periodisk blæses fugtig luft så ruterne dugger

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

periodisk blæses fugtig luft så ruterne dugger

Indlæg af MOW »

Hej alle

Jeg har igen vrøvl med klima/varmeapp - fornylig fik jeg skiftet varmelegeme og sat ind en ny, men brugt aircon enhed inkl. fordamper.
Tilsyneladende virkede det hele som det skulle, men ak jeg registrerede at den igen nogle gange begyndte at dugge til ruterne og at den bruger kølervæske. Duggen kommer pludseligt og forsvinder igen efter at jeg sætter fuldt tryk på varmeapp op mod ruterne. Det sker at den dugger til når bilen er varm og andre gange når den er knapt så varm.

Hvad kan det nu være?? ;( :oops: :-$
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: ruterne dugger - fordamperen??

Indlæg af MOW »

Så er der nyt i sagen... fik tryktestet varmesystem og aircon - tæt som det skulle være. Dog var et spændebånd ikke tæt hvilket kan forklare kølevæsketabet... og der var nogle blade som hindret dræn af vand, men at fjerne dem hjalp ikke ...den duggede igen efter ca 10 km!

Men jeg har nu stærk mistanke til at det kan være fordamperen i aircon som svigter fra tid til anden af en eller anden grund... Den fordamper som blev installeret nu her for kort tid siden sammen med andre dele af airconsystemet var nemlig brugt.
Nogen som har noget erfaring omkring dette?
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: ruterne dugger - fordamperen??

Indlæg af morten00 »

MOW skrev:...

Men jeg har nu stærk mistanke til at det kan være fordamperen i aircon som svigter fra tid til anden af en eller anden grund... Den fordamper som blev installeret nu her for kort tid siden sammen med andre dele af airconsystemet var nemlig brugt.
Nogen som har noget erfaring omkring dette?
Virker dit aircon og er du sikker på at det kan køle luften ned?
Det er selvfølgelig ikke så let at teste på den her årstid, men hvis det kan køle er der ingen fejl eller utætheder på din fordamper.

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: periodisk blæses fugtig luft så ruterne dugger

Indlæg af GertH »

Kan det ikke tænkes, at gulvtæppe er vådt efter både varmelegme var utæt og afløb var stoppet. Forhøjet vandstand i torpedorum gør at vandet går igennem pladesamlinger og under gulvtæppet og ender under benplads ved venstre bagsæde. Det er tykt gulvtæppe og skumgummi, så det kan man have fornøjelse af længe hvis ikke der gøres noget.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: periodisk blæses fugtig luft så ruterne dugger

Indlæg af JensNo »

GertH skrev:Kan det ikke tænkes, at gulvtæppe er vådt efter både varmelegme var utæt og afløb var stoppet. Forhøjet vandstand i torpedorum gør at vandet går igennem pladesamlinger og under gulvtæppet og ender under benplads ved venstre bagsæde. Det er tykt gulvtæppe og skumgummi, så det kan man have fornøjelse af længe hvis ikke der gøres noget.
Mvh. Gert
Sjovt at du nævner det, jeg havde det samme problem for år tilbage i min Citroën og det var drænhullerne i bunden af dørene som var stoppet til og derfra gik vandet ind i kabinen.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: periodisk blæses fugtig luft så ruterne dugger

Indlæg af MOW »

Så igen lidt nyt... fik lavet nogle tests på værkstedet i forgårs... aircon virker (ja det var svært at få det testet nu her, men det lod sig gøre) så det er altså ikke fejl på fordamper ref. Morten (tak, Morten!) og værkstedmester (y)

Jeg fik sat systemet op så det hele tiden kører luft op på ruderne med rude-clearings knappen og så sat hastigheden på viften noget ned. Ifølge konen, som kører den ca 75 km hver dag, så var der kun et tilløb til dug, men det forsvandt ret hurtigt da hun åbnede vinduer... måske er det værste overstået :-k

Så måske har I ret når I siger at der ligger fugt tilbage i bunden og at det tager tid før den er tørret op, men bare lidt mærkeligt at det kun dugger en gang i mellem og når det kom ja så dugget det helt til på under et minut.

Tak for input (y) 8)

vender tilbage ...
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: periodisk blæses fugtig luft så ruterne dugger

Indlæg af GertH »

Du kan jo prøve at mærke efter med hånden bag forsædet eller løfte gulvtæppet.
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: periodisk blæses fugtig luft så ruterne dugger

Indlæg af MOW »

GertH skrev:Du kan jo prøve at mærke efter med hånden bag forsædet eller løfte gulvtæppet.
Har jeg gjort nu, men der var ikke meget fugtigti bunden, men måtterne var ikke tørre så de har jeg taget ud. Så nu har jeg fundet min gamle lille bådovn frem (en lille blæseovn som kører på 230v) og kører den i kabinen og i bagagerummet i dag. Der var mest fugt i bagagerummet... :oops: :-k

tak, Gert (y)
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: periodisk blæses fugtig luft så ruterne dugger

Indlæg af MOW »

Så blev jeg (lidt) klogere!!

Efter at have kørt med aircon på og blæser op på ruderne et par dage, fandt jeg endelig ud af hvad som sker (men ikke hvorfor...):
I fredags kom konen hjem med den om eftermiddagen og hun fortalte at den duggede på vejen til og hjem fra kontoret.
Jeg kiggede på displayet som viste at aircon stjernen ikke lyste. Umiddelbart kunne jeg hellere ikke få den til at lyse, men efter nogle forsøg så lykkedes det mig at få den til at lyse.
Så fik jeg lavet nogle tests i går og i dag hvor jeg registrerede at når aircon stjernen ikke lyste ja så begyndte ruderne at dugge. Det lykkedes også at registrere at aircon stjernen pludseligt kunne forsvinde og så begyndte ruderne hurtigt at dugge.
Så aircon-systemet virker, men det slår fra af sig selv ..hvordan kan det ske. er det normalt??

Jeg har lige fået skiftet varmelegeme i varmeapparatet... så hvordan kan det dugge så voldsomt når det kører (alene)??
Bunden i bilen virker tør nu, drænene foran er renset etc.
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: periodisk blæses fugtig luft så ruterne dugger

Indlæg af MOW »

så læste jeg et par indlæg mere herinde og blev endnu klogere :lol:

Et vigtig point er at aircon slår fra ved ca 2 grader udetemp. Så det er altså helt normalt.... men det er vel ikke helt normalt at varmesystemet sender varm, meget fugtig luft ind i kabinen så den dugger helt til i løbet af kort tid? Man må køre til siden og sætte blæser på defrost/fuldt op mod ruderne... Det sker altså med det samme som aircon slår fra.
Jeg havde ikke problemet tidligere... og varmelegemet er netop blevet skiftet... :oops: ;(

Kan mekanikeren have installeret varmelegemet forkert eller er det nye mest sandsynligt utæt?? :shock:
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
Klaus200
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 419
Tilmeldt: 29/01/2007 21:57

Re: periodisk blæses fugtig luft så ruterne dugger

Indlæg af Klaus200 »

Hejsa.

På din fordamperkasse er der 2 store klapper/spjæld som bliver holdt samme med en fjeder. Hvis denne fjeder knækker/falder af vil de 2 klapper/spjæld stå åben og vil give dug på ruden..

Det er da et forsøg vær lige og se om det er det der er problemet.

Et link til en tysk side hvor man kan se det.

https://audi100.selbst-doku.de/Main/Sch ... genDauernd
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: periodisk blæses fugtig luft så ruterne dugger

Indlæg af morten00 »

Klaus200 skrev:Hejsa.

På din fordamperkasse er der 2 store klapper/spjæld som bliver holdt samme med en fjeder. Hvis denne fjeder knækker/falder af vil de 2 klapper/spjæld stå åben og vil give dug på ruden..

Det er da et forsøg vær lige og se om det er det der er problemet.

Et link til en tysk side hvor man kan se det.

https://audi100.selbst-doku.de/Main/Sch ... genDauernd
Det er da et rigtig godt bud - at den kører med fuld recirkulation hele tiden (y)

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: periodisk blæses fugtig luft så ruterne dugger

Indlæg af MOW »

Klaus200 skrev:Hejsa.

På din fordamperkasse er der 2 store klapper/spjæld som bliver holdt samme med en fjeder. Hvis denne fjeder knækker/falder af vil de 2 klapper/spjæld stå åben og vil give dug på ruden..

Det er da et forsøg vær lige og se om det er det der er problemet.

Et link til en tysk side hvor man kan se det.

https://audi100.selbst-doku.de/Main/Sch ... genDauernd
Det vil jeg gerne forfølge!! :/[] Men kan man evt få fat i en sådan fjeder???
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: periodisk blæses fugtig luft så ruterne dugger

Indlæg af MOW »

ser jeg evt kan få den fjeder i Tyskland, prisen er dog steget til Eur 6.96 men det skal nok lige gå 8)
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: periodisk blæses fugtig luft så ruterne dugger

Indlæg af MOW »

Så er der nyt... og hvilken tur den gamle audi-dame har måttet stå model til.... :cry:

Mit sædvanlige værksted insisterede på at skifte displayenheden fordi tallene forsvandt på den fra tid til anden (irriterende, men ikke noget stort problem) som kontrollerer aircon/klima. De fandt en brugt som de installerede. Den virkede bare ikke som den skulle idet varmen kørte på fulde drøn uafhængigt af hvilke grader den stod til. Det var ulideligt at køre i den og jeg bad dem re-installere den gamle som fungerede dog ..men de havde smidt den ud selv om jeg pr mail bad dem at lade være. :-& ;(
Vel, de tog bilen ind igen en fredag og bad mig hente den igen nogle timer senere. Ordene var "vi fandt ingen fejl, men skiftede nogle vakuumslanger som virkede møre". Bilen duggede fortsat og var ulidelig varm at køre i, men vi skulle tværs over landet den weekend dvs til Kbh og Nsj da konen skulle på kursus på Frb. Jeg skulle en del andet og hente hende når hun var færdig på Frb.

Idet jeg bremser op foran huset på Frb, nærmest eksploderer kølevandsystemet og sender varmt vand i store mængder op på forruden. På mindre end 30 sek var systemet tomt for kølevæske!

Så fejeblad til min gode mekanikerven som lovet at kigge på den over weekenden. Diagnose: En ventil var nærmest smeltet og nødreparation nødvendigt for at vi skulle komme hjem på mandagen. Jeg henvender mig til et nyt værksted som får sendt op en ny ventil fra Tyskland OG diagnosticerer at baggrunden for at ventilen ryger nok skyldtes at vakuumslangerne var koblet forkert! o.O :oops: :cry:
Og det kunne altså kun være mit gamle værksted som havde gjort fejlen. Regningen løber op i nogle 000 kr .... Men hvad mener I, kan jeg kræve erstatning fra mit gamle værksted?

Det hører også med til historien at jeg fandt frem til hvilken modelversion at displayet som bilen nok skulle have ved hjælp af http://m.audiclub.dk/forum/viewtopic.ph ... c1b8d63420 ---- TAK Klaus200 (y) 8)
Jeg bestilte en version G på Ebay eftersom bilen første gang er registreret den 8.8.94 i Tykland. Og den installerede mit nye værksted og wupti så virker det hele igen - ingen dug - og varmen reguleres - herligt! (y)

Men det har kostet...
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"