Seneste update for mit vedkommende:
Har som nævnt fået monteret den pågældende pakning, og problemet forsvandt, dog gik den på nødprogram, hvilket gjorde at jeg i 90% af tiden ikke kunne accelerere mere end 10 km/t pr. 5-10 sekunder. Nå men min plan var at få deaktiveret ventilen hos Viborg autoteknik.
Jeg kørte derop i dag, da jeg havde fået dem anbefalet fra flere steder. En lang tur, men super flink mand ham Ole der har værkstedet, som primært har specialiseret sig i BMW, men også har en "VW/Audi" mand ansat, og har god erfaring inden for chiptuning motor-programmering (er også et "alm." værksted).
Desværre gik det ikke helt problemfrit
Jeg skulle som udgangspunkt have deaktiveret EGR ventilen, og så chippet bilen. Han kunne desværre ikke få adgang til den, og havde kontakt til en samarbejdspartner i England, som fik tilsendt kopi af filen til motorstyringen, så de kunne få den låst op. Det ville dog først være færdig en af de kommende dage.
Da jeg ikke havde planlagt længere ophold i Viborg, bad jeg dem om at fjerne tidligere omtalte pakning, da jeg så i det mindste har en fungerende bil, der intermitterende hakker lidt - istedet for en bil uden køreglæde og uden acceleration
En smule påfaldende at den lokale automester brugte 1½ time på at montere den og det tog max 10 min at fjerne den
Da de fjernede pakningen testede de lige bilen igen via VCDS og der kunne deres audi-mand se at EGR ventilen var utæt og værdierne viste at den lukkede alt for meget gas igennem og anbefalede helt klart at få den skiftet fremfor at programmere sig ud af det... og de synes jeg skulle have det ordnet inden en evt. chipning.
Fik ud over dette også bilen på rullebånd og den havde 142.3 hk v. 3398 omd og 342.2 Nm v. 2152 omd.
Alt i alt en regning på 450kr. +moms for godt 2 timers testning deroppe. Endvidere undskyldte Ole at han ikke kunne klare det på stedet, når det egentlig var det vi havde aftalt. Prisen på EGR ventil slog han op til 2100+moms og plus montering ca. 1 time.
Summasummarum så blev vores mistanke om en defekt EGR ventil bekræftet. Dog synes jeg det er påfaldende at et autoriseret Audi Værksted (Autohaus Kaim) ikke kunne gennemskue dette??? Der var jo ingen fejl på VCDS og Audi sagde at der var nok ikke noget at gøre (ifølge dem). Den lokale automester kunne heller ikke finde noget galt (Skolegade).
Nå men i hvert fald får jeg skiftet EGR ventilen næste mandag hos den lokale SMC til 3400,- inkl montering. Hvis jeg vælger at få den chippet hos Viborg Autoteknik godtgører han den allerede betalte "time", så det koster 4000-450kr. = 3550 kr. +moms.
Jeg føler mig i hvert fald super godt behandlet, så nu gør jeg som Pensionisten og får skiftet EGR-ventilen frem for at omprogrammere