RS2 motorrenovering -mit alles!

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af audi_claus »

Aboje skrev:
Jonas skrev:På Audi 80 (som jeg kan se du også har) bander man over bagskiverne ruster, så synsmanden vil have dem skiftet længe inden de er slidt ned.

Det har jeg sjovt nok ikke haft de store problemer med. Men derimod har jeg over årerne bøvlet lidt med at holde håndbremsen kørende.

Som MortenAa er inde på tror jeg problemerne med de bageste bremser på 80'erne relaterer sig til lastventilen og indstilling af denne.


Svigermor på bagsædet ---
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af MortenAa »

Aboje skrev:Som MortenAa er inde på tror jeg problemerne med de bageste bremser på 80'erne relaterer sig til lastventilen og indstilling af denne.


En sjov note til dette, efter jeg sænkede min bil var der ikke problemer med rustne bremseskiver :)
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Brugeravatar
Jonas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 480
Tilmeldt: 16/04/2003 18:34
Geografisk sted: København

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af Jonas »

Så behøver vi ikke længere spekulerer på om skiverne holder :D
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (71.95 KiB) Vist 25132 gange
image.jpeg
image.jpeg (66.72 KiB) Vist 25132 gange
80 Avant 2,8 quattro '93 (muligvis totalskadet efter tyveri) + RS2 '94 + A3 sportback 2,0TFSI quattro '06
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG

Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
Brugeravatar
Jonas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 480
Tilmeldt: 16/04/2003 18:34
Geografisk sted: København

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af Jonas »

RS2 kunne (for første gang) ikke selv kunne køre hjem fra Knutstorp sidst.
Den kørte forrygende de første ca 15min, men pludselig begyndte den at gå ujævnt og ville ikke tage gas.
Listede i pit med let pedal og standsede motoren - og den har så ikke startet siden!

På banen fandt vi ud af: brandstofpumpen kører når man drejer nøglen, der er gnist på tændrør (lavede en opstilling, m div ledninger) - men dysserne får ikke signal, så der kommer ikke benzin frem.
Længere kom vi ikke deroppe, det lykkedes heldigvis at skaffe en autotransporter, som kunne overtales til at køre til sverige og hente på en lørdag!

Der er lagret følgende fejl:

Føler for tændingstidspunkt (G4) 03-00 - intet signal
Motoromdrejningsføler (G28) 03-00 - intet signal
Tomgangskontakt (F60) 30-00 Afbrydelse eller kortslutning til plus

Efter fejlene blev slettet, forsvandt G4, mens G28 og F60 kommer på igen.

Der sidder 2 følere på venstre side af motoren ganske tæt på hinanden, ser ud til at måle på hhv svinghjul og startkransen. Måler lidt over 900 ohm gennem begge.
I stikkene til dem kan måles: knap 5V konstant i det ene, og 1,2V i det andet - men kun lige når tændingen tilsluttes! derefter daler spændingen til 0V.

Tænker at tomgangskontakten vel sidder i forbindelse med gasspjældet? På dette sidder stik m 6 ben, hvoraf de 5 bliver brugt - kan måle 12V forskellige steder i stikket.

Der kommer underligt nok ikke yderligere fejlkoder, når alle de 3 omtalte stik er afmonteret.

Nogen som har forslag til hvordan jeg kommer videre i fejlsøgningen?
Vedhæftede filer
FullSizeRender.jpg
tænding.JPG
RS_trans.JPG
80 Avant 2,8 quattro '93 (muligvis totalskadet efter tyveri) + RS2 '94 + A3 sportback 2,0TFSI quattro '06
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG

Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af Høy »

Normalt bruger man et hulbånd på svinghjulet, som så mangler 2 tænder ved nulpunktet. Det kan man ikke på vores biler, fordi vi måler motorpositionen på tandkransen til starteren. Hvis der mangler tænder her, kommer der hurtigt til at mangle flere. Derfor er der nødt til at være en ekstra sensor til tændingdnulpunktet (G4), som reagerer på en metalpløk, der er banket ind i svinghjulet. Man skal kun tænde hver cylinder hver anden omdrejning (som du måske ved), og når pløkken er der sammen med hullet i hallgiveren (hallgiveren drejer kun halvt så hurtigt rundt, så dette forekommer kun hver anden omdrejning), ved Motronic, at det er tid for tænding på cylinder 1.

Her er forklaringer http://www.s2-audi.co.uk/tech_articles/motronic/ecu_faults.htm

Her er en beskrivelse af systemet http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_111.PDF

Her er en masse mere http://forums.quattroworld.com/s4s6/msgs/20986.phtml

Jeg foreslår, at du kigger på G28; grums på bagsiden, rust på kanten af boringen, så den er for langt fra hjulet, sensoren i sig selv er defekt, ledningsgennemgang til motorstyreenheden osv. Den er en forudsætning for en hel masse andet (bl.a. plus til dyserne), og den har en erstatningsfunktion, så længe motoren er i gang. Når man standser den, bliver den til en diesel, dvs. der skal en meget stor svinestøder til for at få den i gang :shock:. Bagefter kan du pille G4 ud, skubbe bilen og se, om pløkken muligvis er faldet ud.

F60 sidder i potentiometeret til gasspjældet. Hvis du holder lyttelappen helt ned til gasspjældet og åbner det en smule og slipper igen, skal du kunne høre den klikke. Hvis den ikke virker, er der ingen ladetryksregulering, men den hindrer ikke bilen i at starte. Begynd med G28. Andre ting løser sig muligvis af sig selv.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Jonas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 480
Tilmeldt: 16/04/2003 18:34
Geografisk sted: København

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af Jonas »

Tak for fine links! Der er lidt at læse på

Har allerede købt ny G28 sensor, fordi kablet til den gamle så mistænkeligt ud. Dog er det irriterende den nye fra AZF har sort stik, i stedet for gråt, som på den gamle!
Der er lidt over 900 ohm (som beskrevet) i begge G28 + G4 - så umiddelbart ser det ud til alle 3 virker.

G28 fejlen kommer bare der er tænding på, dvs inden motoren tørnes - og altså inden motoren når og opdage om den mangler pløkken eller tænder.
Mekanisk fejl havde ellers været nærliggende, da fejlen opstod mens motoren kørte for fuld skrald med hidsige gearskift.

Ingen hørbar klikken fra F60 - den fejl kommer også staks der er strøm på.

Temperaturen -49*C og tændingsvinkel 57,8 ser også underlige ud
Vedhæftede filer
IMG_4786.JPG
80 Avant 2,8 quattro '93 (muligvis totalskadet efter tyveri) + RS2 '94 + A3 sportback 2,0TFSI quattro '06
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG

Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af Høy »

Ved nærmere eftertanke kan G28 ikke have nogen erstatningsfunktion, kun G4 og Hall-giveren, dvs. hvis G28 svigter, vil bilen gå ud med det samme.

Sensorerne kan i princippet være i orden, men der kan sidde magnetisk smulder på dem, eller kransen omkring hullet kan være rustet, så de bliver trykket væk fra det, de skal måle på (nem reparation).

Jeg tror nok, at de 2 sensorer er helt ens, så du kan også bytte om på dem, bare du flytter stikkene også (hvis de passer sammen).

Prøv at trække stikket af gasspjældet, og se efter, om den så kan starte eller vise omdrejningstal. Jeg er næsten sikker på, at de 2 sensorer er induktivfølere, så der er umiddelbart ikke nogen grund til, at de skal have 5 V. Måske er potentiometerdelen på gasspjældet FUBAR, og det generer så de andre ved at kortslutte sensorstel til plus eller noget lignende (TEORI).

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Jonas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 480
Tilmeldt: 16/04/2003 18:34
Geografisk sted: København

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af Jonas »

Har haft de 2stk G28 og G4 sensorer tilsluttet de 2 stik på kryds og tværs i alle kombinationer - bilen kan jo ikke mærke om de sidder korrekt monteret eller bare ligger løst når fejlen kommer på allerede inden motoren drejes??

VCDS kan fint se gaspotentiometret, værdien ændre sig når spjældet påvirkes med hånden.

Tændrørene ser lidt svedne ud - ligner flammerne har slikket op af porcelænet :shock:
Vedhæftede filer
tændrør.jpg
80 Avant 2,8 quattro '93 (muligvis totalskadet efter tyveri) + RS2 '94 + A3 sportback 2,0TFSI quattro '06
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG

Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af Høy »

Indgangene i motorstyreenheden kan være feset af, men det er træls, så det håber vi ikke lige...

Jeg har lejlighedsvist en anden motorstyring i den ene bil, og den gik ofte i bootloader, når jeg satte tænding på. Det viste sig så, at kontakten bag tændingslåsen var noget tilfældig i fordelingen af spænding.

Usandsynligt, men ekstremt nemt at tjekke.

Det med flammerne kan du glemme. Hvis de kunne komme forbi gevindet, ville der ske ting og sager. Kanten af metallet er rusten, og det er trukket op i porcelænet (muligvis sammen med olie - ikke pænt, men det er jo også et værktøj og ikke en pyntegenstand). Jeg ved ikke helt, hvad der sker med tændrøret, når gnisten slår over i topstykket (hvis der er mindre modstand som følge af olie eller noget). Det kan muligvis give misfarvningen også, men det burde ikke have noget som helst med problemet at gøre.

Se efter, at de 2 stelforbindelser på førersiden af topstykket er i orden og sidder fast.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Jonas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 480
Tilmeldt: 16/04/2003 18:34
Geografisk sted: København

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af Jonas »

Har lige læst følgende i et af de glimrende links:

"You will get a code on the engine speed sensor as failed if you retrieve the codes with the engine off, i.e. false positive"

Så man skal altså se bort fra G28 fejlkoden, når man udlæser fejl kun med tænding på, uden motoren kører!

Tjekker pløkken + tænderne og stelforbindelserne som det næste.

Har også bestilt ny tændingskontakt.

Carguard alarm er afmonteret, og de oprindelige forbindelser genskabt (for at udelukke den driller) - den brød blot en ledning til brandstofrelæet og en fra tændingskontakten - resten var diverse strømtyve til blinklys, centrallås og dørkontakt - meget sjusket monteret.
80 Avant 2,8 quattro '93 (muligvis totalskadet efter tyveri) + RS2 '94 + A3 sportback 2,0TFSI quattro '06
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG

Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af Høy »

Pudsigt nok fes min G28 af i tirsdags, så jeg måtte ringe efter vejhjælpen +( . En meget venlig tysker parkerede sin bil og hjalp mig med at skubbe min bil ind på en parkeringsplads. Trods havariblink kører folk naturligvis helt hen og holder i vejen (i stedet for bare at køre udenom), så man ikke kan få bare lidt tilløb til at skubbe bilen op ad bakke. De kan se, at forankørende overhaler, men mon ikke man kan vinde noget ved at køre helt tæt på? :roll: Hvis man kunne udløse airbags ved tankens kraft, havde jeg nok lige haft et par rat på samvittigheden. Samtidig skal der ændres kurs uden servo... NICE når man er udstyret med kontorkrop (y) ! Så meget motion kan umuligt være godt.

Jeg skal ud på værkstedet her til middag og se, om jeg kan få den i gang med en ny sensor :-k

Fik du din til at køre igen?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Jonas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 480
Tilmeldt: 16/04/2003 18:34
Geografisk sted: København

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af Jonas »

Nej jeg er desværre gået i stå, da arbejde og andre projekter er kommet i vejen.

Har købt ny forrude til T4, da den gamle er revnet pga rust under gummilisten
T5 skal til syn og have rettet op på dårligt udført rust behandling
80 skal have skiftet kobling efter tyveri - (købte den retur for en slik, efter den blev erklæret totalskadet af Codan)
- der er sørme aldrig fred med de gamle biler!

Men skriv endelig hvad du finder af fejl på din, det kan være til stor hjælp!
80 Avant 2,8 quattro '93 (muligvis totalskadet efter tyveri) + RS2 '94 + A3 sportback 2,0TFSI quattro '06
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG

Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af Høy »

Det var bare G28, der var træt. Købte en uoriginal til 70 eur. Bilen kører fint igen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
JBJ-A6
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 240
Tilmeldt: 2/09/2004 06:57
Geografisk sted: Midtjylland

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af JBJ-A6 »

Jonas skrev:Så behøver vi ikke længere spekulerer på om skiverne holder :D



Hvad synes du om skiverne??

Jeg er ikke videre imponeret at de Zimmerman jeg har fået monteret i løbet af vinteren.
På trods af at jeg fulgte den medleverede instruktion for indkørsel af skiverne ret nøje, er den ene eller begge alligevel blevet skæve efter mindre end 500 km kørsel. Ikke meget men mærkbart ved højere hastigheder, >100 km/t.
Ikke lige hvad jeg havde forventet.....
Mvh
JBJ-A6

RS2 2,2 R5, årg. 1994
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af Jan-DK »

JBJ-A6 skrev:
Jonas skrev:Så behøver vi ikke længere spekulerer på om skiverne holder :D



Hvad synes du om skiverne??

Jeg er ikke videre imponeret at de Zimmerman jeg har fået monteret i løbet af vinteren.
På trods af at jeg fulgte den medleverede instruktion for indkørsel af skiverne ret nøje, er den ene eller begge alligevel blevet skæve efter mindre end 500 km kørsel. Ikke meget men mærkbart ved højere hastigheder, >100 km/t.
Ikke lige hvad jeg havde forventet.....


Og du er sikker på at glider er som de skal være.
Hvis den ene sidder lidt fast vil skiver blive skæve over kort tid.
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af Havberg »

Mig bekendt skal G28 give fejl når motor er stoppet. Der er jo netop intet omdrejningssignal mår motoren ikke kører.

Jeg har samme erfaring med zimmerman skiver.
Holdte få tusinde km inden de rystede ved bremsning.
Fik dem drejet af, så de bremsede uden rystelser igen, men efter få måneder var problemet tilbage med skæve skiver.

Nye originale på og bilen bremsede problemfrit i årevis.
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af SorenR »

CoupéGt skrev:Mig bekendt skal G28 give fejl når motor er stoppet. Der er jo netop intet omdrejningssignal mår motoren ikke kører.

Jeg har samme erfaring med zimmerman skiver.
Holdte få tusinde km inden de rystede ved bremsning.
Fik dem drejet af, så de bremsede uden rystelser igen, men efter få måneder var problemet tilbage med skæve skiver.

Nye originale på og bilen bremsede problemfrit i årevis.

Min S4 2.7T havde hullede Zimmerman skiver på de sidste 2 år (~30.000 km) uden problemer overhovedet... Men... Nu blev de jo også brugt :-
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af MortenAa »

Jeg har heller ikke haft problemer med Zimmerman skiver, de var lidt sjove at bremse med i starten men ellers var de fine
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
JBJ-A6
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 240
Tilmeldt: 2/09/2004 06:57
Geografisk sted: Midtjylland

Re: RS2 motorrenovering -mit alles!

Indlæg af JBJ-A6 »

Er ikke lige helt med på hvad du mener med "glider"?

Der er faste kaliber på bilen, og stemplerne kunne bevæges rimeligt frit ved skift af skiverne. Men kan da godt være nogle hårde opbremsninger kort efter hinanden og deraf følgende varme, har fået stemplerne til at sætte sig lidt.
Må nok i gang med overhaling af kaliber næste vinter.
Har monteret et sæt Zimmerman skiver på en anden bil, og har ikke oplevet problemer med disse.

Jan-DK skrev:
JBJ-A6 skrev:
Jonas skrev:Så behøver vi ikke længere spekulerer på om skiverne holder :D



Hvad synes du om skiverne??

Jeg er ikke videre imponeret at de Zimmerman jeg har fået monteret i løbet af vinteren.
På trods af at jeg fulgte den medleverede instruktion for indkørsel af skiverne ret nøje, er den ene eller begge alligevel blevet skæve efter mindre end 500 km kørsel. Ikke meget men mærkbart ved højere hastigheder, >100 km/t.
Ikke lige hvad jeg havde forventet.....


Og du er sikker på at glider er som de skal være.
Hvis den ene sidder lidt fast vil skiver blive skæve over kort tid.
Mvh
JBJ-A6

RS2 2,2 R5, årg. 1994
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"