Knækket bolt ved hjulophæng..!

Indlæg om undervogn
Besvar
Brugeravatar
Henrik Hjelme
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 24
Tilmeldt: 9/02/2012 16:52
Geografisk sted: Vejle

Knækket bolt ved hjulophæng..!

Indlæg af Henrik Hjelme »

Da jeg i weekenden skulle montere gevindundervogn på min A6 2.7 TDI fra 12/09 havde vi voldsomt besvær med at få en bolt ud som sidder i hjulophænget. Vi prøvede alle de gængse "tricks", men bolten knækkede for os.
Efterfølgende forsøgte vi at få den ud, dog uden held. Den sidder med en møtrik, så der er ikke gevind i det hul den render igennem. Vi prøvede med varme, samt at slå den ud osv. Den rokkede sig ikke..

Hvad kan jeg gøre for at få den ud? Selve hjulophænget er i aluminium, og det vil derfor være ekstremt svært at bore den ud, da boret vil søge ud i det bløde materiale.

Nogle der har erfaringer med ligende problemstilling?
Vedhæftede filer
IMG_0918.JPG
IMG_0919.JPG
IMG_0919.JPG (75.65 KiB) Vist 13410 gange
IMG_0917.JPG
IMG_0917.JPG (70.8 KiB) Vist 13410 gange
------------------
Audi A6 2.7 TDI stc. - 10'
Brugeravatar
Nicolaisen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 290
Tilmeldt: 21/03/2013 21:26

Re: Knækket bolt ved hjulophæng..!

Indlæg af Nicolaisen »

Jeg har prøvet det samme foran i begge sider, måtte afmontere hele spindlen/alu armen, og så bore så meget ud så muligt også tæve resten af stumpen ud. Men det var ikke nemt. Det hjalp ikke at varme det ved mig.
Brugeravatar
Frank
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 446
Tilmeldt: 21/01/2003 16:28
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Knækket bolt ved hjulophæng..!

Indlæg af Frank »

Du tager en 16mm møtrik, holder den hen til bolten/armen. så tager du en co2 svejser og svejser den knækket bolt fast/sammen med møtrikken. og møtrikken skal være helt rødglødende (næsten på smeltepunktet) når du er færdig med at svejse. så lader du det hele langsomt køle af. Brug ikke vand eller andre former for køling. når det er så koldt at du vil ligge dine ædlere dele på, kan du langsomt begynde at "vrikke" bolten ud. Møtrikken knækker sikkert af et par gange. så er det bare forfra.
MVH Frank

http://audiclub.dk/biler/bil.php?id=256
Audi S6 4.2l Avant 290Hk 1995
Audi A6 2.6l Limousine 150Hk 1995
Mikael Hartmann
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 214
Tilmeldt: 17/09/2010 07:23

Re: Knækket bolt ved hjulophæng..!

Indlæg af Mikael Hartmann »

Jeps, bor den ud
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Sv: Knækket bolt ved hjulophæng..!

Indlæg af SorenR »

Borehammer med 8 mm murbor?
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Knækket bolt ved hjulophæng..!

Indlæg af Høy »

Se på den nye bolt. Hvor langt går gevindet ind? Du kan måske sætte en skive på og dreje den et stykke vej udad med en møtrik. :-k

Når du så har fået den lidt ud, tager du møtrikken af, sætter du 2-3 skiver mere på, monterer møtrikken igen og drejer videre. Til sidst skal du muligvis bruge en top eller noget som mellemlæg, men sørg altid for, at der er en større stålskive imod alufladen, så du ikke smeder værktøjet ind i materialet.

Sæt et stykke metal ind i slidsen, så metallet ikke kan komme til at bøje. Stangen på kugleleddet burde forhindre det, men det er bedst at være på den sikre side.

Og rigeligt smør!!! (WD40 eller noget lignende).

PS: Jeg hader alu :-&

EDIT: Hvis du har en tryklufthammer, er her et smart værktøj: http://www.xxl-automotive.de/Spezialwerkzeug/Fahrwerk-Achse/Vorderachslagerung/VW-Audi-2-tlg-Werkzeug-Querlenker-Klemmschraube-Ausbau::948.html

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Henrik Hjelme
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 24
Tilmeldt: 9/02/2012 16:52
Geografisk sted: Vejle

Re: Knækket bolt ved hjulophæng..!

Indlæg af Henrik Hjelme »

Tak for de mange forslag, der er vist ikke andet at gøre, end at "gå til stålet".
Vi har prøvet med en tryklufthammer, det virker dog blot som om at bolten bliver trykket mere flad/udvidder sig, der hvor vi "angriber" den.
Jeg kunne godt frygte at den eneste mulige løsning er at afmontere hele "armen" og evt. forsøge at bore den ud. Måske prøve med skiver og en møtrik, for at se om vi kan trække den ud. Tvivler dog på at gevindet holder.. Men på med "Ja hatten" :roll:
------------------
Audi A6 2.7 TDI stc. - 10'
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Knækket bolt ved hjulophæng..!

Indlæg af Høy »

Ellers fås der en klemmeanordning, som kan trykke helt lineært med 12 tons. Den er specifikt beregnet til det her, men den koster 300 EUR, og dertil kommer en hydraulisk cylinder/et gevindstykke.

http://crowdshop.eu/abzieher/42518-klemmschrauben-ausdrucker-ohne-hydraulikspindel-von-ks-tools-4042146391341.html

Måske lige i overkanten til hobbyværkstedet.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Knækket bolt ved hjulophæng..!

Indlæg af FinnK »

jeg ville prøve at få bolten ud "den rigtige vej". Altså der hvor bolten er knækket. jeg tror ikke det bliver nemt at få den ud den anden vej, hvis bolten har udvidet sig. Som nogen skriver skal det hele "bades" i rustløsner. Da jeg skulle skifte bærearme på min forrige A4, brugte jeg nogle dage på at sprøjte det godt til med rustløsner. så skruede jeg møtrikken næste ud så gevindet ikke tager skade, drejede hjulet helt over til siden. Og så fik den nogle ordentlige herreslag med dorn og hammer. Nu er der sikkert nogle der siger NEJ NEJ :!: men hvis man tager og stikker et koben ind i det mellemrum hvor bolten går igennem og vrikker FORSIGTIGT :!: og giver det rustløsner igen, tror jeg du kan være heldig at banke bolterne ud...Det lykkedes for mig i begge sider (y)
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Knækket bolt ved hjulophæng..!

Indlæg af PEB »

FinnK skrev: Nu er der sikkert nogle der siger NEJ NEJ :!: men hvis man tager og stikker et koben ind i det mellemrum hvor bolten går igennem og vrikker FORSIGTIGT :!: og giver det rustløsner igen, tror jeg du kan være heldig at banke bolterne ud...Det lykkedes for mig i begge sider (y)


Du har ret. Det må man ikke gøre!

Die Schlitze im Radlagergehäuse dürfen nicht mit Meißel oder Ähnlichem aufgeweitet werden!

Det kan medføre metaltræthed og med tiden føre til brud.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Knækket bolt ved hjulophæng..!

Indlæg af FinnK »

PEB skrev:
FinnK skrev: Nu er der sikkert nogle der siger NEJ NEJ :!: men hvis man tager og stikker et koben ind i det mellemrum hvor bolten går igennem og vrikker FORSIGTIGT :!: og giver det rustløsner igen, tror jeg du kan være heldig at banke bolterne ud...Det lykkedes for mig i begge sider (y)


Du har ret. Det må man ikke gøre!

Die Schlitze im Radlagergehäuse dürfen nicht mit Meißel oder Ähnlichem aufgeweitet werden!

Det kan medføre metaltræthed og med tiden føre til brud.

Jeg tillader mig at oversætte det du har skrevet på tysk, hvis nogen skulle være i tvivl.
"Slidsen i lejehuset må IKKE UDVIDES med en mejsel eller lignende" [-X
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
KimHH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 38
Tilmeldt: 5/08/2011 13:56

Re: Knækket bolt ved hjulophæng..!

Indlæg af KimHH »

Høy skrev: 23/06/2014 07:43 Se på den nye bolt. Hvor langt går gevindet ind? Du kan måske sætte en skive på og dreje den et stykke vej udad med en møtrik. :-k

Når du så har fået den lidt ud, tager du møtrikken af, sætter du 2-3 skiver mere på, monterer møtrikken igen og drejer videre. Til sidst skal du muligvis bruge en top eller noget som mellemlæg, men sørg altid for, at der er en større stålskive imod alufladen, så du ikke smeder værktøjet ind i materialet.

Sæt et stykke metal ind i slidsen, så metallet ikke kan komme til at bøje. Stangen på kugleleddet burde forhindre det, men det er bedst at være på den sikre side.

Og rigeligt smør!!! (WD40 eller noget lignende).

PS: Jeg hader alu :-&

EDIT: Hvis du har en tryklufthammer, er her et smart værktøj: http://www.xxl-automotive.de/Spezialwer ... ::948.html

\Alex
Det tip har lige reddet mig😃
Jeg kunne trække den halvt ud på denne måde og derefter banke resten med dorn - tak 👍

Mvh Kim
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Knækket bolt ved hjulophæng..!

Indlæg af Høy »

Super :)

Jeg har også selv prøvet det på min B7.

Møtrikken af. Drejede venstre om, indtil hovedet knækkede af. Jo længere inde desto bedre, min knækkede ved tappen til det kugleled, der er tættest på bolthovedet. Den anden bolt (højre) kunne bare tages ud, som den var.

På min var geviret/armen til styrekuglen noget i vejen for bolten til sidst. Der var det hverken nemt eller smart at tage møtrikken af mere, fordi den potentielt var meget svær at få på igen, så det var slut med flere spændskiver. Det viste sig så, at et sortiment gaffelnøgler fra Harald virkede lige så godt. Bare åbningen ind over bolten, så der er noget i klemme.

Til sidst stak bolten så langt ud, at den bare kunne vrikkes ud med fingrene.

Jeg lavede et model-værktøj til det, som faktisk virker i praksis på nogle biler. Problemet er bare, at det er lavet af byggemarkedsmateriale, som ikke er hårdt nok, og at nogle varianter af lejeholderen som nævnt har armen til styretøjet siddende et dumt sted i forhold til denne bolt, da den oprindeligt skal den anden vej ud.

Prøv at skrive "Arschlochschraube" i Youtube :D

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brian1969
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8/03/2020 10:04
Geografisk sted: Bornholm .

Re: Knækket bolt ved hjulophæng..!

Indlæg af Brian1969 »

Godt den er ude, men der findes et orginalt værktøj til den slags. Vas 6085. Hvis man kan låne, for det er lidt dyrt 😉.
Hej har en Audi a4 avant b9 2017.
Har været ude for at den ikke kan skifte til 2gear, det er lige som om at hvis gearstangen kommer /kan komme lidt for langt til venstre og fornærmer en lille kant mærkes det som, og så hvil den ikke i gear
Bud modtages gerne.
Besvar

Tilbage til "Undervogn"