projekt motor opgradering ABK til NG

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

projekt motor opgradering ABK til NG

Indlæg af jms »

Jeg har tidligere haft følere ude mht. om en opgradering af en motor fra en 2.0E ABK til en 2.3 NG. på en Cabriolet årgang 96.
i denne tråd, viewtopic.php?f=19&t=28854
som er ved at være af ældre dato - jeg er stadig igang med undersøgelser, da jeg ikke har lyst til, at skille bilen ad, og ikke opnå det ønskede resultat, men Projektet er så småt ved at tage form, jeg er i fasen med at finde / skaffe stumper.

Jeg har dog behov for bistand af jer mere erfarne "mekanikere"


første problem indtruffet.....! som jeg håber jeg kan få lidt feedback på.

Jeg har problemer med, at fremskaffe det korrekte ledningsnet til en cabriolet 2.3.
Det oprindelige ledningsnet til en 2.3 NG motor med startspærre og original alarm har VAG nr. 8A1971072GM (Tyverisikring + startspærre), det eneste jeg kan finde, er ledningsnet med VAG nr. 8A1971072, denne har kun tyverisikring dvs. ikke startspærre?
Mit problem er, at min bil som den står nu, er født med startspærre og alarm.

spørgsmål 1.
kan jeg "flette" mit oprindelige ledningsnet fra en 2.0E motoren (Jeg har ikke VAG nr. på dette) så jeg får de nødvendige stik til hhv. startspærre og tyverisikring over på ledningsnettet til 2.3, så jeg laver et 8A1971072 om til et 8A1971072GM med dele fra det originale ledningsnet. (Er det overhovedet muligt?)

spørgsmål 2.
hvis en modificering af 8A1971072 om til et 8A1971072GM ikke kan lade sig gøre (Spørgsmål 1), kan så benytte 8A1971072 og så selv eftermontere uoriginal startspærre.
Men hvordan så med tændingsmodul nøgler osv. de er jo pt. kodet til den originale startspærre, kan jeg genbruge det nøglesystem jeg har nu, jeg skal alligevel have ny styreboks på....

håber der er nogen der kan hjælpe med, at kaste lys dette første problem...

Egentlig er problemet som jeg ser det, kun mht. den medfødte startspærre, kan den omgås eller ej og hvordan / hvad skal der til.
resten mht. ombytning af motor + div dele er hårdt arbejde, men muligt.
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: projekt motor opgradering ABK til NG

Indlæg af KarstenM »

Jeg ved ikke lige præcis med dit system, men normalt ligger startspærren i styreboksen. Når du skifter til NG burde der ikke være problemer, da den mig bekendt ikke har indbygget startspærre.
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: projekt motor opgradering ABK til NG

Indlæg af tscheel »

KarstenM skrev:Jeg ved ikke lige præcis med dit system, men normalt ligger startspærren i styreboksen. Når du skifter til NG burde der ikke være problemer, da den mig bekendt ikke har indbygget startspærre.


Jeg fandt på et tidspunkt en original Votex startspærre til min 80'er med NG (1992) på ebay, det er en løs kasse - og den er med trebenet nøgle og en "lås" i samme kontaktpanel som tågelys osv.

Hvis det er samme system bør det ikke blive et problem efter min ringe mening.

Husk at skifte ledningsnet mens motoren er ude - det er ikke nogen triviel opgave. Varm evt. det nye ledningsnet op før montering - det gør de på fabrikken med god grund.
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: projekt motor opgradering ABK til NG

Indlæg af jms »

Tak for tipsne! specielt mht. ledningsnet

Pt. er ECU Motorstyring + ledningsnet indkøbt og jeg er stadig i gang, med at lede efter selve motoren, men forventer, at den er hjemme næste måned.
Så når motoren er kommet hjem, smider jeg nogle billeder op og håber på nogle flere gode råd herinde.
Tænker lidt på for en sikkerhedsskyld, at skifte toppakning inden NG motoren monteres.

Torsten Illinger hos Audi Flensburg har været til en stor hjælp med reservedels numre!!

Jeg vil opdatere tråden løbende når der kommer enten nyt mht. fremskaffelse af stumper til projektet, eller der rejser sig nye spørgsmål.

I det hele taget bliver det spændende, det er første gang jeg selv skal skifte motor selv....så det bliver learning by doing!!

På forhånd tak for hjælpen og tak til dem der allerede har givet råd eller kommet med kommentarer.
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: projekt motor opgradering ABK til NG

Indlæg af jms »

BTW.

Er der nogen der har enten adgang til program / database indeholdende VAG nr. på enkeltdele.

Jeg er nødt til at foretage en sammenligning på tværs for at finde ud af hvilke dele det være sig elektronik eks. styrebokse mv. der er forskellig fra en ABK til en NG.

Jeg har i en anden tråd fået oplyst følgende:
viewtopic.php?f=19&t=28854

På motorsiden er (min.) følgende dele forskellige:
- Generator kan ikke bruges.
- Tændspole kan bruges hvis dit stelnummer er nyere end 8G-R-000-001.
- Tændingsfordeler kan ikke bruges.
- Filterboks for indsugningsfilter
- Benzinmængdefordeler / luftmængdemåler
- Indsprøjningsdyser + dyserør
- indsugnings- og udstødningsmanifold

På elektronik-siden skal du bruge følgende dele:
- Styreboks for indsprøjtning
- Styreboks for tændingsbanken
- Sensor for omgivelsestryk (altitude corrector)
- Lambda-sonde er ændret
- Startermotor er ændret


men det vil være en rigtig stor hjælp med VAG nr. både til ABK og til NG, så jeg kan foretage en sammenligning på tværs. :-
Evt. om sådan et program som kan oplyse om VAG nr. kan skaffes på en eller anden måde....
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: projekt motor opgradering ABK til NG

Indlæg af KarstenM »

http://www.vagcat.com/epc/

Man skal oprette en gratis bruger for at få adgang.

... jeg tror i øvrigt at jeg har størstedelen af de dele liggende :-k
Senest rettet af KarstenM 6/02/2013 12:58, rettet i alt 1 gang.
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: projekt motor opgradering ABK til NG

Indlæg af tscheel »

jms skrev:BTW.
Er der nogen der har enten adgang til program / database indeholdende VAG nr. på enkeltdele.


http://www.vagcat.com/epc/
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: projekt motor opgradering ABK til NG

Indlæg af jms »

var inde på Vagcat.com.
Og søgte specifikt på bankesensor til NG motor.
Den gav fire resultater:

4A0907397: electronic control unit for anti-knock sensor, 'KEZ' / NG

4A0997397 X: electronic control unit for anti-knock sensor / to be used for:'KEZ' 4A0 907 397 / NG

4A0907397B
: electronic control unit for anti-knock sensor 'KEZ' / "J..","S..": NG

4A0997397AX
: electronic control unit for anti-knock sensor / to be used for: 'KEZ' 4A0 907 397 B / "J..","S..": NG

Hvad er lige forskellen på de fire bankesensorer? og vil jeg kunne bruge dem alle?

Jeg har fundet disse tre på Ebay.de
http://www.ebay.de/itm/Zundsteuergerat- ... 2c621a0df5

http://www.ebay.de/itm/Zundungsteuerger ... 4d094403e9

http://www.ebay.de/itm/Zundsteuergerat- ... 460c885257

Men det kan være KarstenM også har en liggende....

BTW motoren er indkøbt :) Bliver sendt fra Tyskland, mandag uge 7, så nu skal jeg i Biltema og hente en motorstand.... :D
Vedhæftede filer
Lander uge
Lander uge
2.3 NG Engine.jpg (44.27 KiB) Vist 22286 gange
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
KarstenM
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 547
Tilmeldt: 14/05/2008 20:31

Re: projekt motor opgradering ABK til NG

Indlæg af KarstenM »

jms skrev:Men det kan være KarstenM også har en liggende....
Han har både styreboksen og sensoren (054 905 377 G) :)

4A0 907 397 B er udgået 1 oktober 2002. Erstattet af 4A0 997 397 AX.
4A0 907 397er udgået 1 januar 2002. Erstattet af 4A0 997 397 X.

4A0 907 397 sidder på en AAR, der ligner en NG, men ligger i en A6.
mvh Karsten

Audi 90 quattro ('87) 2.2E [KV] -> oettinger ombygning
Audi A4 quattro ('01) 2.5TDi [AKE]
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: projekt motor opgradering ABK til NG

Indlæg af jms »

KarstenM skrev:
jms skrev:Men det kan være KarstenM også har en liggende....
Han har både styreboksen og sensoren (054 905 377 G) :)

4A0 907 397 B er udgået 1 oktober 2002. Erstattet af 4A0 997 397 AX.
4A0 907 397er udgået 1 januar 2002. Erstattet af 4A0 997 397 X.

4A0 907 397 sidder på en AAR, der ligner en NG, men ligger i en A6.



Så burde jeg kunne anvende en af disse to her.???
http://www.ebay.de/itm/Zundsteuergerat- ... 2c621a0df5

http://www.ebay.de/itm/Audi-80-B4-100-A ... 484a9bbd4a

Jeg vil bare gerne være sikker, så jeg ikke står med en forkert bankesensor kontrol enhed..... :D
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: projekt motor opgradering ABK til NG

Indlæg af tscheel »

jms skrev:var inde på Vagcat.com.
Og søgte specifikt på bankesensor til NG motor.
Den gav fire resultater:

4A0907397: electronic control unit for anti-knock sensor, 'KEZ' / NG

4A0997397 X: electronic control unit for anti-knock sensor / to be used for:'KEZ' 4A0 907 397 / NG

4A0907397B
: electronic control unit for anti-knock sensor 'KEZ' / "J..","S..": NG

4A0997397AX
: electronic control unit for anti-knock sensor / to be used for: 'KEZ' 4A0 907 397 B / "J..","S..": NG

Hvad er lige forskellen på de fire bankesensorer? og vil jeg kunne bruge dem alle?

Jeg har fundet disse tre på Ebay.de
http://www.ebay.de/itm/Zundsteuergerat- ... 2c621a0df5

http://www.ebay.de/itm/Zundungsteuerger ... 4d094403e9

http://www.ebay.de/itm/Zundsteuergerat- ... 460c885257

Men det kan være KarstenM også har en liggende....

BTW motoren er indkøbt :) Bliver sendt fra Tyskland, mandag uge 7, så nu skal jeg i Biltema og hente en motorstand.... :D


Du kan købe min motorstand billigt.
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: projekt motor opgradering ABK til NG

Indlæg af SorenR »

jms skrev:var inde på Vagcat.com.
Og søgte specifikt på bankesensor til NG motor.
Den gav fire resultater:

4A0907397: electronic control unit for anti-knock sensor, 'KEZ' / NG

4A0997397 X: electronic control unit for anti-knock sensor / to be used for:'KEZ' 4A0 907 397 / NG

4A0907397B
: electronic control unit for anti-knock sensor 'KEZ' / "J..","S..": NG

4A0997397AX
: electronic control unit for anti-knock sensor / to be used for: 'KEZ' 4A0 907 397 B / "J..","S..": NG

Hvad er lige forskellen på de fire bankesensorer? og vil jeg kunne bruge dem alle?

Lidt basis viden omkring VAG numre... "X" = ombytter og hvis det drejer sig om et varenummer der fås til både højre og venstre side (lygter, spejle, døre etc.) så er "lige" = højre og "ulige" = venstre.

D.v.s. 4A0 907 397 og 4A0 907 397 X er samme komponent. I mange tilfælde er "X" delen en ny del man får udleveret men det kan også være en renoveret del...

Lidt mere info her: http://www.myturbodiesel.com/1000q/VW-Audi-part-numbers-system-explained.htm
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: projekt motor opgradering ABK til NG

Indlæg af jms »

perfekt! Tak for linket.

tscheel, jeg har anskaffet motorstand, men tak for tilbuddet, alligevel :)
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: projekt motor opgradering ABK til NG

Indlæg af jms »

passer en CPB gearkasse direkte overpå en NG Motor? (CPB gearkassen sidder på ABK).

Hvordan med flanger og drivaksel?
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: projekt motor opgradering ABK til NG

Indlæg af jms »

Projektet med at opgradere min gamle Audi cabriolet 2.0 til en 2.3 række 5'er nærmer sig sin afslutning, men der mangler stadig lidt inden jeg er helt i mål. Projektet har været sjovt, spændende og frustrerende, det ene afløst at det andet.
Jeg fik bilen synet og registreret med konstruktive ændringer (større motor) fredag, efter 3. forsøg, en defekt lambda sonde bevirkede at CO2 tallet var for højt, så efter en ny sonde, gik den igennem syn til sidst.

Nu skal jeg bare have smidt en AXG gearkasse på bilen, istedet for den CPB gearkasse, som bilen kører med pt....CPB gearkassen kører med for høje omdrejninger.....så bilen ender med at få et identitetsskifte pga. anden original AXG gearkasse.

Den lille køler foran skal skiftes, da motoren bliver meget varm og det hurtigt pt. ligger den omkring 100gr.. Derudover skal jeg have skiftet nogle følere til temperatur da kølerblæser ikke starter.

Elektrisk er der også lidt arbejde endnu, den knalder sikringen til instrument bordet (sikring nr. 19 en 15A), så omdr. tæller osv. ikke virker. Sidst var mens jeg kørte, så nu lyser airbag lampen konstant efter jeg skiftede sikringen.

Kan man bruge VAG-COM på en ældre Audi årgang 1994 / 1996. til at resette airbag fejl?
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: projekt motor opgradering ABK til NG

Indlæg af SorenR »

jms skrev:Projektet med at opgradere min gamle Audi cabriolet 2.0 til en 2.3 række 5'er nærmer sig sin afslutning, men der mangler stadig lidt inden jeg er helt i mål. Projektet har været sjovt, spændende og frustrerende, det ene afløst at det andet.
Jeg fik bilen synet og registreret med konstruktive ændringer (større motor) fredag, efter 3. forsøg, en defekt lambda sonde bevirkede at CO2 tallet var for højt, så efter en ny sonde, gik den igennem syn til sidst.

Nu skal jeg bare have smidt en AXG gearkasse på bilen, istedet for den CPB gearkasse, som bilen kører med pt....CPB gearkassen kører med for høje omdrejninger.....så bilen ender med at få et identitetsskifte pga. anden original AXG gearkasse.

Den lille køler foran skal skiftes, da motoren bliver meget varm og det hurtigt pt. ligger den omkring 100gr.. Derudover skal jeg have skiftet nogle følere til temperatur da kølerblæser ikke starter.

Elektrisk er der også lidt arbejde endnu, den knalder sikringen til instrument bordet (sikring nr. 19 en 15A), så omdr. tæller osv. ikke virker. Sidst var mens jeg kørte, så nu lyser airbag lampen konstant efter jeg skiftede sikringen.

Kan man bruge VAG-COM på en ældre Audi årgang 1994 / 1996. til at resette airbag fejl?

Hvis du nu keder dig en dag så har jeg en komplet drivlinie fra en URQuattro incl. gearkasse og bagdifferentiale... O:)

Der er jo ikke så mange cabrio'er med quattro :mrgreen:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

Re: projekt motor opgradering ABK til NG

Indlæg af jms »

SorenR skrev:
jms skrev:Projektet med at opgradere min gamle Audi cabriolet 2.0 til en 2.3 række 5'er nærmer sig sin afslutning, men der mangler stadig lidt inden jeg er helt i mål. Projektet har været sjovt, spændende og frustrerende, det ene afløst at det andet.
Jeg fik bilen synet og registreret med konstruktive ændringer (større motor) fredag, efter 3. forsøg, en defekt lambda sonde bevirkede at CO2 tallet var for højt, så efter en ny sonde, gik den igennem syn til sidst.

Nu skal jeg bare have smidt en AXG gearkasse på bilen, istedet for den CPB gearkasse, som bilen kører med pt....CPB gearkassen kører med for høje omdrejninger.....så bilen ender med at få et identitetsskifte pga. anden original AXG gearkasse.

Den lille køler foran skal skiftes, da motoren bliver meget varm og det hurtigt pt. ligger den omkring 100gr.. Derudover skal jeg have skiftet nogle følere til temperatur da kølerblæser ikke starter.

Elektrisk er der også lidt arbejde endnu, den knalder sikringen til instrument bordet (sikring nr. 19 en 15A), så omdr. tæller osv. ikke virker. Sidst var mens jeg kørte, så nu lyser airbag lampen konstant efter jeg skiftede sikringen.

Kan man bruge VAG-COM på en ældre Audi årgang 1994 / 1996. til at resette airbag fejl?

Hvis du nu keder dig en dag så har jeg en komplet drivlinie fra en URQuattro incl. gearkasse og bagdifferentiale... O:)

Der er jo ikke så mange cabrio'er med quattro :mrgreen:


Tak for tilbuddet, men tror jeg stopper mens legen er god. Som sagt så har det været en lang rejse med den opgradering.
Bilen har holdt stille i 10 mdr. Nu skal jeg nyde den mens vejret er godt.

dog har min cab. nu aut. klimaanlæg.....som der vel heller ikke er så mange cabrioleter der har
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"