værktøj til udskiftning af bagfjedre
værktøj til udskiftning af bagfjedre
Står og mangler et specialværktøj til sammenklemning af bagfjedrene på min 4F.
Nogen erfaringer med hvor man kan låne/købe/leje dette stykke værktøj. Der vil være en belønning i forbindelse med udlån
Nogen erfaringer med hvor man kan låne/købe/leje dette stykke værktøj. Der vil være en belønning i forbindelse med udlån
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Re: værktøj til udskiftning af bagfjedre
Hej. Kan du ikke bruge alm. fjederklemmer fra f.eks. biltema. Jeg tror de koster ca. 150,-kr. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Re: værktøj til udskiftning af bagfjedre
Du skal over i noget, der kan være indeni fjederen, f.eks:
http://www.scangrip.dk/CANVIK-CENTER-Fjederspaender_2393.asp?parentGrp=279
Eller måske Biltemas version:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Chassis/Fjederspander-191263/
Hvis ikke du skal skifte frem og tilbage tit, er det måske muligt at låne sig frem på et værksted i din nærhed.
http://www.scangrip.dk/CANVIK-CENTER-Fjederspaender_2393.asp?parentGrp=279
Eller måske Biltemas version:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Chassis/Fjederspander-191263/
Hvis ikke du skal skifte frem og tilbage tit, er det måske muligt at låne sig frem på et værksted i din nærhed.
Mvh. Ole
_______________
A6 2.0 TFSI 2010.
_______________
A6 2.0 TFSI 2010.
Re: værktøj til udskiftning af bagfjedre
olefrand skrev:Du skal over i noget, der kan være indeni fjederen, f.eks:
http://www.scangrip.dk/CANVIK-CENTER-Fjederspaender_2393.asp?parentGrp=279
Eller måske Biltemas version:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Chassis/Fjederspander-191263/
Hvis ikke du skal skifte frem og tilbage tit, er det måske muligt at låne sig frem på et værksted i din nærhed.
Lige præcis - én af de to eller selvfølgelig den originale
https://erwin.volkswagen.de/workshop/deutsch/index.htm?https://erwin.volkswagen.de/workshop/deutsch/docs_ase/h569.htm
Spørgsmålet er bare om f.eks Biltemas model passer til en model 4F ? Nogen med erfaringer ?
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Re: værktøj til udskiftning af bagfjedre
Det er sgu' nogle dejlige biler.
Næsten ingen elektronik, som kan gå i stykker. Næsten ingen problemer med hverken motorer eller gerkasser, specielt ikke med TDI'erne eller tilsodning af FSI'erne. Og så, at man bare tager sit værktøj fra Harald Nyborg, som man købte for tyve år siden, det virker stadig.
(Ironi og sarkasme forekommer)
Næsten ingen elektronik, som kan gå i stykker. Næsten ingen problemer med hverken motorer eller gerkasser, specielt ikke med TDI'erne eller tilsodning af FSI'erne. Og så, at man bare tager sit værktøj fra Harald Nyborg, som man købte for tyve år siden, det virker stadig.
(Ironi og sarkasme forekommer)
(Husk, som altid, at ironi og sarkasme forekommer i mine indlæg, hvis de anstøder dig, så ignorér dem venligst. Det er nemmest for alle parter.
If it breaks, fix it. If it doesn't break, make it lighter...
Alt, der er over 3 sekunder 0-100, er kun til transport...
If it breaks, fix it. If it doesn't break, make it lighter...
Alt, der er over 3 sekunder 0-100, er kun til transport...
Re: værktøj til udskiftning af bagfjedre
Jeg har skiftet bagfjedre på min 4F (til en lidt lavere version) uden at klemme fjedrene sammen. Du kan bare løsne støddæmperen. Husk at sætte en donkraft under til at udligne fjederkraften og derefter sænke donkraften langsomt.
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Re: værktøj til udskiftning af bagfjedre
Super PEB... Tak for svaret - det var lige det jeg efterspurgte......
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Re: værktøj til udskiftning af bagfjedre
Vær nu forsigtig!!!
Jeg har prøvet at løsne centermøtrikken på et fjederben, hvor jeg troede der var to. Mine underbukser bliver stadig brune ved tanken om hvad der kunne have været sket! Fjederen nøjedes med at lave et dybt mærke i beton-væggen, men det var ikke på grund af min intelligens, at der ikke skete mere.
Jeg har prøvet at løsne centermøtrikken på et fjederben, hvor jeg troede der var to. Mine underbukser bliver stadig brune ved tanken om hvad der kunne have været sket! Fjederen nøjedes med at lave et dybt mærke i beton-væggen, men det var ikke på grund af min intelligens, at der ikke skete mere.
(Husk, som altid, at ironi og sarkasme forekommer i mine indlæg, hvis de anstøder dig, så ignorér dem venligst. Det er nemmest for alle parter.
If it breaks, fix it. If it doesn't break, make it lighter...
Alt, der er over 3 sekunder 0-100, er kun til transport...
If it breaks, fix it. If it doesn't break, make it lighter...
Alt, der er over 3 sekunder 0-100, er kun til transport...
Re: værktøj til udskiftning af bagfjedre
rj.dk skrev:Vær nu forsigtig!!!
Jeg har prøvet at løsne centermøtrikken på et fjederben, hvor jeg troede der var to. Mine underbukser bliver stadig brune ved tanken om hvad der kunne have været sket! Fjederen nøjedes med at lave et dybt mærke i beton-væggen, men det var ikke på grund af min intelligens, at der ikke skete mere.
Det er ikke konstrueret på den måde. Fjeder og støddæmper sidder ikke sammen på en 4F.
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Re: værktøj til udskiftning af bagfjedre
PEB skrev:rj.dk skrev:Vær nu forsigtig!!!
Jeg har prøvet at løsne centermøtrikken på et fjederben, hvor jeg troede der var to. Mine underbukser bliver stadig brune ved tanken om hvad der kunne have været sket! Fjederen nøjedes med at lave et dybt mærke i beton-væggen, men det var ikke på grund af min intelligens, at der ikke skete mere.
Det er ikke konstrueret på den måde. Fjeder og støddæmper sidder ikke sammen på en 4F.
Det var egentlig heller ikke det, jeg mente.
Men når man tager den af på omtalte måde har man nu en gang mindre styr på den, end når man har den i en klemme. Derfor advarslen.
(Husk, som altid, at ironi og sarkasme forekommer i mine indlæg, hvis de anstøder dig, så ignorér dem venligst. Det er nemmest for alle parter.
If it breaks, fix it. If it doesn't break, make it lighter...
Alt, der er over 3 sekunder 0-100, er kun til transport...
If it breaks, fix it. If it doesn't break, make it lighter...
Alt, der er over 3 sekunder 0-100, er kun til transport...
Re: værktøj til udskiftning af bagfjedre
PEB skrev:Jeg har skiftet bagfjedre på min 4F (til en lidt lavere version) uden at klemme fjedrene sammen. Du kan bare løsne støddæmperen. Husk at sætte en donkraft under til at udligne fjederkraften og derefter sænke donkraften langsomt.
Hvad så den anden vej. Du skiftede til en mindre fjeder, men jeg fortsætter med en standard fjeder. Måske får jeg problemer med, at presse en standardfjeder sammen ved hjælp af donkraft ?
MVH. Lars
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Audi A6 2,0 TDI limo årgang 2005, BLB, 140 hk.
VCDS 11.11.4
Re: værktøj til udskiftning af bagfjedre
LKA63 skrev:PEB skrev:Jeg har skiftet bagfjedre på min 4F (til en lidt lavere version) uden at klemme fjedrene sammen. Du kan bare løsne støddæmperen. Husk at sætte en donkraft under til at udligne fjederkraften og derefter sænke donkraften langsomt.
Hvad så den anden vej. Du skiftede til en mindre fjeder, men jeg fortsætter med en standard fjeder. Måske får jeg problemer med, at presse en standardfjeder sammen ved hjælp af donkraft ?
Hvis du har problemer med at få dem i kan du klemme dem lidt sammen med nogle vulgært store kabelstrips - de findes med en bæreevne op til 250kg(!) per styk. Brudstyrken er mindst det dobbelte. Hvis du bare kan klemme fjederen nogle få centimeter sammen har du vundet. Vent med at klippe strips'ne til fjederen er presset sammen i sit leje.
Igen: Pas på fingrene. Det er ikke legetøj!
- det skal lige nævnes, at du skal købe disse strips hos nogen, som har styr på kvaliteten som Würth eller RS Components.
(Husk, som altid, at ironi og sarkasme forekommer i mine indlæg, hvis de anstøder dig, så ignorér dem venligst. Det er nemmest for alle parter.
If it breaks, fix it. If it doesn't break, make it lighter...
Alt, der er over 3 sekunder 0-100, er kun til transport...
If it breaks, fix it. If it doesn't break, make it lighter...
Alt, der er over 3 sekunder 0-100, er kun til transport...
Re: værktøj til udskiftning af bagfjedre
Har lige skiftet bagfjedrer fra Eibach 30 mm sænket til samme type igen og jeg vil klart anbefale at få noget værktøj til at presse sammen. Jeg kunne ikke presse hjulophænget ned så jeg kunne få fjederen ud uden at presse fjederen sammen selv med disse fjedre som er 30 kortere. Jeg brugte dette værktøj fra Biltema 19-1599 som lige akkurat kan gå gennem hul på 30 mm.
Selv med dette værktøj skulle jeg løsne overset bærearm og presse resten af hjulophænget ned med en 1,5 m brækstang. Jeg har læst at nogle bruger at en hjælper som træder ned på hjulophæng med hele kropsvægten men det kan ikke være godt for nogle gamle gummibøsninger.
Selv med dette værktøj skulle jeg løsne overset bærearm og presse resten af hjulophænget ned med en 1,5 m brækstang. Jeg har læst at nogle bruger at en hjælper som træder ned på hjulophæng med hele kropsvægten men det kan ikke være godt for nogle gamle gummibøsninger.
Audi A6 C6/4F 2004, 2.4 V6 Multitronic