EGR?

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Brugeravatar
DrKoch
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 385
Tilmeldt: 4/02/2009 11:22
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Re: EGR?

Indlæg af DrKoch »

biker skrev:Det er fordi at den går i nødprogram..

Ok. så et jeg mere rolig. Synes bare det var lidt underligt at man godt kunne accelererer nogen gange.

Hvad er det der skal programmeres? Skal egr ventilen bare deaktiveres og kan man lave chip tuning I samme omgang for at spare lidt penge?
Er lidt desperat da bilen et lidt irriterende at køre I lige pt.

Hvem vil I anbefale til at gøre det?
På forhånd tak for hjælpen
Livets små ting - gode tests og opskrifter
Nuværende bil: Tesla model 3 og Tesla Model Y
Pensionisten
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13/08/2010 09:27
Geografisk sted: 5800

Re: EGR?

Indlæg af Pensionisten »

Havde et underligt problem med min Audi A4 2,0 TDI DPF - bilen registreret 18 december 2005. Mellem 1800 - 2200 o/min kom der en lyd som når man gnider to stykker sandpapir mod hinanden samt bilen tabte kortvarigt moment (1 sekund ca pr 'lyd'). Skulle have 120.00km eftersyn så jeg kørte til Audi Zentrum Flensburg (hvor den bliver seviceret normalt). Koblingen var slidt og skulle skiftes og blev det midt i august 2010, men det hjalp ikke på det andet problem med lyden og momenttab. AZF kunne ikke finde fejlen men mente det var hydraulikken der hængte, så koblingen blev brændt langsomt af. Skiftede kobling en gang til (uden omkostninger for mig) samt hydraulik hoved og slave cylinder (som jeg betalte). Det gav en blødere kobling men desværre var fejlen der fortsat. Så havde de bilen en uge her i september. Derefter var jeg ude at køre med to mekanikere efter den uge, og fik lyden frem igen, hvortil den ene mekaniker sagde at det var et turboladerproblem og ikke et koblingsproblem.

Han koblede 'abgas-rückfürungsventilen' (det er vel EGR ventilen?) fra, og vi kørte en tur og kunne ikke få lyden og momenttabet frem igen. Den blev koblet til igen og så var fejlen der. De skiftede ventilen og så kører Audien som en drøm igen.

Jeg så den gamle ventil og den var helt sovset til. Lidt uforståeligt, da vi kører ca 26.000 km pr år og meget motorvejskørsel med mere end 2000 o/m så DPF renser sig selv. Et par gange hver måned kører vi min 15 min på motorvej med ca 4.000 o/min (4 gear) for at rense motoren, men altså alligevel tilsovset ventil.

AZF leverede som altid en super service og jeg blev regningsmæssigt flot behandlet. Det er ikke uden grund at der altid holder så mange biler på danske nummerplader på parkeringspladsen for at få service.

Med venlig hilsen

Pensionisten
DK - 5800
Brugeravatar
DrKoch
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 385
Tilmeldt: 4/02/2009 11:22
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Re: EGR?

Indlæg af DrKoch »

Hvad kostede skift af egr ventilen. Jeg regner med at få min koblet fra vha om programmering og I samme omgang chip tuning... Kommentarer?
Livets små ting - gode tests og opskrifter
Nuværende bil: Tesla model 3 og Tesla Model Y
petz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 40
Tilmeldt: 27/11/2009 16:37
Geografisk sted: Nordjylland

Re: EGR?

Indlæg af petz »

LAL skrev:Det må jeg prøve. Ved du hvornår/hvor tit der kommer disse opdateringer? Og kan det være rigtigt, at motorgangen skal blive ujævne pga. manglende opdatering? Bilen har kun kørt 93.000


Mener som udgangspunkt ikke at man bør henlade sig til en motoropdatering for at afhjælpe et opstået problem som er kommet efter 93Tkm...Det kan godt være at der er releaset en softwareversionen som er mindre følsom overfor en tilsodet EGR ventil (nok specielt benzinmotorer), men hvis bilen ellers har kørt problemfrit indtil nu, så er det jo ikke et opstået problem i softwaren, men selve ventilen der skal renses/skiftes.

Er der slet ingen som har haft held med at rense EGR ventilen i stedet for at udskifte eller afblænde dem som det første (værksteds)råd??
Hilsen Petz

2004 A4 2.5 TDI quattro Tiptronic Avant, 132KW
Pensionisten
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13/08/2010 09:27
Geografisk sted: 5800

Re: EGR?

Indlæg af Pensionisten »

DrKoch skrev:Hvad kostede skift af egr ventilen. Jeg regner med at få min koblet fra vha om programmering og I samme omgang chip tuning... Kommentarer?


Audi A4 2,0 TDI DPF reg. 1. gang dec 2005
Jeg fik checket "Kurbelwellen axialspiel" efter anbefaling fra Audi fabrikken, men det var ok. Piller jeg de ting ud af regningen er der tilbage ca 4.500 kr for udskiftning af EGR ventilen - heraf koster selve ventilen ca 224 EUR (ca 1.682 kr). Alle priser er incl. 19% moms.

Mvh

Pensionisten
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: EGR?

Indlæg af Bjørn T »

Pensionisten skrev:
DrKoch skrev:Hvad kostede skift af egr ventilen. Jeg regner med at få min koblet fra vha om programmering og I samme omgang chip tuning... Kommentarer?


Audi A4 2,0 TDI DPF reg. 1. gang dec 2005
Jeg fik checket "Kurbelwellen axialspiel" efter anbefaling fra Audi fabrikken, men det var ok. Piller jeg de ting ud af regningen er der tilbage ca 4.500 kr for udskiftning af EGR ventilen - heraf koster selve ventilen ca 224 EUR (ca 1.682 kr). Alle priser er incl. 19% moms.

Mvh

Pensionisten

Hej Pensionist.
Hvor mange "fejldiagnoser", ud over én kobling, har du fået kreditteret. (Som egentlig ikke bør være slidt op efter 120 t/km.)
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Pensionisten
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13/08/2010 09:27
Geografisk sted: 5800

Re: EGR?

Indlæg af Pensionisten »

Pensionisten[/quote]
Hej Pensionist.
Hvor mange "fejldiagnoser", ud over én kobling, har du fået kreditteret. (Som egentlig ikke bør være slidt op efter 120 t/km.)[/quote]

Har betalt for én og fået krediteret to koblinger,samt alle de timer de har kørt i Flensburg og omegn (ca 400 km) med bilen for at fremprovokere fejlen.
Nummer to kobling blev pillet ud for at blive sendt til leverandøren til analyse. Kort fortalt så viste den sig 100% ok uden oplinings- eller tilspændingsfejl.

Bilen har kørt som leasingbil i Dortmund området i Tyskland (megen kø-kørsel?) samt af og til med campingvogn de første 65 tkm. Måske har den første ejer samtidig haft en tung venstrefod hvilende på koblingspedalen? Den første kobling var der ikke mange km tilbage i. Til gengæld er det den første kobling jeg har fået skiftet i min tid med egne biler.

Vedr. motoropdatering så fik jeg en Mondeo 2,2 TDCi motoropdateret ved 80 tkm ved Ford i Odense. Det ødelagde så meget at den ikke kunne køre jævnt ved lave omdr (køkørsel) i 2' , 3' og 4' gear. Værkstedet opgav efter et halvt år (efter mange forsøg på løsning af problemet) og fralagde sig ansvaret selv om netop de havde anbefalet opdateringen. Mondeo'en blev solgt ved 99 tkm uden en løsning på problemet. Passede ok da vi som pensionister kun har behov for 'en bil (Audien). Mit råd: lad være med at få opdateret motoren hvis den ellers har kørt ok mange tkm.

Mvh

Pensionisten
Brugeravatar
DrKoch
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 385
Tilmeldt: 4/02/2009 11:22
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Re: EGR?

Indlæg af DrKoch »

Seneste update for mit vedkommende:
Har som nævnt fået monteret den pågældende pakning, og problemet forsvandt, dog gik den på nødprogram, hvilket gjorde at jeg i 90% af tiden ikke kunne accelerere mere end 10 km/t pr. 5-10 sekunder. Nå men min plan var at få deaktiveret ventilen hos Viborg autoteknik.
Jeg kørte derop i dag, da jeg havde fået dem anbefalet fra flere steder. En lang tur, men super flink mand ham Ole der har værkstedet, som primært har specialiseret sig i BMW, men også har en "VW/Audi" mand ansat, og har god erfaring inden for chiptuning motor-programmering (er også et "alm." værksted).
Desværre gik det ikke helt problemfrit :( Jeg skulle som udgangspunkt have deaktiveret EGR ventilen, og så chippet bilen. Han kunne desværre ikke få adgang til den, og havde kontakt til en samarbejdspartner i England, som fik tilsendt kopi af filen til motorstyringen, så de kunne få den låst op. Det ville dog først være færdig en af de kommende dage.
Da jeg ikke havde planlagt længere ophold i Viborg, bad jeg dem om at fjerne tidligere omtalte pakning, da jeg så i det mindste har en fungerende bil, der intermitterende hakker lidt - istedet for en bil uden køreglæde og uden acceleration :-) En smule påfaldende at den lokale automester brugte 1½ time på at montere den og det tog max 10 min at fjerne den :|

Da de fjernede pakningen testede de lige bilen igen via VCDS og der kunne deres audi-mand se at EGR ventilen var utæt og værdierne viste at den lukkede alt for meget gas igennem og anbefalede helt klart at få den skiftet fremfor at programmere sig ud af det... og de synes jeg skulle have det ordnet inden en evt. chipning.

Fik ud over dette også bilen på rullebånd og den havde 142.3 hk v. 3398 omd og 342.2 Nm v. 2152 omd.

Alt i alt en regning på 450kr. +moms for godt 2 timers testning deroppe. Endvidere undskyldte Ole at han ikke kunne klare det på stedet, når det egentlig var det vi havde aftalt. Prisen på EGR ventil slog han op til 2100+moms og plus montering ca. 1 time.

Summasummarum så blev vores mistanke om en defekt EGR ventil bekræftet. Dog synes jeg det er påfaldende at et autoriseret Audi Værksted (Autohaus Kaim) ikke kunne gennemskue dette??? Der var jo ingen fejl på VCDS og Audi sagde at der var nok ikke noget at gøre (ifølge dem). Den lokale automester kunne heller ikke finde noget galt (Skolegade).

Nå men i hvert fald får jeg skiftet EGR ventilen næste mandag hos den lokale SMC til 3400,- inkl montering. Hvis jeg vælger at få den chippet hos Viborg Autoteknik godtgører han den allerede betalte "time", så det koster 4000-450kr. = 3550 kr. +moms.

Jeg føler mig i hvert fald super godt behandlet, så nu gør jeg som Pensionisten og får skiftet EGR-ventilen frem for at omprogrammere :-)
Livets små ting - gode tests og opskrifter
Nuværende bil: Tesla model 3 og Tesla Model Y
Brugeravatar
DrKoch
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 385
Tilmeldt: 4/02/2009 11:22
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Re: EGR?

Indlæg af DrKoch »

Nogen det ved hvordan man kan se via vcds om egr ventilen er defekt? Jvf ovenstående så kunne de se at det slap dobbelt så meget gas igennem = utæt. Det ville være rart at vide til en anden gang. Så kunne jeg også lige tjekke før/efter når smc skifter dem nu her.

Mvh Lars, Esbjerg
Sendt fra månen... Tapatalk SGS i9000
Livets små ting - gode tests og opskrifter
Nuværende bil: Tesla model 3 og Tesla Model Y
petz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 40
Tilmeldt: 27/11/2009 16:37
Geografisk sted: Nordjylland

Re: EGR?

Indlæg af petz »

Et bud er at de vel lurer på værdien fra luftmassemåleren som ved en given motorbelastning (eller tomgang??) skal ligge indenfor et specificeret område når EGR duty cyclen er 0% (inaktiv/lukket). Hvis den måler for lidt er det et tegn på en utæt EGR eller defekt LMM...
Hilsen Petz

2004 A4 2.5 TDI quattro Tiptronic Avant, 132KW
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: EGR?

Indlæg af LKA63 »

Hej Lars.....

Tak for updaten. Super interessant læsning og meget spændt på at følge det videre forløb. Jeg tror du får en ny bil når de har skiftet ventilen :mrgreen:

Mvh. Lars Kofoed
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Rolig
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 396
Tilmeldt: 14/01/2010 18:30
Geografisk sted: Midtjylland

Re: EGR?

Indlæg af Rolig »

Hvis det ikke tog mere end en halv time at afmontere ventilen kunne man så ikke bare afmontere den og rengøre den :-k Eller det er ikke muligt man snakker altid om nyt når der er noget der halter ;|
KIA Pikanto 1.1 Med Webasto
VCDS 10.6.1
Brugeravatar
DrKoch
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 385
Tilmeldt: 4/02/2009 11:22
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Re: EGR?

Indlæg af DrKoch »

Rolig skrev:Hvis det ikke tog mere end en halv time at afmontere ventilen kunne man så ikke bare afmontere den og rengøre den :-k Eller det er ikke muligt man snakker altid om nyt når der er noget der halter ;|

Det er der flere der har prøvet uden held... men i princippet burde det vil kunne gøres med mindre det er noget mekanisk slid?

Nå men lidt opsummering. Er lige kommet retur fra SMC Esbjerg efter skift af EGR ventilen. Det løb op i 3393,- inkl. moms. Bilen kører meget glattere i 1. gearet, og der har ikke været noget som helst endnu. Det virker som om den trækker lang mere jævnt fra 1500-2200 omdrejninger. Tiden må vise om problemet er løst - men jeg tror det :-D

Jeg lavede lidt målinger inden som andre måske kunne få glæde af hvis man mistænker samme problem.
Før målinger:
EGR værdier før skift af ventil
EGR værdier før skift af ventil
Ladetryk og Luftmasse målinger før skift af ventil
Ladetryk og Luftmasse målinger før skift af ventil


Efter skift af ventilen ser værdierne nu således ud:
Målinger efter skift af EGR ventil
Målinger efter skift af EGR ventil


Man kan se at inden skift stod EGR stillingen til 60% uafhængig af omdrejningstallet. Efter skiftet er den nu næsten 100% ved tomgang (ca. 900 rpm) og 69.5% ved 2100 rpm...

Som nævnt er bilen helt anderledes at køre i ved lave omdrejninger (specielt 1. gear). Det er som en helt ny vogn.... Hvis man ikke vil ud i ovenstående, så kan man jo købe en pakning til 27 kr, og få deaktiveret EGR systemet ved en kyndig motorstyringprogrammør - det var min plan, men da vedkommende, jeg havde fået anbefalet, ikke kunne klare dette on-spot og anbefalede at jeg skiftede ventilen, gjorde jeg det i stedet.

Mvh Lars
Livets små ting - gode tests og opskrifter
Nuværende bil: Tesla model 3 og Tesla Model Y
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: EGR?

Indlæg af LKA63 »

Godt gået Lars (y)

Jeg må asap ud og måle på min.

Mvh. Lars
Senest rettet af LKA63 23/04/2011 08:46, rettet i alt 1 gang.
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Brugeravatar
Hingebjerg
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 49
Tilmeldt: 30/06/2010 21:22
Geografisk sted: Esbjerg V.
Kontakt:

Re: EGR?

Indlæg af Hingebjerg »

Det er da meget interessant læsning, så nu vil jeg lige en tur til Guldager og sætte VCDS på maskineriet, jeg vide om den lille A4 virker som den skal. (y)
A6 Sedan 2,4 V6 Årg.: 2005
Hobby 560 CFe campingvogn årg. 2012
Skibsplast 550 HT med 60 HK Mariner BigFoot motor
Nybygget hus 2009, 138 m2 + garage til AUDI'en
Mit liv ! Mine regler :o)
Flyt den Dansk / Tyske grænse op til Kongeåen !!!
Så er der ikke så langt til service og billig øl :)
Brugeravatar
DrKoch
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 385
Tilmeldt: 4/02/2009 11:22
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Re: EGR?

Indlæg af DrKoch »

Hingebjerg skrev:Det er da meget interessant læsning, så nu vil jeg lige en tur til Guldager og sætte VCDS på maskineriet, jeg vide om den lille A4 virker som den skal. (y)


hehe... hvis der ikke er nogle problemer så mon ikke :-)
Livets små ting - gode tests og opskrifter
Nuværende bil: Tesla model 3 og Tesla Model Y
Pensionisten
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13/08/2010 09:27
Geografisk sted: 5800

Re: EGR?

Indlæg af Pensionisten »

DrKoch skrev:Seneste update for mit vedkommende:
Har som nævnt fået monteret den pågældende pakning, og problemet forsvandt, dog gik den på nødprogram, hvilket gjorde at jeg i 90% af tiden ikke kunne accelerere mere end 10 km/t pr. 5-10 sekunder. Nå men min plan var at få deaktiveret ventilen hos Viborg autoteknik.
Jeg kørte derop i dag, da jeg havde fået dem anbefalet fra flere steder. En lang tur, men super flink mand ham Ole der har værkstedet, som primært har specialiseret sig i BMW, men også har en "VW/Audi" mand ansat, og har god erfaring inden for chiptuning motor-programmering (er også et "alm." værksted).
Desværre gik det ikke helt problemfrit :( Jeg skulle som udgangspunkt have deaktiveret EGR ventilen, og så chippet bilen. Han kunne desværre ikke få adgang til den, og havde kontakt til en samarbejdspartner i England, som fik tilsendt kopi af filen til motorstyringen, så de kunne få den låst op. Det ville dog først være færdig en af de kommende dage.
Da jeg ikke havde planlagt længere ophold i Viborg, bad jeg dem om at fjerne tidligere omtalte pakning, da jeg så i det mindste har en fungerende bil, der intermitterende hakker lidt - istedet for en bil uden køreglæde og uden acceleration :-) En smule påfaldende at den lokale automester brugte 1½ time på at montere den og det tog max 10 min at fjerne den :|

Da de fjernede pakningen testede de lige bilen igen via VCDS og der kunne deres Audi-mand se at EGR ventilen var utæt og værdierne viste at den lukkede alt for meget gas igennem og anbefalede helt klart at få den skiftet fremfor at programmere sig ud af det... og de synes jeg skulle have det ordnet inden en evt. chipning.

Fik ud over dette også bilen på rullebånd og den havde 142.3 hk v. 3398 omd og 342.2 Nm v. 2152 omd.

Alt i alt en regning på 450kr. +moms for godt 2 timers testning deroppe. Endvidere undskyldte Ole at han ikke kunne klare det på stedet, når det egentlig var det vi havde aftalt. Prisen på EGR ventil slog han op til 2100+moms og plus montering ca. 1 time.

Summasummarum så blev vores mistanke om en defekt EGR ventil bekræftet. Dog synes jeg det er påfaldende at et autoriseret Audi Værksted (Autohaus Kaim) ikke kunne gennemskue dette??? Der var jo ingen fejl på VCDS og Audi sagde at der var nok ikke noget at gøre (ifølge dem). Den lokale automester kunne heller ikke finde noget galt (Skolegade).

Nå men i hvert fald får jeg skiftet EGR ventilen næste mandag hos den lokale SMC til 3400,- inkl montering. Hvis jeg vælger at få den chippet hos Viborg Autoteknik godtgører han den allerede betalte "time", så det koster 4000-450kr. = 3550 kr. +moms.

Jeg føler mig i hvert fald super godt behandlet, så nu gør jeg som Pensionisten og får skiftet EGR-ventilen frem for at omprogrammere :-)


Audi A4 2,0 TDI DPF årg. dec. 2005
Jeg kan da se at med den pris du har betalt for skift af EGR ventilen hos SMC i DK, så har jeg da bidraget med omkring 1.500 kr til AZF's fejlfinding på min A4.
Nå, det er på sin vis rimeligt nok med alle de timer de har brugt på fejlfinding. Set i bakspejlet kan det også undre mig lidt, at de ikke fik mistanke til EGR ventilen tidligere.

Mvh

Pensionisten
Brugeravatar
DrKoch
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 385
Tilmeldt: 4/02/2009 11:22
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Re: EGR?

Indlæg af DrKoch »

Pensionisten skrev:Nå, det er på sin vis rimeligt nok med alle de timer de har brugt på fejlfinding. Set i bakspejlet kan det også undre mig lidt, at de ikke fik mistanke til EGR ventilen tidligere.

Jeg har også haft min hos Audi Service i Kaim (tyskland) samt automester herhjemme, som heller ikke kunne finde ud af hvad der var galt - men man finder det selvfølgelig heller ikke hvis man ikke går ind og tjekker EGR indstillingerne.

LKA: Har du fået tjekket din?
Livets små ting - gode tests og opskrifter
Nuværende bil: Tesla model 3 og Tesla Model Y
LKA63
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 466
Tilmeldt: 15/02/2010 15:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: EGR?

Indlæg af LKA63 »

Jep.... I tomgang 900 rpm. ligger EGR omkring 50 %, men det er efterhånden et stykke tid siden jeg har oplevet ryk under acceleration...... Jeg holder øje med udviklingen ;)
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Brugeravatar
DrKoch
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 385
Tilmeldt: 4/02/2009 11:22
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Re: EGR?

Indlæg af DrKoch »

LKA63 skrev:Jep.... I tomgang 900 rpm. ligger EGR omkring 50 %, men det er efterhånden et stykke tid siden jeg har oplevet ryk under acceleration...... Jeg holder øje med udviklingen ;)

kunne godt lyde som om du har samme problem, da min var "låst" omkring de 60, hvor den burde være 100% lukket.... I bagklogskabens lys kan jeg mærke forskel når jeg "kører rundt" i 1. gear. Tidligere brugte jeg kun 1. gear til at accellerere inden jeg kom op i 2. gear, da den ofte kørte lidt "underligt" uden at kunne beskrive præcis hvordan. Men det er helt klart en super fornøjelse nu - selvom man selvfølgelig ikke skal køre rundt i 1. gear ;)
Livets små ting - gode tests og opskrifter
Nuværende bil: Tesla model 3 og Tesla Model Y
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"