A6 2,6 C4 årg 97, aflader batteriet

Her skrives om alt det elektroniske og elektriske i din Audi.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Brugeravatar
Jonas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 480
Tilmeldt: 16/04/2003 18:34
Geografisk sted: København

A6 2,6 C4 årg 97, aflader batteriet

Indlæg af Jonas »

Vi leder efter årsagen til min kammerats A6 aflader batteriet.

Har tilsluttet amperemeter til batteri +, på en sådan måde at strømforbindelsen til bilen bevares (gennem multimeteret) når batteriskoen trækkes af batteriet.
Når motoren slukkes måles et standbyforbrug på 200mA, som underligt nok ikke forsvinder selvom alle sikringer og relæer har været trukket ud enkeltvis og sat i igen.

Der mystiske er, når forbindelsen gennem multimeter afbrydes, og tilsluttes igen falder strømforbruget til 30mA. Men er tilbage på 200mA når motoren har været startet.

Oppe under rattet løbe en tyk rød ledning hen til et forbindelsespunkt, som fortsætter ud i nogle tyndere ledninger. Når det skrues af falder forbruget til 0. Overvejer at sætter en kraftig kontakt ind der - men det er jo lidt bøvlet og så glemmer uret hvad klokken er osv.

I må meget gerne komme med forslag til hvad det kan skyldes, eller andre fejlsøgningsmetoder.

Ps: Bilen har han engang købt af mig - så får nok ikke fred før fejlen er fundet... :-k
80 Avant 2,8 quattro '93 (muligvis totalskadet efter tyveri) + RS2 '94 + A3 sportback 2,0TFSI quattro '06
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG

Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: A6 2,6 C4 årg 97, aflader batteriet

Indlæg af morten00 »

Jonas skrev:..Der mystiske er, når forbindelsen gennem multimeter afbrydes, og tilsluttes igen falder strømforbruget til 30mA. Men er tilbage på 200mA når motoren har været startet. ..

Ved du hvad der sker hvis I sætter tænding på og afbryder igen, altså uden at starte/stoppe motoren ?

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: A6 2,6 C4 årg 97, aflader batteriet

Indlæg af GertH »

Når motoren slukkes måles et standbyforbrug på 200mA, som underligt nok ikke forsvinder selvom alle sikringer og relæer har været trukket ud enkeltvis og sat i igen.
Ja det lyder godt nok underligt.

Jeg ville ellers give et bud på at tjekke forbindelse til autoradio eller frakoble den. Jeg har set nogle fantastiske installationer i den sammenhæng som f.eks 3 plusledninger møjet sammen i en kronmuffe osv. Uden at være sikker, kan jeg forstille mig at hvis de kører på hver sin sikring, kan du ikke fejlsøge ved at tage sikringer ud en af gangen.
Du skriver jo også om en tyk rød ledning som du kan frakoble og strømforbrug bliver 0. Den går måske også til radio.
Et langt skud måske, men det sætter jo nogle gange nogen tanker i gang.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: A6 2,6 C4 årg 97, aflader batteriet

Indlæg af Høy »

Kontakten til tændingslåsen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Jonas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 480
Tilmeldt: 16/04/2003 18:34
Geografisk sted: København

Re: A6 2,6 C4 årg 97, aflader batteriet

Indlæg af Jonas »

morten00 skrev:Ved du hvad der sker hvis I sætter tænding på og afbryder igen, altså uden at starte/stoppe motoren ?

Mvh Morten

Behøver ikke starte motoren - forbruget kommer igen bare med tænding på og af.

Radioen sad i dengang jeg købte bilen, så den burde ikke være problemet - selvom du jo har ret I der kunne være forbundet nogle plusledninger, så sikringstesten snyder.

Vil prøve og tage stikket af tændingskontakten og se hvad der så sker.
80 Avant 2,8 quattro '93 (muligvis totalskadet efter tyveri) + RS2 '94 + A3 sportback 2,0TFSI quattro '06
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG

Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
Brugeravatar
Jonas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 480
Tilmeldt: 16/04/2003 18:34
Geografisk sted: København

Re: A6 2,6 C4 årg 97, aflader batteriet

Indlæg af Jonas »

Fik dette svar på vagcars:

[i]Meget mystisk, der er jo kun 2 kredse uden sikringer, den ene til generatoren og den anden til starteren. Men ingen af disse er inde i kabinen. Der er næsten helt sikkert flere sikringer end dem som sidder i siden, alt efter motortype er der "Zusatzrelaisträger" inde under instrumentbrædtet, det kan være til styrebox til kølerblæser, el styring til sæder, efterløb kølevandspumpe + et væld af muligt extraudstyr. Men da du selv har haft bilen, kender du nok omfanget af udstyret. Prøv at afmontere forbindelsen til generatoren (stoppet motor !), der er nok 0 plads, men en syg diode i generatoren kan give afladning. Lyser ladelampen med normal styrke når tænding tilsluttes ?

[/i]

- Vi har prøvet at afmonterer forbindelsen til generator
80 Avant 2,8 quattro '93 (muligvis totalskadet efter tyveri) + RS2 '94 + A3 sportback 2,0TFSI quattro '06
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG

Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
bnjw
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 375
Tilmeldt: 15/08/2007 19:33
Geografisk sted: Køge

Re: A6 2,6 C4 årg 97, aflader batteriet

Indlæg af bnjw »

Bare en tanke.

Har du evt.prøvet at se om rudehejs stadig virker efter ca.1 min, for hvis det stadig kører, så kunne noget tyde på komfortmodul, som netop giver mulighed for, tror nok det er 1 min., at betjene elruder, soltag olign.efter tænding er slået fra.

Er set før det kan give et højere strømforbrug.
Audi S6 Avant 5.2 2006
Audi A4 Avant 2.6ABC Automatik 1996, org.Bose, kørecomputer, læder sportssæder
Aud A2 3L 2001, helt skrabet for alt udstyr, men billig i drift :D

Tidligere biler:
Audi A6 Avant 2.4 Multitronic 2003
Audi 100 Sedan, 2.6E ABC, 5 speed manuel, 1993
Audi 80 B3 Sedan 1.8E, 1987

Vores datter fortsætter i Audi med:
Audi A2 1.4TDI 2002, Klima (Har aldrig selv prøvet at køre så langt på literen før :D )
Audi A3 1.6 Attraction 1998 (Solgt)
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: A6 2,6 C4 årg 97, aflader batteriet

Indlæg af bertlov »

Du har jo også sikringer i relæboksen i vandkassen, og et par stykker nede ved motorstyringen....
Ændres strømforbruget når bilen låses? Kabinelyset, som jo også styres af komfortmodulet, lyser ca. 1 minut, med mindre at der låses inden.
Hvis jeg husker rigtigt, så er komfortmodulet sammenbygget med centrallåsepumpen...
/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: A6 2,6 C4 årg 97, aflader batteriet

Indlæg af bertlov »

Hvis bilen er udstyret med org. klimaanlæg, så vil der være et samlepunkt, på undersiden af vangen indvendig for højre forhjul, fra batteriet til starter og generator.
Så kan forbindelsen tages der, og samtidigt bibeholde hovedforsyningen til resten af bilen...
/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Brugeravatar
Jonas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 480
Tilmeldt: 16/04/2003 18:34
Geografisk sted: København

Re: A6 2,6 C4 årg 97, aflader batteriet

Indlæg af Jonas »

Bilen er med org klima, samlepunktet til generator/starter har været adskildt (det var iøvrigt meget irret) - det får ikke forbruget til at forsvinde.

Lige i begyndelsen er strømforbruget ca 0,5A selv med kabinelyset slukket. Efter kort tid falder det til de 0,2A - og fortsætter sådan natten over - med mindre man lige hiver polen af og på igen.
Batteriet sidder normalt under bagsædet, men da vognen er på gule plader, er der heldigvis direkte adgang gennem bagdøren.
80 Avant 2,8 quattro '93 (muligvis totalskadet efter tyveri) + RS2 '94 + A3 sportback 2,0TFSI quattro '06
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG

Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"