Spejlvarme A2

Her skrives om alt det elektroniske og elektriske i din Audi.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Brugeravatar
Reno
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 10/07/2004 12:52
Geografisk sted: Amager

Spejlvarme A2

Indlæg af Reno »

Så var det tid til, at få varme i spejlene på den lille baby.
Fra ny er der ikke spejlvarme i den, men det er forberedt fra audi´s side.
Bestille spejl med varmelegme hos Torsten til 78 euro for højre og venstre side, vente et par dage og arbejdsindsatsen løber op i 15 minutter.
Man tager dækslet af, som sidder under spejlhuset, klikker spejlet af, sætter de to ledninger, som ligger i huset, på det nye spejl og klikker det på.
Meget nemt og selv jeg, fik den der følelse, skide godt gået.
Vedhæftede filer
P1010577.JPG
P1010577.JPG (103.89 KiB) Vist 36642 gange
P1010579.JPG
P1010579.JPG (83.03 KiB) Vist 36642 gange
Ama`r
A2 1.2 TDI Aut. 2005-260.000km
A6 2.0 Avant Aut. 2004-109.000km
Brugeravatar
jes33
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 56
Tilmeldt: 18/11/2004 22:32
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af jes33 »

Hej
Jeg ville lave det samme på min A4 fra '96
af med dækslet under spejlhuset(det komme let af og på når man drejer spejlet indmod ruden Cool )
Der sidder to ledning som du har beskrevet -MEN når jeg tænder el-bagrude kommer der ingen spændig på de 2 stik Ked af det

Mit spørgsmål: mangler der en ledning? , i så fald hvor? Spørgsmål

NB. Sikring og kontakt er den samme som til el-bagrude og den virker.
Brugeravatar
Reno
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 10/07/2004 12:52
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Reno »

I følge vores instruktionsbog til A2 virker det når ude temperaturen er under en vis grænse. Dem som har givet mig dette lille fif, sagde at fremgangsmåde er den som jeg har beskrevet. Mangler der en sikring?
Har selv prøver ar ånde på spejlet, med en temperatur på 12 grader, ånden forsvinder som dug for solen.

Love, Steen
Ama`r
A2 1.2 TDI Aut. 2005-260.000km
A6 2.0 Avant Aut. 2004-109.000km
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af PEB »

Der er ikke ført ledninger ud til spejlet i en A4. Ked af det Der sidder kun ledningerne i selve spejlet. Du skal selv trække ledninger fra spejlet og ind i bilen.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Alex M
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 610
Tilmeldt: 13/02/2004 10:34

Indlæg af Alex M »

Jeg har hjulpet en ven, der har købt en importeret A2 1.4 TDI; der var heller ikke varme i spejlene, men der sad ledninger, så det var blot at skifte spejlglassene ud med nogle af de 'rigtige' med varmetråde bagpå. Det gik fint, selv om det rapporteres, at varmen - i modsætning til hvad instruktionsbogen siger (og det er den originale tyske!) - ikke kommer 'af sig selv' når der er tænding på, men når han aktiverer elbagruden, så virker det! ( og sådan var det jo også på de gamle Audi'er; det er først i 90'erne, at fabrikken begyndte på det pjat med at montere elektrisk indstillelige spejle UDEN varme!!!!)

Nu var jeg jo i gang, og så tjekkede jeg lige min egen næsten nyerhvervede A4 model 98, og der var s.. heller ikke varme i spejlene!!! Altså, den stakkel, der købte den fra ny i DK, har faktisk betalt langt over 600.000,- for den - og så mangler sådan en lille ting - der ikke desto mindre har stor trafiksikkerhedsmæssig betydning! - Det ER altså ikke et såkaldt 'premiummærke' værdigt.
Jeg har gjort samme erfaring: frem med ledningerne og på med et voltmeter: nul udslag! Et indkøbt rigtigt spejl med varme er monteret: ingen reaktion!
Nu hører vi så, at Audi i ramme alvor har monteret et spejlhus MED ledninger i, for derefter at undlade at indbygge de sidste forbindelser samt det rigtige glas!!!!!!!!!!!
Jeg vil gerne sige, at jeg er dybt skuffet: DET er s.. ikke noget der sømmer sig for at bilmærke, der vil være fremme i frontlinien! Det er vel nærmest en uforskammethed over for kunden, der jo ellers giver rigeligt for sin bil!
MEN: vi må være MANGE A4-ejere, der gerne vil vide helt præcist og konkret, HVOR de ledninger skal sluttes til, så vi kan få glæde af det der "Vorsprung durch TEchnik" Ond eller sur
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af PEB »

Tilslutning er meget nemt i en A4. Den ene ledning skal til stel og den anden til klemme 75x via sikring 9 på 10A.
I stikket i spejlet er stel på ben 2 og 75x på ben 4.
Der er 12 volt på spejlene ligesåsnart bilen er sat til tænding. Der sidder en termostat i selve spejlet så det kun varmer når der er behov for det, modsat f.eks A2 hvor det kører sammen med el-bagruden.
Ledningerne skal selvfølgelig trækkes gennem de to fordøre og ind i kabinen. Ledningen er sort/gul før sikringen og sort/rød efter.
Stelledningen er brun.

Jeg har gjort det i min egen A4 og det virker fint. Meget glad

God fornøjelse.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
Rurup
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/03/2005 11:58
Geografisk sted: Toftlund

Varme i spejle

Indlæg af Rurup »

He-he
min gamle A80èr fra `90 er udstyret med " elektrisch beheitzbare spiegel
links und rechts" iflg. udstyrskoder,- jo det kan da godt være,- der er
bare ikke trukket ledninger ud til dem,- må sige at jeg også er
dybt skuffet,- ved nærlæsning stod der vistnok " mulighed for varme
i spejle højre og venstre" direkte oversat,- men så burde kablerne dog
i det mindste være trukket ud i dørene Udråbstegn Bankende

Heldigvis havde de dog husket at trække bensinrør frem til motoren Meget glad
mvh Bjarne
Brugeravatar
kirkster
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1765
Tilmeldt: 6/04/2004 08:44
Geografisk sted: Århus

Re: Varme i spejle

Indlæg af kirkster »

Rurup skrev:- mulighed for varme
i spejle højre og venstre" direkte oversat,- men så burde kablerne dog
i det mindste være trukket ud i dørene Udråbstegn Bankende

Det tror jeg ikke du skal regne med, efter mine erfaringer trækker Audi kun de kabler der er højst nødvendige d'oh!
Billede
EX-BIL: Audi A4 2,8 '97 Meget glad - Klik for at se den på: Audiclub's galleri eller BilGalleri.dk
(V6, 30V, 193HK, 280nm, Motorkode: ACK)
208,1 HK målt den 23/4-2006 hos Sanco i Ålborg. Se grafen: HK
Benzinforbrug: Billede
Alex M
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 610
Tilmeldt: 13/02/2004 10:34

Re: Varme i spejle

Indlæg af Alex M »

Ja, nu er det jo ikke fordi det er så svært at trække en ledning og sætte en sikring på, men ambitionen er jo at sætte den der, hvor den skal være i følge ledningsdiagrammet, men hvis man kigger bag på sikringsholderen, skulle det nok være muligt at finde den rigtige placering.
Det ironiske er bare, at sikring nr. 9, der netop kun varetager spejlvarmen, den sidder der!! (men det KAN jo være en tidligere ejer, der har forsøgt at få varme! Det med sikringer er i øvrigt sin sag: f.eks. skal der være en sikring til ABS, men der er ingen!... lidt underligt, ikke?)

Man kan ellers undre sig over, at Audi overhovedet gider have bøvlet med forskellige ledningsnet; ganske vist bliver en lille forskel - som et par meter fra eller til - til mange penge, når man producerer tusinvis af biler, men det koster da også penge, og lager kapacitet at holde styr på forskellige net.
Det MÅ være meget nemmere blot at sætte det samme - komplette - net i alle biler!

Men disse genvordigheder skal alligevel ikke gøre fornøjelsen ved min nye sekser mindre: den har netop passeret de første 10.000 km med et gennemsnitligt forbrug på 11,03 km/l, så det kan man vist ikke klage over!
Brugeravatar
Reno
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 10/07/2004 12:52
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Reno »

Kan udemærket godt forstå Alex undren, over manglende spejlvarme/ledningsnet i en bil af den kalibre Tænke
At det er over el-bagruden, at spejlvarmen på en A2, styres, stemmer ikke overens med instruktionsbogen. Med efter at have afprøvet spejlene, er der ingen tvivl, det styres via el-bagruden. Tak Ok
Ama`r
A2 1.2 TDI Aut. 2005-260.000km
A6 2.0 Avant Aut. 2004-109.000km
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Varme i spejle

Indlæg af PEB »

Alex M skrev:Ja, nu er det jo ikke fordi det er så svært at trække en ledning og sætte en sikring på, men ambitionen er jo at sætte den der, hvor den skal være i følge ledningsdiagrammet, men hvis man kigger bag på sikringsholderen, skulle det nok være muligt at finde den rigtige placering.
Det ironiske er bare, at sikring nr. 9, der netop kun varetager spejlvarmen, den sidder der!! (men det KAN jo være en tidligere ejer, der har forsøgt at få varme!


Har du prøvet at tage den ud og se om der er kabelsko i begge sider. Hvis det er tilfældet er ledningen sikkert allerede trukket ned til a-stolpen i venstre og højre side. Så mangler du bare det sidste stykke fra a-stolpen og ud i døren.

Alex M skrev:Det med sikringer er i øvrigt sin sag: f.eks. skal der være en sikring til ABS, men der er ingen!... lidt underligt, ikke?)


Sikringen til ABS sidder inde under hylden i venstre side på den 8-fach relæträger og har nummer 18.

Alex M skrev:Man kan ellers undre sig over, at Audi overhovedet gider have bøvlet med forskellige ledningsnet; ganske vist bliver en lille forskel - som et par meter fra eller til - til mange penge, når man producerer tusinvis af biler, men det koster da også penge, og lager kapacitet at holde styr på forskellige net.
Det MÅ være meget nemmere blot at sætte det samme - komplette - net i alle biler!


Man kan ikke sætte ens ledningsnet i alle A4 f.eks. Der er stor forskel på benzin, diesel, højre/venstrestyret osv. Det bliver mere kompliceret end at bede sin underleverandør om at levere de ledningsnet man ønsker til den tid man ønsker.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: Spejlvarme A2

Indlæg af tiwang »

Lille spørgsmål - hvis jeg nu vil lave et diy opvarmning af sidespejlene - nogen der kender et færdigt kit elle hvor stor effekt jeg kan putte på der?

Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Brugeravatar
Fredrik84
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 181
Tilmeldt: 20/05/2013 15:32
Geografisk sted: Charlottenlund
Kontakt:

Re: Spejlvarme A2

Indlæg af Fredrik84 »

tiwang skrev:Lille spørgsmål - hvis jeg nu vil lave et diy opvarmning af sidespejlene - nogen der kender et færdigt kit elle hvor stor effekt jeg kan putte på der?

Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk


Hvilken vogn er der tale om?
Mvh
Fredrik

- Audi A3 8V Sportback 1.4 TFSI 150HK COD [2017] NUVÆRENDE
- Audi A3 8P Sportback 1.4 TFSI 125HK [2008] SOLGT
- Audi A3 8L Hatchback 1.8 125HK [1997] SOLGT

Retrofit Hjemmeside
http://www.lightnings.dk
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: Spejlvarme A2

Indlæg af tiwang »

Audi A2 1.2 TDI 3L
Brugeravatar
Fredrik84
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 181
Tilmeldt: 20/05/2013 15:32
Geografisk sted: Charlottenlund
Kontakt:

Re: Spejlvarme A2

Indlæg af Fredrik84 »

tiwang skrev:Audi A2 1.2 TDI 3L


Som jeg kan læse det fra første besked, så er der jo allerede ledninger til varme. Du skal blot skifte spejlene og montere de to løse ledninger i spejlhuset på de nye spejle.

Det var præcis det samme på min A3 8P
http://lightnings.dk/sidespejle.html

Jeg skulle dog også kode bilen, men det ved jeg ikke om er nødvendigt på A2?
Mvh
Fredrik

- Audi A3 8V Sportback 1.4 TFSI 150HK COD [2017] NUVÆRENDE
- Audi A3 8P Sportback 1.4 TFSI 125HK [2008] SOLGT
- Audi A3 8L Hatchback 1.8 125HK [1997] SOLGT

Retrofit Hjemmeside
http://www.lightnings.dk
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: Spejlvarme A2

Indlæg af tiwang »

hej igen
en A2 har en meget begrænset controller så jeg vil tro at det bare er at skifte glasset - hvordan katten får i spejl-glasset lige "klipset" af?

mvh ti
Brugeravatar
Fredrik84
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 181
Tilmeldt: 20/05/2013 15:32
Geografisk sted: Charlottenlund
Kontakt:

Re: Spejlvarme A2

Indlæg af Fredrik84 »

tiwang skrev:hej igen
en A2 har en meget begrænset controller så jeg vil tro at det bare er at skifte glasset - hvordan katten får i spejl-glasset lige "klipset" af?

mvh ti


Her tror jeg at vi skal have nogen på banen som har en A2. Desværre kan jeg ikke være til meget hjælp.

Beskrivelsen lyder dog nem: Man tager dækslet af, som sidder under spejlhuset, klikker spejlet af, sætter de to ledninger, som ligger i huset, på det nye spejl og klikker det på. :D
Mvh
Fredrik

- Audi A3 8V Sportback 1.4 TFSI 150HK COD [2017] NUVÆRENDE
- Audi A3 8P Sportback 1.4 TFSI 125HK [2008] SOLGT
- Audi A3 8L Hatchback 1.8 125HK [1997] SOLGT

Retrofit Hjemmeside
http://www.lightnings.dk
Brugeravatar
Fredrik84
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 181
Tilmeldt: 20/05/2013 15:32
Geografisk sted: Charlottenlund
Kontakt:

Re: Spejlvarme A2

Indlæg af Fredrik84 »

Fredrik84 skrev:
tiwang skrev:hej igen
en A2 har en meget begrænset controller så jeg vil tro at det bare er at skifte glasset - hvordan katten får i spejl-glasset lige "klipset" af?

mvh ti


Her tror jeg at vi skal have nogen på banen som har en A2. Desværre kan jeg ikke være til meget hjælp.

Beskrivelsen lyder dog nem: Man tager dækslet af, som sidder under spejlhuset, klikker spejlet af, sætter de to ledninger, som ligger i huset, på det nye spejl og klikker det på. :D


Fandt dog lige denne video guide (ville personligt lige ligge et viskestykke i mellem huset og værktøjet hvis jeg var dig)
https://www.youtube.com/watch?v=Tpq0g131WTw
Mvh
Fredrik

- Audi A3 8V Sportback 1.4 TFSI 150HK COD [2017] NUVÆRENDE
- Audi A3 8P Sportback 1.4 TFSI 125HK [2008] SOLGT
- Audi A3 8L Hatchback 1.8 125HK [1997] SOLGT

Retrofit Hjemmeside
http://www.lightnings.dk
tiwang
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1/09/2006 07:45
Geografisk sted: Bredebro, DK

Re: Spejlvarme A2

Indlæg af tiwang »

takker - må jeg prøve ved lejlighed - skal lige have fat i noget spejl med varme INDEN jeg kigger på det :-)
Brugeravatar
Fredrik84
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 181
Tilmeldt: 20/05/2013 15:32
Geografisk sted: Charlottenlund
Kontakt:

Re: Spejlvarme A2

Indlæg af Fredrik84 »

Det er en udemærket ide :)
Mvh
Fredrik

- Audi A3 8V Sportback 1.4 TFSI 150HK COD [2017] NUVÆRENDE
- Audi A3 8P Sportback 1.4 TFSI 125HK [2008] SOLGT
- Audi A3 8L Hatchback 1.8 125HK [1997] SOLGT

Retrofit Hjemmeside
http://www.lightnings.dk
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"