A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg om undervogn
jbagh
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 41
Tilmeldt: 30/07/2012 13:20

A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af jbagh »

Hej

Jeg har erhvervet mig en A6 2.7TDI quattro Avant tiptronic fra 04/2009. Der er monteret 19" oz fælge på. Den ryster ved 125km/t til ca 140km/t både ved kold og varm.

Fælge og dæk har været forbi 3 dækcentre og alle melder de er i 0 og ingen ubalance. Hvad skal jeg nu lede efter. Den kan også have en tendens til at stå og gå lidt i selvsving med rokkebevægelser i lyskryds. Det holder den op med i 5-10 sekunder hvis jeg putter den i neutral. Men det første problem er ved at drive mig til vanvid...

Hvilke undervogns dele skal jeg få kigget på?

Der er fortsat reklamation på bilen, men de kan ikke finde noget galt...
2009 A6 4F 2.7 V6 TDI quattro Avant Tiptronic
jbagh
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 41
Tilmeldt: 30/07/2012 13:20

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af jbagh »

Glemte lige at sige at den starter med at rokke efter 10 sekunder igen hvis jeg kommer den i neutral
2009 A6 4F 2.7 V6 TDI quattro Avant Tiptronic
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af Ivan »

Nok noget motor/gear issue, som jeg ikke ved noget særligt om, men giv din forhandler besked om at ordne fejl, det skal du ikke bruge alt dit krudt på.

Ellers kunne dette måske hjælpe: http://www.bilklage.dk
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
jbagh
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 41
Tilmeldt: 30/07/2012 13:20

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af jbagh »

Den har været afsted til reklamation 3 gange og de kan ikke finde noget.. Og mener forøvrigt at der ikke er noget galt. FDM siger det er normalt at en bil skal ryste, når det er en Audi quattro med 19" fælge. Hvilket jeg har klaget over.

Skal en Audi ryste?
2009 A6 4F 2.7 V6 TDI quattro Avant Tiptronic
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af ullum »

Motorophæng!
Er de ikke elektriske, så få udlæst fejlkoder, men det har forhandleren vel gjort
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Brugeravatar
audi5e
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 251
Tilmeldt: 30/12/2004 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af audi5e »

Hej

Fed dyt du har - I sommers var jeg i en tur i Tyskland, og jeg kan kun sige at min quattro ryster ikke...heller ikke ved 140-190 km/t :) - jeg kørte på 20 tommer conti(godt slidt).

Har kontrolleret centreringsringen(hvis den skal bruge en)?

Jeg har dog et anden problem pt. med mine vinter dæk...omtalt i anden tråd i dette forum, men det håber jeg bliver løst i morgen
Venlig Hilsen Martin

2012-???? Audi Q7 3.0 TDI - Årgang 2008 - Fuld afgift :)
2000-2012 Audi A4 Avant 2.4 - Årgang 2000
2003-2007 Audi 100 Avant 2.3E - Årgang 1992
1998-2000 Audi A4 Avant 1.8 - Årgang 1998
1996-1998 Audi 100 2.0 5E - Årgang 1989

Elsawin 4.0 UK
ETKA 7.3 DK
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af Jan-DK »

Nu kan hjul, fælge og dæk jo godt være i balance uden at være runde.

Og da det "kun" opstår ved hastigheder over 100 km/t er mit bud at det kommer bagfra.

Alt dette er selvfølgelig under forudsætning at alle ophæng, gummibøsninger og des. lignede er kontrolleret.
Brugeravatar
anse
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 178
Tilmeldt: 5/06/2010 12:27
Geografisk sted: Østjylland

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af anse »

jbagh skrev:Den har været afsted til reklamation 3 gange og de kan ikke finde noget.. Og mener forøvrigt at der ikke er noget galt. FDM siger det er normalt at en bil skal ryste, når det er en Audi quattro med 19" fælge. Hvilket jeg har klaget over.

Skal en Audi ryste?


Hej,
Jeg tror, som Martin, mere på det er centreringsringene der skal udskiftes. Har selv haft samme problem med mine 18" fælge, dette kunne Audi ikke finde ud af, men de blev skiftet hos min dækmand - og problemet var straks væk :D
Mvh//Bent
__________________________________________
A4 Avant 2.0 TFSI 180 Multitronic B8, MY 2011.
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af Havberg »

Vil tilslutte mig, at selvfølgelig skal den ikke ryste, så noget er galt et eller andet sted.

Det kan som nævnt være centreringsringene.
Det kunne måske evt. også være dækkene der har fået et "fladt" punkt hvis den har stået stille i lang tid?
Det plejer dog at kunne køres væk på få km... og burde vel opdages under afbalancering.

Har du ikke mulighed for, at prøve et sæt andre fælge på bilen?
Evt. kunne der måske være et medlem i nærheden af din bopæl der har et sæt 18-19" tommer liggende til en hurtig prøvetur :)
På den måde kan det hurtigt udelukkes om problemet ligger i dæk/fælge eller et sted i undervognen :)

Og ellers er det jo bare at gå til forhandleren med reklamations-retten i hånden og blive ved til problemet er løst.
Den skal ikke ryste bare fordi det er en quattro ihvertfald :roll:
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
jbagh
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 41
Tilmeldt: 30/07/2012 13:20

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af jbagh »

Jeg har forsøgt at sætte de originale 16" fælge på. Der gør den det også, blot i mindre grad.

Forhandleren påstår at bilen ikke ryster og at de har haft den hos FDM som påstår at det er normalt at en bil med 19" fælge med firhjulstræk skal ryste... (Hvilket jeg naturligvis har nægtet). Så den med blot at køre tilbage til forhandleren og bede om at udbedre er no-go lige nu (og forøvrigt gjort 3 gange).

Så nu må jeg finde rodproblemet, og have FDM på banen. Jeg har lige snakket med en kollega der kører i en magen til med 20" originale fælge hans gør det også...

Audi giver naturligvis de "uoriginale fælge" skylden..

OZ fælgene er spritnye og kom med centreringsringe. Ville dæk firmaerne ikke også havde fundet det problem? De har alle testet vejlig osv. på dem.

Så jeg er tilbøjelig til at sige at problemet må ligge i trækaksel, gearkasseophæng, motorophæng, bøsninger eller ?

Problemet i en reklamationssag er at jeg ikke må udbedre eller forsøge udbedring, da reklamationsretten så frafalder. Og man kan jo ikke blive ved med at køre til forhandleren, når han siger at han ikke mener der er nogen problemer.

Derfor ville jeg lige høre om nogen af jer havde et ligende problem. For det kunne jo være by-design for en bil med ultralavprofil, fabrikssænkning, quattro osv. Der er jo mange faktorere. Bilen har gået 120.000km
2009 A6 4F 2.7 V6 TDI quattro Avant Tiptronic
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af Havberg »

Tjaeh - altså min A6 3.0 TDI fra 07 - godt nok kun med 18" - kører snor-lige ved samtlige hastigheder jeg har prøvet indtil videre.
Så at sige en bil med store fælge og 4-hjulstræk skal ryste er simpelthen en dårlig undskyldning fra forhandlerens side i mine ører.

Det er nu også tit den fornemmelse jeg har fået ved div. forhandlere.
Det ser flot ud på papiret med reklamations ret og inden man handler er der jo næsten ingen grænse for hvor flinke de kan være.
Når man så først har skrevet under og betalt, så kan det ofte være noget op af bakke, at komme igennem med noget på reklamations retten.
Nogle er selvfølgelig værre/bedre end andre, men hvis de kan smutte uden om en reparation til x antal tusinde kr ved at bilde kunden ind, at problemet er helt normalt - ja, så har forhandleren jo tjent nogle flere penge.

Det er nu nok rigtigt nok, at der kan være problemer med uorg. fælge af dårlig kvalitet som ikke er helt runde, og jo større fælgen bliver jo større bliver problemet jo så, men OZ er da et anerkendt mærke - og det burde blive opfanget ved afbalancering hvis der var noget med fælgene.

Ofte er hverken dæk eller fælge dog helt runde og man kan minimere behovet for afbalancerings klodser ved at dreje dækket rundt på fælgen til man finder det sted hvor der er mindst behov for klodser, og det kan godt gøre en forskel - men det gider dæk firmaerne ofte ikke da det jo naturligvis tager længere tid, så de smider bare klodser på i en lind strøm til maskinen siger 0.

Hvor mange gram afbalancering sidder der på dine fælge?

Men ja, det kan jo da også være andre ting en fælgene som du selv er inde på - især med rokkebevægelser ved stilstand - det har jeg godt nok aldrig oplevet i en bil.
Undrer mig nu også, at FDM mener det er noget man bare må leve med.
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af SorenR »

Jeg har haft lidt af det samme på min S4 Avant men det kan der være flere grunde til.

Jeg skiftede centreringsringe til nogle af lidt hårdere plastic og spændte hjulene til (130NM) inden bilen blev sænket ned på jorden, det hjalp rigtigt meget...

Der er ingen tvivl om at lavprofil dæk, jeg har 225/35-19 på 8x19, er meget mere følsomme da dæksiderne er mindre og dermed mindre fjedrende... Det gjorde ikke tingene bedre at min Bilstein PSS9 undervogn var rimelig hård, f.eks. med 1,5 cm til skærmkant kunne jeg stadig liste skråt op over en kantsten/høj indkørsel uden at dækket skrabede på :-

Som Jan skriver kan dæk (hjul) sagtens være i balance og alligevel ikke helt runde, det kan konstateres ved at sætte dem i dækmaskinen igen og kigge på slidbanen... Nogle dækmaskiner kan også måle "vejtrykket" da nogle dæk tilsyneladende ikke er lige bløde hele vejen rundt.

Når man fjerner elasticitet et sted kan ubalance dukke op andre steder... Det kan være en af dine bagaksler der ikke er i 100% balance... At det specifikt skulle være en ting med Audi og firehjulstræk er en and.

Mht. at din bil står og rokker tror jeg du skal koncentrere dig om motor/gearkasse, evt. motorophæng hvis de er elektriske som foreslået tidligere. Jeg vil tro man kan overvåge motorophængene med VCDS...

the way the mounts work is that there is a fluid chamber with a plastic body in the middle of it, with small channel cut through it. this allows fluid from the top chamber, through the plastic body, to the bottom chamber. the bottom chamber is rubber lined and can deform under pressure. there is also an airway vented to atmosphere, with a rubber membrane separating the fluid from the atmosphere. a solenoid valve, controlled by the motronic, can open or close the airway.

below 1100 rpm (i.e idle), the engine vibrations are not enough to force fluid from the top chamber, through the passageway to the bottom chamber. the airway is open (solenoid valve open). the rubber membrane creates a soft cushion which absorbs the high frequency vibrations.

above 1100 rpm the soleniod valve is closed which blocks the airway and so "hardens" the mount (the fluid has nowhere to go). thus the mount is effectively solid.

the high frequency vibrations at speed are absorbed by the membrane (as in the idle case), while the more damaging low frequency vibrations cause the fluid to force itself through the chamber in the plastic body to the lower chamber, forcing the (lower) rubber chamber to distort - effectively absorbing the vibrations.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af ullum »

Du kan (som jeg skrev) udlæse fejl med vcds på ophæng
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
jbagh
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 41
Tilmeldt: 30/07/2012 13:20

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af jbagh »

Det skal dog siges at forhandleren har taget bilen ind 3 gange. Og jeg har gjort skriftligt opmærksom på at jeg ikke mener fejlen er udbedret og fortsat påråber mig reklamationsret. Og da han har taget den ind 3 gange, så har han også accepteret at der er en reklamation. Efter sidste gang var den hos FDM og de kunne ikke finde noget galt, samt han ikke selv mente bilen rystede.

Og jeg skal også lige indskyde at forhandleren på INGEN måde er sur eller på NOGEN måde ubehøvlet, han forholder sig jo kun til hvad FDM siger. For som han siger. Det er jo jeres organisation.

Jeg har haft fat i den testansvarlige hos FDM og han syntes også det virker underligt at FDM kan sige at det er naturligt på en bil til en million. Så jeg har fået lov til at køre den vederlagsfrit til et andet FDM center (Der hvor den er testet er samme sted, som forhandleren får testet og indregistreret alle deres biler).

Jeg forventer ikke at dækkene er fejlbehæftet når 3 forskellige centre har haft fat i dem.

Jeg må dog godt i henhold til reklamationsretten køre bilen til test og diagnose selv. Gider bare ikke blive ved med at køre bilen frem og tilbage til forhandleren (selvom han efter loven skal dække omkostninger) men man skal have fri hver gang, og han beholder bilen i et par dage hver gang.....

Men jeg vil forsøge at få kigget på de ting i har foreslået, for en bil til en million skal ikke ryste og skal ikke stå og rokke i tomgang.

Mange tak for rådene.

(Gad vide hvor meget den egentlig har gået.....) ;-)
Ps. Jeg har ikke en VCDS
2009 A6 4F 2.7 V6 TDI quattro Avant Tiptronic
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af SorenR »

jbagh skrev:(Gad vide hvor meget den egentlig har gået.....) ;-)
Ps. Jeg har ikke en VCDS

Nu skriver du ikke hvilken by du bor/arbejder i men kig på kortet her, det ku' jo være der var et medlem som kunne hjælpe en "prospect" ;-)

https://maps.google.dk/maps/ms?msid=207149186581903817603.0004c2b9aaa8b5a3d2ba1&msa=0&ll=55.869147,11.228027&spn=4.266826,13.535156

http://audiclub.dk/medlemmer/nytmedlem.php :-
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af Ivan »

jbagh har via pb fortalt, hvem forhandler er, men skal det offentliggøres må han selv gøre det selv.

Har været forbi forhandler - de har en del Audi stående. Ikke et VAG-værksted - langt fra og droppede dem til service(det var ca. 40% billigere), da mester ellers sagde, han havde en mekaniker, der er rigtig god til Audi, men da jeg talte med omtalte mekaniker, trak han noget i land.

Hvis du ikke er vedholdende vedr. fejl, kan du nemt tabe sagen på gulvet som mig og det var endda ved hjælp fra FDM. :roll:

Generelt syns jeg klubben ikke udnytter sit potentiale vedr. forhandlere, der ikke kan/vil rette fejl. Selvfølgelig skal forhandlere ikke udstilles i offentlig gabestok uden grund, men det gør heller ikke noget, at de bliver mindet om, at vi har en masse venner, som vi bl.a. udveksler erfaringer med. :)
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af SorenR »

Ivan skrev:Generelt syns jeg klubben ikke udnytter sit potentiale vedr. forhandlere, der ikke kan/vil rette fejl. Selvfølgelig skal forhandlere ikke udstilles i offentlig gabestok uden grund, men det gør heller ikke noget, at de bliver mindet om, at vi har en masse venner, som vi bl.a. udveksler erfaringer med. :)

Det har været oppe og vende i bestyrelsen flere gange, også da jeg var i bestyrelsen, og blev dengang forkastet da flertallet ikke mente vi havde den fornødne juridiske viden/opbakning og overskydende fritid til at påtage os det hverv. Løsningsmodellen der blev fremlagt dengang var i stil med FDM hvor klubben blev inddraget aktivt i problemet.

Derimod skulle der ikke være noget i vejen for at der blev lavet en sektion ala Trustpilot, ud over selvfølgelig tid og penge, og penge er jo ikke det store problem i klubben ;-)

Nu er det jo snart 3 år siden klubben skulle "moderniseres" og have en ny hjemmeside m. m. så sådanne ting lettere kunne indbygges... Men... Som man siger... Hver ting til sin tid... I morgen er der atter en dag... :-k
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af FinnK »

SorenR skrev:
Ivan skrev:Generelt syns jeg klubben ikke udnytter sit potentiale vedr. forhandlere, der ikke kan/vil rette fejl. Selvfølgelig skal forhandlere ikke udstilles i offentlig gabestok uden grund, men det gør heller ikke noget, at de bliver mindet om, at vi har en masse venner, som vi bl.a. udveksler erfaringer med. :)

Det har været oppe og vende i bestyrelsen flere gange, også da jeg var i bestyrelsen, og blev dengang forkastet da flertallet ikke mente vi havde den fornødne juridiske viden/opbakning og overskydende fritid til at påtage os det hverv. Løsningsmodellen der blev fremlagt dengang var i stil med FDM hvor klubben blev inddraget aktivt i problemet.

Derimod skulle der ikke være noget i vejen for at der blev lavet en sektion ala Trustpilot, ud over selvfølgelig tid og penge, og penge er jo ikke det store problem i klubben ;-)

Nu er det jo snart 3 år siden klubben skulle "moderniseres" og have en ny hjemmeside m. m. så sådanne ting lettere kunne indbygges... Men... Som man siger... Hver ting til sin tid... I morgen er der atter en dag... :-k

Og penge er jo ikke det store problem i klubben...
= JULEGAVER TIL ALLE MEDLEMMER.. (y) 8) ;)
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af Gio »

FinnK skrev:= JULEGAVER TIL ALLE MEDLEMMER.. (y) 8) ;)
Næ nej...mønten går til gaver til sommer-træffets deltagere :mrgreen:
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: A6 4f 2009 avant quattro ryster

Indlæg af ullum »

Uanset, jeg tror ikke at audiclubben vil være i stand til at øve den store pression.
Jeg var ved vores lokale audi, og der var virkelig gang i biksen. De er omkring 60 ansatte :|??
Det kom lidt bag på mig. Så længe de klarer sig fint, vil audiclubben kun være en parantes
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Besvar

Tilbage til "Undervogn"