40mm sænkning, bliver den for hård?

Indlæg om undervogn
Besvar
Skadhauge
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21/04/2014 11:47

40mm sænkning, bliver den for hård?

Indlæg af Skadhauge »

Hej Audi Club,
Jeg er for ganske nyligt trådt ind i kredsen af Audi ejere, efter en del år som alfist. Men efter at have fået tvillinger (og vi har en datter i forvejen) så blev alfa romeo'erne sgu lidt små i det. Da jeg længe har været lun på A6, så blev det for en måneds tid siden til en 2009 A6 med en del kilometer på bagen, da vi skulle skifte bil.
Med i handlen fulgte et 40mm sænkningssæt fra H&R, som jeg nu overvejer hvorvidt det skal monteres eller ej. Jeg kører på 20" sommerhjul (og det er 18" til vinter), og er meget godt tilfreds med komforten, men savner stadig en smule sport. Visuelt vil det helt sikkert pynte på bilen at komme lidt ned i højde, men jeg kan godt være bange for at 40mm er lidt for meget. Jeg er også bekymret for at den kan blive for hård at køre i (jeg ønsker ikke at komme helt tilbage til Alfa romeo -feelet, hvor man er udkørt efter en time bag rattet).

Nogen gode råd/erfaringer?

Mvh

Mikkel
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: 40mm sænkning, bliver den for hård?

Indlæg af jorlund »

Tillykke med den ny vogn! Det lyder godt nok lidt voldsomt med 20'', men hvis du selv er tilfreds. Kan du sige lidt mere om, hvilken undervogn, det er - er det både fjedre og dæmpere, eller kun fjedre? H&R Cupkit findes i en sport og en touring-udgave. Touring-udgaven skulle sænke ca. 35 mm i gennemsnit, og ikke føles frygtelig hård. Hvis det kun er fjedre, bliver den nok temmelig hård. Hvis bilen har gået et par hundrede tusinde allerede, kunne man godt forestille sig at de originale dæmpere var blevet lidt slatne, og så var det måske værd at overveje.

Det skal lige siges, at jeg ikke selv har nogen praktisk erfaring med det, men har googlet en del på emnet, da jeg selv overvejer en sænkning.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: 40mm sænkning, bliver den for hård?

Indlæg af SorenR »

En 40 mm sænkning på standard hjul er stadig komfortabel... På 20" hjul :-k

Du mister en del elasticitet i dæksiderne - og retningsstabilitet i den dobbelte undvigemanøvre. Min S4 B5 kunne gennemføre den dobbelte undvigemanøvre på standard S-undervogn (20 mm) og standard hjul (7,5x17" med 225/45 vinterdæk) op til ca. 110 km/t. Med Bilstein PSS9 undervogn (45-50 mm) og 8x19" hjul med 225/35 sommerdæk, faldt hastigheden på samme bane og øvelse til ca. 70 km/t.

Note.. Undervognen var justeret, cornervejet og sporet af en af Jan Magnussens danske race mekanikere, så den sad lige i øjet :-

Man bliver aldrig træt af at køre i en Audi. :mrgreen:

Min S4 var mega hård i undervognen. Fuldt ferielæsset, 4 personer, tagboks og 50 kg telt stod knapt 10 mm lavere i forhold til tom vogn... Intet problem med at køre til enten Paris, LeMans eller Alpe d'Huez (Burg D Oisans) i et stræk. Eneste ulempe ved den bil var de knapt 500 liter 100 oktan der blev fyret af tur/retur til Alpen når konen og jeg var nede og cykle med svogeren.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Skadhauge
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21/04/2014 11:47

Re: 40mm sænkning, bliver den for hård?

Indlæg af Skadhauge »

Har åbnet kassen og kigget, og der ligger bare 4 fjedre, så det bliver sgu nok for hård en omgang. Kan godt lide de 20" der sidder på, så det må blive uden sænkning. Eller i hvert fald ikke den sænkning der fulgte med i handlen...

Mvh

Mikkel
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: 40mm sænkning, bliver den for hård?

Indlæg af SorenR »

Skadhauge skrev:Har åbnet kassen og kigget, og der ligger bare 4 fjedre, så det bliver sgu nok for hård en omgang. Kan godt lide de 20" der sidder på, så det må blive uden sænkning. Eller i hvert fald ikke den sænkning der fulgte med i handlen...

Mvh

Mikkel

Hvor meget skal der til foran, før du har lige meget luft rundt om hjulet?

Ofte skal bilen sænkes mere foran end bagpå, for at den får et harmonisk udseende med lige mængde luft rundt om hjulene. ;)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Undervogn"