Speedometer

Indlæg om instrumenter og kabine
Besvar
600d62
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29/08/2014 17:15

Speedometer

Indlæg af 600d62 »

Hej alle.
A6 2,5TDI 1998 - dejlig stor familiebil

Er der et klogt menneske herinde som kan fortælle mig hvorfor mit speedometer pludselig ikke viser noget mere.
I sidste uge på vej hjem fra Sverige, begyndte nålen at hoppe imellem 10 og 110 for til sidst at stoppe på 0 hvor den så blev resten af turen.
Siden har vi konstateret at den virker de første 5 6 km når bilen har stået stille i mere end et par timer, derefter er den helt død... Triptælleren virker selvfølgelig heller ikke..

Er det elektronisk, eller gammeldags mekanisk drevet...

Håber på svar hurtigst muligt da man bliver lidt åndssvag af at køre uden at kende hastigheden i disse fotovogn tider...

Martin Dahl
Brugeravatar
Nicolaisen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 290
Tilmeldt: 21/03/2013 21:26

Re: Speedometer

Indlæg af Nicolaisen »

Jeg mener den får signalet fra en føler som sidder på gearkassen omkring venstre trækaksel, men er ikke sikker.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Speedometer

Indlæg af Høy »

Der sidder en Reed-kontakt ved den venstre forreste trækaksel. Den reagerer på 8 magneter, der sidder i en ring omkring tappen til trækakselflangen, dvs. inden i gearkassen.

Selve Reed-kontakten er en sort plasticdims, som bare er låst fast med en hægte. Af med stikket, tryk på låsepalen, og sensoren er ude.

Det her er en A4, men det bør være tilsvarende på din.



Det kan naturligvis også være ledningerne op til kombiinstrumentet eller selve instrumentet, men det letteste er at prøve med sensoren først.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Michael P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1/07/2013 14:51

Re: Speedometer

Indlæg af Michael P »

Kan speedo ikke tjekkes med vcds? (funktionstest) Mener jeg at man kan på vores b5'er (din er en a6 men same same næsten) :-)
Audi A4 B5 1.6 Automatgear fra 1995
Klima der dur :)
600d62
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29/08/2014 17:15

Re: Speedometer

Indlæg af 600d62 »

Jeg takker for svarene, håber på at kunne skifte den Reed kontakt føler og at det hele så virker igen :P
Besvar

Tilbage til "Instrumenter & kabine"