Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg om klima & varmeanlæg
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af Lars4733 »

Til min store skræk da jeg ville støvsuge min bil i dag finder jeg vand i bunden af begge fodbrønde - det lugter halvfælt, havde faktisk mærket lugten på vej hjem...

Tænker det med mit held er et utæt varmeapparat og det er som jeg forstår det noget værre bæ at skifte?

Hvis man kun bruger kold indstilling når man kører, så er der vel tryk på systemet alligevel?

Spørger fordi jeg iflg planen skulle have været kørt til Køln fredag, det er vel ikke så smart med sådan en utæthed? Det er ved direkte forbundet med køleren til motoren?

Aaaarrrrggghhhh - for ind i xxxxxxxxx hvor er jeg træt af at alt hober sig op på en gang, fornemmer den gamle bil ikke har lyst til den tur!!
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af Jan-DK »

Med en hel del fingerfærdighed kan man vel omgå varmeelementet i kabinen.

Ude i "varmekassen" under foruden kan man jo se de to vandslanger der går til varmen i kabinen.

Disse to slanger kan man vel koble sammen så det "bare" køre retur.
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af Lars4733 »

Men cirkulerer vandet altid varmelegemet?

Der er ikke en indstilling hvor der er lukket dertil?
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af Jan-DK »

Jeg tro at det altid komme rundt.

Man lukker bare af for luften der i gemmen.
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af JensNo »

Lars4733 skrev:Til min store skræk da jeg ville støvsuge min bil i dag finder jeg vand i bunden af begge fodbrønde - det lugter halvfælt, havde faktisk mærket lugten på vej hjem...

Tænker det med mit held er et utæt varmeapparat og det er som jeg forstår det noget værre bæ at skifte?

Hvis man kun bruger kold indstilling når man kører, så er der vel tryk på systemet alligevel?

Spørger fordi jeg iflg planen skulle have været kørt til Køln fredag, det er vel ikke så smart med sådan en utæthed? Det er ved direkte forbundet med køleren til motoren?

Aaaarrrrggghhhh - for ind i xxxxxxxxx hvor er jeg træt af at alt hober sig op på en gang, fornemmer den gamle bil ikke har lyst til den tur!!


Tjek lige kølersystemet for evt. vandmangel først, inden du går helt i panik :-)

Hvis det er kølervæske i dine fodbrønde, vil det være en sødlig lugt at du kan fornemme i kabinen.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af Lars4733 »

Kan se vandstanden er sunket lidt.

Og ja, det er sådan mærkelig sød/varm lugt.

Kan se at selve varmelegemet ikke koster så meget, men der er to varianter til min? 17/18 mm og 20mm iflg Nissen/Refako

Men dvs at med en 3/4 slange/slangenippel og et par spændebånd kunne man måske by-passe ved at sætte tilløbet direkte til udløbet rent slangemæssigt?
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af Lars4733 »

Varmelegemet må være der hvor de to slanger sidder skruet på ude under torpedopladen?

De er lidt svære at måle på når man ikke har skilt det ad endnu, men kommer frem til noget i stil med at den øverste måler ca 21,5/21,6 udv - når Nissen oplyser målet, så er det vel selve lysningen, altså hullet?

Den øverste slange har hvad der ligner en udluftningsskrue? Mere at jeg er på rette spor...
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af mojo »

smag på det. er det vildt sødt er det kølervæske. er det besk og harsk er det bremsevæske. smager det ikke af noget er det vand.
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af Lars4733 »

mojo skrev:smag på det. er det vildt sødt er det kølervæske. er det besk og harsk er det bremsevæske. smager det ikke af noget er det vand.


Jeg tog låget af ekspantionsbeholderen, det er præcis samme lugt og konsistens...

Må i morgen forbi Biltema eller lign og finde en slangenippel der kan tåle varmen, så kan den vel køre til jeg får varmelegemet hjem fra Refako?
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af JensNo »

Ja eller http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tetni ... 000017085/

Jeg har kørt med et tilsvarende produkt i vores nr. 2 bil i snart 2 år uden problemer, den begyndte også og lugte sødt i kabinen.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af Lars4733 »

JensNo skrev:Ja eller http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tetni ... 000017085/

Jeg har kørt med et tilsvarende produkt i vores nr. 2 bil i snart 2 år uden problemer, den begyndte også og lugte sødt i kabinen.


Tja, det er lige før man kunne finde på at prøve, men kan det ikke ødelægge andre steder? Termostaten, vandpumpen osv?

Har bestilt varmelegemet , så går nok mere efter en midlertidig løsning med en slangenippel, men tak for forslaget
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af JensNo »

Min bil ville komme til og se sådan ud :-) det havde jeg ikke lige lyst til den dag :-) så jeg gik straks ind for alternativ behandling.

jeg har ikke haft problemer overhovedet, hverken med varme i kabinen, vandpumpe eller termostat.

Billede
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af Lars4733 »

JensNo skrev:Min bil ville komme til og se sådan ud :-) det havde jeg ikke lige lyst til den dag :-) så jeg gik straks ind for alternativ behandling.

jeg har ikke haft problemer overhovedet, hverken med varme i kabinen, vandpumpe eller termostat.

Billede


Ja ok, jeg forstår.
Så en halv af sådan en kølercement i ekspantionsbeholderen?

Værd at overveje
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af JensNo »

Det skal lige siges at bilen på billedet er en Citroen Xantia, men kunne godt forestille mig at Audien også må skilles en del ad.

hvis du vil bruge kølertætner, så følg brugsanvisningen ;-)

Du må også vurdere hvor stor lækagen er for kølertætning har selvfølgelig sine begrænsninger, men de produkter der findes på markedet i dag er rimeligt effektive.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af Lars4733 »

Det er ikke helt så slemt i Audien, men der skal dog stadig skilles meget ad - surt det er så svært at skifte en reservedel til 125 kr

Tror jeg i første omgang må finde den slangenippel så jeg kan få tilgang og afgangsslangen sat sammen i et lukket kredsløb

Skal have skiftet termostat, så om ikke så længe skal kælervæsken alligevel af og skiftes, ved ikke lige hvor meget jeg turde stole på en kemisk indvendig lappeløsning, jeg kan jo ikke se utætheden som sådan, kun kølervandet der drypper ind i kabinen og bunden af fodbrøndene...
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af GertH »

Det var da en kedelig fejl bilen har fået. I skrivende stund mener jeg at have taget hele varmeapparat op gennem torpedohul med reguleringspanel osv. Jeg løsnede stort spændebånd i torpedorum og nogle plast fordelingsrør samt panel med knapper i kabine. Så kunne jeg løfte hele molevitten ud gennem torpedorum. Det sidder dog i noget sejt tætningsmasse mod karosse, så det skal trækkes/brækkes forsigtigt/langsomt af.
Jeg googler lige og tjekker om det er fra Audi 100 eller A6 jeg har mine erindringer :lol:
Du kan godt forbinde de to slanger i motorrum, så er du da kørende. Jeg har nu også prøvet kølertætner fra Thansen med succes, meen jeg stoler mere på et nyt element.
Mvh. Gert (y)
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af GertH »

viewtopic.php?f=29&t=25239

Her er lille dialog og links.
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af Lars4733 »

GertH skrev:Det var da en kedelig fejl bilen har fået. I skrivende stund mener jeg at have taget hele varmeapparat op gennem torpedohul med reguleringspanel osv. Jeg løsnede stort spændebånd i torpedorum og nogle plast fordelingsrør samt panel med knapper i kabine. Så kunne jeg løfte hele molevitten ud gennem torpedorum. Det sidder dog i noget sejt tætningsmasse mod karosse, så det skal trækkes/brækkes forsigtigt/langsomt af.
Jeg googler lige og tjekker om det er fra Audi 100 eller A6 jeg har mine erindringer :lol:
Du kan godt forbinde de to slanger i motorrum, så er du da kørende. Jeg har nu også prøvet kølertætner fra Thansen med succes, meen jeg stoler mere på et nyt element.
Mvh. Gert (y)


Ja, havde set du havde prøvet det, det havde du vist også sagt engang..

Jeg har bestilt nyt element hos Refako, så langt så godt - det skal jo lige komme først.
Men triller til Næstved nu, kan se Biltema har noget fittings der ligner noget der kan bruges - 3/4" slangestuds og så en vinkel med inv gev og en tilsvarende slangenipel med udv gev - så får jeg en 90 graders vinkel med 3/4" slangetudse - det må slangerne kunne klare - og håber så fittings kan klare de ca 90 grader på vandet?

Men der er flere og flere der omtaler positive oplevelser med kølertætner, det er lige ved man lader sig friste.. om end ikke andet, så er det jo kun til jeg får tid til at skille bilen helt ad.. Og så må fruens bil tage turen til Køln - har helt klart forsået A6'erens efterhånden flere beskeder om at "Det gider den ikke!!" - Bremsefejl på ABS, udstødning knækket 2 gangeinden for kort tid osv.. - den har ellers fået både DK-skilt og miljømærkat mv..

Porblemet blev opdaget i går, det var første gang jeg kunne lugte det, så tænker det nok er rimeligt nyt - på den tid (formodeentlig ca 160 km kørsel inkl myldretidskøer ved Køge) har væskestanden i ekspanitonsbeholderen kun sænket sig ganske lidt, så det er jo næppe så det voldløber ud, måske man skulle stikke den en kølercement fra Biltema? Så kan jeg bedre planlægge et par dages stilstand med mekanikeren - så kan den få den store omgang med nyt varmelegeme, udstødning, termostat og ventildækselpakninger og olie..
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Lars4733
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 157
Tilmeldt: 2/02/2015 11:41
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af Lars4733 »

Æv, vi kan simpelthen ikke få det tæt, jeg har kun kunne fremdrive nipler i 3/4" og slangerne er jo 20 mm, så det bobler stille og roligt langs slangen..

Jeg har prøvet med ekstra spændebånd mv, kan ikke klemme det mere sammen.

Hvis nogen af Jer skulle ligge inde med forslag, så lad mig endelig høre...

Det nye varmeelement er jo på vej hjem, men jeg er ude og rejse fredag til mandag og skal egentlig bruge den tirsdag, det bliver nok svært..
Citroën C5 2,0 HDi Berline Prestige 2001
Brugeravatar
Aboje
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 199
Tilmeldt: 10/07/2015 21:05
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Utæt varmeenhed A6 94

Indlæg af Aboje »

Få fat i et stykke 20 mm kobberrør ved en smed. Eller køb en længde i et byggemarked, så har du også til senere ;) Det brugte jeg på sønnikes Xantia i sin tid med samme problem.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc :-)

2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"