Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle.

Indlæg om elektrisk og elektronisk udstyr
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle.

Indlæg af Soren »

Jeg købte i nov 2012 et nyt Varta Silver Dynamic 110Ah batteri, fordi jeg syntes, det gamle (5 år gammelt) tabte spændingen for hurtigt.
Det nye har nu heller ikke vist sig at være helt fint trods jævnlig genladning med CTEK oplader for at vedligeholde spændingen.
Jeg kører ikke småture, men kører ikke helt så ofte som tidligere. Måske 1-2 gange pr. måned.
Men never mind, da jeg skulle ud og rejse fornylig og skulle holde parkeret i Kastrup i 19 dage, så sørgede jeg inden afgang for, at batteriet var ladet fuldt op, og med 75km til lufthavnen, følte jeg mig sikker på, at bilen i hvert fald ankom med max spænding.
For en sikkerheds skyld havde jeg dog taget et reserve batteri med i bagagerummet til indsats, hvis den skulle have tabt spændingen....

Da jeg skulle afhente bilen var den totalt død, så jeg måtte låse mig ind ad førerdøren (den eneste med nøgleadgang).
Men så kom det sjove.
Da det var begyndt at regne, så ville jeg have bagagen ind i bilen - men ak, ingen af dørene kunne åbnes indefra!
Bagagerummet var også umuligt at få op = at få adgang til reserve batteriet.
Jeg ved godt, at havde jeg været helt alene på lars tyndskids overdrev, så havde jeg kunnet lægge førersæderyglænet ned, kravle om til bagsædet og lægge det ned, og så kravle ind i bagagerummet og åbnet dette indefra - og så fået mit batteri ud.

Men det nervepirrende kom, da jeg i et eller andet anfald af kådhed, satte min nøgle i tændingskontakten og prøvede at starte normalt.
Der skete naturligvis ikke noget - men nu kunne nøglen ikke tages ud!
Det gjorde mig lidt klam.
Jeg ringede til Audi Mobilitetsservice og de kom efter 20 min.

Bilen startede med det samme, og slukkede jeg for motoren, kunne jeg heldigvis nu trække nøglen ud, så der må være en slags tyverisikring indbygget, som jeg godt nok ikke var klar over.

Efter de 75km hjem viste batteriindikatoren stadig kun 1 streg, så jeg har nu igen måtte bruge batteriopladeren - i rekonditioneringspositionen.
Efter 24 timer er den nu på fuldt spænding med alle streger fyldt ud.

Jeg måler nu dagligt spændingen, og kan da se, at den falder lidt hver dag.
1t efter, der var slukket for laderen, var spændingen 12.75V.
I dag 24 timer efter er den 12.57V.
Det eneste, der skulle kunne trække lidt strøm er GPS-trackeren, men det kan næppe være meget, den belaster.

Er der nogle af Jer, der har haft tilsvarende erfaringer med batterier, der taber spænding og med at blive "låst inde"?
Eller skal man i fremtiden ved en tilsvarende lang parkering, placere et eventuelt ekstrabatteri på førersæde gulvet?

Det skal siges, at da der kom liv i bilen, viste datoen 8.11.2015.
Hvis det er den sidste, der er registreret, inden den gik totalt ud, så var der spænding på bilen i 16 dage, men hvorlænge der har været spænding nok til at kunne starte er et andet spørgsmål.

Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Brugeravatar
Nicolaisen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 290
Tilmeldt: 21/03/2013 21:26

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Nicolaisen »

Prøv at få målt afladning, må maks. være 60 mAh. Den burde kunne holde stille i mindst 1 måned, og stadig kunne starte.
Ang. du ikke kunne få nøglen ud, er fordi at tændingslåsen er elektronisk og kræver strøm, men det er mærkeligt at du kunne få nøglen i (kræver også strøm)
Mit batteri døde efter lidt over 2 år, og bilen/hele elektronikken begyndte at lukke ned for diverse ting - Nyt batteri og alt var ok igen.
Senest rettet af Nicolaisen 16/11/2015 00:09, rettet i alt 1 gang.
borcher
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27/06/2013 17:06
Geografisk sted: Helsinge

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af borcher »

Jeg har prøvet tilsvarende på en 2005 model.
skiftede batteri til nyt, der gik så 1 måned, så var den gal igen.
Der var ingen problem med afladning eller ladning.
indtastede BEM kode på batteri, som heller ikke løste det.
Det viste sig så at MMI version var tudsegammel.
Efter opdatering af MMI har problem været løst.
jeg ved dog ikke hvor stor forskel der er på en 2005 og 2008 model med MMI software.
thoj
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 382
Tilmeldt: 12/07/2014 12:00
Geografisk sted: Falster

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af thoj »

Prøv at kigge her
https://m.youtube.com/results?q=ericthe ... sitic&sm=1


Sent from my iPhone using Tapatalk
Assumption is the MOTHER of all f..k ups
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Høy »

Har du overhovedet kodet batteriet?



Alt med postnummer under 5000 er Lars Tyndskids overdrev :lol:

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Soren »

Hej Alex,

Jeg beskrev i følgende link mine anstrengelser/besvær med kodningen: http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=163&t=33494

Er der noget, jeg gjorde galt?

Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Høy »

Pas, jeg kender ikke til proceduren ud over det, men kan læse på diverse fora, men enten er kodningen forkert, eller generatoren defekt. Her ender kodningen på noget andet end din :-k

http://www.motor-talk.de/bilder/hilffe-und-tip-zwecks-varta-silver-dynamic-110ah-g71170636/image-i208130055.html

Som en anden skrev, bør bilen kunne stå i mindst en måneds tid ( i hvert fald 19 dage) og alligevel starte.

Når du kun har beskeden ladning efter 75 km kørsel, lader den tilsyneladende slet ikke (forbruget til at starte er ret voldsomt, da starteren yder omkring 1 hk selv på en benziner - starterledningen har af samme grund ikke nogen sikring (på ældre biler)), og der burde blive ladet kraftigt umiddelbart efter motorstart :-k Så vidt jeg har forstået, tror styreenheden ved forkert kodning, at batteriet er ladet op, selv om det ikke er tilfældet.

Du kan købe et billigt tangmeter ved Biltema eller lignende og kontrollere hvilestrøm, men jeg tror ikke, at det er det grundlæggende problem.

Kan du komme til generatoren (spændingsregulator)? Er der 14+ volt på batteriet, når motoren er i gang? Spændingen skal være noget nøjere end den nominelle værdi (tror det er 13,8-14,4 V), for at batteriet tager imod ladning. Du kan f.eks. ikke lade et batteri op med et andet ved at sætte dem sammen, kun forsinke afladningen. Når du lader med CTEK, kan du måle 14,3 eller noget, og det skal du også kunne måle, når motoren kører.... hvis batteriet altså skal lades op.

Tænk på, at batteriet kan være ødelagt allerede, hvis det har haft lav spænding i lang tid. Hvis gavlene buler udad, er det skrot.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Soren »

Hej Alex,

Tak for din video, som var meget informativ.
Mit hovedproblem har åbenbart været, at mit Varta batteri - købt på nettet i 2012, da Audi sikkert den gang var en del dyrere - ikke havde BEM kode mærkaten.

** Skal man virkelig købe via Audi for at få denne mærkat?

Eller er der nogle, der har erfaringer her?

PS Mine aflæsninger (uden at have rørt bilen, åbnet døre, o.l.):
1t efter, der var slukket for laderen, var spændingen 12.75V.
1 dag efter: 12.57V.
2 dage efter: 12.44V
Jeg vil fortsat måle hver dag, og så om nogle dage måle forbruget i amp for at se, om der er noget uhensigtsmæssigt, der trækker strøm.

-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af mojo »

jeg har prøvet at montere en tracker i en nyere bmw og der gik 2 døgn så var den afladet totalt.
de nye biler lader ikke meget mere end at de lige kan starte igen.
du kan ikke montere noget som bruger mere strøm end den er kodet til det eneste du får ud af det er at du stille og roligt dræner batteriet.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Høy »

Jeg fandt denne tabel på en tysk side...

Ladetilstand / Syremassefylde / Spænding / Frysetemp.
--------------------------------------------------------------
0 % / 1,05 / 11,80 V / -7,7 °C
25 % / 1,12 / 11,90 V / -10,8 °C
50 % / 1,16 / 12,10 V / -17,9 °C
75 % / 1,21 / 12,36 V / -31,7 °C
100 % / 1,26 / 12,60 V / -56,5 °C

Som du kan se, er batteriet ca. halvt afladt, når du har mistet 0,5 volt (ikke helt præcist, men sikkert nogenlunde retvisende).

Da du ikke fik ret meget strøm på, selv om du kørte 75 km, tyder noget stadig på, at der ikke lades rigtigt. Selv om GPS-tingen bruger strøm (evt. meget), skulle der komme strøm på, når bilen kører.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Soren »

Tak for nyttig tabel!

Det første jeg gjorde efter at være kommet hjem var at oplade batteriet i 36t.
Derefter er nu måleresultaterne:
Mine aflæsninger (uden at have rørt bilen, åbnet døre, o.l.):
1t efter, der var slukket for laderen, var spændingen 12.75V.
1 dag efter: 12.57V.
2 dage efter: 12.44V
3 dage efter: 12.35V

Batterikodning er åbenbart ikke piece of cake, når man ikke har BEM kode.

I flg. nettet fås det kun i forbindelse med "original" Audi batteri.
Se linken: http://ludocar.free.fr/Audimodif/Audimodif/VAGCOM/Entrees/2011/11/12_Changement_de_Batterie.html

Er det korrekt, at man skal over Audi for at få BEM label?

-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Brugeravatar
Jonas
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 480
Tilmeldt: 16/04/2003 18:34
Geografisk sted: København

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Jonas »

Men du mangler stadig det vigtigste (som jeg ser det): At måle om spændingen er over 14V når motoren kører - så ved vi jo med det samme om den lader ordentligt...
80 Avant 2,8 quattro '93 (muligvis totalskadet efter tyveri) + RS2 '94 + A3 sportback 2,0TFSI quattro '06
VW T4 multivan TDI '02 + VW T5 2,0TDI multivan 180hk DSG

Tidl. Audi: 80 2,6 avant, 80 2,8 sedan, A6 2,6 avant
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Soren »

Jeg skal nok checke spændingen med motoren kørende, men nu lader jeg den lige stå nogle dage for at iagttage spændingsfaldet.

Og lige nu synes jeg, det vigtigste er at få styr på, om det kun er ved køb via Audi, at et nyt batteri kan fås med BEM label (battery energy management).
Der er jo pokker til forskel på prisen - på det samme batteri:

Billigste netpris i dag for et Varta Silver Dynamic 110Ah er 1.359kr, mens Audi skal have 2.435kr for det samme!!!!
Men reservedelsekspedienten hos Semler Kbh. kunne ikke oplyse, om det kom med BEM label eller ej (han vidste ikke, hvad det var!).

-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af mojo »

Da du ikke fik ret meget strøm på, selv om du kørte 75 km, tyder noget stadig på, at der ikke lades rigtigt. Selv om GPS-tingen bruger strøm (evt. meget), skulle der komme strøm på, når bilen kører.

\Alex[/quote]


jeg er bange for at du for en gang skyld ikke har ret.

det som jeg fik forklaret af en bmw teknikker dengang var at de nye biler ikke lader batteriet helt op men kun det
som der bliver tappet af det.
han sagde at de få milliampere som trackeren bruger aldrig bliver ladet på igen og derfor gav han den max en uge.
kunden kørte ned og så le mans og da han skulle starte 2 dage efter var den død.
altså er tabet til tracker der konstant og bliver aldrig ladet på igen...
ligeledes lader bilen også kun når man bremser og ved påløb.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Høy »

Det kan helt enkelt ikke være forklaringen. Hvad nu hvis han sætter sin GPS-tracker i cigartænderen? Den er stadig ikke kodet, men jeg håber da, at batteriet bliver ladet op alligevel?

GPS'en kan, så vidt jeg kan se, skabe den slags problemer, hvis man har forbundet den direkte med batteriets poler i stedet for at forbinde den tværs over batteristyreenheden. (Jeg har ikke prøvet det, men der er formodentlig ikke noget i vejen for at slutte forbrugere til på den måde ? :-k - altså imellem batteriplus og stelpunktet bag styreenheden.)

Men apropos ... til trådstarter: Lader du bare over batteriets poler, eller bruger du det stelpunkt, der sidder på den anden side af styreenheden?

Uanset hvad, hvis bilen ikke kan starte, får starthjælp for at få motoren i gang, og logikken så ikke får den til at lade på batteriet, når motoren bliver startet, er systemet altså ikke voldsomt smart. :-& - medmindre kodningen af batteriet er forkert, og den ikke ved, at der er grund til at lade. Hvis starthjælp gives direkte på batteriminus, kan det muligvis slet ikke fungere, fordi den så bare starter, men ikke ved, at batteriet er fladt :-k .

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Soren »

På min A6 sidder batteriet i bagagerummet (ved siden af reservehjulet).
Men i motorrummet er der to kontaktpunkter, som jeg bruger i forbindelse med opladning (og spændingsmåling).

Se billedet (øverst tv med ladekabler på).

Ladepunkter
Ladepunkter


Min GPS tracker blev monteret af det firma, der står for opkrævningen, men jeg mener de tog forsyningen nede fra stikket til VCDS.

-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af mojo »

det er netop når der bliver tilsluttet noget "over polerne"det går galt.
på cigartænderen er der også overvågning på og der bliver bare slukket hvis der er noget som vil dræne batteriet.
det var der i hvert fald på den bmw 535 jeg skulle montere tracker på.
den blev sat på over polerne.
men har den kunnet køre med tracker før skal den da også kunne med nyt batteri :)
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Soren »

Jeg skal checke det med trackeren, når jeg er holdt op med at måle spændingsfaldet pr. dag uden aktivitet.

Foreløbig status:
Mine aflæsninger (uden at have rørt bilen, åbnet døre, o.l.):
1t efter, der var slukket for laderen, var spændingen 12.75V.
1 dag efter: 12.57V
2 dage efter: 12.44V
3 dage efter: 12.35V
4 dage efter: 12.26V
5 dage efter: 12.19V
dvs i flg. tabellen fra Høy, snart kun 55-60% kapacitet.

Det batteri, som jeg i sin tid skiftede, fordi jeg syntes, det tabte spænding, er still going strong.
Det er blevet vedligeholdt ind imellem via ladning fra CTEK laderen.
Det står ubenyttet hen, men jeg er begyndt at måle også på det:
1t efter, der var slukket for laderen, var spændingen 12.69V.
1 dag efter: 12.61V
2 dage efter: 12.58V
så uden belastning holder det egentlig spændingen ret godt.


Men for at vende tilbage til det med BEM koden.
Er der ingen, der ved, om man kun kan få den med ved køb hos Audi (til en batteri merpris på 80%)?

-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Gio »

Du kan vel bare bruge en BEM-kode fra et tilsvarende batteri på et købt andetsteds?
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Mikael Hartmann
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 214
Tilmeldt: 17/09/2010 07:23

Re: Fladt batteri efter 19 dage i Lufthavnen. Blokeret nøgle

Indlæg af Mikael Hartmann »

Kan du ikke være lidt fræk, og tage et billede af batteriet i en nyere Audi hos forhandleren, og bruge den kode?
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"