Lost i strøm / start

Indlæg om elektrisk og elektronisk udstyr
Besvar
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Lost i strøm / start

Indlæg af Blenster »

Hej,
Hertil morgen vil bilen ikke starte. Batteri indikator står i nul når tænding sættes på. Men starter motor kører.. kan høre når jeg sætter tænding på at benzinpumpe ikke får strøm. " Startlamper", tænder ikke når nøglen drejes på tænding. Men der kommer lys i instrumentet.
Satte batterilader på og efter 20 meldte dem om fuldt batteri..
Jeg fik bilen i gang ved at dreje på lyskontakten et par gange .. løs forbindelse et sted.. men hvor? Kan dette ses hvis man sætter tester på?
Mvh Peter
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Lost i strøm / start

Indlæg af Høy »

Prøv først, om den starter med et fungerende batteri (startkabler). Det virker meget suspekt, at du kan lade batteriet op i løbet af 20 minutter. Det er eventuelt muligt med et meget kraftigt ladeapparat, men det bliver meget varmt, vil jeg tro. Jeg har et CTEK på 7 A, og det bruger ca. en time på at få nok strøm på til at starte og omkring 5 timer på at "fylde" batteriet helt op. Jeg har haft flere defekte batterier (brugt for lidt og ikke vedligeholdelsesladet på dem), og de var alle sammen sådan, dvs. man kunne få spændingen op, men efter 3-5 sekunder på starteren var de brugt op.

Enten er batteriet skrot, eller det er slet ikke afladet, og klemme 15 fungerer på en eller anden måde ikke. Jeg er ikke sikker på, hvor instrumentet får spændingen til voltmeteret, men hvis der ikke er nogen klemme 15, vises der formodentlig ingenting. Det er dog meget mystisk, at der så kommer lys i urene.

En stelledning er muligvis løs, men det er noget af et detektivarbejde at finde den slags.

Lyder starteren træt/langsom? Buler gavlene i batteriet en smule udad?

Det kan ikke skade at udlæse fejl. Måske står der noget brugbart.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Lost i strøm / start

Indlæg af MortenAa »

Blenster skrev:" Startlamper", tænder ikke når nøglen drejes på tænding.


Det har plejer at være en klar indikation af at batteriet ikke har det godt mere, starteren æder alt hvad der er og derfor slukker resten.
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Lost i strøm / start

Indlæg af Blenster »

Tak for jeres svar.

Batteriet er under et år gammelt. Da jeg fik gang i bilen viser volt på batteri 14 V. Så jeg tror mest på en løs forbindelse eller klemme 15 som jeg ikke har tjekket .. skal også lige finde den først. :D

Jeg er helt lost på hvorfor lyskontakten kan have en indflydelse på dette .. andet end en løs forbindelse et sted.. starter lyder ikke træt, normalt drejer den et par gange maks og så starter bilen..
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Lost i strøm / start

Indlæg af GertH »

viewtopic.php?f=147&t=29775

Prøv at se ovenstående link.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Lost i strøm / start

Indlæg af Høy »

Da jeg fik gang i bilen viser volt på batteri 14 V.


Når motoren kører, er der altid 14 volt eller lidt mere... ellers tager batteriet ikke imod ladning. Spændingen på 14,3-14,7 volt sørger generatoren for. Hvis den viser 14 volt med motoren slukket, er der noget andet galt.

Det siger intet om batteriets tilstand, og generatoren kan mere eller mindre forsyne alt tilbehøret alene. Når du kører, fungerer batteriet bare som en slags strømbuffer og beskytter elektronikken imod spændingsspidser, der kan forekomme, når en dyse lukker (magneten kan inducere en høj spænding), og som man kommer af med ved bare at lede dem over i plus.

Klemme 15 er det samme som tændingsplus, dvs. strøm, som kun kobles med nøglen drejet. Det løses i sidste ende af et relæ et eller andet sted, som igen bare afbryder en permanent batteriledning (klemme 30), og som selv får styrekredsen forsynet fra klemme 30. Den giver du så stel med tændingsnøglen, hvorved relæet trækker (relæspolen er en forbruger, så der er ikke tale om en kortslutning) og stiller klemme 15 til rådighed. Det hele har til formål at forhindre, at tændingslåsen skal kunne holde til den fulde strømstyrke, som alt klemme 15-udstyret trækker. Relæet er så at sige en strømkreds, der kan afbryde en anden strømkreds. De holder typisk til 30-40A eller mere, hvor de fleste kontakter kun kan holde til 10A.

Under instrumentbrættet kan du finde forskellige bolttappe med møtrikker på og en lille folietekst med angivelse af klemme. Hvis du sætter tænding på, og klemme 15 ikke er der, må du prøve at finde det relæ, der skal styre og levere klemme 15. Det er typisk et relæ med 2 meget tykke ben. På andre modeller kan tændingslåsens elektriske kontakt være feset af, men det er muligvis ikke helt lavet på samme måde på din.

\Alex
Senest rettet af Høy 10/01/2017 22:53, rettet i alt 1 gang.
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Lost i strøm / start

Indlæg af Jan-DK »

At batteriet er under 1 år gammel er ingen garanti for det det virker.

Prøv at måle volt på det når det har stået uden forbrug i over 30 min.
At under 12 volt og det er færdig.

Prøv evt. at sætte tænding og lys på og så mål. Hvis det er faldet til under 11 - 10 volt = DØD.
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Lost i strøm / start

Indlæg af Blenster »

Alex og andre, tak for gode svar links m.m

Gavlene i batteriet.. ? Når jeg stryger hånden hen ad langsiden (fronten) af batteriet så kan man da godt mærke nogle ujævnhedder men jeg ved ikke om det er normalt eller tegn på ballade. Har ikke fundet et voltmeter endnu, troede min nabo havde et men no go.

Jeg prøver at få den til mekanikker en af dagene for alt det her fejlfinding er jeg ikke skarp på.. læste på Google af klemme 15 skulle sidde bagerste i højre sidde .. fandt det ikke .. og dem du henviser til under instrumentbræt Alex .. :roll: fandt jeg heller ikke .. var helt nede og rode på gulvet ved pedalerne ..

Det er dog stadigvæk et mysterie at hvis batteriet er færdigt at jeg så kan få den startet ved at tænde / slukke på lyskontakten mens nøglen drejes.. det fatter jeg hat af ..
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Lost i strøm / start

Indlæg af Jan-DK »

Gad vide om det er en af de modeler som har problemer med bundstykket til tænding. :?:
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Lost i strøm / start

Indlæg af Blenster »

Det slog mig lige Jan-DK ..

Der har været problemer med tænding hvor nøglen ikke godkendes og bilen dør med det samme .. symbolet for dette tænder ..

Kan bundstykket være problemet .. eller et i høstakken? :shock: :D
Hvis det er løsningen kan det vel ikke være det dyreste at fikse ..
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Lost i strøm / start

Indlæg af Høy »

Hvis batteriet er sulfateret (sker ved for lav ladning i lang tid), buer gavlene udad, så de ikke er flade mere, men nærmest runde. Jeg ved ikke, hvordan dit hus ser ud, men gavlen er normalt den korte side.

Pladerne ligger i en lang stabel/række i længderetningen (dvs. de har samme størrelse som den korte led af batteriet), og de bliver med tiden tykkere eller deforme, så der dårligt er plads til dem, og så kommer enderne til at bue udad. Dette sker ikke, hvis batteriet hele tiden er ladet op. Hvis batteriets ender buer udad, er det et tegn på, at der sidder sulfat på pladerne, og at batteriet er ringe. Buen er ikke så voldsom, at batteriet bliver utæt, men dog synlig. Det bliver ca. 5-6 mm længere i midten end ude i hjørnerne.

Du skal pille beklædningen af for at se alle relæerne og strømpolerne. Det er dog ikke absolut sikkert, at der er en egentlig "klemme 15".

På side 39 her kan du se relæerne... http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_194.PDF

Det ser nogenlunde sådan ud i din bil...

Billede

Startspærren vil ikke gøre, at voltmeteret viser O V. Den forhindrer bare, at motoren starter, eller muligvis går motoren bare ud igen med det samme (2 sek.).

Hos denne Audi-forhandler står der, at den famøse tændingskontakt bruges i din bil også. Det er en magen til den her, der har været i stykker i begge mine gamle biler, så hvis den faktisk findes i din bil, er det med stor sandsynlighed den, der er problemet. Jeg havde aldrig behov for at skille det ad på den C5/4B, jeg havde, så jeg ved det desværre ikke med sikkerhed.

https://shop.audi-zentrum-goettingen.de/audi/audi-original-teile/schalter/zundanlassschalter/original-audi-zundanlassschalter-4a0905849b.html

EDIT:

Det her er ganske vist fra en A4, men princippet er eventuelt det samme på din.



\Alex
Senest rettet af Høy 10/01/2017 23:03, rettet i alt 1 gang.
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Lost i strøm / start

Indlæg af GertH »

Der har været problemer med tænding hvor nøglen ikke godkendes og bilen dør med det samme .. symbolet for dette tænder ..

På A4 plejer denne fejl at være dårlig forbindelse i stik på læsespole(ring omkring tændingslås). Jeg har flere gange fixet problemet ved at give stik kontaktrens og af/påmontere stikket 10-15 gange. Stik forbindelsen er meget lille og der skal afmonteres rat og plastic omkring låsen.
Jeg tror nu ikke det har noget at gøre med at den ikke ville starte.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Lost i strøm / start

Indlæg af Blenster »

Update: Kan vist godt udelukke at lyskontakten skulle have nogen som helst indvirken på problemet.. har ikke rørt den i dag og i går mens jeg starter .. lidt bevægelse med nøglen i låsen får lamperne til at blinke når man drejer nøglen, lidt hurtigt frem og tilbage med nøglen og så starter den.. På mandag bliver jeg klogere om det kun er bundstykke/lås der er årsagen.
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Lost i strøm / start

Indlæg af Blenster »

Nyt bundstykke var løsningen (y)
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Lost i strøm / start

Indlæg af GertH »

Det er fint med svar på løsning. Hvis du kommer ud for at den starter, men går ud efter 2 sekunder, kan du bruge mit indlæg (y)
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"