Lidt nye ting til min 3B maskine

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Brugeravatar
Klaus200
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 419
Tilmeldt: 29/01/2007 21:57

Re: Lidt nye ting til min 3B maskine

Indlæg af Klaus200 »

Så er kommet lidt hjem til bilen.
Mangler dog stadigvæk den store bolt til remskriven på krumtappen.
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Lidt nye ting til min 3B maskine

Indlæg af Aboje »

Ja- bedre julegave fås ikke :lol:

Go' Jul
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Lidt nye ting til min 3B maskine

Indlæg af Høy »

Mangler dog stadigvæk den store bolt til remskriven på krumtappen.


Jeg købte på et tidspunkt 4 af dem hos Tradition. Det var angiveligt de sidste. Skruen til 3B har kun gevind på halvdelen af skaftet, mens den til ABY/AAN har gevind hele vejen op og typisk har indvendig sekskant. De passer dog begge (M18 tror jeg).

Febi har en egnet, som koster mindre end 10 EUR, men det er vigtigt, at den hedder 12-8 (eller det samme som den gamle), så den kan holde til de 450 Nm. Den bliver ca. 1/2 gevindvikling længere i processen.

Så vidt jeg husker, er der ingen oplysninger om diamantskive imellem svingningsdæmperen og krumtappen i reparationsanvisningerne, men jeg køber altid den fra VW T3/T4, fordi konstruktionen er den samme. Det er en tynd blikskive med en form for krymmel af "industridiamant", som kan forøge friktionen imellem akseltappen og bagsiden af svingningsdæmperen.

http://www.t4-wiki.de/wiki/Diamantscheibe

Sig til, hvis du har problemer med at få en skrue.

Undskyld, hvis det allerede har været diskuteret...

EDIT LINK: http://www.cs-parts.de/index.php?a=342

God jul

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Klaus200
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 419
Tilmeldt: 29/01/2007 21:57

Re: Lidt nye ting til min 3B maskine

Indlæg af Klaus200 »

Jeg siger mange tak for info og links Alex. (y)

Især det om den diamantskive, for er næsten 100% sikker på at dem har jeg ikke på nogle af mine biler.
Syntes i hvert fald ikke at kunne huske den da jeg skiftede tandrem på sorte (Sedanen) for 4 år siden.

Så må lige have fat i 2 bolte samt 2 skiver.

og fortsat god Jul.

Mvh.
Klaus
Brugeravatar
Jonas_R
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1609
Tilmeldt: 10/10/2003 20:31
Geografisk sted: Stor københavn

Re: Lidt nye ting til min 3B maskine

Indlæg af Jonas_R »

Diamantskiven skal såvidt jeg husker ikke bruges på alle modeller.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Lidt nye ting til min 3B maskine

Indlæg af Høy »

Helt rigtigt. Den er slet ikke nævnt i litteraturen til mine biler, og man kan ikke slå den op i ETKA under 3B/ABY/AAN men jeg har altid brugt dem, fordi der sad en i rallybilen, da jeg skiftede første gang. Flere mekanikere fortalte mig, at de altid ville bruge den. Dieselmotorerne har den, men har først fået den senere omkring 1999 (se wiki-artiklen), hvor vores biler allerede var udgået, og jeg er ikke sikker på, at man overhovedet kan have vidst noget om det på det tidspunkt, hvor vores biler var aktuelle endnu. I betragtning af de momentreaktioner, der kan forekomme med en lidt pimpet 5-cylindret, kan mere friktion ikke skade. Selv om skiven ikke ser brugt ud bagefter, bliver den på mikrometerniveau mast helt i form imellem krumtappen og svingningsdæmperen.

Jeg hævder netop ikke, at den skal være der, men at det kan være en udmærket forbedring, når man er i gang. Wagner-manifolden hører heller ikke til der, men den er en forbedring.

Tænk på, at noten i krumtappen kun er en montagehjælp. Tappen i tandremshjulet bliver slået af omgående, hvis skruen ikke er spændt nok. Det er udelukkende friktionen imellem svingningsdæmperen og enden af krumtappen, der holder det hele på plads. Derfor er det også bedst at bruge en ny skrue hver gang, selv om mange bruger dem 2-3 gange.

Der skal bruges et modhold og en lastbilmomentnøgle.

Skiven kan kun bruges én gang! Ikke noget med at vende den om!

\Alex
Senest rettet af Høy 25/12/2016 13:31, rettet i alt 1 gang.
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Jonas_R
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1609
Tilmeldt: 10/10/2003 20:31
Geografisk sted: Stor københavn

Re: Lidt nye ting til min 3B maskine

Indlæg af Jonas_R »

Vi er såmænd enige Alex ;)

Men skiven kan nu godt findes i etka men mener kun det er til aby/aDU og ikke 3b
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Lidt nye ting til min 3B maskine

Indlæg af Høy »

Så er det muligvis bare, fordi den er udgået, men stadig fås til Transporteren.

Her er en tegning til RS2 (ADU). Tegningen viser ikke skiven, så jeg har bare aldrig søgt videre, når jeg nu vidste, at skiven også sad i en Transporter:

http://www.oemepc.com/audi/part_single/catalog/au/markt/RDW/modell/RS2/year/1996/drive_standart/41/hg_ug/105/subcategory/105020/part_id/252957/lang/e

Hvis man imidlertid søger efter skivens reservedelsnummer 074105193 eller 034105193, får man vist alle modellerne med multiribrem, dvs. AAN/ADU/ABY.

Det kunne tyde på, at alle modellerne med multiribrem skulle have den, fordi der er større bremsevirkning på remmen, og remmen ikke så let kan skride som på de andre modeller med 3 kileremme, og/eller fordi den trækker flere ting.

Blokken i rallybilen er faktisk også en AAN, hvilket vil forklare tilstedeværelsen af skiven (y) .

Jeg vil tro, at skiven så ikke er nødvendig i en 3B, men jeg ville alligevel bruge den. Min anden bil med 3B havde den også, så den tidligere ejer har enten ikke vidst det eller også ment, at den var en forbedring.

Jeg ved det ikke med sikkerhed, men da skiven ikke er med på nogen af tegningerne, skyldes det formodentlig, at den er en tilføjelse, der er kommet til senere, fordi man (som nævnt i links fra wiki) fandt ud af, at remskiven/svingningsdæmperen gik løs.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Klaus200
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 419
Tilmeldt: 29/01/2007 21:57

Re: Lidt nye ting til min 3B maskine

Indlæg af Klaus200 »

Så kom den store bolt hjem til remskiven (N 0101432 - M18X1,50X65 )

Den kom hjem gennem min lokale Audi forhandler. Som har fået den gennem Classicparts. (http://www.vw-classicparts.de)

Jeg har også bestilt den skive som er til diesel motor. Da den er 0,1mm- 34X19X0,1mm .Frem for den der sider på AAN den skulle være noget mere tyg.
Så ved ikke om remskiven kommer til at side forkert hvis der kommer en i fra AAN.

Har sidet og kikket lidt i etka. Der skriver de at man skal bruge skive med nr. 034105193 når man køber nyt remhjul.
Så det Axel er inde på passer meget godt at det er en forbedring. Men ved det ikke med sikkerhed.


Hvis andre skulle have brug for det er den store bolt til remskiven til salg her og det er original (http://trshop.audi.de/konakart/SelectPr ... model=0001)
Brugeravatar
Klaus200
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 419
Tilmeldt: 29/01/2007 21:57

Re: Lidt nye ting til min 3B maskine

Indlæg af Klaus200 »

Hvis det skulle have interesse så kommer her de delnr. der er til tandrems skift. Det er original dele.

Bolt til remskive (den store) N 010 143 2
Bolt til remskive (De små) N 014 726 15
Tandrem 054 109 119 G
Bolt til tandremhjul på knast N 902 562 02
Møtrik til tandremdæksel WHT 000 750
Vandpumpe 034 121 004 X (29 tænder på rem hjul)
Pakdåse til knast 068 103 085 E
Pakdåse til krumtap 054 115 147 B
O-Ring til intercooler N 904 324 02
Ventil til varme 893 819 809 (Til auto A/C)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"