Syn og sænket undervogn

Indlæg om undervogn
Besvar
Eran74
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 138
Tilmeldt: 24/06/2019 19:57
Geografisk sted: Horsens

Syn og sænket undervogn

Indlæg af Eran74 »

Hej
Jeg skal snart til syn med Audi A6 C6 for første gang siden køb.
Den er sænket og det ser ud til at være mange år siden. Sælger siger det er original S-line sænkning men jeg kan se den ikke er sænket fra fabrikken. Mon jeg får problemer ved syn?
Samtidig har jeg også fundet ud af at hjul/dæk monteringen er 5,3 % for stor. Ved ikke om synsmanden bruger alminelige afrundningsregler. Så burde hans jo runde ned og så er det OK. Reglerne siger jo 5% og ikke 5,0%.
Nogen der har erfaringer?
Audi A6 C6/4F 2004, 2.4 V6 Multitronic
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Syn og sænket undervogn

Indlæg af jorlund »

Du må sænke bilen 40mm uden det bliver betragtet som en konstruktiv ændring. Så længe det bare er fjedre og ikke en gevindundervogn, tror jeg ikke synsmanden vil bemærke noget.
Angående rullediameteren - jeg har ikke oplevet at synsmanden har brugt tid på at inspicere dækmonteringen, så med mindre det ser påfaldende ud at hjulene er for store i forhold til skærmkassen, ville jeg tage det rimelig roligt. Jeg ville dog se mig om efter nogle dæk, der passede bedre med fabriksmonteringen. Med 5% for store, vil du formodentlig køre hurtigere end speedometer-visningen, og jeg kunne også forestille mig, at bremserne ville være mere belastede, da bremsefladen er relativt mindre i forhold til hjulets omkreds - det lyder ikke hensigtsmæssigt i mit hoved, men det kan godt være, det er en mere teoretisk bekymring.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Syn og sænket undervogn

Indlæg af SorenR »

jorlund skrev:Du må sænke bilen 40mm uden det bliver betragtet som en konstruktiv ændring. Så længe det bare er fjedre og ikke en gevindundervogn, tror jeg ikke synsmanden vil bemærke noget.
Angående rullediameteren - jeg har ikke oplevet at synsmanden har brugt tid på at inspicere dækmonteringen, så med mindre det ser påfaldende ud at hjulene er for store i forhold til skærmkassen, ville jeg tage det rimelig roligt. Jeg ville dog se mig om efter nogle dæk, der passede bedre med fabriksmonteringen. Med 5% for store, vil du formodentlig køre hurtigere end speedometer-visningen, og jeg kunne også forestille mig, at bremserne ville være mere belastede, da bremsefladen er relativt mindre i forhold til hjulets omkreds - det lyder ikke hensigtsmæssigt i mit hoved, men det kan godt være, det er en mere teoretisk bekymring.
Altså ... vores gamle Golf I Cabriolet fik da kørt mindst 200.000 km med sommerdæk der var 5% for store uden problemer. Eneste ændring var at speedometeret viste nøjagtigt iflg. GPS.

5% er altså kun 6 km/t ved 130 km/t så det behøver man ikke større bremser for ;-) .
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Eran74
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 138
Tilmeldt: 24/06/2019 19:57
Geografisk sted: Horsens

Re: Syn og sænket undervogn

Indlæg af Eran74 »

Det med speedometer fejlvisning er ingen problem da jeg har en Saphe med display der viser GPS hastighed lige ved siden af speedometer.
Audi A6 C6/4F 2004, 2.4 V6 Multitronic
Eran74
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 138
Tilmeldt: 24/06/2019 19:57
Geografisk sted: Horsens

Re: Syn og sænket undervogn

Indlæg af Eran74 »

Så gik bilen igennem syn uden anmærkninger. Synsmanden var ligeglad med sænkningen når den var under 40 mm og fast (ikke justerbar). Dækstørrelse kiggede han slet ikke på.
Audi A6 C6/4F 2004, 2.4 V6 Multitronic
Besvar

Tilbage til "Undervogn"