Har mine forlygter grå stær eller?

indlæg om lys & lygter.
Besvar
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af Ivan »

Skiftede for nogle måneder siden til Osram Night Breaker D2S 35W og de lyser da også rimeligt ok, men slet ikke i forhold til xenon på de nyere Audi'er .

Skal "øjet" være den grå farve eller?
Vedhæftede filer
Højre front.jpg
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Wahlstrøm
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 365
Tilmeldt: 6/04/2012 18:53

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af Wahlstrøm »

"Snavs" på linsen.. Kan du komme til den, så glasrens og tør klud til at tørre efter
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af morten00 »

Wahlstrøm skrev:"Snavs" på linsen.. Kan du komme til den, så glasrens og tør klud til at tørre efter

Der er en Gør-Det-Selv billedserie i første indlæg her http://www.motor-talk.de/forum/scheinwe ... 63636.html

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af Ivan »

For Søren da - fronten skal af også... (jeg kan splitte en bærbar pc ad i "atomer" og få den at virke igen), men pille fronten af går nok, men den skal jo monteres igen. Måske der er andre med "grå stær" og så kunne man måske lave et garagemøde..?

Ellers mange tak for de illustrative tips :)
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
JBJ-A6
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 240
Tilmeldt: 2/09/2004 06:57
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af JBJ-A6 »

Jeg skal i gang med en "grå stær" operation på min A6 i januar.

Du er velkommen til at kigge med i det midtjyske! :)
Mvh
JBJ-A6

RS2 2,2 R5, årg. 1994
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af Ivan »

JBJ-A6 skrev:Jeg skal i gang med en "grå stær" operation på min A6 i januar.

Du er velkommen til at kigge med i det midtjyske! :)


Takker - det kunne godt være, jeg tager i mod invitationen (weekend?).

I mellemtiden hører jeg, hvad Audi vil have for "operationen", da jeg skal til service (196000km) på fredag.

Lidt pudsigt, da jeg for nylig har fået monteret oliefyr ved AZF - spurgte jeg ved lejligheden om de havde forslag til forbedringer af mit xenon, men nej.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af Ivan »

Man renser ikke linser ved Audi, man udskifter til nye forlygter!

Alternativt skulle jeg give carte blance til arbejdstimer. +(
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
ChristianL
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 1/08/2013 20:28
Geografisk sted: Viborg

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af ChristianL »

Så er du havnet på det forkerte Audi værksted, selvfølgelig kan de rense linserne, men så snart det er noget de ikke har kendskab til, så er der værkstedet som hellere siger nej end at opfylde kundens ønske :/[]

Men tror helt ærligt ikke du får meget ud af at rense linsen, hvor meget har bilen kørt? Det kan nemt være reflektoren i linsen, hvor belægningen er brændt dårlig med tiden, stødte engang på en hjemmeside hvor man kunne købe nye linser løse, men kan desværre ikke huske hvad den hedder :x
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af Havberg »

Jeg har lige i dag renset linser på min a6 og monteret osram nightbreaker ved samme lejlighed.

Jeg brugte en fin ren kunstpensel og lidt sprit til at rense linsen indefra da pæren var afmonteret.

Især højre linse var meget snavset af en grå/hvid hinde og der var en meget tydelig forskel på at gøre den ren.

Har ikke prøvet bilen på vejen i mørke endnu, men en upræcis Lux måler på mobil telefon før og efter rensning og nye pærer viste godt og vel dobbelt op på lux i venstre side og tre gange op i højre side. (y)

Jeg kan se en meget klar forbedring bare ved st kigge på xenon lyset også.
Det er blevet mere koldt Hvidt og kraftigt.

Skal så lige siges at min højre pære var blevet rød for et par dage siden og dermed tæt på døden.

Jeg er spændt på om det hjælper noget ude på landevejen i mørke men det må en test tur i aften jo afklare.

Tidsforbrug ca en time og to stk osram nightbreaker fra ebay kostede ca 100 euro Inc. Fragt.
Samme pære koster iøvrigt fra 795 pr stk til 995 for to stk ved div. Danske netbutikker... Plus fragt selvfølgelig :/[]

Kunne være "sjovt" at høre hvad audi værkstedet ville forlange for pæreskift :roll: :lol:

Men ja, reflektorer kan også være "brændt" af med den alder og km de efterhånden har kørt.
Reflektor kan købes løse og skiftes, men nu vil jeg lige se om der er noget ekstra lys output at hente ved min lille operation. :)
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af Havberg »

Lille test tur overstået.

Ummidelbart er forskellen efter rengøring og nye nightbreakers som - ja nat og dag (y)

Jeg er ovenud tilfreds med resultatet af en times arbejde og en investering på 100 euro :)

man kan sikkert ikke stole alverden på en mobil telefon app Lux måler, men det virker som om der er dobbelt så meget lys på vejen, og det "nye" kort lys giver mere lys på vejen end det "gamle" langt lys.

Så helt klar anbefaling til rengøring af linser herfra, og jeg ser ingen grund til afmontering af kofanger, lygter osv.

Det klares fint med en ren lille fin pensel, lidt sprit og og en portion tålmodighed.
Jeg brugte to pensler, så jeg havde en helt tør at tørre efter med.

Der er ikke meget plads at arbejde på og hele indsugningen og luftfilter kasse skal jo afmonteres, men en god times tid gør meget ved det.

Iøvrigt sjovt at læse i div. Test på nettet, at pære skift kun er for aut. Værksted.
SÅ besværligt er det altså heller ikke 8)
Vedhæftede filer
20151220_184320.jpg
20151220_184320.jpg (40.7 KiB) Vist 19497 gange
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af Ivan »

ChristianL skrev:Så er du havnet på det forkerte Audi værksted, selvfølgelig kan de rense linserne, men så snart det er noget de ikke har kendskab til, så er der værkstedet som hellere siger nej end at opfylde kundens ønske :/[]

Men tror helt ærligt ikke du får meget ud af at rense linsen, hvor meget har bilen kørt? Det kan nemt være reflektoren i linsen, hvor belægningen er brændt dårlig med tiden, stødte engang på en hjemmeside hvor man kunne købe nye linser løse, men kan desværre ikke huske hvad den hedder :x



Nærmer mig 197.000 km.

Måske disse, kan bruges:
https://www.lyskilderdirekte.dk/philips ... remevision

Eller en tur på ebay for nye lygter... :-k
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af Ivan »

CoupéGt skrev:Lille test tur overstået.

Ummidelbart er forskellen efter rengøring og nye nightbreakers som - ja nat og dag (y)

Jeg er ovenud tilfreds med resultatet af en times arbejde og en investering på 100 euro :)

man kan sikkert ikke stole alverden på en mobil telefon app Lux måler, men det virker som om der er dobbelt så meget lys på vejen, og det "nye" kort lys giver mere lys på vejen end det "gamle" langt lys.

Så helt klar anbefaling til rengøring af linser herfra, og jeg ser ingen grund til afmontering af kofanger, lygter osv.

Det klares fint med en ren lille fin pensel, lidt sprit og og en portion tålmodighed.
Jeg brugte to pensler, så jeg havde en helt tør at tørre efter med.

Der er ikke meget plads at arbejde på og hele indsugningen og luftfilter kasse skal jo afmonteres, men en god times tid gør meget ved det.

Iøvrigt sjovt at læse i div. Test på nettet, at pære skift kun er for aut. Værksted.
SÅ besværligt er det altså heller ikke 8)


Ser ellers godt ud. (y)

Kunne du direkte se spritten fjerne den grå belægning?
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af Havberg »

Ja, det var helt tydeligt forskel lige så snart penslen rørte linsen.
Som at trække en finger over en meget støvet overflade.

Jeg tror egenligt mest det er støv/snavs der var på mine linser så sprit er måske ikke nødvendigt som sådan for at opløse det, men det virkede som om det var godt til at få skidtet bundet fast på penslen istedet for bare at tvære rundt med det.

Det var dog som nævnt primært min højre linse der var snavset.
De gamle pærer så dog noget brugte ud også, så det har helt sikkert også været en stor del af mit problem.

Billedet jeg har lagt op er kun med kort lys på :)

Jeg har gennem længere tid også overvejet nye lygter fordi lyset på min bil var meget dårligt, men nu er der dælme lys på (y)
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af Ivan »

CoupéGt skrev:Ja, det var helt tydeligt forskel lige så snart penslen rørte linsen.
Som at trække en finger over en meget støvet overflade.

Jeg tror egenligt mest det er støv/snavs der var på mine linser så sprit er måske ikke nødvendigt som sådan for at opløse det, men det virkede som om det var godt til at få skidtet bundet fast på penslen istedet for bare at tvære rundt med det.

Det var dog som nævnt primært min højre linse der var snavset.
De gamle pærer så dog noget brugte ud også, så det har helt sikkert også været en stor del af mit problem.

Billedet jeg har lagt op er kun med kort lys på :)

Jeg har gennem længere tid også overvejet nye lygter fordi lyset på min bil var meget dårligt, men nu er der dælme lys på (y)


Jeg syntes også, det hjalp meget med nye pærer, men det meget hvide lys på nyere Audi'er, er så meget bedre!

Jeg kunne jo prøve den venstre lygte først, så jeg slipper for det meste bøvl med at skrue ting af og på. :)

https://www.youtube.com/watch?v=i8YzhV-WowU
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af Havberg »

Når man først har luftfilter kassen ude er der meget mere plads at arbejde på i højre side end venstre.

Det er heller ikke fordi det er så slemt endda at skille ad.
Et enkelt spænde bånd og fire metal clips er vist alt der skal løsnes på indsugnings systemet og så kan det trækkes fra hinanden (y)

Derudover skal man jo så have dækslet bagpå lygten af (to clips i hver side) og så skal ballast og pære ud - husk at slukke for tænding og fjern nøglen for en sikkerheds skyld.

Ledningen til ballasten falder stort set af af,sig selv når først ballasten drejes i åben position.

Hvis du er mere i tvivl er der et par gode videoer på youtube om skift af pærer i højre side på 2.7-3.0 TDI :)
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af audi_claus »

Kan man forestille sig, at man kan rense linse og parabol med trykluft? Når det nu mest er støv?
Pærerne benyttes også på vor Discovery 3, hvor jeg sidste år skulle give ca 2200 kr/stk for et sekundamærke ved LandRover i Motril (Spanien) men fik dem fra BilligBilpleje til 750 kr/stk for Philips D2S Vision Extreme +50 som er dyrere end ovennævnte Osram Nightbreaker
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af Havberg »

De gange jeg har forsøgt at blæse en støvet bil ren med komprimeret luft synes jeg det har været en begrænset succes, men vil da ikke afvise det kan have vis effekt på linsen i lygter :)
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
JBJ-A6
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 240
Tilmeldt: 2/09/2004 06:57
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af JBJ-A6 »

JBJ-A6 skrev:Jeg skal i gang med en "grå stær" operation på min A6 i januar.

Du er velkommen til at kigge med i det midtjyske! :)


Det er nu blevet "januar" i det midtjyske, det var i hvert fald i går jeg begav mig i gang med rensning af lygter/paraboler.

Samlet resultat: svingende - ufuldstændig..... :?

Jeg startede med venstre side, hvor det er forholdsvis nemt at komme til ved at afmontere servo beholderen, og ligge den lidt til side.
Af med dækslet bag på lygten, og ud med pæren, som ikke så ud til at have fejl. En fin pensel dyppet i lidt sprit blev forsigtigt lirket ind gennem bagsiden af lygten for rengøring af linsen indvendig. Der så nu ikke ud til at være noget nævneværdig snavs/støv på linsen.

Jeg havde indkøbt nye pærer for udskiftning og det var så her jeg konstaterede at det var den forkerte type jeg havde søgt mig frem til via en web-side omkring diverse pærer til forskellige biler. Jeg havde fået oplyst at bilen skulle være udstyret med typen D2S, men det er altså typen D3S der sidder i bilen, så pære skift blev det ikke til i denne omgang. Om det så er web-siden der er fejlagtig eller jeg er kommet til at indtaste forkerte data ved jeg ikke, men det ændre jo ikke på udfaldet. :/[]

Efter en sammenligning af den højre linse besluttede jeg at udsætte resten af operationen til korrekte pærer er på lager.
Et stort lyspunkt er det dog at jeg ikke startede med at flå hele fronten fra hinanden for at få lygterne ud (y)

Som det også angives kan det med lidt forsigtighed og snilde sagtens lade sig gøre med lygterne monteret på bilen.
Mvh
JBJ-A6

RS2 2,2 R5, årg. 1994
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af SorenR »

CoupéGt skrev:De gange jeg har forsøgt at blæse en støvet bil ren med komprimeret luft synes jeg det har været en begrænset succes, men vil da ikke afvise det kan have vis effekt på linsen i lygter :)

Det virker nok bedre hvis man tætner lygten, fylder 1/4 op med demineraliseret vand/sprit/billig vodka, ryster kraftigt og lægger til tørre på varmeapp. weekenden over.

Demineraliseret vand skulle forhindre kalkpletter...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Har mine forlygter grå stær eller?

Indlæg af audi_claus »

SorenR skrev:
CoupéGt skrev:De gange jeg har forsøgt at blæse en støvet bil ren med komprimeret luft synes jeg det har været en begrænset succes, men vil da ikke afvise det kan have vis effekt på linsen i lygter :)

Det virker nok bedre hvis man tætner lygten, fylder 1/4 op med demineraliseret vand/sprit/billig vodka, ryster kraftigt og lægger til tørre på varmeapp. weekenden over.

Demineraliseret vand skulle forhindre kalkpletter...


Man kan vel nøjes med at tage pæren ud og så hælde Sørens opskrift ind - montere pæren og køre en time off-road. Og så lidt på marken uden pærer i, så resten skvulper ud. :-
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Besvar

Tilbage til "Lys & lygter"