Normalt bruger man et hulbånd på svinghjulet, som så mangler 2 tænder ved nulpunktet. Det kan man ikke på vores biler, fordi vi måler motorpositionen på tandkransen til starteren. Hvis der mangler tænder her, kommer der hurtigt til at mangle flere. Derfor er der nødt til at være en ekstra sensor til tændingdnulpunktet (G4), som reagerer på en metalpløk, der er banket ind i svinghjulet. Man skal kun tænde hver cylinder hver anden omdrejning (som du måske ved), og når pløkken er der sammen med hullet i hallgiveren (hallgiveren drejer kun halvt så hurtigt rundt, så dette forekommer kun hver anden omdrejning), ved Motronic, at det er tid for tænding på cylinder 1.
Her er forklaringer
http://www.s2-audi.co.uk/tech_articles/motronic/ecu_faults.htmHer er en beskrivelse af systemet
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_111.PDFHer er en masse mere
http://forums.quattroworld.com/s4s6/msgs/20986.phtmlJeg foreslår, at du kigger på G28; grums på bagsiden, rust på kanten af boringen, så den er for langt fra hjulet, sensoren i sig selv er defekt, ledningsgennemgang til motorstyreenheden osv. Den er en forudsætning for en hel masse andet (bl.a. plus til dyserne), og den har en erstatningsfunktion, så længe motoren er i gang. Når man standser den, bliver den til en diesel, dvs. der skal en meget stor svinestøder til for at få den i gang
. Bagefter kan du pille G4 ud, skubbe bilen og se, om pløkken muligvis er faldet ud.
F60 sidder i potentiometeret til gasspjældet. Hvis du holder lyttelappen helt ned til gasspjældet og åbner det en smule og slipper igen, skal du kunne høre den klikke. Hvis den ikke virker, er der ingen ladetryksregulering, men den hindrer ikke bilen i at starte. Begynd med G28. Andre ting løser sig muligvis af sig selv.
\Alex