For lav motortemperatur

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
HGH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16/03/2009 11:17
Geografisk sted: Vedbæk

For lav motortemperatur

Indlæg af HGH »

Min A6 C4 med abc motor
Jeg har igennem længere tid levet med at temoetaturen på kølevandet falder når jeg kører lande- eller motorvej, når udendørstemperaturen er under 15 grader C. temperature falder fra de normale 90 til 60 grader C.
Jeg tog mig i weekenden sammen til at skifte termostaten, hvilket er det man normalt gør når motoren ikke kan holde temperature.
Nu viser det sig bare at det IKKE hjalp.

Er der en i dette forum der har en god ide til hvad problemet kan være og hvorden det kan afhjælpes?

PS. jeg har nu afdækket ca ½ af køleren, og det hjælper delvis.
Mvh Henning
A6 Avant C6 2008 BDX
A6 Avant C4 1995 ABC (Solgt)
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: For lav motortemperatur

Indlæg af Bjørn T »

Jeg har haft en Audi 80 med abc motor. Jeg var ude for samme. Det viste sig, at der var luft i systemet.
På den ene slange i motorrumet til varmeapparatet sidder der en udluftningsskrue. Den skal være åben når du påfylder kølervæske. Hvis ikke du kan åbne den, kan du trække slangen af studsen indtil kabinen.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
HGH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16/03/2009 11:17
Geografisk sted: Vedbæk

Re: For lav motortemperatur

Indlæg af HGH »

Tak for svaret det er jo et godt bud, men udluftningsskruen blev benyttet både under påfyldning med og uden motoren kørende.
Desværre er det ikke bare varmen i kabinen der er problemet, det er hele motoren der er for kold når jeg kører over 60-70 km/t
Jeg kan selvfølgelig have været uheldig med at den nye thermostat også har en fejl men, men!

Mvh
Henning
Mvh Henning
A6 Avant C6 2008 BDX
A6 Avant C4 1995 ABC (Solgt)
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: For lav motortemperatur

Indlæg af Bjørn T »

HGH skrev:Tak for svaret det er jo et godt bud, men udluftningsskruen blev benyttet både under påfyldning med og uden motoren kørende.
Desværre er det ikke bare varmen i kabinen der er problemet, det er hele motoren der er for kold når jeg kører over 60-70 km/t
Jeg kan selvfølgelig have været uheldig med at den nye thermostat også har en fejl men, men!

Mvh
Henning

Jeg er sgu bange for, at jeg bandt dig en historie på ærmet. Det var kabinetemperaturen det var galt med i min bil. :oops:
Når jeg skifter termostat, plejer jeg at lægge både den gamle og den nye i en gryde på komfuret. Stik et stegetermometer i vandet og se efter hvornår de åbner.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
HGH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16/03/2009 11:17
Geografisk sted: Vedbæk

Re: For lav motortemperatur

Indlæg af HGH »

Jeg testede efterfølgende den gamle termostat, men hældte bare kogende vang på den. Den åbnede fint, min du har selvfølgelig ret i at der skal et stegetermometer med i spillet hvis øvelsen skal fortælle noget brugbart.
Jeg tror jeg køber en termostat mere og sammenligner den med den jeg har taget ud. Problemet er bare at det er et forholdsvis stort arbejde at skifte den og chancen for at det er problemet er nok lille. Jeg ved ikke hvor tit en fabriksny termostat svigter?

Mvh
Henning
Mvh Henning
A6 Avant C6 2008 BDX
A6 Avant C4 1995 ABC (Solgt)
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 710
Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Geografisk sted: Middelfart

Re: For lav motortemperatur

Indlæg af Poe »

Min Passat havde præcis samme symptomer som din, en quick grip på køler slange kunne få den op i temperatur (husk konstant overvågning af motortemperatur) . Jeg lavede også test inden montering af ny ikke kina termostat.
WP_20150913_001.jpg

WP_20150919_015.jpg
WP_20150919_015.jpg (61.77 KiB) Vist 14356 gange
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: For lav motortemperatur

Indlæg af audi_claus »

Poe skrev:Min Passat havde præcis samme symptomer som din, en quick grip på køler slange kunne få den op i temperatur (husk konstant overvågning af motortemperatur) . Jeg lavede også test inden montering af ny ikke kina termostat.
WP_20150913_001.jpg

WP_20150919_015.jpg


Rart at se, at folk ikke går ned på manglende udstyr (y) Synes blot, der mangler et enkelt udstødningsrør i motorrummet :P
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Sv: For lav motortemperatur

Indlæg af SorenR »

audi_claus skrev:
Poe skrev:Min Passat havde præcis samme symptomer som din, en quick grip på køler slange kunne få den op i temperatur (husk konstant overvågning af motortemperatur) . Jeg lavede også test inden montering af ny ikke kina termostat.
WP_20150913_001.jpg

WP_20150919_015.jpg


Rart at se, at folk ikke går ned på manglende udstyr (y) Synes blot, der mangler et enkelt udstødningsrør i motorrummet :P

Jeg tror det er de færreste herinde der bruger wastegates med egen 3" afgang ;-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
karsten_horn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
Geografisk sted: Hjørring

Re: For lav motortemperatur

Indlæg af karsten_horn »

Jeg har lige haft en modsat oplevelse med en ny termostat på min 3.0 BMK diesel, en helt ny uorginal termostat kunne ikke holde temperaturen nede ved konstante hastigheder over 200 på Autobahn. Det viste sig efterfølgende at den åbnede alt alt for sent ved kogning og stege termometer og den lukkede ikke helt ved kold motor, så det gav nogle modsatrettede fejlsymptomer. Endvidere viste det sig at lysning for vandgennemstrømning kun var ca. 60 % af en original tilsvarende. En ny original termostat løste alle problemer og moralen er at originale dele bare er bedst.
HGH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16/03/2009 11:17
Geografisk sted: Vedbæk

Re: For lav motortemperatur

Indlæg af HGH »

Jeg har nu bestilt en termostat fra Hella, så håber jeg den opfører sig bedre en den jeg satte i (nok et uspecificeret mærke, jeg har desværre smidt æsken ud)
I går testede jeg den gamle som jeg tog ud i weekenden. Det viste sig at den begyndte at åbne ved 70 grd. C og først lukkede ved 55 grd. C. Så med den er det klart at jeg kørte med for kold motor.
Mvh Henning
A6 Avant C6 2008 BDX
A6 Avant C4 1995 ABC (Solgt)
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: For lav motortemperatur

Indlæg af rofl »

Det der er med nogle audi motorer er at termostaten vender omvendt end normalt. Det betyder at vandet på feks en 1,6 fra 1996 sidder termostaten så vandet løber imod åbningen så den ikke lukker rigtigt ved høj hastighed. Det er derfor vigtigt du få den helt rigtige termostat og ikke bare køber en uoriginal. Har selv prøvet det på sønnes a4
HGH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16/03/2009 11:17
Geografisk sted: Vedbæk

Re: For lav motortemperatur

Indlæg af HGH »

Så er den nye termostat fra Hella sat i.
Jeg målte den inden til 90 grd hvor den åbner og 84 grd hvor den lukker.
Den virker perfekt i bilen, der efter 5 km. holder en jævn temperatur på 90 grd.
Den nye "billige" jeg tog ud igen målte 77 grd henholdsvis 56 grd.

Moralen er: lad være med at købe billigt fra Østeuropa.
Mvh Henning
A6 Avant C6 2008 BDX
A6 Avant C4 1995 ABC (Solgt)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: For lav motortemperatur

Indlæg af SorenR »

HGH skrev:Moralen er: lad være med at købe billigt fra Østeuropa.


Billede

:-
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"