olie til center diff.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Olie til center diff.

Indlæg af SorenR »

Bjørn T skrev:
SorenR skrev:
MB skrev:Men den den olie jeg har fået udleveret er en ATF G 052 162 A2, er det den rigtige??

Det er den korrekte olie til en "inline 5-speed tiptronic".

Gearkasse typer: FEP, GBF, FLC, GBH, FEQ, GBJ, EZB, GBG

Det vil så sige, at det ikke er den rigtige olie til center diff.

Er centerdifferentialet ikke en del af gearkassen?

Det er den på de manuelle gearkasser.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
MB
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 107
Tilmeldt: 3/09/2005 15:49
Geografisk sted: 9500 Hobro
Kontakt:

Re: Olie til center diff.

Indlæg af MB »

Så kom Vagcat op at køre igen.

Olien hedder G 052 145 A1 - mit gear hedder FAP.

Og mit center diff. har eget aftapning- og påfyldnings hul, og der går 0,8 liter. Pakningen er skiftet og nyt olie er fyldt på og bilen kører.

Tak for jeres svar.
VH
Morten Bo

Audi A6 3,0 TDI quattro - 2006
Audi A3 2,0 TDI 140 - 2011
VCDS NEtech
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Olie til center diff.

Indlæg af Bjørn T »

Hej Søren.

På manuel gearkasse er det jo også alm. gearolie, så derfor behøver man ingen adskillelse mellem dem. ( sparer lidt materiale og et par pakdåser.)
Automatgearkassen bruger ATF og for, mellem og bagdiff. alm. 75/90 olie.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
yampa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10/11/2011 00:40
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Olie til center diff.

Indlæg af yampa »

Det er lidt uheldigt at der sidder nogen og udtaler sig om hvilken olie der skal på centerdifferentialer uden at undersøge det ordentligt og meget kategorisk sidder og afviser at ATF olie skal bruges på centerdifferentialer !

F.eks så skal der netop anvendes ATF olie på centerdifferentialet på Q7 og alt andet olie fungerer ikke !

Sørg nu for at undersøge sagerne ordentligt INDEN I udtaler jer, da I ellers kan være indirekte årsag til at folk hælder noget forkert på deres biler ;(
Nøjes med at svare specifikt på det som der spørges om og undlad kategoriske svar.
Q7 3.0 TDI 2008
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Olie til center diff.

Indlæg af Jan-DK »

yampa skrev:Det er lidt uheldigt at der sidder nogen og udtaler sig om hvilken olie der skal på centerdifferentialer uden at undersøge det ordentligt og meget kategorisk sidder og afviser at ATF olie skal bruges på centerdifferentialer !

F.eks så skal der netop anvendes ATF olie på centerdifferentialet på Q7 og alt andet olie fungerer ikke !

Sørg nu for at undersøge sagerne ordentligt INDEN I udtaler jer, da I ellers kan være indirekte årsag til at folk hælder noget forkert på deres biler ;(
Nøjes med at svare specifikt på det som der spørges om og undlad kategoriske svar.


Hold da helt op. Du er godt nok hård. :roll:

Dette "forum" er jo IKKE et aut. Audi værksted.

Og man udtaler sig jo efter bedste evne og viden.
Hvis vi kun skrev om det vi absolut vidste var rigtigt blev dette forum tamt.

På min gamle Audi 200 TQ 20V med manuelt gear er det 70/90 olie på center diffen.
På min gamle Audi V8 med automat gear var der også 70/90 olie på center diffen.

Så jeg ville have sagt det samme som BjørnT.
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Olie til center diff.

Indlæg af Bjørn T »

yampa skrev:Det er lidt uheldigt at der sidder nogen og udtaler sig om hvilken olie der skal på centerdifferentialer uden at undersøge det ordentligt og meget kategorisk sidder og afviser at ATF olie skal bruges på centerdifferentialer !

F.eks så skal der netop anvendes ATF olie på centerdifferentialet på Q7 og alt andet olie fungerer ikke !

Sørg nu for at undersøge sagerne ordentligt INDEN I udtaler jer, da I ellers kan være indirekte årsag til at folk hælder noget forkert på deres biler ;(
Nøjes med at svare specifikt på det som der spørges om og undlad kategoriske svar.

Jeg kan godt forstå hvad du mener, men trådstarter spørger om olie til en helt bestemt model, nemlig en helt mage til min.
Jeg har været hele turen igennem med olieskift på diff. og påfyldning af ATF olie hjemme i carporten.

Derfor mener jeg godt jeg kan udtale mig kategorisk i denne tråd.
Det må være op til det enkelte medlem om de vil spørge her eller hos fagmanden.

Og ret beset kan vi der vil hjælpe ikke være ansvarlig for hvad ejere af andre modeller gør.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 710
Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Geografisk sted: Middelfart

Re: Olie til center diff.

Indlæg af Poe »

Hvis jeg har fattet det hele, så starter tråd starter med at få den forkerte olie med hjem fra det lokale VW værksted :-k . Personligt har jeg i 3 tilfælde fundet alvorlige fejl på mine biler efter afhentning på autoriseret Audi / VW værksted så det er heller ikke altid uden slinger med de professionelle / fagmanden :) .
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Olie til center diff.

Indlæg af SorenR »

yampa skrev:Det er lidt uheldigt at der sidder nogen og udtaler sig om hvilken olie der skal på centerdifferentialer uden at undersøge det ordentligt og meget kategorisk sidder og afviser at ATF olie skal bruges på centerdifferentialer !

F.eks så skal der netop anvendes ATF olie på centerdifferentialet på Q7 og alt andet olie fungerer ikke !

Sørg nu for at undersøge sagerne ordentligt INDEN I udtaler jer, da I ellers kan være indirekte årsag til at folk hælder noget forkert på deres biler ;(
Nøjes med at svare specifikt på det som der spørges om og undlad kategoriske svar.
Nu ligner centerdifferentialet på en Q7 ikke ligefrem nogen af de andre modeller i butikken da Q7 har en rigtig transfergearkasse som normale 4x4 biler - ALLE andre Audi modeller har primærdifferentialet indbygget i gearkassen og sekundærdifferentialet tilsluttet via et Torsen (eller lignende) differentiale - eller en Haldex kobling.
Øh.. Næsten alle... Min quattro har 100% spær på både center- og bagdifferentiale - ab fabrik - men den er også ved at være en gammel dame efterhånden.

@Bjørn..
Jeg ved godt der sidder et Torsen differentiale i automatgearkasserne - det ser bare en del anderledes ud i forhold til det der sidder i de manuelle gearkasser så jeg gik ud fra at det var tilpasset ATF, når det nu var det man hældte på sådan en sjover... ;)
Så kan vi heraf slutte at der skal hældes olie på 3 steder på sådan en automat box - 1: Front differentiale (70/90) 2: Gearkasse (ATF) 3: Center differentiale (70/90) ??
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Olie til center diff.

Indlæg af audi_claus »

SorenR skrev:Så kan vi heraf slutte at der skal hældes olie på 3 steder på sådan en automat box - 1: Front differentiale (70/90) 2: Gearkasse (ATF) 3: Center differentiale (70/90) ??


UPS Søren - har Q7 kun forhjulstræk ? Du glemte bagdifferentialet og de heraf kommende ulykker for audi-ejere med quattro [-X

(vore Land Rovere med transfergearkasse og automatgear - i øvrigt et tiptronic - har 4 steder + motorolien)
Til for og bag diff anbefaler LR i øvrigt den Castrol TAF-x som også med fordel benyttes til "gamle damer" mens transfergearkassen skal have en speciel Shell olie (afhængig af model og årgang)
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Olie til center diff.

Indlæg af SorenR »

audi_claus skrev:
SorenR skrev:Så kan vi heraf slutte at der skal hældes olie på 3 steder på sådan en automat box - 1: Front differentiale (70/90) 2: Gearkasse (ATF) 3: Center differentiale (70/90) ??


UPS Søren - har Q7 kun forhjulstræk ? Du glemte bagdifferentialet og de heraf kommende ulykker for audi-ejere med quattro [-X

(vore Land Rovere med transfergearkasse og automatgear - i øvrigt et tiptronic - har 4 steder + motorolien)
Til for og bag diff anbefaler LR i øvrigt den Castrol TAF-x som også med fordel benyttes til "gamle damer" mens transfergearkassen skal have en speciel Shell olie (afhængig af model og årgang)

En Q7 har ikke primærdifferentialet indbygget i gearkassen... Deraf nødvendigheden for en transfer gearkasse. At transfer gearkassen så er monteret bagerst på gearkassen og ikke en selvstændig box adskiller den ikke fra alle andre's opfattelse af en 4x4 drivlinie.
Billede
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Olie til center diff.

Indlæg af audi_claus »

OK torsen spærredifferentialet er i sin egen box og det fordeler kraften mellemfor- og bagaksel.
Men kan man også skifte mellem højt og lavt (reduktionsgear) ? som på mange 4x4
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Olie til center diff.

Indlæg af SorenR »

Jeg kan måske lige tilføje her at da Detroit i begyndelsen af 80'erne kigge på at indføre Torsen differentialer i amerikanske biler var en af begrundelserne at differentialet fungerer lige godt i almindelig gearkasseolie og automatisk transmissionsolie ... :mrgreen:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Olie til center diff.

Indlæg af rofl »

SørenR ;-) spole har jeg styr på men 100% spær den er ny :-)))
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"