Der kan spejles æg på sidespejlene - hvis de var vandrette

Her skrives om alt det elektroniske og elektriske i din Audi.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Brugeravatar
Ztrejfer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 62
Tilmeldt: 13/03/2015 23:01
Geografisk sted: København

Der kan spejles æg på sidespejlene - hvis de var vandrette

Indlæg af Ztrejfer »

Har for første gang haft tændt for elvarmen i sidespejlene på 3 mdr. gammel Audi A3 - og jeg skal da love for, at varmen virker. Faktisk i en grad (!), så jeg overvejer, om det mon er normalt?

Sagen er nemlig den, at tænder man for elvarmen i begge sidespejle, så går der kun ca. ét minut, før alle regndråber på glassene er pist væk - på en (våd) sensommerdag som idag.

Opdagelsen af en så høj virkningsgrad er jeg naturligvis glad for - men når jeg af nysgerrighed lægger fingerspidserne på spejlene, er glasset så varmt, at jeg kun kan have fingrene liggende et par sekunder, før jeg må fjerne dem igen.

Avs! Hot Stuff!

Jeg overvejer, om det mon er normalt?
Det er ihvertfald fænomenalt :D
Audi A3 - 1.4 TFSI 150hk (8V), 7-trins S-tronic
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Der kan spejles æg på sidespejlene - hvis de var vandret

Indlæg af Høy »

Ret meget mere end 60 grader ved kontakt medfører permanent skade på menneskeligt væv, og godt 50 giver de fleste stærke smerter, så dine spejle virker nok normalt. Sikringen vil desuden brænde over, hvis de trækker for meget strøm.

Du skal heller ikke slikke på cigartænderen, når den har været tændt, for den er også varm :-k ;) .

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Ztrejfer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 62
Tilmeldt: 13/03/2015 23:01
Geografisk sted: København

Re: Der kan spejles æg på sidespejlene - hvis de var vandret

Indlæg af Ztrejfer »

Det med temparaturerne lyder rimeligt - måske er det så sådan. Men jeg må protestere mod påstanden om, at jeg kunne finde på at slikke på en tændt cigartænder :D

Grunden til jeg bliver let bekymret ved de varme spejle er, at folk, som jeg anser for kompetente på området, ikke mener, at regndråber skal kunne fordampe på spejlene - kun is skal kunne forsvinde. Derfor denne tråd.
Audi A3 - 1.4 TFSI 150hk (8V), 7-trins S-tronic
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Der kan spejles æg på sidespejlene - hvis de var vandret

Indlæg af Høy »

De største dråber løber af og hvirvles væk af fartvinden eller bare af vinden sammen med det fordampede vand, hvorved resten fordamper endnu hurtigere.

http://ing.dk/artikel/hvorfor-fordamper-vand-ved-stuetemperatur-91427

Du kan sætte et stykke egnet mørkt tape på glasset og måle temperaturen med et IR-termometer... alternativt hold et stykke papir imod glasset og lad papiret blive varmt et øjeblik (mål på papiret, mens det rører ved glasset), for på selve spejlområdet virker termometeret ikke ret godt.

På min gamle balje kommer der med det samme 2 runde punkter i midten af spejlene (i frostvejr), og efter mindre end 30 sek. er glassene klare. Vandet er helt væk efter et minuts tid, hvis jeg kører, men jeg må tilstå, at jeg aldrig har holdt hånden på glasset, fordi jeg egentlig går ud fra, at det er varmt.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Ztrejfer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 62
Tilmeldt: 13/03/2015 23:01
Geografisk sted: København

Re: Der kan spejles æg på sidespejlene - hvis de var vandret

Indlæg af Ztrejfer »

Høy skrev:De største dråber løber af og hvirvles væk af fartvinden eller bare af vinden sammen med det fordampede vand, hvorved resten fordamper endnu hurtigere.

Jeg er ikke i tvivl om, at inde i laboratorierne ser alting fint måleligt ud - men som man så rigtigt siger: "I teorien er der ingen forskel på teori og praksis, men i praksis er der."

Og det var da også først, da varmen blev tændt i spejlene, at regndråber begyndte at fordampe under regnvejr. Det skete ikke før - og jeg så efter (y), fordi jeg gerne ville have den effekt.
Audi A3 - 1.4 TFSI 150hk (8V), 7-trins S-tronic
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"